Reiki využíva pri svojej práci mandalu (zo sanskritu mandala - kruh, úplnosť). Mandala je termín hinduistického pôvodu používaný pre plán, mapu alebo najčastejšie špeciálnu, spravidla symetrickú geometrickú kresbu, ktorá má reprezentovať v symbolickom či metafyzickom zmysle celý vesmír alebo tiež len mikrokozmos človeka. Niekedy ide o jednoduchý, väčšinou kruhový geometrický obrazec, inokedy, napríklad v budhizme, o bohato zdobené umelecké dielo.

Používanie mandaly sa stalo súčasťou orientálnych náboženstiev, predovšetkým hinduizmu a budhizmu. V Európe používal mandalu švajčiarsky lekár a psychiater Carl Gustav Jung, pre ktorého predstavovala obraz „nevedomej mysle". Jej kresby údajne Jungovi umožnili diagnostikovať choroby. V dnešnom západnom svete má byť mandala obrazom osobného sveta, v ktorom človek žije. Jednotlivé časti jej kresby potom zodpovedajú rôznym aktivitám a záujmom osoby. Nakreslením osobnej mandaly vraj človek môže nahliadnuť do svojho spirituálneho sveta. Najčastejšie sa mandala používa ako prostriedok na uvedenie do meditácie. Najdôležitejšou časťou je jej centrum, na sústredenie pozornosti na stred prispieva geometria a symetria kresby. Typickou mandalou je napríklad pentagram alebo novodobý eneagram, čo je taktiež meno pre modernú numerologickú disciplínu. Mandalu dnes na Západe používajú rôzne sekty a kulty vrátane reiki ako symbol ich ústrednej myšlienky alebo priamo ako symbol skupiny. Ako duchovne nabitý ornament je predajným artefaktom ezoterického podnikania.1 Grafické symboly svetelných bytostí sa používajú ako pomôcka pri meditácii na ceste k osvieteniu.2

Okrem mandaly reiki využíva tiež mantry. Termín mantra pochádza zo sanskritu. Ide o náboženský výraz pre slabiku, slovo, verš, ktorý má mystickú, spirituálnu moc. Mantru využívajú predovšetkým hinduisti, tibetskí budhisti a sikhovia. Najznámejšou mantrou je slovo óm,3 alebo budhistický verš Óm mani padmé húm. Vyrieknutím mantry, ktorá často nedáva žiadny vecný zmysel, alebo jej mnohonásobným opakovaním sa dostáva osoba do stavu hlbokej koncentrácie či dokonca do tranzu a údajne stúpa na vyššiu úroveň spirituálneho vedomia. Mantra väčšinou slúži len na osobné povznesenie, inokedy sa používa pri ceremóniách, ktoré majú získať moc, odvrátiť nebezpečenstvo, zničiť nepriateľa a pod. Majstri reiki odporúčajú užívanie mantry zo sútry srdca, ktorá znie: Gyatei gyatei hara gyatei haraso gyatei boji sowaka. Pravidelným čítaním, výkladom a uctievaním tejto mantry je možné dosiahnuť radosť. Ten, kto najväčšmi medituje so sútrami, môže dosiahnuť osvietenie a nadprirodzené sily. Sútra srdca v sebe skrýva bohatstvo nevyčerpateľných zjavení.

V druhej polovici 20. storočia sa ako termín mantra, tak aj jej používanie rozšírilo do západného sveta spolu so zaznamenaním orientálnej spirituality v rámci filozofie hnutia New Age a postmodernizmu. V týchto krajinách sa namiesto spoločnej, bežne známej mantry často používa mantra osobná, špeciálna pre určitú osobu ako úvod do meditácie, teda na rovnaký účel ako mandala.4 Reiki prepája nakreslenie reiki symbolu s vyslovením mantry, ktoré majú osobu napojiť na vibráciu, ktorá lieči; človek sa tak stáva kanálom tejto vibračnej frekvencie. Reiki symboly umožňujú ľahšie vylaďovanie sa na vyššie vibrácie.

Taktiež mudry sú súčasťou praktík reiki, hoci svoj pôvod majú v hinduizme. Ide o symbolické gestá, ktoré cvičiacemu uľahčujú dosiahnuť určité stavy vedomia, ako je napríklad hlboké uvoľnenie či priblíženie sa k určitej konkrétnej duchovnej bytosti alebo dosiahnutie výsledkov v práci s energiou. Pre správnu funkciu mudier treba zasvätenie. Mudry sú rovnako ako symboly či mantry dôležitými nástrojmi na mnohých šamanských a ezoterických cestách, ako napríklad v ezoterickom budhizme, taoizme, šintoizme, hinduizme a pod. Aj v reiki majú veľmi dôležitú úlohu. Takisto ako symboly reiki sú kľúčom k hlbokým skúsenostiam a duchovnej múdrosti. Mudry sa používajú pri rituáloch, ako je napríklad zasvätenie reiki, na zvýšenie sústredenosti, na privedenie síl, múdrosti a lásky svetelnej bytosti a ešte oveľa viac, aby človek mohol pracovať pre blaho bytostí v rámci „božského poriadku". Každá mudra má navyše hlboký ezoterický význam.

