Náboženstvo Dogonov
Región,
ktorý obývajú Dogoni, patrí medzi deväť administratívnych jednotiek afrického
štátu Mali a má názov Krajina Dogonov. Populácia Dogonov predstavuje asi
700-tisíc obyvateľov. Sú to predovšetkým roľníci a kováči. V 14.
storočí sa presídlili zo západoafrického regiónu Mandé, aby sa uchránili pred
islamizáciou, do oblasti nazývanej Bandiagara, ktorá sa nachádza na území dnešného
Mali a Burkin Faso v juhozápadnej Afrike. Usadili sa na ťažko
prístupnom skalnatom zráze, ktorý sa zdvíha z roviny kolmo do výšky 500
metrov a tento prírodný zlom sa tiahne v dĺžke 150 kilometrov. Pre svoju územnú
uzavretosť tak zostali po mnoho storočí utajení a nepoznaní. V súčasnosti
Dogoni vymenili svoje skalné obydlia, tzv. troglodyty, za život na planine pod
skalou. Na útese Bandiagara sa však zachovala nádherná starobylá dogonská
architektúra: domy, svätyne, oltáre a verejné zhromaždisko nazývané
toguna. Dogoni si dodnes uchovávajú svoje starobylé náboženské tradície: masky,
rituály, sviatky a ceremoniály spojené s uctievaním predkov.
Základnou
spoločenskou jednotkou pre Dogonov je veľká rodina, na čele ktorej stojí
najstarší muž. Rodiny sa spájajú do rodov a klanov a riadia sa
pravidlami exogamie. Rodové spoločenstvo sa rozdeľuje do piatich skupín,
a to na deti, dorast pred iniciáciou, mládež, dospelých ľudí
a starcov. Všetci členovia týchto stavov majú voči sebe povinnosť si
vzájomne pomáhať a chrániť sa. Dôležitú úlohu zohráva združenie masiek. Sú
akousi políciou a dozorcami na náboženských obradoch.
Na
čele obce stojí rada starších, ktorej predsedá kňaz nazývaný hogon. On je
garantom spoločenského poriadku, keďže sa považuje za svätú osobu, jasnovidca
a veštca. Vo svojom dome, ktorý sa nachádza v blízkosti obce, udržuje
posvätný oheň slúžiaci na očisťovanie. Tento jeho sochami a reliéfmi
ozdobený dom je zároveň sídlom božstva. Hogon s občinou komunikuje
prostredníctvom najstaršieho syna, ktorý mu predkladá prosby a žiadosti
veriacich.
Na počiatku bolo Slovo
Základom
náboženského myslenia Dogonov je koncepcia Slova - So, ktorá je blízka
koncepcii kresťanského Logosu. Kozmická praenergia je stvoriteľské So. Jeho
sebavypovedanie ho umožňuje vnímať ako osobu, za ktorú je uznaný ako boh Amma.
Je to abstraktná bytosť, vzdialený a nemateriálny boh.
V roku
1946 slepý kmeňový náčelník Dogonov, Ogotemmeli, prezradil francúzskemu
výskumníkovi Marcelovi Griaulemu ezoterickú doktrínu, ktorú dovtedy nikto cudzí
a nezasvätený nepoznal. Výskumníka zasvätil do tajomstiev Slova
súvisiaceho s dvojhviezdou Sírius. Kmeňový náčelník sa rozhodol, že tajná náuka
sa už nemusí tak prísne chrániť a môže sa zveriť aj cudzincom. Náčelník
prezradil, že Dogonom umožnili poznať Slovo prví predkovia. Tí ho priniesli
z neba a dodnes pretrvalo vďaka kováčom, ktorí vytvorili tajné
združenie Ava. V tomto združení sú kandidáti zasvätení do poznania Slova.
Ide o posvätnú kozmogóniu a antropológiu. So je stvoriteľom vesmíru.
