Je
potešiteľné, že ako rodič kriticky zvažujete rôzne pedagogické alternatívy a
kladiete sebe aj nám neľahké otázky týkajúce sa etických problémov výchovy a
vzdelávania.
Zakladateľka
montessoriovskej pedagogiky Mária Montessoriová (1870 - 1952) sa narodila
v období, keď postavenie žien bolo diametrálne odlišné od súčasnosti,
keďže ženy v 19. storočí nemali prístup k vzdelaniu, politike ani
vede. Detstvo prežila v rodine, v ktorej ju matka podporovala
v jej netradičných túžbach a rozhodnutí študovať. V tom čase
bola prvou, a vlastne aj jedinou ženou, ktorá v Taliansku študovala
medicínu a získala titul doktorka medicíny (1896). O dva roky neskôr
sa jej narodil nemanželský syn a ona sa napriek puritánskej dobe
a odsudzujúcej morálke rozhodla nevydať, materstvo zaprela, dieťa zverila
opatrovateľom a naplno sa venovala lekárskej práci. Až omnoho neskôr
potvrdila materstvo pred svojím synom a on jej bol potom po celý život
oporou a spolupracovníkom. Keď sa oženil (mal štyri deti), s celou
svojou rodinou pomáhal matke po svete šíriť a realizovať jej pedagogický
model, prepisoval jej prednášky a vydával ich ako publikácie.
Montessoriová desať rokov žila aj so synovou rodinou v Indii, kde
zakladala školy, vzdelávala učiteľov a spísala svoje celoživotné
skúsenosti so vzdelávaním.
Mária
Montessoriová bola riaditeľkou lekársko-pedagogického inštitútu pre vzdelávanie
učiteľov mentálne retardovaných detí v Ríme. Na výzvu talianskej vlády
zriadila v roku 1907 Casa dei Bambini (Detský dom) určený na vzdelávanie
normálnych, no zanedbaných detí v chudobnej rímskej štvrti, kde si
overovala svoje vzdelávacie metódy na normálnych deťoch. Podnetom pre jej nové
metódy boli väčšinou veľmi silné zážitky s reakciami detí na rozličné
situácie v ich prirodzenom prostredí. Napríklad silný zážitok so spiacim
dojčaťom, ktoré deti na jej výzvu napodobňovali, ju priviedol k myšlienke
nacvičovať s deťmi pravidelne ticho a mlčanie. Takto vznikla
kontroverzná metóda „cvičenie ticha a mlčania", ktorou chcela
Montessoriová u detí dosiahnuť maximálnu sebadisciplínu
a koncentráciu pozornosti.
Prvá
Montessori škola vznikla roku 1912 v Holandsku a v tom istom
roku Montessoriová knižne vydala svoj pedagogický model Il Metodo, ktorý sa
onedlho stal v USA bestsellerom, pretože na tie časy prinášal prevratné
myšlienky o slobode dieťaťa, nový prístup učiteľa ako láskavého
nedirektívneho podporovateľa a porovnávanie výsledkov dieťaťa vzhľadom na
jeho vlastný pokrok a nie požiadavky systému. Jej model sa následne
rozširoval do mnohých krajín (napr. Španielsko, Francúzsko, Holandsko,
Anglicko, USA). Avšak Motessoriová stále až úzkostlivo dbala na to, aby výhradne
ona sama viedla prednášky a vzdelávacie kurzy vo svojej pedagogike
z obavy pred jej prípadnými korekciami. To bol dôvod, prečo sa jej
stúpenci časom rozdelili na skupinu, ktorá sa touto pedagogikou len
inšpirovala, a na skupinu, ktorá doslova a do detailov praktizovala
jej postupy.
