Prorocké hnutie
Za
počiatok moderného prorockého hnutia spojeného s apoštolskou obnovou sa
zvykne považovať hnutie Kansaských prorokov ovplyvnené skorším pôsobením
Williama Branhama a hnutím Neskorého dažďa.
Kansaskí proroci
Spoločenstvo
Kansaských prorokov (Kansas City Fellowship - KCF) vzniklo ako iniciatíva Mike
Bickla začiatkom osemdesiatych rokov. Roku 1982 Bickle na svojej ceste
v Egypte začul Božie volanie, čo ho viedlo k tomu, aby začal dielo,
ktoré sa malo dotknúť celého sveta. Proroctvo cestujúceho služobníka Augustina
Alcalu Bicklovi potvrdilo, že sa má presťahovať zo St. Louis do Kansasu
a začať nové Božie hnutie, čo v tom istom roku Bickle i urobil.1 Roku 1983 pricestoval aj prorok Bob Jones, pripojil sa k Bicklovi
a po rozličných znameniach ho v hnutí verejne označili za vidiaceho
rezidenta.2 Jones už predtým, roku 1975, prežil skúsenosť klinickej
smrti, keď sa dostal mimo tela, ale Boh mu povedal, aby sa vrátil späť
s tým, že má vyučovať vedúcich cirkvi posledných čias, že staré vodcovstvo
sa skončilo a nastáva jeho nová kvalita. Potom, čo sa zotavil, Boh mu
neskôr oznámil, že na juhu Kansasu pozdvihne hnutie mladých ľudí, ktoré
povedie 27-ročný muž. V roku 1983, skôr ako sa roztopí sneh, mladí Jonesa
prijmú.3 Medzi ďalších prominentov a tých, čo boli
s hnutím spájaní, neskôr patrili Paul Cain, John Paul Jackson, Rick
Joyner, David Parker, Jim Goll, Francis Frangipane, Reuven Doran, David
Drilling a Jack Deere.4
V roku
1986 Bickle založil pseudocirkevnú organizáciu Grace Ministries. Jej vízia
spočíva vo vytvorení „apoštolských tímov" pôsobiacich v tzv. „mestských
zboroch" podľa princípu „jeden kresťanský zbor na jedno mesto", a na jeho
čele má stáť apoštol. Zakladajú sa tu prorocké školy Shiloah Ministries pre
vzájomné zdieľanie prorockých služobníkov. Je tu služba Joseph Company, určená
na podporu ľudí v oblasti trhu, a domy modlitieb IHOP, kde má
nastať eschatologická obnova Dávidovho bohoslužobného stánku podľa
starozákonného levitárneho modelu a kde má prebiehať nepretržitý príhovor
24 hodín denne. Ďalej sa tu rozvíja tzv. služba Izrael Mandate, ktorá spočíva
v podpore Izraela.5
Roku
1987 sa Bickle v Birminghame stretol s Paulom Cainom, skorším
spolupracovníkom Williama Branhama, a ten sa neskôr pripojil
k služobnému tímu KCF ako vedúci skupiny prorokov. V roku 1988 Jones
Bicklovi predpovedal, že mu zavolá John Wimber, čím sa mu otvoria dvere pre
službu s Vinicou. Keď sa tak stalo, Bicklovo hnutie natoľko Wimbera
ovplyvnilo, že nasmeroval Vinicu k prorockej obnove. Pri návšteve Paula
Caina v decembri vo Vinici v Kalifornii jeho slová poznania
prichádzali s takou mocou, že v budove sa vybili poistky nahrávacieho
zariadenia a zničila sa videokamera. Tak sa opakovalo niečo podobné, čo sa
už stalo, keď Cain slúžil v Bicklovej prítomnosti v Olathe, kde
dokonca do budovy vtrhli hasiči, pretože Cainovo pomazanie im signalizovalo
požiar.6 Jones pre Cainovo silné zmocnenie nazval jeho službu „Boží
teror".7
V
roku 1990, po diskusiách s Bicklom a vnútorných bojoch, jeden
z otcov charizmatického hnutia v Kansas City, pastor Ernie Gruen,
vydal svoje kázne Máme mlčať a usmievať sa?, kde otvorene hovoril proti
falošným proroctvám v KCF. Uviedol, že mal strach, lebo Bickle implikoval
jeho smrť, ak bude stáť proti jeho učeniu. Potom dal Gruen do obehu svoju
obsiahlu správu, kde zdokumentoval falošné proroctvá a učenie, vrátane
etických pochybení KCF.8
Nasledoval
veľký škandál. KCF spočiatku vyjadrilo neľúbosť, ale deklarovalo otvorenosť ku
korekciám. V júni 1990 potom Bickle všetky aktivity podriadil Vinici,
škandál utíchol a zbor bol následne do Vinice inkorporovaný pod názvom Kansas
City Metro Vineyard Fellowship. John Wimber podnikol určitú korekciu
a hnutie, zrejme vďaka jeho vplyvu, malo otvorené dvere v Anglicku,
kde mu Evanjelikálna aliancia vydala kladné stanovisko. Anglikánsky biskup
David Pytches napísal knihu Some Said It Thundered, ktorá dodala hnutiu kredit.
Touto knihou boli oslovení taktiež niektorí českí charizmatici, ktorí sa
v tom čase otvorili prorockej službe Jima Golla.9
Po
vypuknutí Torontského požehnania sa Kansaskí proroci angažovali v jeho
prospech a Paul Cain v Toronte začal otvorene vravieť o letničiarmi
odmietanom učení hnutia Neskorého dažďa.10 O rok neskôr potom
sám John Arnott navštívil Kansas City. Po vylúčení Torontského zboru
Wimberom v roku 1996 zbor Kansaských prorokov opustil Vinicu a Cain
hnutie vyzýval vrátiť sa k jeho prorockým koreňom a začal so službou
v Shiloh Retreat Center.
V
roku 1999 Bickle začal rozvíjať službu IHOP a v roku 2000 opustil službu
pastora, aby sa už úplne venoval IHOP a Shiloah Ministries. Na jeho miesto
nastúpil Floyd McClung, ktorý bol vyše tridsať rokov jedným z vedúcich
charizmatickej organizácie Mládež s misiou - YWAM.11
Medzi
najvýraznejšie prorocky obdarované osobnosti, ktoré sa na začiatku hnutia
tešili zvláštnej úcte, patrili vedúci prorokov a v podstate duchovný
otec Paul Cain a vidiaci senior Bob Jones.