Je jazykom boha. Poznanie Slova dovoľuje získať moc a umožňuje prejsť
bránou smrti a dosiahnuť zmŕtvychvstanie.
Posvätné
So je zdrojom životnej sily nyame. Preto aj slová posvätného jazyka majú
posvätný pôvod, treba ich používať s úctou a len v určitých
situáciách. Keď sa v rámci obradov takéto slová vyslovujú, pohýnajú sa
nimi kozmické sily a pričiňujú sa o zachovanie ustáleného poriadku.
Príkazy vyslovované v rytmických veršoch privádzajú dovnútra účastníka
obradov nyame a robia ho duchovne i fyzicky silnejším.
Okrem
tajného jazyka existuje aj tajné písmo, ktoré je systémom ideografických znakov
(22 kategórií má 12 prvkov, každý má 22 párov, spolu teda 11 616 znakov).
Tieto vyjadrujú všetky druhy bytia a situácie, ktoré ľudia môžu pozorovať
a prežívať. Takto sa v mýtoch a grafických symboloch
sprístupňuje skryté poznanie nasledujúcim pokoleniam. Dogoni rozdeľujú príkazy
na biele a čierne. Mýty, historické legendy a posvätné slová sú biele
príkazy, čiernymi príkazmi sú bájky a hádanky.
Posvätná
veda má niekoľko vrstiev. Je vrstva, ktorá je prístupná všetkým, ale sú aj
poznatky ezoterické, ktorých získanie si vyžaduje dlhé štúdium, trpezlivosť
a postupné zasvätenie. Stupňovitá iniciácia umožňuje plné poznanie
štruktúr kozmu a zjednotenie s jeho božskými prameňmi.
Dogonský panteón
Najvyšší
boh Amma je boh stvoriteľ, pán života a smrti, bytosť láskavá, aj keď
neosobná, ktorá je nad všetkými, všetko vidí a vie. Amma je stvoriteľom
sveta, vládcom nebies, kde prebýva so svojou manželkou Tengu. Z prvotnej
hliny stvoril Slnko a Mesiac, zo zvyškov hviezdy a nakoniec vytvoril
ženu Tengu.
Z nedokonalého
pomeru Amma s Tengu vznikol Jurugu, ktorý je zosobnením nesúladu, neplodnosti,
sucha, temnosti a smrti. Jurugu obýva bandiagarskú planinu a nosí
podobu šakala alebo červeného lišiaka. Je symbolom nedokonalosti stvorenia
a vtelenia zla spojeného so smrťou a so sférou noci a čarami.
Dogoni ho považujú za démonickú postavu.
Z dokonalého
vzťahu Amma s Tengu sa zrodili božské dvojičky Nommo. Niekedy sa
znázorňujú ako obojpohlavná bytosť a vnímajú ako praobraz ľudských
prarodičov. Amma ich poslal na zem, aby na nej ustanovili poriadok. Nommo sa
stali majstrami slova a naučili ľudí reč. Keď stvoril Amma prvých osem
ľudí, boli to práve božské dvojičky, ktoré im priniesli zrná ôsmich rastlín. Nommo
sa usadili v rieke a stali sa božstvom vody. Predstavujú dokonalosť
a stotožňujú sa s plodnosťou vôd a teplom, lebo pochádzajú
z božskej esencie. Dvojičky zohrávajú dôležitú úlohu v náboženstve
Dogonov, podobne ako oriša u Jorubov a Fonov, keďže disponujú božským
Slovom, vedia svet očistiť a zvíťaziť nad smrťou a neplodnosťou.
