Kresťanstvo sa
do Afriky dostalo už za čias apoštolov. Napriek tomu má evanjelizácia tohto kontinentu
niekoľko výrazných etáp. Najskôr sa evanjelium ohlasovalo v Egypte
a ďalších severoafrických krajinách. Starobylé africké kresťanstvo sa
vyznačovalo veľkým dynamizmom a životnosťou, čo sa prejavovalo
v dogmatických zápasoch s arianizmom a donatizmom, vo vytvorení
novej formy mníšskeho života (sv. Pavol z Téb a Anton Pustovník) či
bohatou teologickou tvorbou (Atanáz, Augustín, Klement Alexandrijský, Origenes,
Tertulián). Tento rozvoj však zastavil v 5. storočí nájazd Vandalov a o dve
storočia neskôr príchod Arabov. Činnosť starokresťanskej cirkvi bola
oklieštená, ale nikdy nezanikla. Dodnes sa zachovali starobylé kresťanské
cirkvi v podobe Koptskej ortodoxnej cirkvi a Etiópskej ortodoxnej
cirkvi.1
Druhá etapa
rozvoja kresťanstva na čiernom kontinente sa začala veľkými geografickými
objavmi v 15. storočí. Spolu s portugalskými moreplavcami sem
prichádzali i katolícki misionári, neskoršie tiež talianski, flámski
a francúzski. Svoje misie zakladali v pobrežnom pásme Guinejského
zálivu, dolného Konga, Mozambiku, Keni a Angole. V 17. storočí sa
začali šíriť aj protestantské misie, a to najmä medzi kmeňmi Hotentótov.2
V tretej
etape kristianizácie Afriky zohrali dôležitú úlohu cestovatelia (najmä D.
Livingstone a H. M. Stanley), ktorí po svojich objavných cestách opisovali
nové africké územia a tajomných obyvateľov. V Európe tým vzbudili
veľký misijný zápal za Afriku. Vznikli rehole, ako napríklad Kongregácia Ducha
Svätého, Združenie misionárov Afriky, tzv. Bieli otcovia, Kongregácia afrických
misionárov a pod., ktoré sa sústredili na misijnú prácu medzi
novoobjavenými obyvateľmi. V tomto čase dochádzalo
i k náboženskej rivalite rôznych kresťanských misionárov. Ako príklad
možno uviesť Bagandov z Ugandy, kde medzi sebou zápasili dva tábory -
katolíci a protestanti. Kresťanská rivalita sa stala jedným
z dôležitých činiteľov rozdeľujúcich afrických kresťanov.3 Misijné kresťanstvo však neuspokojilo duchovné potreby Afričanov. To
zapríčinilo vznik a rozmach početných afrokresťanských cirkví, čo
predstavuje štvrtú etapu histórie kresťanstva v Afrike.4
Vznik
a rozvoj afrokresťanstva je novým javom v rámci kresťanstva na tomto
území. Takéto cirkvi sa nazývajú aj nezávislými alebo oddelenými od misijných
cirkví. Vytvorili sa koncom 19. storočia v mnohých častiach Afriky. Vo
väčšine prípadov vznikli v protestantských cirkvách, menej
v Katolíckej cirkvi, odštiepením, ku ktorému najčastejšie došlo
z iniciatívy charizmatických vodcov. Dnes sa k týmto cirkvám hlási
okolo deväťtisíc spoločenstiev s 35 miliónmi veriacich. Pôsobia vo vyše 40
afrických štátoch, pričom najviac z nich vzniklo v Juhoafrickej
republike, a to približne až štyritisíc. Stovky náboženských hnutí sa
nachádzajú v etape transformácie na cirkevné spoločenstvá. Napríklad
v Demokratickej republike Kongo pôsobí približne 700 nezávislých cirkví
a náboženských hnutí, v Libérii je ich okolo 110, v Ghane asi
560, v Nigérii 1 100 a v Keni 200.5 K najsilnejším patrí Cirkev afrického bratstva a Cirkev Krista
v Afrike. Iba v silne islamizovaných krajinách (Senegal, Gambia,
Guinea) a v krajinách so stáročnou kresťanskou tradíciou (Etiópia,
Burundy, Rvanda) nemajú nezávislé cirkvi také početné zastúpenie.