Bob Jones
Jones
sa narodil roku 1929 a považuje sa za proroka, ktorý má až niekoľko
zjavení za deň. Prvé anjelské navštívenie prežil v deviatich rokoch
a v trinástich ho čakalo Božie navštívenie, keď k nemu Boh
zvolal z trstinového poľa a o dva roky nato mu zjavil jeho
službu. No Jones ďalej žil rozmarným spôsobom života, vstúpil do námorníctva
a holdoval alkoholu, až sa nervovo zrútil a v 39 rokoch sa
ocitol v liečebni pre vojnových veteránov. Tu k nemu prehovoril
diabol a oznámil mu, aby zabil tých, ktorí sú zodpovední za jeho stav. On
však volal k Ježišovi a ten ho viedol, aby im odpustil. Keď tak
urobil, bol uzdravený a „začal mať vízie, vytrženia, počul hlasy, mal sny,
anjelské navštívenia a démonické konfrontácie". Predpovedal udalosti
v cirkvi aj v sekulárnej sfére.12
Medzi
jeho známe proroctvá podľa Gruena patrí predpoveď, že do roku 1990 zomrie
v dôsledku Božieho súdu tisíc kresťanských vedúcich.13 V roku
1984 dostal zjavenie, že v cirkvi nastane „občianska vojna". V tejto
vízii bolo mnoho kresťanov, ktorí sa smiali a tancovali a boli oblečení do
pestrých oblekov. No počas párty sa niektorí začali sťahovať do ústrania a ich
farba obleku sa zmenila buď na sivú, alebo modrú. Medzi týmito skupinami sa
potom začala „občianska vojna". Táto vízia sa rozšírila aj medzi ostatnými
prorokmi a vykladala sa tak, že modrá znamená nebo (kresťania vedení
Duchom Svätým) a sivá predstavuje mozgovú kôru (kresťania žijúci podľa
prirodzenej mysle svojej ľudskej múdrosti). Keď vypuklo Torontské požehnanie,
niektorí jeho vedúci tu videli naplnenie onoho proroctva.14
Medzi
iné známe Jonesovo proroctvo patrí zjavenie o Pastierskej palici. Pán sa
v ňom Jonesovi zjavil a oznámil mu, že ho hodlá navštíviť každý rok
v Deň zmierenia a každý služobník sa raz do roka musí ukázať pred
svojím pastierom a obstáť pred prorockou inšpekciou, kde sa zjavia jeho
nevyznané hriechy.15 Jones dodnes publikuje svoje každoročné
proroctvá pod názvom Pastierska palica.16
Roku
1991 ale Wimber napomenul Jonesa za „manipuláciu ľudí pre svoju osobnú žiadosť,
sexuálnu nečistotu, vzburu voči pastorskej autorite, očierňovanie vedúcich
a podnecovanie horkosti v Kristovom tele".17 Jones
podporil isté ženy, aby sa v jeho kancelárii pred Bohom zvliekli donaha,
keď mali dostať prorocké slovo.18 Potom Bickle Jonesa premiestnil
z verejnej služby do pozadia. Jones je tiež autorom myšlienky, ktorá sa
neskôr rozšírila v prorockom hnutí, keď uviedol, že proroctvo
novozákonného proroka sa napĺňa zhruba na 65 % a u niektorých prorokov len
na 10 %. Tí najzrelší dosahujú úspešnosť 85 - 95 %.19 Dnes má Jones
vlastnú službu a podporuje ho Rick Joyner. Je taktiež častým hosťom
v relácii Extreme Prophetic, čo je služba, ktorá je apoštolsky prikrytá
i Jimom Gollom.20
Paul Cain
Paul
Cain sa narodil roku 1929 v Texase. Jeho matka mala 44 rokov, trpela
tuberkulózou, ako aj rakovinou oboch pŕs a maternice a mala problémy so
srdcom. Na smrteľnej posteli prežila anjelskú návštevu, keď jej anjel oznámil,
ako pomenuje svojho syna, ktorý bude kázať evanjelium podobne ako apoštol
Pavol.21 Cainova rodina bola obdarená darmi videnia, a Cain tak
mohol vedieť, kedy osoba mala byť uzdravená či keď mal niekto zomrieť.22 Neskôr i on sám v siedmich rokoch prežil návštevu anjela, ktorý mu
oznámil jeho povolanie a už v sedemnástich slúžil s vlastným stanom
pri prebudení uzdravovania. Na anjelský pokyn ho William Branham pribral
k svojim výpravám.
V devätnástich
rokoch Paula opäť navštívil anjel a oznámil mu učenie o Joelovej armáde
predstavujúcej Hospodinovo vojsko posledných čias, ktoré si podmaní zem.
Nakoniec sa mu na sedadle auta zjavil sám Ježiš Kristus a povolal ho
žiť celibát a neskôr na Caina vložil ruky, aby ho zbavil sexuálnych
túžob. Napriek tomu, keď Cain cestoval po Škandinávii, ho obvinili, že sa zaplietol
s istou ženou. V tom čase sa hnutie uzdravovania dostalo do škandálov
a Cain prežil 25 rokov v ústraní. Dostal ale prísľub, že ešte počas
svojho života uvidí kresťanov „nového druhu" a bude povolaný iniciovať
službu „posledných čias".23 Po uplynutí týchto „tichých rokov"
dostal Boží príkaz, aby - podobne ako Samuel - našiel a pomazal apoštola pre
prebudenie posledných čias, ktorého rozpoznal v Johnovi Wimberovi.
Cainova
prorocká služba, rovnako ako Branhamova, vyniká takmer absolútnou presnosťou
v odhade minulosti a súčasnosti tých, ktorým Cain takto slúži.
I jeho niektorí kritici nepopierajú jeho jasnovidecké schopnosti, že
dokáže presne určovať mená ľudí a ich príbuzných a opísať ich
minulosť.24 Keď v roku 1987 pricestoval po prvýkrát do Kansasu za
Bicklom, avizoval ako znamenie svojho príchodu napadanie snehu, a keď mal
roku 1988 navštíviť Wimbera, oznámil, že znamením bude zemetrasenie. Oboje
Bickle a Wimber neskôr dosvedčili.25
V roku
1991 odcestoval Cain do Anglicka, kde sa pripojil k zboru vo
Westminsterskej kaplnke pod vedením významného evanjelikálneho vedúceho T. R.