Dogoni
tiež veria v rôznych duchov, ktorí obývajú púšť, lesy a neobývané
miesta. Hoci uznávajú za najvyššieho boha Amma, svoje modlitby a obety
smerujú k uctievaniu predkov. Základom náboženského kultu sú kulty Lebe,
Binu a kult predkov. Lebe je v mytológii Dogonov jedným z ôsmich
prvých predkov, prvý človek na zemi. Pri presídlení sa Dogoni rozhodli, že so
sebou vezmú jeho pozostatky. Keď otvorili jeho hrob, našli v ňom hada, na
ktorého sa premenil ich prapredok. Keď sa vydali na cestu, išiel za nimi aj
v hrobe nájdený had. Považovali to za znamenie. V novej krajine
postavili Lebemu oltár a vznikol k nemu kult. Vo viere Dogonov
vystupuje Lebe ako personifikácia ohňa a slnka.
Aj
kult Binu je spojený s predkom tohto mena. Binu zostúpil v arche
zmluvy z neba na zem. Zápasil s Jurugom a získal ukradnuté zrno
fonio. Posvätné obrady sa konajú na jemu zasvätených oltároch na začiatku
roľníckych prác a v čase žatvy, taktiež v čase poľovačky.
Kult
predkov je v Afrike všeobecne rozšírený. Koná sa vo forme verejných
obradov, ale vykonávajú ho aj súkromne. Dogonské rodiny si vytvárajú špeciálne
obydlia, v ktorých uctievajú svojich predkov a na oltároch im
prinášajú obety.
Hviezda Sírius
Z rozhovorov
spomínaného francúzskeho výskumníka Marcela Griaulea s náčelníkom Dogonov
sú známe aj poznatky o vesmírnych telesách. Dogonské mytológie rozprávajú
o štyroch mesiacoch Jupitera, Saturnových prstencoch, guľovitom tvare
Zeme, Venušiných mesiacoch, o fázach a kráteroch na Mesiaci či
špirálovitých štruktúrach galaxií. Zaujímavé sú najmä správy o hviezde
Sírius. Tá je po Slnku najjasnejšou a najbližšou hviezdou nočnej oblohy.
Dogoni ju považujú za centrum sveta, za kozmické vajce, z ktorého vyšiel
celý stvoriteľský proces. Najprv vertikálny a horizontálny smer, potom
hybnosť, ktorá je symbolizovaná špirálovitým pohybom. Keď sa konajú rituálne
obrady, tanečník kanaga, ktorý má masku, tancuje po špirále a tento pohyb
je vyjadrením všetkých posvätných činností Dogonov. Z hviezdy Sírius
prišli na Zem na korábe aj božské dvojičky Nommo. Pri zostupovaní na Zem koráb
poranil jazyk Juruga, ktorý odvtedy ostal nemým zvieraťom. Preto ho Dogoni
vzývajú pri veštbách, lebo hoci nemôže hovoriť, pozná božské Slovo. Prichádza
v noci a cez znaky sa prejavuje.
Príchodom
Nommo na svet sa Zem očistila. Ich potomstvo dalo počiatok štyrom
mužsko-ženským nesmrteľným predkom a tí sa stali predkami štyroch hlavných
skupín Dogonov: arou (veštci), dyon (roľníci), ono (kupci) a domno
(poľovníci).
Kozmické
informácie Dogonov upútali po ich zverejnení aj astronómov. Stali sa predmetom
rôznych špekulácií o kontaktoch s mimozemskými civilizáciami
a vyšli o tom viaceré vedecko-fantastické knihy, napríklad The Sirius
Mystery (1976), Ancient Mysteries (1994), Stargate conspiration (1999), Dogon:
Africa‘s People of the Cliffs (2001) a iné.
Soteriológia
Keď
vznikol svet, bol podľa Dogonov neúplný, zbavený duchovného elementu,
a preto bola potrebná záchranná akcia, ktorá by umožnila stvoreniu získať
prvotný ideálny zámer. Z tohto dôvodu bolo treba spojiť nebo so zemou.
U Dogonov sa tento proces koná v dvoch etapách. Prvá etapa mala
kozmický charakter a bola spojená s príchodom Nommo na zem. Druhá
etapa bude mať za úlohu vyslobodiť ľudí z otroctva smrti. Na konci sveta
dôjde k zjednoteniu ducha s matériou a návratu k prvotnému
božskému zámeru boha Amma.
