Akákoľvek výpoveď o tejto cirkvi je však značne problematická, pretože sa okrem práce jednej akademickej autorky môže opierať len o dva typy zdrojov. Jedným je sebaprezentácia tejto cirkvi na internete,1 ktorá obsahuje aj kánonickú literatúru a veľa ďalších textov. Avšak informácií o vzniku cirkvi, o jej zakladateľoch alebo o koreňoch jej vierouky je v tejto prezentácii veľmi málo a majú skôr mytologický než faktický charakter. Medzery v prezentácii cirkvi môžu byť spôsobené jej úsilím čo najväčšmi sa chrániť pred prenasledovaním; nemožno však vylúčiť ani misijné dôvody, lebo potenciálni konvertiti sú tak málo informovaní o historických okolnostiach vzniku cirkvi. Druhým zdrojom sú texty, ktoré pochádzajú od nepriateľov cirkvi. Zdá sa, že títo oponenti vytvárajú v podstate jednotný blok, kde sa spojili vládne úrady, ktoré túto cirkev prenasledujú, s kresťanskými kritikmi2 obhajujúcimi skôr ortodoxné kresťanské stanoviská. Ani zatiaľ jediná akademička píšuca o tejto cirkvi, Emily Dunnová,3 sa argumentom tohto zvláštneho spojenectva represívnej ideológie s kontrakultovým hnutím nevyhýba.

Situáciu, v ktorej sa Cirkev Všemohúceho Boha nachádza, formuje niekoľko faktorov. Na prvom mieste je poznamenaná už uvedeným prenasledovaním. Trpia ním všetky náboženské aktivity, ktoré sa odohrávajú mimo štátom kontrolovanej organizácie piatich povolených náboženstiev (protestantizmu, katolicizmu, budhizmu, taoizmu a islamu).4 Noví kresťania, ktorí chcú byť od oficiálnej cirkvi nezávislí, sú preto v utajení často teologicky izolovaní a chýbajú im teologicky vzdelané osobnosti.

Druhým dôležitým faktorom je už zmienený rýchly vzrast kresťanstva v Číne. Počet protestantských kresťanov sa odhaduje na vyše 50 miliónov. Veľká časť z tohto počtu je podobne ako Cirkev Všemohúceho Boha ovplyvnená hnutím „miestnych cirkví" (pozri Watchman Nee). Kombinácia utajenia a rastu posilňuje „ľudovú teológiu", v ktorej sa na základe doslovného výkladu slov Biblie dobre uplatňujú napríklad miléniové koncepty a tiež presvedčenie o zvláštnej úlohe Číny v kresťanských dejinách.

 

Sebapoňatie cirkvi


V samom strede kresťanských dejín vníma samu seba i Cirkev Všemohúceho Boha. Svoj vznik vidí v kontexte dejín spásy: v ich poslednej etape, keď sa skončil vek milosti a nastal vek kráľovstva5 a Boh sa stal telom a zostúpil na Východ sveta.6 Duch Svätý začal pracovať v Číne v roku 1981 a cirkev bola v tejto časti sveta obnovená. Vrchol nového rozkvetu kresťanstva nastal roku 1983.7 V tomto čase sa Boh vrátil v tele do Číny:8 Kristus sa narodil do obyčajnej rodiny v severnej Číne, pracoval v domácich cirkvách, v roku 1989 sa vzdal štúdia a oficiálne vstúpil do domácej cirkvi.9 Tento obyčajný človek na začiatku februára 1991 „dostal osvietenie Duchom Svätým",10 vtelil sa do neho Boh,11 a ako Kristus posledných dní začal konať svoje poslanie v Číne.12 Navonok je to obyčajný Syn človeka, ale vo svojej podstate je stelesnením Božieho Ducha.13 Jeho meno je Všemohúci Boh14 a dôsledkom jeho pôsobenia je vznik Cirkvi Všemohúceho Boha.15 Táto cirkev verí, že Kristus je v súčasnom vtelení žena.16