Kendalla a spoločne vydávajú knihu The Word and The Spirit. Vyšla v roku
1996 a chápala sa ako výraz jednoty medzi reformovanými evanjelikálmi
a charizmatikmi. Cain tiež cestoval takmer po celom svete, prorokoval
svetovým politikom a stretol sa i s prezidentom Clintonom či so
Saddámom Husseinom. Tesne pred Clintonovou voľbou mu Cain prorokoval, že sa
stane zbožným a obľúbeným prezidentom USA. Pre svoje zásluhy boli nakoniec
Cain s Joynerom ocenení Rádom maltézskych rytierov.26
Zo
svojej služby Cain odstúpil roku 2005 len krátko potom, čo bol
konfrontovaný Bicklom, Joynerom a Deerom, ktorí proti nemu vzniesli obvinenia
z homosexuality a alkoholizmu, čo uznal a prijal ich korekciu a
čas určený na jeho obnovu. Avšak o pár týždňov oznámil, že sa sťahuje do
Kalifornie a o 12 mesiacov neskôr cirkev v Kalifornii
uviedla, že Cain je „obnovený" a že je znovu pripravený kázať.27
Kontroverzia
Služba
Kansaských prorokov bola niekoľkokrát podrobená kritike. Popri Gruenovi
už roku 1995 letničný pastor Bill Randles napísal knihu Weighed and Found
Wanting, kde prorokov označil za heterodoxných, pričom o Jonesovi
vyhlásil, že by bol prekvapený každým, kto by ho počúval dlhšie než desať minút
a neodmietol ho ako proroka. K prominentným kritikom patril
aj Hank Hanegraaff, ktorý vo svojej knihe Counterfeit Revival z roku
1997 označil Bickla i jeho prorokov ako stúpencov falošného
prebudenia. Určitou strednou cestou sa snažil ísť James A. Beverley, ktorý
v knihe Holy Laughter and the Toronto Blessing kladne hodnotil Bicklovu
kazateľskú službu, uznal za relevantné Cainove proroctvá, avšak s veľkými
chybami, ale bol skeptický voči Jonesovým proroctvám. U oboch však našiel
presné a dramatické slová poznania. V roku 1996 konzultácia britských
evanjelikálov podieľajúcich sa na charizmatickej obnove v Bawtry Hall
označila Kansaských prorokov za falošných. Klasickí letničiari boli tradične
umiernení a zamerali sa na kritiku praxe, ktorú možno zreteľne medzi
prorokmi nájsť, a vo svojom vyhlásení Prophets and Personal Prophecies
kritizovali spôsob odovzdávania osobného proroctva. Asi najtvrdšia kritika
služby prorokov zaznela od britského teológa Napiera, ktorý v nej roku
1996 videl pôsobenie démonov poznajúcich minulosť, a preto proroci dokážu
opísať osobnú históriu i prítomnosť, ale v odhade budúcnosti sa mýlia.28 Zrejme najvýznamnejším súčasným kritikom prorockého hnutia je koeditor časopisu
Charizma J. L. Grady, ktorý, hoci sám charizmatik, kritizuje jeho excesy aj
Cainove etické problémy.
Súčasnosť prorockého hnutia
Dnes
majú proroci spravidla svoju vlastnú službu. Prebudenie v Lakelande,
na ktorého čele stál kontroverzný kanadský evanjelista Todd Bentley
a ktoré sa právom považuje za pokračovanie Torontského požehnania, opäť pritiahlo
službu známych Kansaských prorokov. Mohli sme tu vidieť Jonesa, ako prorokoval
prebudenie Anglicka29, mohli sme tu pozorovať Golla, ako prorokuje
mohutné celosvetové prebudenie30 a, samozrejme, Caina, ktorému sa tu
dostalo vrelého prijatia i potom, čo ho pre jeho homosexualitu
a alkoholizmus napomenul sám Bickle.31
Fiasko
v Lakelande sa však kredibility prorokov, zdá sa, nijako nedotklo,
a preto tohto roku na konferencii v Prahe privítame Jima Golla. Ešte
pred neslávnym koncom prebudenia Bentley priznal, že ho navštívil ženský anjel
Ema, ktorý je podobný Kathryn Kuhlmanovej, a o ktorom mu Bob Jones
povedal, že pomohol rozvinúť začiatky prorockého hnutia v Kansas City začiatkom
osemdesiatych rokov.32
Dnes
je mediálne najznámejším prorokom Rick Joyner, ktorého preslávila séria troch
kníh (Posledná bitka, Povolanie do poslednej bitky a Pochodeň a meč), kde
okrem iného opisuje svoje stretávanie so zosnulými a medzi nimi, bez toho,
aby ho menoval, našiel i Williama Branhama považovaného charizmatickým hnutím
spravidla za obdarovaného evanjelistu.33 A je to i Joyner,
ktorý sa snaží zachrániť Bentleyho službu, začal proces jeho obnovy
a napadol Gradyho, keď Bentleyho kritizoval.34 Dnes je Joyner
riaditeľ vydavateľstva MorningStar, spolupracuje s Jonesom a vydáva
rovnomenný bulletin, ktorý sa prekladá i do češtiny.
Apoštolské hnutie
Akýmsi
ideovým vodcom a systematickým teológom „apoštolskej reformácie" je
misiológ Charles Peter Wagner, ktorý stojí na čele organizácie Global
Harvest Ministries trénujúcej kresťanských vodcov v modlitbe, duchovnom
boji, apoštolskej a prorockej službe, premene spoločnosti a v ďalších
aspektoch praktickej služby.35 Medzi ďalšie osobnosti spojené
s Wagnerom, popri Mikovi Bicklovi, patrí Dutch Sheets, Cindy Jacobs, Tommy
Tenney a ďalší. S hnutím sa taktiež spája Ted Haggard, bývalý
predseda Národnej asociácie evanjelikálov. Podľa Steinkampa títo ľudia
rozšírili orbit pohybujúci sa okolo Torontského požehnania z radov
Kansaských prorokov.36
Hnutie cirkevného rastu
Charles
P. Wagner sa narodil v roku 1930 a krátko po štúdiách sa stal misionárom
v Bolívii. Roku 1971 sa na Fullerovom seminári v Pasadene stretol
s prof. Donaldom McGavranom, vďaka ktorému sa misiológia stala uznávaným
akademickým predmetom. McGavran na Wagnera naliehal, aby úspešnosť misie
nehodnotil podľa tradičných meradiel, ako je vernosť alebo vytrvalosť, ale
pragmaticky, podľa výsledkov. Wagner preto sformuloval zásadnú myšlienku, ktorá
sa stala tzv. Wagnerovou paradigmou: pre záchranu duší a ich privedenie do ovčinca
treba vykonať „čokoľvek a ešte viac".37
Pre
nájdenie technických princípov rastu si Wagner vypožičiaval aj myšlienky
a postupy sekulárneho biznisu v presvedčení, že metódy, ktoré môžu
slúžiť na rast v oblasti obchodu a priemyslu, sa dajú aplikovať
i v oblasti evanjelizácie. Roku 1985 sa potom stal prezidentom
Severoamerickej spoločnosti pre cirkevný rast a po smrti McGavrana roku 1990
pokračoval v danej línii na Fullerovom seminári.
Evanjelizácia Božou mocou
Ďalším
mužom, ktorý Wagnera ovplyvnil, bol John Wimber, ktorý ho v roku 1981
požiadal, či by sa v rámci vyučovania misiológie mohol zaradiť seminár
o divoch a zázrakoch. Kurz dostal názov MC 510 a Wagner sám tu
bol uzdravený z hypertenzie. Následne Wagner vo svojom spoločenstve Lake
Avenue Congregational Church založil triedu nedeľnej školy pre dospelých, tzv.