Príčiny vzniku
nezávislých cirkví sú rôzne. Môže ísť o politický, ekonomický, ale
i náboženský dôvod. Najdôležitejšiu úlohu však zohrali
spoločensko-náboženské činitele. Všeobecne sa v tejto súvislosti často
uvádza absorbovanie dynamických prvkov z tradičných náboženstiev do
misijných cirkví. Afričania totiž za hlavný nedostatok misijných cirkví
považujú ich nedostatočné otvorenie sa kultúre, zvykom a náboženským
tradíciám Afriky. Predovšetkým v počiatkoch kristianizácie sa misijné
cirkvi v oveľa väčšej miere venovali organizačným otázkam, než životným
problémom svojich veriacich. Naproti tomu afrokresťanské cirkvi kládli od
samého začiatku veľkú dôležitosť na vytvorenie bratského prostredia, spoločného
prežívania tajomstva viery a na rituály liečenia prostredníctvom viery.
Taktiež rozdielny pohľad na život náboženský a svetský, svet živých
a mŕtvych či na dušu a telo bol v rozpore so svetonázorom
Afričanov. Afrokresťanské cirkvi nevytvárali takéto bariéry odvolávajúc sa na
domorodé praktiky a obrady.6
Ku vzniku
afrokresťanských cirkví prispelo takisto neprimerane veľké množstvo
protestantských misijných cirkví, ktoré vykonávali svoju činnosť niekedy aj na
území jednej etnickej skupiny. Preklad Biblie do afrických jazykov zviditeľnil
odlišnosť medzi misijnou náukou a Starým zákonom, pohľad na polygamiu
a kult predkov. Nemálo významnou bola aj túžba domorodcov po rýchlej
afrikanizácii duchovenstva. V Južnej Afrike tieto cirkvi vznikli často ako
odpoveď na apartheid. Afričania často identifikovali svoju situáciu
s údelom trpiacich a prenasledovaných Izraelitov. Prejavovalo sa to
okrem iného i tak, že svojich zakladateľov prirovnávali k Mojžišovi,
Eliášovi a ďalším biblickým postavám.7
Život, viera, rituály
Afrokresťanské
cirkevné spoločenstvá majú črty, ktoré ich približujú k domorodým
náboženstvám, avšak na druhej strane ich niektoré atribúty výrazne odlišujú od
miestnych náboženských tradícií. Väčšina z nich vykonáva taktiež misijnú
činnosť, napríklad ghanská cirkev Boh je naším svetlom získala svojich
nasledovníkov v Sierra Leone a cirkevné spoločenstvo Armáda Kristovho
kríža má zase svoju misiu v Londýne, a to napriek tomu, že myšlienka
šíriť svoje učenie je cudzia tradičným náboženstvám, z ktorých tieto
cirkvi vzišli.8
Zakladatelia
afrokresťanských cirkví za Božích prorokov považujú vodcov, ktorí boli na túto
úlohu povolaní skrze víziu alebo sen. Miestom zjavení sa často stávali lesné
porasty alebo háje, ktoré zohrávali dôležitú úlohu takisto v domorodých
náboženstvách. Povolaná osoba mala a má taktiež moc uzdravovať. Rovnako
organizovanie cirkvi nezriedka odzrkadľuje tradičné usporiadanie spoločnosti
okolo kráľa či vodcu. Napríklad v cirkevnom spoločenstve Armáda Kristovho
kríža proroci prijímajú aj titul kráľa a vytvárajú dynastiu cirkevných
vodcov.
Prakticky vo
všetkých nezávislých cirkvách sa proroci tešia veľkej autorite. Pripisuje sa im
schopnosť hovoriť cudzími jazykmi, moc zvolávať Ducha Svätého, vyháňať zlých
duchov, predvídať nešťastia a predchádzať im. Prorok plní funkciu
tradičných veštcov, jasnovidcov a liečiteľov. V týchto cirkvách
pôsobí množstvo osôb vykonávajúcich činnosť apoštolov, starejších, pastorov,
evanjelistov, katechétov, diakonov alebo uzdravovateľov. Napríklad
v Cirkvi cherubínov a serafínov veriaci obdarený organizačnou
schopnosťou napreduje veľmi dynamicky do vyšších stupňov vo svojej kategórii.9
V niektorých
cirkvách veriaci nosia jednotné farebné úbory. V situáciách, keď sa rýchlo
rozpadá veľká klasická africká rodina a tradičné spoločenské štruktúry,
nahrádza ich miesto cirkevná obec fungujúca ako pokrvná rodina. Jej členovia sa
nazývajú bratmi a sestrami. Veriaci sú nabádaní, aby uzatvárali manželstvo
v rámci svojej cirkvi, v ktorej tiež nachádzajú pomoc pri hľadaní
práce, získavaní vzdelania či pri vykonávaní pracovnej činnosti. A podobne
ako v domorodých náboženstvách aj cirkevné spoločenstvo zahŕňa nielen
živých, ale i mŕtvych, ktorých si ctí ako strážcov práva.10
Organizačná
štruktúra niektorých cirkví odzrkadľuje starobylú štruktúru rodiny, kmeňa či
klanu. Napríklad cirkev Armáda Kristovho kríža je zorganizovaná podľa vzoru
tradičnej štruktúry štátu Akan, ktorá sa opiera o vojenskú disciplínu. Hlavný
prorok má titul nana, ktorým sa tradične označovali vodcovia a králi. Na
začiatku boli afrokresťanské cirkvi často uzatvorené a členstvo mali
ohraničené výhradne pre jednu etnickú skupinu. Zdôrazňovali duchovnú výšku nad
inými náboženstvami, preto ich členmi boli spravidla ľudia málo vzdelaní.