Božie dielo spásy sa začalo podľa učenia cirkvi pred šesťtisíc rokmi17 a prebieha v troch obdobiach (vekoch): vek zákona trval od stvorenia sveta až do narodenia Ježiša a Boh v ňom mal meno Jehova, s Ježišom sa začal vek milosti (a meno Ježiš je menom Boha v tomto období) a teraz, začiatkom pôsobenia Syna človeka, nastal posledný, vrcholný vek kráľovstva. Boh v ňom má meno Všemohúci Boh,18 ktoré odkazuje na slová biblickej Knihy zjavenia (Zj 1, 8).19 V slovách Evanjelia podľa Matúša (Mt 24, 27) o tom, že príchod Syna človeka bude, ako keď blesk ožiari oblohu od východu po západ, nachádza Cirkev Všemohúceho Boha potvrdenie, že Boh sa stal telom a zostúpil na Východ,20 do Číny. Z týchto slov je odvodený aj iný názov tejto cirkvi - Blesk z Východu.

Ženské vtelenie Krista nového veku tak prišlo do krajiny „veľkého červeného draka" (bytosť z biblickej Knihy zjavenia - Zj 12, 3-4), do krajiny, ktorá je „pevnosťou démonov" a „väzením ovládaným diablom".21 Veľký červený drak predstavuje komunistický režim v spojenectve so štátom ovládanou cirkvou.22 Cirkev Všemohúceho Boha sa sťažuje na prenasledovanie, ktoré si vyžiadalo už prinajmenšom desať mŕtvych,23 niekoľko stotisíc ľudí bolo uväznených, niektorí boli mučení a ich majetok im skonfiškovali.

Cirkev ťažko nesie aj nepriateľskú publicitu v médiách24 a odmietnutie zo strany ostatných kresťanov;25 sklamanie z reakcie kresťanov sa prejavuje tvrdením, že na čele iných cirkví stoja antikristovia.26 Pritom všetci „praví veriaci" môžu vo veku kráľovstva počuť hlas Boha, a to vďaka jeho vteleniu.27 V ich organizáciách však pôsobenie Ducha Svätého ustalo. Všetky „denominácie a sekty" totiž pokračujú, akoby doposiaľ trval vek milosti, kým spôsob práce Ducha Svätého sa s novým vekom zmenil.28 Lenže nakoniec sa i tak všetci praví veriaci v Boha obrátia ku Všemohúcemu Bohu.29 Božie slovo sa zakrátko rozšíri do celého sveta a Boh sa čoskoro verejne objaví pred všetkými národmi a ľuďmi.30

Tento základný teologický koncept je opísaný v spise Slovo, ktoré je zjavené v tele. Spis bol preložený do angličtiny (The Word Appears in the Flesh)31 a je k dispozícii na internete. Pokladá sa za Božie slovo; sú to proroctvá o Bo­žom diele v posledných dňoch32 či samo Božie dielo pre súčasný, nový vek.33 Spis sa chápe ako „tretí diel" Biblie, avšak ako jediný z týchto dielov je relevantný pre tento vek kráľovstva.34 Preto v praxi Bibliu nahrádza. Pozostáva zo 47 Božích vyhlásení vydaných medzi 20. februárom a 1. júnom 1992.35 Božie vtelenie v nich hovorí v prvej osobe. „Nepoužíva tu identitu Jehovu či Ježiša Krista ani Krista posledných dní (...), ale Stvoriteľa."36

Ku každej z týchto výpovedí „pripája Kristus vysvetlenie", pretože výpovede „nie je ľahké pochopiť".37 Tieto vysvetlenia, ktoré o Bohu píšu v tretej osobe, tvoria dodatok prvej časti spisu. Druhá, najväčšia časť „Božieho slova" sa nazýva Slová vteleného Syna človeka, keď prichádzal do miestnych cirkví. V úvode k tejto časti je napísané, že vznikala od druhej polovice roka 1992 do roku 2005 ako Kristovo kázanie a ďalšie príhovory a že tieto výroky boli zapísané bez úprav.38 Menšiu časť textu potom Kristus sám zapísal. „Nemôžu byť pochyby," píše sa v úvode, že „sú bezvý­hradným výrazom Ducha."39 Tretia, najkratšia časť, nie je uvedená ani časovo zaradená a obsahuje niekoľko ďalších textov opísaných z pozície Krista. Doslov k celému spisu zdôrazňuje, že Slovo, ktoré je zjavené v tele je „iba časťou Božích výrokov v jeho súčasnom vtelení" a je určený pre tých, ktorí Boha nasledujú teraz, na počiatku veku kráľovstva.40 Niekoľko ďalších textov ponúka cirkev na internete už dnes.