V dogonskej
antropológii je človek zložený z fyzického tela, duše a životnej sily
nyame, ktorá je prítomná v krvi. Smrťou človek stráca z tela nyame a
jeho duša opustí telo, ale zostane v blízkosti živých. Až po vykonaní
pohrebných obradov sa duša vydá na dlhú cestu smerom k bohu Amma. Napriek
tejto ceste zostane v spojení so živými, čo umožňuje preukazovať zomrelému
kult. Aby sa posledná cesta vydarila, konajú sa tri obrady.
Prvý
obrad Nyemu Yanna je rodinnou záležitosťou. Mŕtveho umyjú, namažú olejom
a oholia mu hlavu. Takto sa pripraví do stavu ryby, čo je návratom
k zárodočnému stavu človeka. V noci prichádza k mŕtvemu Veľká
maska a pripravuje ho na odchod. Ráno jeho telo zabalia do bielo-čierneho
plátna, čo symbolizuje polia zorané a nezorané, prechod z pozemského
sveta na druhý. Za sprievodu bubnov sa zomrelý odprevadí do skalného hrobu. Tam
sa začne vlastný pohrebný obrad. Tancami sa vzdáva hold mŕtvemu. Druhý pohrebný
obrad nazývaný Dama sa uskutoční päť rokov po smrti a koná sa za všetkých
zosnulých toho obdobia. Trvá tri dni a zúčastňuje sa na ňom celá osada. Týmto
obradom sa zomrelý stáva predkom a je ochrancom svojho rodu. Rodina mu
vytvorí v dome oltárik. Posledným obradom je Sigi. Koná sa raz sa 60
rokov. Začiatok jeho slávenia sa odvíja od hviezdy Sírius. Sviatok sa teda
odohráva iba raz za život a znamená, že živí majú bdieť nad úctou
k predkom a odovzdať ju nasledujúcim generáciám. Je to najmä sviatok
Slova. Počas neho Dogoni prechádzajú celým svojím krajom. Idú po špirálovitej
trase, čo značí, že napodobňujú cestu svojho prapredka Veľkého hada, ktorý
hľadá stratené duše. Tento obrad môže trvať až dvadsať dní.
Svet,
do ktorého putujú duše zomrelých, je miestom prvotnej jednoty. Je to nová
dimenzia, priestor Slova. Život sa tu prežíva v pokoji, bez konfliktov.
Náboženstvo východoafrických pastierov
Vo
východnej Afrike žijú viaceré domorodé spoločenstvá pastierskym spôsobom. Ide
predovšetkým o národy patriace do tzv. nylotskej skupiny, ako sú napríklad
Nuerovia, Dinkovia, Šilukovia, Tutsiovia, Sukovia, Masajovia a iní. Ich
náboženstvo možno priblížiť na príklade Masajov, ktorí sa považujú za vyvolený
národ. Ich religiozita sa vzhľadom na osobitný spôsob života odlišuje od iných
afrických náboženstiev. Hlavné božstvo kočovných pastierov je jedinou sakrálnou
silou, a preto ich možno zaradiť do kategórie monoteistických náboženstiev.
Rituály, viera aj celý náboženský život sa sústreďuje na dobytok ako dar
boha pre svoje deti. Masajovia žijú v juhozápadnej Keni a severnej
Tanzánii v počte asi 300-tisíc obyvateľov.
Najvyššia bytosť
Masajovia,
stepní kočovníci, ktorí toho nevidia v monotónnej stepi veľa, okrem neba
a zeme, preto z prirodzenosti veci smerujú svoje vnímanie posvätna
k nebu, ktoré považujú za sídlo jediného, najvyššieho a neviditeľného
boha N‘Gai. Masajovia ho uctievajú na štítoch hôr, hlavne na sopke Lengaia
a na hore Ol Donyo Ibor (Kilimandžáro), kde je viditeľným znakom jeho
prítomnosti zasnežený vrchol. N‘Gai je vševediaci a všadeprítomný. Slnko
je jeho denným okom, hviezdy sú nočnými očami, Mesiac je jeho manželkou, vietor
dychom, blesk žmurknutím oka, hrmot je jeho hlasom a dážď slzami.