Spoločenstvo 120. Ľudia tu zároveň navštevovali Wimberove zhromaždenie Vinica,
aby si tu „nabrali muníciu". Spoločenstvo 120 sa stalo dverami tzv. tretej
vlny Ducha Svätého do evanjelikálnych cirkví, ktorá nasledovala po letničnom a
charizmatickom hnutí. Z tejto vlny vychádza aj Torontské požehnanie.38 Roku 1983 získal Wagner pre službu divov a zázrakov i prorocké
potvrdenie a stál „veľmi vysoko na zozname tých, na ktorých Satan uderí".
Napokon podrobil celý svoj dom exorcizmu, pri ktorom vyšlo veľa démonov.39
Teritoriálni duchovia a duchovný boj
Démonológia
a boj s démonmi sa u Wagnera dostávali čoraz väčšmi do popredia.
Wagner neverí len na exorcizmus z ľudí, ale aj z miestností a
domov. Je presvedčený, že nad mestami alebo zónami vládnu démonické mocnosti,
ktoré sú hierarchicky usporiadané a ktoré zabraňujú ľuďom prísť za
Kristom. Tieto mocnosti treba rôznymi modlitbovými technikami odzbrojiť
a zabrániť ich vláde nad danou geografickou oblasťou.40 Túto
náuku Wagner formuloval predovšetkým v styku s tzv. Argentínskym
prebudením, na ktorého čelo sa postavili evanjelisti ako Omar Cabrera, Ed
Silvoso a Carlos Annacondia. Tí implicitne zastávajú prekonanú Augustínovu
teóriu, že Adam v raji svojou neposlušnosťou odovzdal vládu nad zemou
Satanovi, ktorý je od toho času legálnym vládcom na Zemi, ktorého vlastnícke
práva musí rešpektovať i Boh.41 S podobným učením sa možno
stretnúť už v povojnovom hnutí Neskorého dažďa, ktorého vplyv na
apoštolskú reformáciu v USA Wagner pripúšťa.42
Na
základe tejto modlitbovej techniky funguje mnoho rešpektovaných evanjelikálnych
aktivít, ako je Spiritual Warfare Network, ktorej princípy sa uplatnili
i v modlitbovom hnutí AD 2000, kde ústrednou iniciatívou bol
modlitbový boj za geografickú oblasť vymedzenú tzv. Oknom 10/40. Týkalo sa
krajín, v ktorých bol rozšírený islam, hinduizmus a budhizmus. Podľa
Wagnera išlo o prevzatie autority nad vládcami a mocnosťami
ustanovenými Satanom a udržujúcimi jednotlivé skupiny obyvateľov
v područí rôznych foriem duchovnej temnoty. Modlitby koordinovane
prebiehali v rokoch 1993 až 1999 a podieľalo sa na nich až 40
miliónov zástancov.
Medzi
ďalšie aktivity patrili: akcia Gedeonovo vojsko (1993), ktorá sa konala na
modlitbovej hore metodistického zboru Kwang Lim v Soule; prvý medzinárodný
Pochod pre Ježiša (1994), keď do ulíc vyšlo 12 miliónov kresťanov zo 168 krajín
celého sveta; modlitby v „kardinálnych bodoch" (1994), ktoré koordinovala
austrálska pobočka YWAM a spočívali v rozmiestnení skúsených
zástancov na geograficky najzadnejších miestach všetkých kontinentov; Pochody
zmierenia (1996 - 1999), kde sa stovky kresťanov vydali po trase prvej krížovej
výpravy a počas pochodu zástupne vyznávali hriechy našich kresťanských
predkov, ktorých sa dopustili voči moslimom a židom alebo operácia Ľadový
hrad (1997), kde tím modlitebníkov podnikol výpravu na úpätie Mt. Everestu, čo
Wagner chápe ako modlitbovú iniciatívu na topograficky aj duchovne najvyššej
úrovni v celej histórii.43
Učenie
o duchovnom boji sa stalo v deväťdesiatych rokoch i predmetom
stretov v rámci evanjelikálneho hnutia na misijných konferenciách
v Lausanne. Texty, ktoré z týchto stretnutí vzišli, balansujú na
hrane ohľadne témy „teritoriálnych duchov" a boja s nimi, lebo na ich
formulácii sa podieľali stúpenci, ako aj kritici týchto teórií.44 V Nairobi roku 2000 sa potom hľadalo určité kompromisné stanovisko.45
Nová apoštolská
reformácia
Posledným
impulzom Wagnerovej teológie je učenie o obnovenom úrade apoštolov
a prorokov, s ktorým sa taktiež môžeme stretnúť naprieč celým
charizmatickým hnutím. Wagner s týmto fenoménom verejne vystúpil roku
1996, na panelovej diskusii o postdenominačnom kresťanstve, kde sa položil
dôraz na stálu existenciu apoštolov a prorokov v súčasnej cirkvi a
neskôr sa stal i autorom pojmu „Nová apoštolská reformácia". Tá
predstavuje „nový mech", do ktorého sa má naliať nové víno, čo sú zbory vedené
apoštolmi.
Transformácia
cirkvi do štruktúry nového mechu bude omnoho radikálnejšia než prvá reformácia.
Zbory, ktoré nesú charakteristiku Novej apoštolskej reformácie, sa podľa
Wagnera vyznačujú deviatimi „novými" aspektmi. Majú: 1. nové meno, 2. novú
štruktúru autority, 3. nový výcvik vedúcich, 4. nové zameranie na službu, 5.
nový druh chvál, 6. nové druhy modlitieb, 7. nové financovanie, 8. nový dosah
a 9. novú orientáciu na moc.46 Wagner pri opise
a naplňovaní jednotlivých bodov tu zúročil svoje celoživotné skúsenosti.
Nová apoštolská reformácia má takisto svoje vlastné inštitúcie, rôzne formálne
a neformálne apoštolské siete, internetové stránky, časopisy, vydavateľstvo
a pod.
Medzinárodná koalícia
apoštolov (ICA)
ICA
bola založená roku 1999 v Singapure skupinou apoštolov pod vedením Eda
Silvosa. J. P. Kellymu, zvolávateľovi prvého koncilu, bolo Bohom prikázané, aby
vyzval Ch. P. Wagnera na prijatie úradu predsedajúceho apoštola. Následne,
v roku 2001, sa ICA premiestnila do Wagnerovho úradu Global Harvest
v Colorade. Kelly zostal v službe „apoštola veľvyslanca", ktorý bude
globálne reprezentovať ICA a organizovať summity. Roku 2009, k 80.
Wagnerovým narodeninám, Boh Wagnerovi prikázal ponúknuť Kellymu svoje
predsedníctvo. Na výročnom mítingu na jar roku 2010 Wagnera inštalovali ako
„emeritného predsedajúceho apoštola" a Kellyho ako „predsedajúceho
apoštola".