V dnešných časoch sa ale usilujú zachytiť všetky spoločenské vrstvy
a poniektoré si dokonca zakladajú vlastné školy či inštitúcie pripravujúce
svojich kňazov.
V mnohých
nezávislých cirkvách neexistuje zosystematizovaná doktrína, čo je jednou
z hlavných prekážok pri ich prijímaní do ekumenických organizácií, akými
sú napríklad Všeafrická konferencia cirkví alebo Svetová rada cirkví. Radšej sa
zoskupujú na modlitbách, obradoch, spoločných činnostiach, ako pri spoločných
deklaráciách doktrinálnych tém. Ústrednou postavou v ich viere je Boh
Otec, stvoriteľ všetkého, ktorého často nazývajú kráľom alebo pánom prírody.
Veľmi rozšírená je aj viera v diabla a zlých duchov. Nezávislé cirkvi
prijímajú Ježiša Krista ako spasiteľa ľudstva. Jeho narodenie, krst a smrť
tvorí podstatu ich náboženskej viery. Menujú ho veľkým predkom, spasiteľom
a uzdravovateľom. Vkladajú do neho nádej, že zbaví jednotlivca a celú
obec diabolskej sily, ale tiež, že ich oslobodí od čarodejníkov a veštcov.
V ich vierouke však vystupuje aj postava nového mesiáša, ktorý
nahrádza ukrižovaného a zmŕtvychvstalého Krista.
Afrokresťanské
cirkvi si vytvárajú novú eschatológiu, ktorá im sľubuje posmrtnú existenciu na
druhom svete. Možno v nich nájsť aj znovuzrodenie tradičných
náboženských praktík a kmeňových zvykov. Osobitná dôležitosť sa tu kladie
na docenenie Afričanov a navrátenie im plnej dôstojnosti potlačenej
kolonializmom. Najvýznamnejšie miesto v nich patrí Duchu Svätému, v
ktorého osobe sa zviditeľňuje Božia sila a moc. Tieto cirkvi udeľujú
i tzv. druhý krst v Duchu, ktorý dovolí prorokom, cirkevným vodcom
a jasnovidcom predvídať budúce udalosti, chrániť ľudí pred
nebezpečenstvami a uzdravovať ich z rôznych chorôb. Praktizujú sa pri tom
rôzne techniky, ktoré veriacim umožňujú zakúsiť prítomnosť a moc Ducha
Svätého; napríklad modlitba, pôst či nočné bdenie. Tancom a spevom sa
veriaci snažia získať spásnu silu od Boha a naplnenie Duchom Svätým. Jeho
sila sa často identifikuje so všetko prenikajúcou životnou silou známou
z domorodých náboženstiev. Napríklad prejavy Ducha medzi Zulusmi sa
uskutočňujú tajomnými jazykmi a prorockými víziami.11
V zjaveniach
či snoch býva prorok či zakladateľ cirkvi prenesený do neba, kde stretá
biblických patriarchov, prorokov, Ježiša Krista a na zem sa vracia
s Bibliou ako s Božím slovom pre ľudí. V mnohých nezávislých
cirkvách sa Biblia považuje za príručku v administratívnych veciach, ale
taktiež za svätý predmet, z ktorého emanuje veľká moc. Hoci pri učení
a ohlasovaní dominujú novozákonné témy, pozornosť veriacich sa sústreďuje
aj na Starý zákon, pretože umožňuje polygamiu a má podobné zásady
rituálnej čistoty a tabu ako tradičné náboženstvá. Pod vplyvom Biblie si
niektoré cirkvi vytvorili i vlastnú archu zmluvy. Ba dokonca sa vyskytujú
skupiny, ktoré sa opierajú výlučne o Starý zákon.