Masajovia považujú svojho boha za vodcu a dobyvateľa. Hovoria, že celý
svet je preniknutý jeho prítomnosťou, čo spôsobuje tendenciu vnímať ho ako
neosobného. Je nebom, prírodou, svetom, silou, životom, svetlom, ale i
nezmerateľnou bytosťou, ktorá sa nedá nikde vidieť, nemožno ju poznať
a zjavuje sa len na istých miestach. Masajovia veria, že N‘Gai nie je celý
čas aktívny, hovoria, že spí. Bežní ľudia ho nemôžu prebudiť, až prostredník,
čarodej, ten ho môže a vie zobudiť a vzbudiť jeho záujem o potreby ľudí.
Na
rozdiel od ostatných afrických národov, ktoré majú hierarchicky usporiadané
panteóny duchovných bytostí od Najvyššej bytosti cez nižšie božstvá, duchov
a predkov, Masajovia výrazne uprednostňujú len Najvyššiu bytosť. Jediná
bytosť, ktorú si okrem nej ešte uctievajú, je Naiterkop, ktorá bola manželkou
prvého človeka (Masindu) zostúpivšieho z neba. Uctievajú ju aj ako matku
Zem, prarodičku Masajov, prostredníčku medzi bohom a ľuďmi či tiež ako
kultúrnu hrdinku, ktorá naučila Masajov obrábať zem a pestovať plodiny.
Masajovia
už iné posvätné sily okrem Naiterkop neuctievajú. Susední Dinkovia
a Nuerovia sú v tomto odlišní. Podľa Nuerov existuje množstvo
duchovných bytostí a rozdeľujú sa na dva druhy duchov v závislosti od
ich miesta prebývania: kuthnhial - nebeskí duchovia a kuthpiny - dolní,
čiže pozemskí duchovia. Nebeskí duchovia majú najväčšiu moc, sú najbližší
Najvyššej bytosti, sú spojení s oblakmi a prejavujú sa zvukom vetra.
Volajú ich aj gaatkvoth - deti boha. Prichádzajú na Zem, aby pôsobili a vplývali
na ľudí. Vyniká medzi nimi duch Kol, ktorý tvorí búrky a posiela na ľudí
blesky. Takisto pozemskí duchovia pochádzajú z neba, ale tí sa vtelili do
pozemských stvorení. Menovite medzi nimi Nuerovia uctievajú Ranga, patróna
divých zvierat, Teniho, patróna remeselníkov, Maniho, ducha vojen a pod.
Spojením medzi zemou a nebom je Buk, duchovná matka všetkých riek a
potokov, ktorá chráni plávajúcich pred krokodílmi a vnými hadmi a prináša
šťastný úlovok rybárom.
Kňazi
Masajovia,
podobne ako aj ostatné patriarchálne pastierske národy, majú silnú rodovú
štruktúru. Delia sa na ľud Čierneho dobytka (Il-oo-rok-kiteng) a ľud Červeného
dobytka (Il-oo-do-mongi), a tiež na sedem rodov, z ktorých
najvýznamnejší je dedičný rod Aiser. Tieto rody majú svojich predkov odvodených
od Naiterkop.
Kňaz
musí výlučne pochádzať z rodu Aiser a z ľudu Čierneho dobytka.