Vo
všeobecnosti má ICA za cieľ spájať apoštolskú múdrosť a zdroje, aby každý
člen mohol pôsobiť strategickejšie a globálne kombinovať úsilie
a efektívne urýchľovať vzostup Božieho kráľovstva v každej sfére
spoločnosti. ICA na to využíva dostupné technológie ako internet, blogy,
on-line videá atď. Členom ICA sa môže stať len ten, kto je na základe
odporúčania signifikantnou časťou cirkvi, napríklad „peer-level", apoštolmi
rozpoznaný ako apoštolsky obdarovaný, a kto už týmto darom nejaký čas
verejne slúži.47
Apoštolský koncil
prorockých starších
Ide
o skupinu prorokov, ktorá sa každoročne spoločne schádza počínajúc rokom
1999. Ich cieľom je vydávať proroctvá na základe spoločného konsenzu. Základom
pre túto službu sú biblické verše zo Skutkov apoštolov (Sk 13, 1-3). Cieľom
spoločných stretnutí je hľadať Boha, zvažovať prijaté prorocké varovania, ktoré
boli prijaté v prorockých kruhoch a rozsudzovať, čo Boh skutočne povedal.
Medzi týmito prorokmi sú vodcovia a zakladatelia rozmanitých Božích hnutí.48
Kontroverzia
Apoštolské
hnutie tiež čelilo škandálom. Týkalo sa napríklad prezidenta Národnej asociácie
evanjelikálov Teda Haggarda. Ten bol obvinený z homosexuality
a užívania drog. Najprv síce odmietol, že mal sex s mužom
a povedal, že si kúpil metamfetamín, ale vyhodil ho nepoužitý. Neskôr sa
ale priznal, rezignoval na všetky funkcie, uviedol, že je „zvodca a luhár"49 a podstúpil rehabilitačný proces.50
Ďalším
škandálom bolo, keď Wagner spolu s prominentmi apoštolsko-prorockého
hnutia pricestoval slávnostne požehnať a zaštítiť evanjelistu Todda
Bentleyho do Lakelandu a prorocky mu predpovedal vzrast jeho vplyvu.51 Žiadny prorok však nemal zjavenie Bentleyho sklonov k alkoholu. Nikoho
nepohoršilo jeho bohaté tetovanie vrátane podivných symbolov, ktorých na jeho
tele stále pribúdalo. Nikto zrejme nepreveroval nepotvrdené svedectvá
o dvoch desiatkach vzkriesení z mŕtvych a neprekážalo ani to, že
Bentley pri duchovnej službe ľudí kopal a rozdával údery a jednému mužovi
dokonca vyrazil zub.52
Vierouka hnutia
Prorocké
a apoštolské hnutia sú čiastočne historicky a geograficky oddelené
fenoménmi, ale v súčasnosti dochádza k ich personálnym prekryvom, ich
náuka je komplementárna a vychádza z rovnakých koreňov - povojnového
hnutia Neskorého dažďa. Nadväznosť si uvedomuje aj ďalší velikán obnovy
Bill Hamon, ktorý napísal, že obnova apoštolského úradu v deväťdesiatych
rokoch nadväzuje na prorockú obnovu rokov osemdesiatych.53 Nie je
preto čudné, že apoštoli okolo Wagnera vystupujú popri bývalých Kansaských
prorokoch, pričom prorocké hnutie zrejme nemožno redukovať len na Kansaských
prorokov. Avšak môžeme napríklad vidieť slúžiť Wagnera s Joynerom, ako
potvrdzujú do úradu Todda Bentleyho. Drápal sa teoreticky o spolupráci
apoštolov a prorokov zmieňuje vo svojej knihe o apoštolskej službe.54 Niektoré z nižšie uvedených náuk sú potom zrejme väčšmi akcentované
prorockou, iné apoštolskou obnovou.
Reštauracionizmus
Tak
ako v hnutí Neskorého dažďa, aj tu ekleziológia vychádza
z reštauracionizmu. Pre mnohé je východiskovým bodom verš zo Skutkov
apoštolských (Sk 3, 21), kde sa píše o obnove „všetkých vecí", čo má byť cirkev
posledných čias pred príchodom Krista. Čokoľvek Boh až dodnes robil, činil
s cieľom cirkev dokončiť a pripraviť na príchod Kráľovstva
a apoštoli sú posledným článkom reťaze týchto udalostí. Protestantská
cirkev ustanovila autoritu Písma, ospravedlnenie vierou a kňazstvo
všetkých veriacich. Wesleyánske hnutie predstavilo požiadavku svätosti
a to ako osobnú, tak celého spoločenstva. Letničné hnutie potom zdôraznilo
nadprirodzené dielo Ducha Svätého. Úrad zástancu bol obnovený v 70. rokoch 20.
storočia, úrad proroka bol obnovený v 80. rokoch 20. storočia
a v 90. rokoch začala cirkev uznávať dar a úrad apoštola.55 Preto Wagner v roku 2001 vyhlásil, že cirkev vstúpila do Druhého apoštolského
veku. Budiselić si zas všíma, že zatiaľ čo pre reformáciu bol cieľom návrat
k apoštolskej cirkvi, pre Novú apoštolskú reformáciu je cieľom „dokončenie
cirkvi".56 Charizmatici potom vo všeobecnosti veria, že cirkev ku
koncu časov svojou slávou prekoná prvotnú cirkev.
Poňatie autority
Reštaurovanie
apoštolskej služby neznamená len návrat k apoštolskej praxi, ako ju chápu
letničiari, ale ide tiež o obnovu poňatia daru apoštola ako
cirkevného úradu. Zmena v miere autority cirkevných vedúcich je potom
podľa Wagnera najradikálnejšou odlišnosťou oproti tradičnému kresťanstvu.
Zdôrazňuje sa, že zatiaľ čo v tradičnom kresťanstve autorita spočívala na
skupinách, ako sú cirkevné koncily, zasadania, zhromaždenia a valné
zhromaždenia, nové apoštolské kresťanstvo vidí Boha ako toho, kto „zveruje
vládu cirkvi jednotlivcom".57 Haggard tiež vyučuje nutnosť
podriaďovania sa cirkevnej autorite tým, že „naša autorita uvoľňuje Božie
schopnosti". Člen cirkvi preto môže neposlúchnuť len vo veciach nezákonných,
nemorálnych a neetických.58
Apoštolsko-prorocký
základ
Obnova
úradu apoštolov a prorokov sa netýka len vlády nad cirkvou, ale tvorí
aj jej samotný základ. Vo verši z Listu Efezanom (Ef 2, 20)
opisujúcim, že cirkev je stavbou, „ktorej základom sú apoštoli a proroci",
vidia stúpenci Novej apoštolskej reformácie úrady, ktoré práve
v cirkvi posledných čias Boh obnovuje. Apoštoli spolu s prorokmi
potom zjednotia cirkev na princípe tzv. „mestských cirkví" (City Churches)
vedených apoštolmi, ktoré budú vybudované na princípe „jeden zbor na jedno
mesto".