Mária
Montessoriová sa po celý život aktívne angažovala za zmenu a zlepšenie
postavenia dieťaťa v spoločnosti svojej doby - odmietala detskú prácu,
kritizovala chudobu a zanedbávanie potrieb detí v ústavoch či ich
nedostatočnú hygienu. Navrhovala konkrétne zlepšenia a váhou svojej
osobnosti ich aj dosahovala. Bola aktívna v ženských hnutiach, avšak
politicky bola dlho dôsledne neutrálna, a to aj napriek tomu, že tým
ohrozila realizáciu svojich škôl. Napríklad sa odmietla angažovať pri
demonštrácii za samostatné Katalánsko, čoho dôsledkom bolo odobratie financií
a zánik jej školy. Je preto len ťažko pochopiteľné, že sa pridala
k Mussolinimu a podporovala jeho fašistický režim. Naproti tomu
v Nemecku sa v tom čase jej školy zatvárali a knihy pálili,
pretože pre fašistické Nemecko bol jej model výchovy v slobode a pre
mier neprijateľný.
Z Montessoriovej
životopisu sa dá usudzovať, že to bola silná, cieľavedomá, moderná, ambiciózna
a húževnatá žena s kresťanskými hodnotami a vedeckým prístupom ku
svojmu pedagogickému systému. No na druhej strane práve tieto rysy osobnosti
mohli spôsobovať jej silné sebapresadzovanie a neschopnosť plne dôverovať
spolupracovníkom a prenechať im slobodnú vôľu v overovaní
a realizácii jej metód, ba dokonca neochotu vyzývať ich ku kritickému
hodnoteniu a overené zlepšenia zapracovať do systému pedagogiky. Treba si
ale uvedomiť, že žila v čase, keď bolo nevídané, aby bola žena
emancipovaná a sama aktívne niečo v živote dosiahla. Preto sa možno
cítila inými ľuďmi ohrozená a uzatvárala sa pred zásahmi do systému
zvonka.
Kladiem
si preto otázku, či takto Montessoriová sama paradoxne nepriamo (a možno
nevedome) nepotláčala svoje princípy, na ktorých si tak zakladala - princípy
slobody, overovania a kontroly výsledku pri vzdelávaní dospelých
nasledovníkov, pretože v prístupe k deťom boli práve osobná sloboda
výberu, učenie skúšaním a overovanie chýb základnými princípmi, na ktorých
postavila svoj pedagogický model. Domnievam sa, že pokiaľ nedochádza ku
vzájomnej spätnej väzbe a kritickej výmene skúseností, celý systém tak
môže postupne ustrnúť. Nedochádza k prirodzenému vývoju a posunom na
základe aktuálnych vedeckých poznatkov, ale ani spoločenskej situácie
a ducha doby. To sa týka akéhokoľvek zakladateľa a tvorcu systému
alebo učenia, nielen Márie Montessoriovej a jej pedagogiky.
Podľa
súčasnej odbornej pedagogickej literatúry stála Montessoriová na čele
pedocentrického hnutia a jej koncepcia sa chápe ako prototyp pedagogiky
orientovanej na dieťa. Svoj pedagogický model začala tvoriť ako detská
psychiatrička pozorovaním mentálne postihnutých detí, ktoré liečila. Vychádzala
pritom zo súdobých moderných vedeckých poznatkov v oblasti medicíny,
psychológie, biológie, pedagogiky a kresťanskej tradície a náboženského
životného štýlu. Jej základným cieľom bolo: „Pomôž mi, aby som to dokázal sám".
To je treba hodnotiť pozitívne, vzhľadom na dobu, ale i rôzne iné
pedagogické systémy, ktoré vedu ignorovali a poniektoré dodnes ignorujú
(napr. waldorfská pedagogika Rudolfa Steinera).
Montessoriová
rešpektovala individualitu každého dieťaťa a chcela ju rozvíjať
v pedagogicky pripravenom a štruktúrovanom prostredí, ktorého
súčasťou je záhrada na pestovanie vzťahu k prírode. Nábytok prispôsobený
veľkosťou aj tvarom deťom, predmety dennej potreby, didaktické pomôcky (vždy
len jeden kus) umožňujú spontánne učenie, ale využívajú sa aj na rozvoj
sociálnych vzťahov. Neexistuje tu žiadne zvonenie ani zasadací poriadok.
Montessoriová takýto systém nepokladala za svojvôľu, ale za slobodnú voľbu.