Afrokresťanské
cirkvi svoje obrady vykonávajú v cirkevných budovách, ale aj na otvorenom
priestranstve, teda pod stromami, na uliciach, pred obchodnými centrami či na
brehoch riek. Pozornosť priťahujú hrou na bubny a iné miestne hudobné
nástroje, tlieskaním, hlasným spevom a pokrikovaním. Pred vstupom do
cirkevného spoločenstva kandidáti prijímajú krst v symbolickej rieke
Jordán, konajú verejné pokánie a skutky očisťovania. Väčšina cirkví
preferuje krst dospelých spôsobom ponorenia. Pri obrade krstu, ktorý sa koná
v rieke alebo mori, kandidáti odriekajú vyznanie viery, verejne
vyznávajú svoje hriechy a zaväzujú sa, že budú dodržiavať Božie, ale
i cirkevné prikázania. Rozšírenou praxou v týchto cirkvách je aj
„druhý" krst. Prijíma sa vtedy, ak veriaci prechádza z jednej cirkvi do
druhej, z dôvodu choroby alebo s cieľom vyriešiť osobné problémy.
Nezávislé cirkvi uznávajú tradičné formy manželstva, avšak nezriedka si
vytvorili aj vlastné, s bohatou symbolikou. V cirkvi Aladura sa
používa osem symbolických predmetov; napríklad Biblia ako symbol vernosti,
banán ako symbol plodnosti či orechy ako symbol dlhého života a múdrosti.12
Dôležitú úlohu
zohrávajú i rituály pokánia a odpustenia. Veriaci vyznávajú svoje
hriechy v prítomnosti vodcov cirkvi, prosia o odpustenie
a požehnanie. Za pozornosť stojí i spoločné oplakávanie hriechov.
V niektorých cirkvách sa sväté prijímanie udeľuje zriedka (len
niekoľkokrát v roku), v iných sa veriacim dokonca neudeľuje vôbec.
Stáva sa i to, že sa zamieňajú symboly tela a krvi Krista. Napríklad
v Cirkvi kimbangistov sa ako symbol krvi Krista používa med
a Kristovo telo symbolizuje placka z karfiolu, vajíčok
a kukuričnej múky. V cirkvi Soveto sa zase prijímanie udeľuje iba
počas pohrebov a obradu ukubuyisa, čiže počas posielania ducha mŕtveho na
odpočinok. Eucharistia pozostáva z dvoch častí, z umývania nôh
a eucharistického pokrmu. V čase, keď pastier umýva veriacim nohy,
lektor číta fragment z evanjelia o poslednej večeri. Možnosť prijímať
Eucharistiu je však spojená s istými ohraničeniami. Právo prijímať ju majú
napríklad ľudia vzorného života alebo patriaci k duchovnej elite, naopak
pozbavení možnosti k jej pristupovaniu sú ľudia chorí, lebo podľa
tradičnej viery spôsobuje choroba aj duchovnú neschopnosť človeka.
Hoci sa
náboženské obrady v afrokresťanských cirkvách rôznia, základným rysom
ostávajú modlitby, spevy, kázeň a často tiež úkony vzývania Ducha. Kázanie
je dôležitou súčasťou náboženských zhromaždení a sústreďuje sa na otázky
spásy, bratskej lásky a pomoci, zodpovednosti za skutky, ale aj na
zanechanie niektorých tradičných náboženských praktík. Stáva sa, že bohoslužby
vedú tiež viacerí kazatelia a zhromaždení na nich živo reagujú, vyjadrujú
súhlas, plačú, smejú sa a pod.
Dôležitou
funkciou nezávislých cirkví sú uzdravenia, ktoré často bezprostredne nadväzujú
na obrady a techniky kmeňových kultov, no s tým rozdielom, že namiesto
liečiteľov a jasnovidcov je ich vykonávateľom najčastejšie sám prorok. Uzdravovania
prebiehajú hlavne v piatok, v deň smrti Ježiša Krista. Uzdravujúce
rituály sa sústredia na prosebné modlitby k Ježišovi Kristovi či Duchu
Svätému, na vyznanie hriechov, spevy, kázne a rituálne tance.