Masajovia nazývajú kňaza menom laibon. V každej obci žije laibon, ktorý je
súčasne aj miestnym liečiteľom. Stará sa o ľudí a dobytok
a rozdáva amulety mau, ktoré chránia pred smrťou. Jeden alebo dvakrát za
rok sa laibon dostáva do tranzu vypitím odvaru z tajomných rastlín. Vie
veštiť z kostí, vnútorností zvierat, letu vtákov a zo snov. Masajovia
veria, že laibon je istým spôsobom nesmrteľný, lebo sa po smrti mení na hada.
Najznámejším laibonom bol Mbatian, o ktorom Masajovia tradujú, že vedel
dotykom svojej železnej palice zbaviť človeka života a potom mu ho vrátiť.
Podarilo sa mu zjednotiť všetkých Masajov. Pred smrťou predpovedal príchod
bielych a vyľudnenie územia Masajov.
Existuje
aj trieda tzv. silných kňazov, označovaných ako laibonkitok, ktorí nebývajú
v obciach. Žijú v horskom pásme Ngong. Ak Masajovia potrebujú radu,
veštenie alebo duchovnú pomoc, musia putovať práve za nimi. Laibonkitok je
nositeľom veľkej autority. Dokáže zjednotiť roztrúsených bojovníkov do
spoločných akcií. Pripisuje sa mu moc predpovedať, vykonávať mágiu, kontaktovať
sa s bohom a zobudiť ho. Masajovia veria, že jeho moc je v jeho
brade, ak by si ju oholil, stratil by ju. On sám sa nesmie zúčastniť na vojne,
no bez jeho predpovedí a mágie sa žiadna vojna nesmie konať. Laibonkitok
dostáva ročnú daň v podobe dobytka a nikto nemôže vstúpiť na pastviny
jeho stád.
Iniciácie
Iniciácie
u Masajov plnia dôležitú úlohu pri vytváraní spoločenskej štruktúry. Sú
vytvorené na základe vekových skupín spoločne iniciovaných, čo je základom
bratskej solidarity. Prvá iniciácia sa začína vo veku približne dvanásť rokov
a je spojená s obriezkou. Pripravených kandidátov pomaľujú bielou
hlinkou a vedú ich po území celého kraja. Po vykonaní obriezky, keď sa im
rany zahoja, si oholia hlavy. Podobnú iniciáciu spojenú s obriezkou robia
tiež u dievčat, ale má menší význam. Keď sa dievčatám zahoja rany, môžu sa
vydať. Ich úlohou je starať sa o potomstvo a pracovať v mužovej
záhrade.
Druhá
iniciácia prebieha približne vo veku dvadsať rokov a mladíka iniciujú na
morana, bojovníka. Zasvätenie má niekoľko štádií a sprevádzajú ho mnohé obrady.
Budúci bojovníci sú vychovávaní v osobitných táboroch. Učia sa bojovému
umeniu, narábať s oštepom, nemať strach ani v extrémnych situáciách,
byť necitliví na bolesť či dostať sa do stavu vojnovej zúrivosti pitím vývaru
z kôry akácie. Znakom udatného bojovníka bola kedysi schopnosť vystopovať
a zabiť oštepom leva. Bojovníci sa nemôžu ženiť a založiť si rodiny,
ani vlastniť dobytok. Nesmú fajčiť a piť alkohol. Keď dosiahnu tridsať
rokov, prejdú do triedy starších bojovníkov, ktorých už neviaže väčšina
predchádzajúcich zákazov. Oženia sa, založia si rodiny a chovajú dobytok.
Ich úlohou je školiť mladších bojovníkov a zúčastňovať sa na vojenských
výpravách. Zastávajú rôzne súdne a vodcovské funkcie. Vo veku šesťdesiat
rokov sa stanú staršími seniormi, moruo, a dozerajú na život spoločenstva.