Teritoriálne
urbanistická idea cirkvi sa objavila aj mimo charizmatického hnutia
u čínskeho mučeníka Watchmana Nee. Vo všeobecnosti Wagner rozpoznáva
minimálne tri druhy oblastí apoštolskej pôsobnosti: ekleziastickú, prevádzkovú
a teritoriálnu a vidí tri kategórie apoštolov: vertikálnu,
horizontálnu a tržnú.59 Ako uvádza Budiselić, hlavnou premisou
tohto rozdelenia je učenie, že každý apoštol má svoju vlastnú určenú oblasť
a autoritu, ktorá je použiteľná len v tejto špecifickej oblasti. Mimo
tejto oblasti je apoštol „bezmocný" a rovnako obyčajný ako akýkoľvek iný
veriaci.60
Nový druh kresťanov
a Joelova armáda
„Nový
druh" kresťanov v podstate sformovaných do „Joelovej armády" sú termíny,
ktoré sa medzi charizmatikmi objavili ako dedičstvo učiteľov Neskorého dažďa.
Tento nový druh kresťanov si tu mal privlastniť atribúty vzkrieseného Krista
a stať sa duchom obživujúcim. Joelova armáda je i jednou
z hlavných invencií Paula Caina, ktorému toto učenie bolo anjelom zjavené
už v jeho 19 rokoch. Jack Deere uvádza, že túto armádu nemožno premôcť ani
zabiť. Militantná Joelova armáda, ktorá je totožná s armádou kobyliek
z proroka Joela, si podmaní svet, odstráni nepriateľov obnovy a privíta
duchovný príchod Krista z neba, ktorý potom usadne v cirkvi. Týmto
príchodom dôjde k jeho plnej inkarnácii v Tele, lebo skrze službu
apoštolov zjednotené Telo Kristovo sa stane Cirkvou bez vrásky a poškvrny,
Dieťaťom, ktoré bude pásť národy železnou berlou.
Teória výkupného
V hnutí
sa zastáva taktiež staroveká Origenova a Augustínova teória
výkupného, podľa ktorej Adam odovzdal svojím pádom Satanovi vládu nad zemou.
Boh preto Satanovu vládu rešpektuje a nemôže tak proti nej legálne
zakročiť. O túto vládu však diabol prišiel, keď napadol a usmrtil
Krista, ktorý bol ale vzkriesený z bolesti smrti a túto vládu tak
Satanovi „de iure" ulúpil. Ale diabol pre neznalosť cirkvi naďalej vládne
a tá sa preto musí svojej autority chopiť a diabolskú vládu nad jeho už
bývalým územím zlomiť. V Novej apoštolskej reformácii sa tak deje skrze
špecificky poňatý duchovný boj spočívajúci v mapovaní a zástupnom
vyznávaní hriechov.
Zástupné vyznávanie
a duchovný boj
Ako
má jedna cirkev „duchovne vládnuť" v meste, tak i štruktúra démonov
je striktne geografická. Existuje tu totiž presvedčenie, že nad každým mestom,
geografickou oblasťou a národom vládnu špeciálne druhy démonov. Túto vládu
im umožňuje tzv. generačné prekliatie, ktoré na dané územie dopadlo pre hriechy
starousadlíkov, a ktoré tiež legitimizuje démonickú nadvládu nad danou
lokalitou. Preto treba urobiť tzv. duchovné mapovanie, ktoré spočíva
v hlbokom preskúmaní histórie, kde sa hľadajú napríklad okultné praktiky
či spáchané zločiny na danom území, ktoré tak podlieha Božej kliatbe.
Modlitebníci sa potom s týmito hriechmi stotožnia a zástupne ich Bohu
vyznajú. Jednotlivé mocnosti zároveň treba identifikovať, resp. skrze zjavenie
rozoznať ich mená, a potom ich v modlitbe atakovať. Rovnako je možné
v mene Krista prikazovať aj anjelom a aktivovať ich tak k duchovnému
boju.
Zvrhnutím
Satana a jeho anjelov zo strategických miest potom môže jednotná cirkev,
vedená apoštolmi, dané územie zabrať, nastoliť tu Kristovu vládu
a uplatniť svoj celospoločenský vplyv. Pretože mestá sú v duchovnom
boji kľúčové, charizmatické pseudocirkevné organizácie tak vyvíjajú nemalé
úsilie, aby sa v nich zhromažďovali vedúci z jednotlivých denominácií
na rôzne spoločné akcie, ktoré smerujú k duchovnému boju proti vesmírnym
mocnostiam zla na daných miestach. Klasickým príkladom boli napríklad tzv.
Pochody pre Ježiša.
Kritické zhodnotenie
Nová
apoštolská reformácia nepredstavuje nové učenie. Zhrnuje len náuky, ktoré
sprevádzajú charizmatické hnutie od jeho počiatku. Teraz sú ale tieto doktríny
prehľadne a systematicky rozpracované a vďaka Wagnerovej teologickej
príprave sa im dostáva širokej publicity presahujúcej súčasný pentekostalizmus.
V opozícii zostávajú klasickí letničiari, ktorí sa voči učeniam hnutia
tradične vymedzujú vo svojich Position Papers, tu konkrétne vo vyhlásení
Apoštoli a proroci.61 Wagnerov prínos spočíva v tom, že
dokázal ponúknuť ucelený prehľad, v ktorom často experimentálnu
a profetickú teológiu rozpracoval do vzorcov systematickej teológie. Tým
však zúročil nielen charizmatické akcenty, ale zároveň sprístupnil kritickému
skúmaniu ucelenú náuku charizmatického triumfalizmu, ktorá sa do tohto času zdala
len ťažko uchopiteľná.
Záver
Tento
seriál má názov Krízy a nádeje. V čom spočívajú tieto nádeje?