V afrokresťanských cirkvách sa liečia rozličné choroby a riešia sa
rozmanité životné problémy, fyzické choroby, neplodnosť, nezhody
v rodinách a nočné mory. Proroci a uzdravovatelia pritom používajú
rôzne techniky. Jednou z nich je liečenie identifikáciou choroby. Na
príkaz uzdravovateľa ju vykonáva sám pacient a ak nie je jeho diagnóza
v rozpore s kozmológiou danej etnickej skupiny, zostane potvrdená
prorokom. Niekedy diagnózu stanovuje uzdravovateľ, ktorý nájde príčinu choroby
v porušení nejakého tabu či v nedovolenom správaní sa voči duchom
predkov.
Praktizuje sa
tiež technika sugescie. Uzdravovateľ presviedča pacienta, že jeho cirkev lieči
všetky choroby, a preto aj on bude uzdravený naplnením životnou silou. Pri
obradoch sa môže pod vplyvom spevov, rytmov bubnov, modlitieb a lamentácie
dostať i do tranzu. Počas neho sa zhromaždení dozvedia diagnózu ako
výsledok vtelenia Ducha Svätého alebo iných nadprirodzených síl. Uzdravovateľ
informuje zhromaždených o druhu choroby a spôsobe jej liečenia
tajomným jazykom, ktorý prekladá tlmočník. Počas rituálov uzdravenia prorok
kladie svoje ruky na boľavé miesta, kropí chorého svätenou vodou alebo mu ju
dáva piť, potiera ho posvätným olejom, udiera rukami, zvoláva mená svätých
a recituje fragmenty žalmov vo forme zaklínadiel. Niekedy tiež zobrazuje
scénu vychádzania zlého ducha z tela chorého. Stáva sa, že chorých
privedie k rieke, aby zavŕšil rituálne očistenie. Neplodnej žene môže
napríklad odporúčať, aby nosila na pleciach drevenú bábiku.
V mnohých
cirkvách je dôležitou súčasťou bohoslužieb vydávanie osobného svedectva, keď
veriaci vstupujú do svätyne a hovoria o ich zázračnom uzdravení
modlitbou, exorcizmom či očistným obradom. Často je takouto terapiou spoveď
v prítomnosti proroka alebo celej obce. Chorý povie prikázané modlitby,
vykoná verejnú očistu, rituálne obrady a pod. Nezávislé cirkvi odmietajú,
aby chorí užívali farmaceutické prostriedky, návštevy lekárov či afrických
bylinkárov. Trestom za takéto porušenie príkazu môže byť aj vylúčenie
z cirkvi. Návštevu lekára dovoľujú len vtedy, ak je to potrebné pre
prijatie do práce alebo na získanie nejakého potvrdenia. Sú ale i cirkvi,
ktoré uznávajú, že tradičná i súčasná medicína môže liečiť chorých.13
Hoci sú
afrokresťanské cirkvi vedľajším produktom stretu kresťanstva s miestnymi
náboženstvami a kultúrou, v posledných rokoch sa oficiálne cirkvi
usilujú o ich uznanie a zodpovednosť za ne. Preto sa tieto nezávislé
cirkvi prijímajú do národných i medzinárodných cirkevných organizácií;
napríklad Cirkev afrického bratstva v Keni je členom Všeafrickej
konferencie cirkví alebo Cirkev kimbangistov patrí do Svetovej rady cirkví.
Taktiež Cirkev cherubínov a serafínov dostala materiálnu pomoc od Gréckej
ortodoxnej cirkvi a americkí menoniti zase pomohli semináru cirkvi Aladura
v Nigérii.