Podľa
najnovších psychologických výskumov sú však pevné hranice vo výchove pre dieťa
veľmi dôležité z hľadiska jeho orientácie vo svete, vzťahoch
i v sebe samom. V tejto súvislosti mi napadá otázka, do akej
miery tento systém dieťaťu pomáha a nakoľko ho dezorientuje. Žiaľ, nenašla
som žiadne vedecké výskumy, ktoré by sa tomuto špecifickému problému venovali.
V Montessori
pedagogike si dieťa samo volí prácu aj pracovné miesto a postupuje podľa
svojich schopností a stupňa vývinu svojím pracovným tempom. Montessoriová
vychádza z teoretického modelu fáz polarizácie pozornosti:
v prípravnej fáze dieťa zacieli pozornosť na jednu činnosť a slobodne
si vyberá pomôcku, v druhej fáze sa objavuje nutkavá túžba opakovať
činnosť, dieťa sa úplne sústredí a odpúta od vonkajšieho prostredia,
pričom ju opakuje toľkokrát, koľkokrát chce. Nakoniec nasleduje fáza pokoja,
v ktorej sa dieťa preberie zo sústredenia porovnávaním a kontrolou
výsledku. Používa sa pritom špecifická podoba slovného hodnotenia, dieťa nemôže
prepadnúť a každé postupuje vlastným tempom podľa svojich schopností.
Neposudzuje sa vzhľadom na systém, ale vzhľadom na vlastný rozvoj a celý
systém je tak prispôsobený výlučne dieťaťu.
Vo
všeobecnosti sa dá súhlasiť, že spôsob takého hodnotenia a postoj
k schopnostiam detí je menej stresový a konkrétnejší ako klasické
známkovanie, opakovanie ročníka a prepadávanie. Otázkou však je, nakoľko
je motivujúcim pre dieťa mimoriadne talentované v nejakej oblasti
a či prostredie (pomôcky, metódy) a tiež učiteľ poskytujú dostatok
podnetov na motivovanie nadaného dieťaťa (napr. matematicky, hudobne,
výtvarne). Je predpoklad, že také dieťa si slobodne bude vyberať také činnosti,
ktoré ho priťahujú, a môže tak úplne ignorovať ostatné podnety. To isté sa
týka i detí so špecifickými poruchami učenia a potrebami. Jednoducho
napríklad dyskalkulik (žiak s poruchou matematických schopností) si nebude
slobodne sám od seba vyberať matematické úlohy a príklady, pretože ich sám
nevyrieši ani miliónkrát opakovanou činnosťou a bez špeciálneho prístupu
sa ich nedokáže naučiť riešiť. A ak toto trvá dlhé obdobie počas celej
školskej dochádzky, tak sa dieťa bude vyvíjať nerovnomerne a jednostranne.
Montessoriová
na svoje časy prevratným spôsobom definovala rolu a postavenie učiteľa. Od
vychovávateľa požadovala obrat - úplnú reštrukturalizáciu jeho osobnosti vo
vzťahu k dieťaťu, ktorému musí pomáhať, aby sa samo vychovalo
k dobru. Učiteľ by mal ustúpiť z dovtedajšej direktívnej
a dominantnej pozície. Mal by byť špecificky pripravený a trénovaný
na exaktné pozorovanie, fyzické, duševné aj duchovné prejavy dieťaťa
a musí byť spojovníkom medzi týmito oblasťami. Na základe pozorovania by
mal zasiahnuť podľa situácie a individuálne pomáhať len podľa potreby tým
deťom, ktoré o to požiadajú. Sám by mal byť súčasťou prostredia
a vzorom pre dieťa. Má preukazovať disciplinovanú lásku, ktorá sa
prejavuje rozumne - najdôležitejší je láskavý prístup. Taktiež má sledovať
dieťa ako svojho učiteľa a nemá pritom žiadne právo dieťa formovať a manipulovať.
Má sa zamerať na vlastné záporné povahové rysy namiesto pozorovania záporných
vlastností detí. Nemal by deti kritizovať, chváliť, hodnotiť ani zasahovať do
ich vzájomných konfliktov, pretože ony sa naučia pri hre s pomôckami
riešiť úlohy, vzťahy aj problémy a tiež ohodnotiť sa samy.