V retrospektívnom pohľade možno vidieť, že cirkev vo svojom putovaní
dejinami preukázala regeneračné schopnosti. Vždy sa našiel niekto, kto mal silu
postaviť sa na stranu ortodoxie, nazvať veci pravým menom a navrátil tak
Boží ľud do prijateľných medzí riečiska Ducha. Nie inak je to i teraz. Či
už to boli klasickí letničiari, ktorí sa už v zárodkoch dištancovali od
hnutia Neskorého dažďa a umravňovali výstrelky uzdravovateľov vierou,
alebo to boli niektorí „denominační" aj „nezávislí" charizmatici, ktorí
vystúpili proti autoritárstvu Pastierskeho hnutia, či teológovia z Oral
Roberts University, ktorí povstali proti herézam Hnutia viery. A tiež
anglickí charizmatici dištancujúci sa od Kansaských prorokov alebo vedenia
Vinice, ktoré zase odsúdilo extrémy Torontského požehnania. Boli to
aj jednotlivci ako L. Grady a E. Gruen, ktorí zo svojej pozície
vztýčili prst pred výstrelkami prorockého hnutia. A sú to opäť letničiari
a niektorí charizmatici, ktorí pozdvihujú prorocký hlas proti náukám Novej
apoštolskej reformácie. Časť z nich sa zomkla okolo skupiny Apologetic
Coordination Team, ktorej vplyv je dnes neprehliadnuteľný.
Letničné
cirkvi, najmä Assemblies of God v USA, už mnoho rokov charizmatickým
excesom poctivo a vytrvale vzdorujú. Vo svojich vyjadreniach sú pritom
veľmi umiernení. I keď zreteľne kritizujú jednotlivé hnutia, vyhli sa
menám a spravidla i názvom hnutí a kritizujú princípy.
Aj medzi nimi ale je latentný, apokalyptický rozmer eschatológie,
v ktorej hnutie samo seba chápe ako „prebudenie posledného času", kde sa
Duch Svätý vylieva oveľa väčšmi, než to bolo v histórii cirkvi, v čom
potom druhí vidia elitárstvo.
Je
však nutné dodať, že letničné cirkvi, najmä v Južnej Amerike, ale aj
napríklad v Čechách, sú niektorými myšlienkami Novej apoštolskej
reformácie infiltrované a stávajú sa tak de facto charizmatickými. Zároveň
ale iní, vrátane Wagnera, diferencujú medzi charizmatickým hnutím a tzv.
Treťou vlnou, z ktorej taktiež Nová apoštolská reformácia do značnej miery
vychádza.
Rozdiel
medzi letničnými a charizmatikmi, ako správne uviedol John Wimber,
existuje i v poňatí misie. Zatiaľ čo letničnú misiu zameriavajú do
sekulárneho spektra spoločnosti, charizmatické hnutie je zamerané na obnovu
existujúcich cirkví, ktoré o túto obnovu nejavia vždy dostatočný záujem.
Tým dochádza k napätiam a štiepeniam, ktoré sa občas končia „mocenskými
bojmi". Pritom charizmatické hnutie bolo pred Wagnerom až na výnimky
zriedkakedy ochotné systematicky definovať svoju teológiu a na kritiku
reagovalo zvyčajne tým, že tvrdilo, že sa kritizuje niečo, čo vlastne
neexistuje. Zdrojom tejto „neexistujúcej" náuky potom nebýva exegéza, ako skôr
eisegéza vypreparovaná zo zjavení súdobých apoštolov a prorokov, ktorá je
často silne heterodoxná.
Nezávislé
charizmatické hnutie, ktoré ostrakizuje klasické cirkevné štruktúry, navyše
nemá rozvinuté kontrolné mechanizmy, ako je to u letničných denominácií
a ľahšie speje nielen k herézam, ale aj k autoritárstvu.
Výstižne to vyjadril jeden charizmatický teológ, keď sebakriticky vyhlásil:
„História nás učí, že čoskoro medzi nami opäť povstane ďalší ‚prorok‘, ktorý
vyhlási charizmatikom najnovšie ‚Teraz máme to pravé‘, tí sa potom zomknú do
nového hnutia, ktoré sa ako búrka preženie našimi radmi."
Prínosom
charizmatického hnutia trvale a nesporne zostáva túžba po jednote
a misii a tiež vynaliezavosť v rôznych spôsoboch evanjelizácie.
Je tu zdravá túžba vidieť Boha v akcii a zúčastniť sa na jeho pláne.
Charizmatické hnutie dalo cirkvi aj mnoho z doxológie. Obrovská tvorivosť
v uctievaní podnietila vznik mnohých piesní, hymnov a chválospevov.
V neposlednom rade je to aj túžba osloviť mládež v cirkvách a zapojiť
ju do služby. Prajme preto charizmatikom, aby si podržali všetko dobré a zlého
sa chránili v každej podobe.
Poznámky:
1 Poloma, M. M.: Main
street mystics: the Toronto blessing and reviving Pentecostalism. AltaMira
Press 2003, s. 149
2 Randles, B.: Weighed
& Found Wanting: The Toronto Expirience Examined inthe Light of the Bible.
St. Matthew Publications 1996, s. 62
3 Poloma, M. M.: Main
street... c. d., s. 150
4 Booth, T.: Harp &
Bowl. The Birthpangs of a New World - http://www.birthpangs.org/articles/kcp/harp-bowl.htm
5 Grace Ministries.
Apologetics Index - http://www.apologeticsindex.org/g00.html
6 Joyner, R.: Kdo je Paul
Cain. Život víry 11/1993, s. 323-324
7 Sullivant, T.: Paul
Cain: A Personal Profile. Grace City Report, Fall 1989, s. 13
8 Gruen, E.: Documentation
of aberrant Practices teachings of Kansas City Fellowship (Grace Ministries) - http://www.birthpangs.org/articles/kcp/kcp-gruen.html
9 Drápal, D.: Zlom.
Historie Křesťanského společenství Praha (III). Křesťanské společenství, Praha
2011, s. 31
10 Cain, P.: In Toronto
Airport Christian Fellowship on 28. May 1995 - http://www.apologeticsindex.org/c06.html
11 Haywood, L.:
International House of Prayer Trains Intercessors Worldwide. Charisma News
Service, 31. May 2003 - http://www.charismamag.com/index.php/component/content/article/268-people-and-events/7617-international-house-of-prayer-trainsintercessors-worldwide?format=pdf
12 Identifying Spiritual
Strongholds (teaching CD) by Bob Jones & Paul Keith Davis. Identity Network
- http://www.identitynetwork.net/apps/store/default.asp?view=profile&itemid=15207
13 Bickle, M., Jones, B.:
Visions & Revelations. KCMO Fall 1989; In: Gruen, E.: Documentation of
aberrant Practices teachings of Kansas City Fellowship (Grace Ministries), c.
d.
14 The Way of Cain. Civil
War in the Church. Apologetics Index - http://www.apologeticsindex.org/r06a35.html
15 Bickle, M., Jones, B.:
The Shepherd‘s Rod. Audio Tape, Fall 1989; In: The Kansas City Prophets - http://www.deceptioninthechurch.com/8.htm
16 Shepherd's Rods. The
Prophetic Ministry of Bob and Bonnie Jones - http://www.bobjones.org/?zone=/unionactive/view_article.cfm&HomeID=163049&page=2020202020/Resources2020202020
17 Public statement of John
Wimber. Association of Vineyard Churches, 12. 11. 1991
18 Examining Bob Jones's
Shepherd's Rod - http://www.cephas-library.com/evanjelists/bob_jones_shepherd_rod.html
19 Cannon, S. F.: Old Wine
in Old Wineskins: A Look at Kansas City Fellowship. The Quarterly Journal,
Vol. 10, No. 4, October/December 1990, s. 8
20 XP with Patricia King - http://www.csa-xp.com/index.php/about/xpmedia-and-csa
21 Joyner, R.: Kdo je Paul
Cain, c. d.