Posvätný dobytok
Dobytok
je u Masajov predmetom nezvyklej hodnoty; sprevádza ho láska a spája
sa s kultom a náboženskými praktikami. Vlastniť veľké stáda nemá ale
ekonomický význam, je to skôr záležitosť prestíže. Keď si Masaj sadne na prah
svojho obydlia a vidí, ako sa pasú jeho stáda dobytka, je naplnený
hrdosťou a šťastím. Dobytok sa konzumuje len vtedy, ak je obetovaný
v náboženskom obrade. Známy religionista Mircea Eliade k tomu
poznamenáva, že to skôr dobytok sa zmocnil človeka, ako človek dobytka. Dobytok
je pre Masajov Božím darom, ktorý N‘Gai daroval len im a ak niekto iný
vlastní dobytok, majú právo mu ho vziať. Takto to ale tvrdia aj Dinkovia či
Nuerovia, a preto často dochádza ku krádežiam a vojnám pre dobytok.
Masajovia si aj nebo predstavujú ako nekonečnú pláň, na ktorej sa pasú nebeské
stáda. Túžbou každého kočovníka je mať toľko dobytka, koľko je hviezd na nebi.
Masajovia
sa dokonca stotožňujú so svojím dobytkom. Každý mladý muž dostane v čase
obradov iniciácie býka a meno podľa neho, mladá žena kravu a meno
podľa nej. Darované zviera sa stane pre Masajov miláčikom, venujú mu osobitnú
každodennú starostlivosť, spolu s ním sa zabávajú, lúčia a zvítavajú,
skladajú mu básne, spievajú piesne. Nijaká hudba nie je krajšia ako zvuk zvonca
ich zvieraťa. Keď zviera uhynie, vlastník sa ponorí do smútku. Ak zomrie skôr
majiteľ, zviera bude zasvätené pri pohrebných obradoch a už ho nesmú ani
predať, ani nikomu darovať. Ide o dokonalý symbol zjednotenia človeka
a dobytka. Takýmto úkonom dochádza k osobitnému spojeniu
s bohom, ochrannými duchmi rodu a duchmi predkov. Je to prostriedok
spojenia duše človeka a duchovných síl.
Zvláštny
význam pre afrických pastierov má mlieko a krv dobytka. Jesť čerstvé mäso
a piť čerstvé mlieko je zakázané, rovnako jesť ich spolu. Podobá sa to na
židovské zákazy (porov. Ex 23, 18-19). Masajovia pripisujú oživujúci
a posväcujúci význam nápoju z býčej krvi a kravského mlieka. Piť
ho mohli iba moranovia.
Eschatológia
U Masajov
sú mŕtvi (i zomierajúci) ponechaní napospas hyenám, čo niektorých
bádateľov viedlo k prijatiu hypotézy o nedostatku eschatologickej
viery. Ich telá sú položené na drevo v embryonálnej polohe, s tvárou
obrátenou na východ. Pozostatky sú zavinuté do plachty, do ktorej vchádza aj
„meno mŕtveho" a odvtedy ho už nemožno vysloviť. Masajovia nazývajú smrť
adungotan - oddelenie duše, čiže vyslobodenie, aby mohla odísť. To znamená, že
meno tvorí súčasť duše človeka. Otočenie na východnú stranu vypovedá
o smerovaní duše po smrti, s embryonálnou polohou zase súvisí
myšlienka obnovy. Dôraz na to, aby telo človeka požierali hyeny, súvisí
s tým, že tieto zvieratá sú symbolom záhrobia. Oči hyeny, ktoré svietia za
súmraku, sú očami všetkých duší a jej diabolský smiech je ich hlasom.
Ponechanie mŕtveho tela na stepi je častým zvykom pastierskych národov, pretože
step plní úlohu posvätnej krajiny a modelu záhrobia. Masajovia neveria
v stálu starostlivosť predkov, ale niekedy prosia o ich pomoc.