 

Pohľad vonkajších pozorovateľov


Mimocirkevné zdroje sa zhodujú v presvedčení, že počiatok cirkvi je v roku 1991, keď sa Čao Wej-šan (1951), muž, ktorý mal skúsenosti s niekoľkými čínskymi novými kresťanskými hnutiami, stretol s mladou ženou Jang Siang-pin (1973). Tá údajne práve prekonala nervové zrútenie a vo vypätých momentoch svojho života napísala náboženský text, o ktorom tvrdila, že je to „Božie slovo".41 Dokončenie prvej verzie základného spisu Slovo, ktoré je zjavené v tele kladie Emily Dunnová do roku 1997.42 Avšak medzitým bola v roku 1995 Cirkev Všemohúceho Boha označená za „zhubné učenie" (sie-ťiao)43 a od toho času je v Číne ilegálna.44 Asi v roku 2000 získal Čao Wej-šan politický azyl v Spojených štátoch45 a je veľmi pravdepodobné, že spoločne s ním je v USA taktiež Jang Siang-pin.46 Cirkev má hlavnú základňu svojho členstva v severovýchodných poľnohospodárskych oblastiach Číny, severne od provincie Che-nan, kde údajne vznikla.

Zrejme i v dôsledku začiatku prenasledovania po roku 1995 vzrástli v cirkvi miléniové očakávania. V roku 1999 sa v cirkvi rozšírila predpoveď o konci sveta v roku 2000 a ďalší koniec sveta mal byť v roku 2012.47 Sedemsto či azda až tisíc príslušníkov cirkvi bolo v súvislosti s koncom sveta roku 2012 zatknutých.48 Roku 2014 sa udiala vražda v reštauračnom zariadení McDonald's v Čao-jüan v provincii Šan-tung, z ktorej čínske úrady obviňujú Cirkev Všemohúceho Boha pravdepodobne neprávom (pozri Vražda v prevádzke McDonald's).49 Oponenti jej prisudzujú tiež únosy a násilné konverzie.50

Vzťahy Cirkvi Všemohúceho Boha a ostatných čínskych kresťanov sú napäté. Jedným z dôvodov je misia, ktorú cirkev koná najmä medzi kresťanmi,51 a kritika, ktorou táto cirkev ostatných kresťanov a ich spoločenstvá častuje. Kresťania naproti tomu vyčítajú Cirkvi Všemohúceho Boha herézy, predovšetkým opustenie trojičného poňatia Boha52 a presvedčenie o druhom príchode Krista v ženskej podobe. V rozpore s ortodoxnou kristológiou je v chápaní tejto cirkvi tiež Ježišovo pôsobenie: hoci bol Božím vtelením, žil až do dvadsiateho deviateho roku ako obyčajný človek, než dozrel a začal svoju misiu.53 V tomto zmysle je Ježišov život podobný životu Jang Siang-pin. Ježišova zásluha pre ľudstvo je v chápaní tejto cirkvi taktiež obmedzená: vďaka jeho zástupnej smrti sa môžu ľuďom odpustiť hriechy, ale plné spasenie dosiahnu až vo veku kráľovstva.54

Pozorovatelia si ďalej všímajú, že bohoslužby Cirkvi Všemohúceho Boha nemajú pevnú liturgiu a pripomínajú domáce cirkvi. Zrejme nekonajú ani základné kresťanské ríty: o Eucharistii ani o krste sa v textoch cirkvi nepíše.55 Jej hlavným dôrazom je misia; prezentuje sa ako hlavná časť náboženského života a povinnosť všetkých veriacich.56 Misia priniesla (zrejme spolu s prenasledovaním) rozšírenie cirkvi do viacerých štátov sveta.57 Z dôvodu represií čínskych úradov nie je známe, koľko príslušníkov má v súčasnosti vo svojej vlasti; odhady stúpajú až k jednému miliónu.58 Sama cirkev avšak uvádza, že miestnych zborov je v Číne niekoľko stotisíc a počet tých, ktorí „sa podriadili menu Všemohúceho Boha", sú milióny.59 V každom prípade však metafora „blesku na Východe" rýchlemu rozšíreniu tohto spoločenstva istotne zodpovedá.