22 Pytches, D.: Some Said
it Thundered. An encounter with the Kansas City Prophets. Oliver-Nelson,
Nashville 1991, s. 24-25; In: Prophet Paul Cain, Rokov Us Reason - http://www.letusreason.org/latrain5.htm
23 Wimber, J.: Speaking on
Paul Cain and the Office of the Prophet. Vineyard Christian Fellowship, Anaheim
1989; In: Hanegraaff, H.: Counterfeit Revival. Word Publishing, Dallas 1997, s.
147
24 Steinkamp, O.: Paul
Cain, Latter Rain Prophet of Renown Is Now Discredited. The Plumbline, Vol. 9,
No. 5, December 2004 - http://www.deceptioninthechurch.com/orrel19.html
25 Joyner, R.: Kdo je Paul
Cain, c. d.
26 Rick Joyner, Paul Cain,
Knights of Malta, And Saddam Hussein. End Times And Victorious Living
Newsletter, September/October 1998 - http://www.deceptioninthechurch.com/malta.html
27 Grady, J. L.: Fallen
Ministers and Charismatic Credibility. Charisma Online, March 2007 - http://www.fireinmybones.com/Columns/012607.html
28 Napier, K. B.: The
Kansas City Prophets. Bible Theology Ministries, June 1996 - http://www.christiandoctrine.net/doctrine/articles/article_00093_the_kansas_city_prophets_web.htm
29 Prophetic Word for the
UK with Bob Jones (2008) - http://www.youtube.com/watch?v=aA5fbcBdSJ8
30 Lakeland Revival - „Jim
Goll Prophecy" (2008) - http://www.youtube.com/watch?v=7j5wkU9HAxk
31 Paul Cain with Todd
Bentley, Pt. 1 - http://www.youtube.com/watch?v=o25jTVb5Bj8
32 Bentley, T.: Angelic
Hosts. Fresh Fire Ministries (2003) - http://www.etpv.org/2003/angho.html
33 Málik, P.: Kaleidoskop
uzdravujúceho prebudenia I. Logos, Marec 2011 - http://milost.sk/logos/clanok/kaleidoskop-uzdravujuceho-prebudenia-i
34 Rick Joyner's Response
to Lee Grady's Column, „The Tragic Scandal of Greasy Grace". Charisma, 13.
March 2009 - http://charismamag.com/index.php/component/content/article/20035-rick-joyners-response-to-lee-gradys-column-the-tragic-scandal-of-greasy-grace
35 What We Believe. Global
Harvest Ministries - http://www.globalharvest.org/believe.htm
36 Steinkamp, O.: Paul
Cain, Latter Rain Prophet of Renown Is Now Discredited, c. d.
37 Wagner, P. C.: My
Pilgrimage in Mission. International Bulletin of Missionary Research, Oktober
1999 - http://www.highbeam.com/doc/1G1-57815597.html
38 Remeš, P.: Hnutí obnovy
v Duchu Svatém - Pentekostální hnutí - http://www.hagioterapie.cz/?p=89
39 Wimber, J.: Neseni třetí
vlnou. Ichthys, Havlíčkův Brod 1990, s. 23
40 Wagner, P. C.:
Teritoriální duchové. Logos, Praha 1992, s. 50-51
41 Wagner, P. C.: Slovo
úvodem; In: Annacondia, C.: Satane, poslyš! Kresťanský život, Albrechtice 2000
42 Wagner, P. C.: The Doc
Responds. Ministry Today Magazine, November/December 2004 - http://www.ministrytodaymag.com/display.php?id=10011
43 Joel-news-international-322, 3. 7. 2000 - http://prayer.cz/studnet/prayer/archive/joelnews/jn322.htm
44 Statement on Spiritual
Warfare (1993). The Lausanne Movement - http://www.lausanne.org/all-documents/spiritual-warfare-1993.html
45 Moreau, S.: Gaining
Perspective on Territorial Spirits. The Lausanne Movement (2000) - http://www.lausanne.org/all-documents/territorial-spirits.html
46 Wagner, P. C.: The New
Apostolic Reformation. Renewal Journal, Vol. 15, No. 1/2000 - http://www.pastornet.net.au/renewal/journal15/15b%20Wagner.htm
47 About ICA. International
Coalition of Apostles - http://www.coalitionofapostles.com/about-ica/
48 Apostolic Council od
Prophetic Elders. Generals International - http://www.generals.org/prophetic/prophetic-words-reports/prophetic-single-view/article/what-is-the-apostolic-council-of-prophetic-elders/
49 Raus, D.: Hřích Teda
Haggarda. Český rozhlas - http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/zpravy/_zprava/294047
50 Michlíčková, M.: Ted
Haggard začal proces duchovní rehabilitace. Křesťan dnes (2006) - http://cs.christiantoday.com/article/ted-haggard-zacal-proces-duchovni-rehabilitace/4346.htm
51 Peter Wagner endorses
Todd Bentley (2008) - http://www.youtube.com/watch?v=YEwsG4lsXq4
52 Lakelandské probuzení.
Život víry 10/2008, s. 13-15
53 Hamon, B.; In: Drápal,
D.: Apoštolská služba. KMS s. r. o. 2004, s. 77
54 Tamže, s. 49
55 Wagner, P. C.: New
Apostolic Reformation. Arise Magazine, September 2000; In: Arise Magazine
Article: New Apostolic Reformation. Global Harvest Ministries Online - http://www.globalharvest.org/apostref.htm
56 Budiselić, E.: New
Apostolic Reformation: Apostolic Ministry for Today. Kairos, Vol. 2, No. 2,
November 2008, s. 209-226
57 Wagner, P. C.: Excerpt
from Churchquake. Global Harvest Ministries Online - http://www.globalharvest.org/index.asp?action=churchquake
58 Haggard, T.: Překlad části
příručky pro vedoucí domácích skupinek sboru New Life Church v Colorado
Springs. Křesťanské společenství Praha - http://notabene.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=1988
59 Wagner, P. C.: My
Pilgrimage in Mission. International Bulletin of Missionary Research
23, No. 4/1999
60 Budiselić, E.: New
Apostolic Reformation, c. d.
61 Stanovisko Assemblies of
God: Apoštolové a proroci (2001) - http://apologet.cz/?q=articles/category/14-apostolska-hnuti/id/200-stanovisko-assemblies-of-god-apostolove-a-proroci