Telo
váženého mŕtveho je pomazané býčím tukom a červeným farbivom, potom
zavinuté do kože z býka a pochované. Jeho posmrtná premena trvá deväť
mesiacov, tak ako trvá vývoj človeka pred narodením. Po tomto období telo
vykopú, do lebky nalejú mlieko a med, pozbierajú kosti a obetujú
niekoľko kôz. Kosti ukryjú druhýkrát na tajnom mieste. Ak ide
o čarodejníka, Masajovia ho prikrývajú ešte hŕbou kameňov, lebo veria, že
môže ožiť a prijať podobu hada, ktorý sa odvďačí členom rodiny a prinesie im
šťastie. Keď vykopú lebku starca a vylezie z nej had, sú presvedčení, že
to bola duša veľkého človeka. Keď žena zazrie hada, naleje si do dlane trochu mlieka
a dá mu napiť.
Masajovia
sa duchov neboja, veria, že duchovia sú vo vzduchu, vo vetre a krúžia
okolo nich. Len zvieratá ich môžu vnímať, keď sa náhle niečoho zľaknú alebo
ostanú nehybné. Jedinou božskou bytosťou je N‘Gai, nebo a v úcte je
Naiterkop, zem identifikovaná s prapredkom.
Záver
Náboženská
situácia v dnešnej Afrike je zložitá. Tradičné náboženstvá dlhodobo
nahrádza islam a kresťanstvo. Zároveň dochádza k procesu vzájomného
ovplyvňovania, čo na jednej strane vedie k afrikanizácii islamu a kresťanstva,
na opačnej k pokresťančovaniu a islamizácii domorodých náboženstiev.
Z tohto procesu sa vytvorili a ustavične vytvárajú zaujímavé
náboženské fenomény.
V troch
častiach nášho cyklu sme priblížili náboženské predstavy domorodých obyvateľov
Afriky. Mohli sme tak spoznať vybrané spektrum z pôvodných náboženstiev
naprieč celou Afrikou. Africké náboženstvá sú si v niečom podobné, čo je
spôsobené spoločným historickým vývojom. Ide predovšetkým o predstavu
Najvyššej bytosti. Zároveň sú špecifické, čo poukazuje na osobitý rozvoj
ovplyvnený prostredím, životnými podmienkami, kultúrnym rámcom či vonkajšími
vplyvmi.
V posledných
desaťročiach sa stali africké náboženstvá nielen predmetom zvýšeného vedeckého
skúmania pre svoju exkluzivitu, ale vzbudili záujem tiež širšej verejnosti.
Predovšetkým v anglojazyčnej, frankojazyčnej a nemeckej literatúre
existuje dostatok písomných prameňov, ktoré približujú domorodé náboženstvá
tohto pozoruhodného, avšak pre Európana stále pomerne málo prebádaného čierneho
kontinentu.
Literatúra
a internet:
1.
Betoret, C. B.: Les Dogons du Mali et leurs contacts supposés avec des
„extraterrestres" - http://cerbi.ldi5.com/article.php3?id_article=77
2.
Eliade, M.: Slovník náboženství. Argo, Praha 2001
3.
Griaule, M.: Blasons totémiques des Dogon - http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/jafr_0037-9166_1937_num_7_1_1624
4.
Griaule, M.: Le savoir des Dogon - http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/jafr_0037-9166_1952_num_22_1_1842
5.
Griaule, M.: Remarques sur le mécanisme du sacrifice Dogon (Soudan Français) - http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/jafr_0037-9166_1940_num_10_1_2489
6.
Hazel, R.: La circoncision en pays maasai et borana. Guerre, procréation et
virilité en Afrique orientale - http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/cea_0008-0055
_1999_num_39_154_1313
7.
http://www.dogon-lobi.ch
8.
Laube, R.: Maasai-Identität und sozialer Wandel bei den Maasai - http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/hom_0439-4216_1988_num_28_106_368998
9.
Piłaszewicz, S.: Religie Afryki. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego,
Warszawa 2000
10.
Piłaszewicz, S.: Religie i mitologia Czarnej Afryki. Dialog, Warszawa 2000
11.
Szyjewski, A.: Religie Czarnej Afryki. WAM, Kraków 2005