Prebieha
aj úsilie o vzájomnú jednotu. Napríklad 28 nezávislých cirkví
v Zaire vytvorilo spoločnú konferenciu a v Juhoafrickej
republike zase vzniklo združenie afrických nezávislých cirkví. Zaznamenali sa
tiež určité vplyvy islamu na nezávislé africké cirkvi. Napríklad v nigérijskej
Cirkvi Pána Boha sa prorok i jeho pomocníci v čase modlitby dotýkajú
tvárou zeme, čo pripomína moslimské obrady. Omše sa tu konajú päťkrát denne
a pred vchodom do kostola si veriaci odložia obuv. Pri vyslovení mena
Ježiš sa vyslovujú slová „cti si jeho meno" - podľa vzoru islamskej formulácie
používanej pri vzývaní mena Mohamed.14
Afrokresťanské
cirkvi sú pozoruhodným príkladom spôsobu inkulturácie kresťanstva na čiernom
kontinente. Opierajú sa o kresťanskú vierouku a praktiky, no čerpajú
aj z bohatstva miestnych kultúrnych a náboženských tradícií
a prispôsobujú sa miestnym podmienkam a požiadavkám, čím vytvárajú
originálne náboženstvá, u ktorých je niekedy až otázne, či sú ešte vôbec
kresťanské. Ich vznik podnietilo odštiepenie sa nespokojných Afričanov od
misijných cirkví, ktorí tak vyjadrili svoju túžbu po nezávislosti od
koloniálnych štátov, a to aj v náboženskej oblasti. Preto sa
Afričania často pozerali nepriateľsky na belochov a Božie slovo spájali
s myšlienkami panafrikanizmu; napríklad stúpenci Zjednotenej africkej
cirkvi, Slobodnej cirkvi Bagatla, Katolíckej cirkvi svätého Srdca, Hnutia
slobodných, Džamay a pod. Neskoršie sa sformovali cirkvi majúce pri svojom
zrode silnú osobnosť, ktorá sa považovala za proroka, pričom hlásala zjavenie
pochádzajúce od Ducha Svätého a spásu, kde bolo dôležité uzdravenie.
Takýmito cirkvami sú napríklad Lumpa, cirkev harristov, MaiChaza či Strážna
veža.
Dôležitú úlohu
pri rozvoji afrokresťanských cirkví zohrali tiež pôvodné domorodé náboženské
tradície. Veľkým problémom bolo, že misijné kresťanské cirkvi sa tvrdo stavali
k domorodým kultom predkov, ktoré sú celoafrickým fenoménom. Napríklad
Holandská reformovaná cirkev tvrdo vystupovala voči domorodým tradíciám, čoho
dôsledkom bolo, že si Zuluovia vytvorili Africkú kongregacionálnu cirkev.
V nej si dodnes ctia tradície otcov, ktoré dokázali spojiť
s kresťanskými doktrínami.
Afrokresťanské
cirkvi často vystupujú ako jediné pravdivo kresťanské a predstavujú sa ako
ideálne až utopistické. Napríklad členovia Apoštolskej cirkvi odmietajú
peniaze, riadia sa výmenným obchodom a obliekajú sa do vrecoviny.15 Naďalej vznikajú ďalšie a ďalšie zoskupenia, ktoré sa šíria
a získavajú nových stúpencov. Tajomstvo ich úspechu je mnohoznačné. Popri
spomenutých národných, politických či psychologických motívoch dôležitú úlohu
môže zohrávať aj fakt určitej náboženskej inovácie.
Poznámky:
1 Andrawiss, W.: Les Églises orientales préchalcédoniennes. In: Encyclopédie des
religions. Paris 1997, s. 493
2 Opoku, K. A.: Religion in Afica during the Colonial Era. In: General History in
Africa. Paris 1985, s. 514-516
3 Ranger, T. O.: Religion, Development and African Christian Identity. Uppsala
1987, s. 36
4 Kaczyński, G. J.: Czarny chrystianizm. Warszawa 1994, s. 82
5 Faminghetti, R.: The World Almanac and Book of Facts 1996. St. Martin‘s Press,
New York 1995, s. 70
6 Kowalik, M.: The Phenomenon of African Independent Churches. Roma 1991, s. 10
7 Turner, H. W.: Religious Innovation in Africa. Boston 1979, s. 16
8 Zapłata, F.: Rodzimy charakter kościoła w Afryce i na Madagaskarze.
Płockie Wydawnictwo Diecezjalne, Płock 1980, s. 46
9 Baëta, C. G. (ed.): Christianity in Tropical Africa. Oxford University Press,
London 1968, s. 176
10 Journal of Religion in Africa 3/1999, s. 124
11 Rosette, J.: Modern Movements. London 1986, s. 82-85
12 Tardan-Masquelier, Y.: Messianismes et prophétismes africaines. Paris 1997, s.
203
13 Mpolo, J. M.: Religions africaines et christianisme. Kinshasa 1978, s. 197-213
14 Barrett, D. B. (ed.): African Initiatives in Religion. Nairobi 1971, s. 165
15 Ilunga, K.: Combats pour un christianisme africain. Kinshasa 1981, s. 87