 

Watchman nee


Čínski protestanti okrem štátom kontrolovanej protestantskej cirkvi často nadväzujú na hnutie „miestnych cirkví" alebo tiež „domácich cirkví" založených čínskym kresťanom Ni Šu-cu (1903 - 1972) zvaným Ni Tchuo-šeng (Strážca Ni, na Západe je známy pod anglickým pseudonymom Watchman Nee - na snímke). Ni nadväzoval na učenie takzvaných plymouthských bratov (darbistov). Myšlienka Johna Nelsona Darbyho (1800 - 1882), že na každom mieste má byť len jeden zbor kresťanov oslobodených od záväzkov tradície a inštitúcie, pomáha týmto decentralizovaným a celkom samostatným miestnym zborom prežívať komunistické represie. Spolu s darbistami patria i Niovi nasledovníci k širokému prúdu konzervatívneho evanjelikalizmu, pre ktorý je charakteristický vzťah k Biblii: Bibliu chápu ako bezchybný zápis Božích výrokov, ktoré sa majú uchopiť zdravým rozumom tak, ako sú doslova zapísané, a teda majú byť zbavené svojho literárneho, dobového alebo teologického kontextu. Práve na tomto základe majú kresťania prekonať väzbu na svoju tradíciu a inštitúciu, a tak byť na ktoromkoľvek mieste zjednotení. Roku 1955 bol Ni Šu-cu uväznený a po takmer dvadsiatich rokoch vo väzení zomrel. Niov spolupracovník a nástupca Li Čchang-šou (Witness Lee, 1905 - 1997) ovplyvnil hnutie napríklad tým, že sa rozišiel s ortodoxným kresťanským poňatím Boha ako Trojice.

 

Vražda v prevádzke McDonald's


Čínsky režim pripisuje členom Cirkvi Všemohúceho Boha vraždu, ktorá bola spáchaná roku 2014 v meste Čao-jüan v miestnej prevádzke McDonald's. Členovia cirkvi spojitosť medzi vraždou a svojím spoločenstvom odmietajú a naopak obviňujú čínske úrady a konformných novinárov z propagandistického využitia tragickej udalosti na zápas režimu s cirkvou.

Na okolnostiach vraždy v prevádzke McDonald's sa zhodujú obe strany. Do reštaurácie vošlo 28. mája 2014 šesť misionárov a šírili svoje náboženstvo. Žiadali hostí, aby im poskytli čísla svojich mobilných telefónov a umožnili im tak budúci kontakt. Zamestnankyňa Wu Šuo-jen (1977 - 2014) odmietla. Misionári ju nazvali „zlým duchom" a násadkou na mop ju ubili na smrť. Z detailného opisu vražedného útoku, ktorý poskytla útočníčka Lü Jing-čchun (1975), vyplýva, že misionári chápali konflikt so zamestnankyňou ako „zápas medzi dvoma duchmi, Bohom a diablom". Ľudí, ktorí sa zbehli, aby spor ukončili, Lü Jing-čchun údajne varovala: „Ktokoľvek by zasiahol, zomrie."60 Za vraždu boli dvaja zo šiestich misionárov, Čang Li-tung (1959 - 2015) a jeho dcéra Čang Fan (1984 - 2015), v auguste roku 2014 odsúdení na smrť a vo februári nasledujúceho roka popravení; Lü Jing-čchun bola odsúdená na doživotné väzenie.

Taliansky právnik, sociológ a odborník v oblasti nových náboženských hnutí Massimo Introvigne zhromaždil informácie o šestici misionárov a v článku v časopise Cesnur61 sa s presvedčivými argumentmi zastal Cirkvi Všemohúceho Boha. Útočníkov identifikoval ako veľmi malú, avšak samostatnú náboženskú skupinu, ktorej základom bola rodina Čang Li-tunga. Skupina postupne nadobudla presvedčenie, že jej dve príslušníčky, Lü Jing-čchun a Čang Fan, sú „Všemohúcim Bohom". V náboženskom živote spoločenstva potom hralo rozpoznanie „zlých duchov" a zápas s nimi čoraz významnejšiu rolu. Ako „zlý duch" bola identifikovaná manželka Čang Li-tunga a matka troch detí, ktoré boli súčasťou spoločenstva, a bola z tohto spoločenstva vyhnaná. V zápase so „zlým duchom" sa skupina dokonca dopustila násilia, a to o deň skôr, než vraždila v prevádzke McDonald's: zabila psa, v ktorého očiach Lü Jing-čchun uvidela démona Čang Li-tungovej manželky.