Keď si
však v tejto súvislosti uvedomíme, aká dôležitá je pre každého človeka
konštruktívna spätná väzba, takisto ako aj model správania dospelých pre vývin
detí, opäť nachádzame jedno zo zraniteľných miest tohto pedagogického systému.
Na základe spätnej väzby od ľudí, ku ktorým má dieťa citový vzťah (pochvaly,
ocenenia, pokarhania), totiž dieťa koriguje svoje správanie a učí sa
reflektovať a uvedomovať si svoje silné aj slabé stránky vo vzťahoch i vo
výkone.
Montessoriová
vychádzala z tézy, že základným znakom každého spoločenstva je jazyk
a náboženstvo. Svet vnímala ako dielo Božieho plánu a dieťa považovala za
Božie stvorenie, ktoré je nositeľom časti Božieho plánu. Úlohou rodičov
a učiteľov je podľa nej objaviť toto poslanie a pomôcť dieťaťu
rozvíjať ho na základe princípu „Pomôž mi, aby som uveril sám". Dieťa máme len
nasledovať a podporovať a nijakým spôsobom ho nesmieme rušiť, „ani
smiechom, ani chválou, ani povzbudením". Montessoriová ďalej tvrdila, že je dôležité
ctiť náboženské prejavy dieťaťa, pretože dieťa má prirodzený sklon byť
náboženské (podobne ako učiť sa jazyk). V oblasti náboženskej výchovy
skúšala rôzne postupy a vytvorila niekoľko metód aj pomôcok, avšak podľa
nej sa náboženstvo nemá vyučovať, ale len rozvíjať, a to hlavne vlastným
príkladom.
PaedDr.
Ondrej Kaščák, PhD., z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity vo svojom
článku O radostnej poslušnosti - panoptizmus v koncepcii Montessori
(príspevok vyšiel v zborníku, ktorý vydal Ústav pre vzťahy štátu a cirkví
z medzinárodnej konferencie konanej v Bratislave roku 2008)
analyzuje, aká miera slobody je v pedagogickom koncepte Márie
Montessoriovej a akými prostriedkami sa jej darí dosiahnuť autonómiu
dieťaťa. Kaščák rozoberá aj konkrétnu výchovnú metódu „lekcie ticha" na základe
štúdia pôvodných originálnych textov. Píše, že Montessoriová chce u detí
dosiahnuť „radostnú poslušnosť ako túžbu poslúchať, podobne ako u psov,
ktoré sa rozbehnú priniesť predmet, hodený do diaľky ich pánom". Na dosiahnutie
tohto cieľa využíva zariadenie triedy, ktoré spája s výchovnou funkciou na
dosiahnutie disciplíny. Všetko toto zariadenie je vytvorené a usporiadané
tak, aby bolo strážcom detí, a to tým, že reaguje aj na ich najmenší pohyb
(vizuálne, zvukom vydaným pohybujúcim sa telom), čím permanentne ovplyvňuje
ovládanie každého prejavu dieťaťa. Nie teda autorita učiteľa (ako
v klasickej triede), ale celá triedna organizácia (pomôcky, lavice,
stoličky, lesklá dlážka, steny a pod.) striehne a preberá aktívnu
funkciu stálej a všadeprítomnej kontroly.
Na
záver Kaščák nastolil podnetnú etickú otázku: „Nie je sloboda možnosť odmietnuť
nátlak? Ako ho však môže dieťa odmietnuť, keď podoby moci nie sú viditeľné a
dieťa si tohto pôsobenia nie je vôbec vedomé?"
Pedagogickí
teoretici (K. Meyer-Drawe, L. A. Pongratz) konštatujú, že toto sú neustále
prítomné zastieracie techniky moci a psychickej manipulácie
prostredníctvom materiálneho prostredia a telesných praktík. Zo
socializačného procesu sa odstavuje intelekt a učiteľ. Veci (prostredie)
pôsobia anonymne, neadresne, a preto nie je možné vzoprieť sa, len
podriadiť. Sloboda a autonómia dieťaťa sa takýmto spôsobom skryto
manipuluje. Podstata manipulatívneho procesu je v učení, ktoré sa dosahuje
opakovanou telesnou reakciou detí na prostredie bez výkladu zmysluplnosti
a bez argumentácie. To vedie k poslušnosti, disciplíne
a neustálej sebakontrole. Správanie detí nie je teda o nič
autonómnejšie ako v bežných školách a deti nie sú o nič
slobodnejšie.
