USA – „Antikatolicizmus v USA sa teší ‚novému záťahu‘ nad životom v USA," napísal Philip Jenkins vo svojej najnovšej knihe Nový antikatolicizmus - posledný prijateľný predsudok. Tento profesor histórie a náboženských štúdií na Pennsylvánskej štátnej univerzite začína svoju knihu slovami, že opustil Katolícku cirkev a od roku 1980 je členom Episkopálnej cirkvi. Píše: „Skutočne nemám záujem brániť Rímskokatolícku cirkev, ani nie som nekritickým obhajcom katolíckych postojov." Potom pokračuje: „Katolíci a katolicizmus sú v súčasnej Amerike terčom úžasných urážok a nadávok. Nielen počet útokov je ohromujúci, ale ešte prekvapujúcejšie je, ako smerodajné médiá zľahčujú aj najnásilnejšie protikatolícke akcie. Ak by sa podobné akcie vyskytli proti iným skupinám, dostali by oveľa väčšiu publicitu a kritizovali by sa ako nenávistné zločiny. V minulých desaťročiach viedla veľká kultúrna citlivosť k opusteniu sociálnych stereotypov týkajúcich sa etnických či náboženských skupín. V našich dňoch dokáže antisemitizmus alebo iná diskriminácia zničiť človeku kariéru. Jedinou obrovskou výnimkou z tohto pravidla je hanobenie Katolíckej cirkvi! Útoky voči černochom alebo moslimom sa aktívne potierajú už na školách. Satirický výsmech kňazov, pápeža alebo Eucharistie sa však verejne toleruje. Ak porovnáme tieto druhy útokov, zistíme zásadný rozdiel. Útoky na židov alebo černochov sú zamerané proti jednej osobe alebo spoločenstvu, zatiaľ čo terčom protikatolíckej kritiky je inštitúcia Cirkvi ako taká."

Útoky proti Cirkvi v USA nie sú novinkou. Jenkins zaznamenáva, že antikatolicizmus v 19. a na začiatku 20. storočia sa zakladal väčšinou na triednych alebo etnických napätiach. Dnes, naopak, antikatolicizmus pramení z radikálnych sociálnych zmien od roku 1960. Tieto zmeny viedli k vzniku záujmových skupín ako sú feministické alebo homosexuálne, ktoré stoja voči Cirkvi v opozícii založenej viac na ideologických základoch. Je to konfrontácia medzi Cirkvou a liberálnou mentalitou.

Ďalšou zmenou je, že v minulosti predstavovali katolíci jednotný front proti predsudkom. V súčasnosti rozdelenia v Cirkvi samotnej znamenajú, že mnohé argumenty sa ujmú aj medzi katolíkmi. To dodáva kritike niektorých katolíkov väčšiu dôveryhodnosť a znamená to aj podporu médií v ich kritike. Katolíci USA sú tiež ochotnejší vyjsť so svojimi sťažnosťami na verejnosť. To nachádza nadšených spojencov v liberálnych médiách, ktoré sú často nepriateľské voči Cirkvi a jej náuke. Médiá ľahko nájdu aj bývalých kňazov a rehoľníčky ochotných vzpierať sa autorite.