Introvigne taktiež spochybnil obe tvrdenia, na ktorých spočíva spojenie vraždy s Cirkvou Všemohúceho Boha. Argument, že sa v byte Čang Li-tunga našli materiály cirkvi príliš nezaváži, lebo tieto materiály sú k dispozícii na verejných miestach. A ani bezprostredná Čangova odpoveď „Všemohúci Boh" na otázku novinára, k akému náboženstvu patrí, nemusí odkazovať na Cirkev Všemohúceho Boha, ale skôr na teológiu vlastnej skupiny.

Zdá sa teda ako pravdepodobné, že čínske úrady využívajú zločin spáchaný okrajovou skupinou na diskreditáciu veľkej cirkvi. A pretože je táto Cirkev Všemohúceho Boha z hľadiska ostatných kresťanov heretická, prispievajú tým k rozdeleniu a k diskreditácii všetkých čínskych kresťanov, ktorých rýchly početný rast ohrozuje zvyšky vierohodnosti vládnucej komunistickej ideológie. No a ďalším dôvodom na diskreditáciu môže byť povesť Číny na Západe. Ako Introvigne povedal na videu62 nakrútenom pre Cirkev Všemohúceho Boha, Čína ani tak nepopiera, že prenasleduje náboženské spoločenstvá, skôr sa usiluje ukázať, že toto prenasledovanie je oprávnené, lebo v skutočnosti ide o násilné sekty.

 

Poďakovanie

 
Dr. Ľubica Obuchová text láskavo prečítala a urobila k nemu poznámky. Členka cirkvi, vystupujúca pod menom „Emile", poskytla materiály, rady a vysvetlenia. Ďakujem obom.

 

Poznámky:

 
1 The Church of Almighty God - https://en.godfootsteps.org; Gospel of the Decent of the Kingdom - https://www.holyspiritspeaks.org

2 House of cult victims - http://www.xjshzzj.cn/en

3 Dunn, E.: Lightening from the East. Heterodoxy and Christianity in Contemporary China. Brill, Leiden, Boston 2015; pozri tiež Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern Lightning. World Religions and Spirituality - https://wrldrels.org/2016/10/08/church-ofalmighty-god. Prehľadné zhrnutie poskytuje Centre for the Critical Study of Apocalyptic and Millenarian Movements - https://censamm.org/resources/profiles/church-of-almighty-god

4 Viac Palmer, D.: Heretical Doctrines, Reactionary Secret Societies, Evil Cults: Labelling Heterodoxy in 20th Century China. In: Yang, M. M. (ed.): Chinese Religiosities: Afflictions of Modernity and State Formation. University of California Press, Berkeley 2008, s. 113-134

5 The Origin and Development of The Church of Almighty God - https://en.godfootsteps.org/about-us-03.html

6 Tamže

7 A Brief Introduction About the Background of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China - https://en.godfootsteps.org/about-us-02.html

8 The Origin and Development of The Church of Almighty God: c. d.

9 A Brief Introduction About the Background of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.

10 Tamže

11 Tamže

12 The Origin and Development of The Church of Almighty God: c. d.

13 Tamže

14 A Brief Introduction About the Background of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.

15 Tamže

16 The Word Appears in the Flesh: The Two Incarnations Complete the Significance of the Incarnation. The Church of Almighty God, s. 899. - https://www.holyspiritspeaks.org/the-significance-of-the-incarnation - V čínskom texte sa veľmi často používaný výraz Boh, ktorý je rodovo neutrálny, v prekladoch do západných jazykov zo štylistických dôvodov často nahrádza zámenami. Tie sú mužského rodu (čo kontrastuje s presvedčením o ženskej podobe súčasného vtelenia Krista), a to zrejme preto, že len zriedka použité čínske zámená, vzťahujúce sa na Boha, sú mužské. Mužský rod však tu môže byť ľudovým spôsobom vyjadrením úcty. - Za vysvetlenie ďakujem Dr. Ľubici Obuchovej.