Takýto
rituálny poriadok sa najväčšmi prejavuje v najznámejšej Montessoriovej
metóde založenej na disciplíne, v tzv. lekciách ticha, ktoré majú
v deťoch vychovať „lásku k tichu". Každodenne opakovaná lekcia ticha
(rituál) sa začína cieleným oddelením od predošlej činnosti; deti musia odložiť
všetky predmety a upratať ich, čím vznikne „prázdny priestor". Pracovnú
aktivitu tak vystrieda koncentrácia na ticho. Deti majú zdisciplinovať svoje
telesné prejavy a dosiahnuť úplnú nehybnosť v nejakej svojej polohe
až do takej miery, aby nevznikali žiadne zvuky. Vytvára sa tak „prázdny
priestor" a život odumiera: majú sa zatemniť okná, deti majú skloniť hlavu
a zakryť zrak. Dieťa stráca kontakt s prostredím a má sa obrátiť
k vlastnému telu ako permanentnému zdroju rušenia, ktoré treba dostať pod
kontrolu.
Následne
sa deti majú symbolicky prebúdzať; učiteľ ich postupne volá tichým tajomným
hlasom po mene. Dieťaťu má tento hlas preniknúť do srdca a dotknúť sa jeho
duše. Môže otvoriť oči a absolútne potichu prejsť do druhej miestnosti, čo
symbolizuje prechod do iného, nového sveta. Tam už môže prejaviť hlasom aj
pohybom svoju radosť, život sa vracia. Dieťa po tejto transformácii už nie je
tým, čím bolo predtým, lebo prešlo skúsenosťou prerodu. Montessoriová to volá
„radostnou poslušnosťou, láskou k tichu": „U našich detí je úroveň
dosiahnutého vývinu taká, že okamžite poslúchnu učiteľku hneď, čo len rozkáže."
Každodenným
opakovaním tohto rituálu sa však zabezpečuje automatizovanie poslušnosti,
zvyšuje sa senzibilita na hluk, deti sa správajú tichšie, dávajú si väčší pozor
na svoje prejavy a dosahuje sa vyšší stupeň disciplíny. Vidíme, že moc
nemizne, len mení svoje techniky. Dril v dodržiavaní disciplíny sa
nestratil, len sa sprostredkúva iným neviditeľným spôsobom - imperatívnosťou
prostredia a ritualizáciou, ktorá zostáva deťom skrytá. Nejde sa skrze
osoby, ale s pomocou prostredia a tela detí.
Domnievam
sa, že Montessoriová priniesla do výchovy a vzdelávania na svoju dobu viacero
prevratných a pozitívnych zmien, ktoré sú inšpiratívne aj pre súčasnosť. Avšak
otázky o hraniciach slobody, psychickej manipulácii a skrytom nátlaku zo strany
pedagóga v tomto systéme potvrdzujú opodstatnenosť Vašich obáv, pretože
doposiaľ neboli dôkladne vedecky preskúmané ich dôsledky na osobnosť dieťaťa.
listáreň: Montessori pedagogika
Montessori pedagogika

IVANA ŠKODOVÁ
Dovoľte mi, prosím, obrátiť sa na vašu
redakciu s otázkou. Nie je to tak dávno, čo som sa stretol s pojmom
Montessori. Je to alternatívna pedagogická metóda, ktorú vypracovala Talianka
Mária Montessoriová. Ako veriaci kresťan a otec troch detí mám však
z nej pomerne zmiešané pocity. Dieťaťu sa podľa jej propagátorov na
Slovensku, manželov Jokelovcov, poskytuje až prílišná sloboda; dieťa si určuje,
čo bude robiť a dokedy to chce robiť a treba mu vytvárať špeciálne
prostredie, v ktorom sa pohybuje. Ja si však myslím, že deti máme
pripraviť na reálny život a nie im vytvárať umelý svet. Aký máte názor na
tento typ školskej alternatívy?
IVAN, Nitra
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 10930x