Vo Svätom písme sú miesta, ktoré radi prechádzame taktným
mlčaním, alebo sa tvárime, že nejestvujú. Stávajú sa tvrdým orieškom pre
kazateľov, ktorí pripravujú kázne na mieru očakávaní svojich poslucháčov. Mnohí
čitatelia Písma ich radšej jednoducho preskočia, len aby sa nad týmito slovami
nemuseli zamýšľať. Nie, nepíšem o miestach v Starom zákone, ktoré sú
navonok nelogické či exegeticky ťažko uchopiteľné. Píšem o Ježišových
slovách, ktoré sú úplne jednoznačné, no pre súčasného človeka, ktorý aj svoj
duchovný život odvíja od modelu úspechu, sú neprijateľné. Známy taliansky
katolícky spisovateľ, novinár a kňaz Alessandro Pronzato tieto riadky
nazýva veľmi jednoducho - nepohodlné evanjeliá. Uznávam, zvolený biblický text
nie je príliš lákavý na letné chvíle oddychu a pohody. Ale možno práve
preto je dobré, keď sa nad ním aj v tieto dni zamyslíme.
Ježiš v Markovom evanjeliu ponúka návod, ako sa stať
skutočným kresťanom, teda jeho nasledovníkom. Zhŕňa ho v piatich strohých
vetách. Prvá z nich znie pre človeka súčasnosti azda najradikálnejšie:
„Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž a nasleduje
ma!" Sebazápor, čiže popretie toho, že najvyšším kritériom môjho správania som
ja sám alebo to, čo sám pokladám za vhodné, správne, príjemné a užitočné,
je v príkrom rozpore s túžbou užívať si život. Možno
aj s túžbou užívať si vieru, o ktorej sa toho popísalo pomerne
veľa v predošlom čísle. Ježišova nepríjemná požiadavka je však ešte
radikálnejšia. Hovorí jednoznačne, že ten, kto nechce prijať a niesť svoj
kríž, nemôže byť jeho skutočným nasledovníkom.
Kríž sa v postmodernom kresťanstve stal akoby tabu.
Nehovorí sa o ňom, nepíše, na ramenách iných sa stáva pre nás neviditeľným.
Ako nedávno spomenul istý americký katolícky aktivista vo svojom videoblogu,
naše spoločenstvá sa stávajú „cirkvami pohody", z ktorých sme vytlačili
kríž. Nie sú to iba spoločenstvá, ktoré môžeme označiť ako sekty. Sú to aj
spoločenstvá tradičných cirkví. Náš spirituálny supermarket postmoderného
kresťanstva ponúka celý sortiment zaručených receptov, ako sa kríža zbaviť:
spektakulárne masové evanjelizačné akcie, kde budete uzdravení
z najrozličnejších chorôb, kde sa ako mávnutím čarovného prútika uzdravia
všetky vaše narušené vzťahy, kde sa popretínajú údajné vplyvy hriechu predkov
na naše súčasné choroby, trápenia a osobné problémy. Ešte lákavejší je
tovar s názvom „materiálny úspech". Podľa obchodníkov s evanjeliom
hlásajúcich tzv. teológiu prosperity v tomto pomyselnom predajnom stánku
vraj skutočný kresťan nemôže byť chudobný, nemôže prežívať materiálny
nedostatok či existenčnú neistotu. Môžeme si byť ale istí, že ide o tovar
pochybného pôvodu a kvality. Božie slovo nám totiž dáva jedinú istotu. Istotu,
že Ježiš nám žiadny úspech v tomto živote nesľubuje, ale ubezpečuje nás,
že ak verne prijmeme svoj kríž a budeme ho s ním niesť, sme na dobrej
ceste. Ak si totiž budeme chcieť svoj pohodlný život zachrániť, stratíme večný
život. Keď sa však pre Krista a evanjelium pohodlného života plného istôt
zriekneme, zakúsime život skutočný.
biblické slovo
Ježišove radikálne požiadavky
DARIUSZ ŻUK-OLSZEWSKI
Ježiš zavolal k sebe zástup aj s učeníkmi
a povedal im: Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž
a nasleduje ma! Lebo kto by si chcel zachrániť život, stratí ho. Kto však
stratí svoj život pre mňa a pre evanjelium, zachráni si ho. Veď čo osoží
človeku, ak získa aj celý svet, ale premárni svoj život? Za čo môže človek
získať svoj život? Kto sa pred týmto cudzoložným a hriešnym pokolením bude
hanbiť za mňa a za moje slová, za toho sa bude hanbiť aj Syn človeka, keď
príde v sláve svojho Otca so svätými anjelmi. (Mk 8, 34–38)
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 9794x