17 The Origin and Development of The Church of Almighty God: c. d.

18 The Word Appears in the Flesh: Does the Trinity Exist? The Church of Almighty God, s. 916 - https://www.holyspiritspeaks.org/does-the-trinity-exist-2

19 The Origin and Development of The Church of Almighty God: c. d.

20 Tamže

21 A Brief Introduction About the Background of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.

22 Tamže

23 The Origin and Development of The Church of Almighty God: c. d.

24 Tamže

25 Tamže

26 Tamže

27 Tamže

28 Tamže

29 Tamže

30 Tamže

31 Súčasné vydanie má 2 073 strán. Ďalších 26 strán majú predslovy; posledný z nich je datovaný 23. marca 2010. Podľa Dunnovej kniha predtým vyšla aj pod inými názvami: Lightning from the East a The Holy Spirit Speaks to the Churches. - Dunn, E.: „Cult", Church, and the CCP. Introducing Eastern Lightning. Modern China, Vol. 35, No. 1, January 2009, s. 97

32 The Word Appears in the Flesh (Part One): Introduction. The Church of Almighty God, s. 4 - https://www.holyspiritspeaks.org/introduction-word

33 A Brief Introduction About the Background of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.

34 The Word Appears in the Flesh: Concerning the Bible (4). The Church of Almighty God, s. 838 - https:// www.holyspiritspeaks.org/concerning-the-bible-4

35 The Word Appears in the Flesh (Part One): Introduction. c. d., s. 3

36 Tamže

37 Tamže

38 The Word Appears in the Flesh (Part Two): Introduction. The Church of Almighty God, s. 365 - https://www.holyspiritspeaks.org/introduction-2

39 Tamže

40 The Word Appears in the Flesh: Afterword. The Church of Almighty God, s. 2071 - https://www.holyspiritspeaks.org/afterword

41 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern Lightning, c. d.

42 Dunn, E.: Lightening from the East, c. d., s. 20

43 O histórii pojmu sie-ťiao (do angličtiny obvykle prekladaného ako „evil cult", do češtiny ako „zlý kult") a o jeho používaní súčasnou čínskou propagandou pozri: Palmer, D.: c. d., s. 113-134

44 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern Lightning, c. d.

45 Tamže

46 Tamže

47 Dunn, E.: Reincarnated Religion? The Eschatology of the Church of Almighty God in Comparative Perspective. Studies in World Christianity, Vol. 22, No. 3, 2016, s. 216-233

48 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern Lightning, c. d.

49 Introvigne, M.: „Cruel Killing, Brutal Killing, Kill the Beast": Investigating the 2014 McDonald's „Cult Murder" in Zhaoyuan. The Journal of Cesnur, Vol. 1, No. 1, 2017, s. 61-73

50 Dunn, E.: „Cult", Church and the CCP. Introducing Eastern Lightning, c. d., s. 96

51 Tamže, s. 107-108

52 The Word Appears in the Flesh: Does the Trinity Exist?, c. d., s. 907-919

53 The Word Appears in the Flesh: The Vision of God's Work (2). The Church of Almighty God, s. 798-799 - https://www.holyspiritspeaks.org/the-vision-of-gods-work-2-2

54 The Word Appears in the Flesh: Restoring the Normal Life of Man and Taking Him to a Wonderful Destination. The Church of Almighty God, s. 1356-1357 - https://www.holyspiritspeaks.org/wonderful-destination-2

55 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern Lightning, c. d.

56 Dunn, E.: „Cult", Church, and the CCP. Introducing Eastern Lightning, c. d., s. 102

57 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern Lightning, c. d.

58 Tamže

59 The Origin and Development of The Church of Almighty God: c. d.

60 Introvigne, M.: c. d., s. 69

61 Tamže, s. 61-73

62 Tieto Introvigneho slová sú dostupné na videu (od 5.09 min.) s možnosťou voľby anglických titulkov - https://www.youtube.com/watch?v=jRDyFzcAFqA