Hosak tvrdí, že reiki je výsledkom jedinečnej kombinácie budhizmu, taoizmu, šintoizmu, ale najväčšmi sa podobá šugendó, čo je určitá forma japonskej mágie, do ktorej sa po tisíce rokov vlievali magické prvky mnohých kultúr. Mnohé metódy a spôsoby použitia symbolov, ako napríklad symbolu CHKR, sú v Usuiho systéme reiki a v šugendó takmer zhodné a spoločne vychádzajú z Engišiki, starobylého rituálneho textu, ktorý sa považuje za najvýznamnejší písomný prameň šintoizmu.

Pojem šugendó sa vynoril v stredoveku a v japonskej histórii platil skôr ako ľudová forma budhizmu. Analýzou kaligrafického znaku šugendó zisťujeme, že ide o cestu dó, ktorá spočívala v predvádzaní magických cvičení šu v horách s cieľom získať sily gen nadradených prírode a zázračne účinných. Zjednodušene povedané, ide o získanie zázračných síl prostredníctvom precvičovania magických formúl. V budhistickej sútre Darani sú kjó sa k tomu poznamenáva: „Ten, kto recituje zaklínadlo (džu), získa rýchlo zázračné magické sily každého druhu. (...) Ak má byť dané niekomu, kto robí tento obrad, vyskúšať v praxi toto zaklínadlo, obetuje svetelným bytostiam bonten a takto dúfa získať zázračné sily (gen)..."

Prepojenie medzi reiki a šamanizmom je zrejmé, keď si uvedomíme úlohu šamana v starovekom Japonsku. Bol to vysoko kvalifikovaný človek v službe spoločnosti, ktorý sa v tranze alebo extáze dokázal spojiť s bytosťami jemnohmotného sveta a s ich pomocou liečiť, konať zázraky, riešiť problémy a prinášať ľuďom duchovnú múdrosť. Stával sa tak médiom medzi ľuďmi a svetelnými bytosťami.

Reiki používa vo svojej praxi aj mágiu a čarodejníctvo, tvrdí o nich, že sú dôležitým prostriedkom opravy disharmonických následkov slobodnej vôle. Na to slúžia aj tzv. kotodamy z čarodejníckych piesní.5 V Reinbow reiki sa pracuje tiež s kyvadlom.6 Podobne magické pomôcky, ako sú čarovné prútiky, vonné tyčinky, magické hodiny, zaklínadlá, silové objekty, sviečky, symboly, mantry, magické kryštály alebo starostlivo dodržaný postup rituálu predstavujú dôležité faktory magickej práce.7

Lübeck píše, že v spolupráci s duchmi sa dá pomerne jednoducho vykonávať aj magická práca väčšieho rozsahu. Začína sa prenosom energie z duchovných zdrojov mimo vlastnej bytosti prikladaním rúk a končí sa niekde na onom svete ovplyvňovaním procesov životných štruktúr obyvateľstva celého kontinentu, a to ako kvantitatívne, tak aj kvalitatívne. Mágia je vždy účinná až po kontakte so svetelnými bytosťami, ktoré sú vždy dobré, veď „čerti predsa nie sú".8 Bez duchov to teda nejde, ale ony sú predsa veľmi láskavé a mocné bytosti. Čím väčšmi sa k nim človek priblíži, tým väčší podiel bude mať na ich moci. Nepripomína to veľmi nápadne pokušenie človeka v raji?

Podľa prastarého univerzálneho zákona egyptského mudrca menom Hermes Trismegistos, ktorý položil základy tarotu a astrológie, priťahujeme najviac to, čoho sa najväčšmi bojíme alebo po čom potajomky podvedome dychtíme, i keď naše vedomie sa tvári, akoby mu to bolo nepríjemné alebo akoby ho to vôbec nezaujímalo. A v týchto prípadoch je vraj dobré mágiu využiť. „Veď ľudia môžu zle konať, avšak nemôžu zlí byť." Každý človek je podľa Lübecka božský sám v sebe.

Ezoterický budhizmus so svojím dôrazom na mágiu sa usiloval liečiť choroby v rámci rozvoja duše a jej zrýchleného procesu osvietenia. Používali sa na to najmä rituálne prenosy energie a spolupráce so svetelnými bytosťami v meditácii, takisto ako v reiki.9 Podľa myslenia reiki, keď dostaneš od bytostí niečo, čo je pre teba dôležité, mal by si za to dať svojmu partnerovi v zmysle „božieho poriadku" niečo, čo je pre neho cenné, inak vraj vznikne „zlá karma". To je myšlienka, ktorá je základom „duchovných obetí" poskytovaných jemnohmotným bytostiam.10 Zatiaľ čo ja dostanem od určitého ducha energiu reiki, ponúknem mu za to nejaký dar - napríklad čarodejnícku pieseň, tanec, oslavu, kúzlením spôsobím dobrý čin v duchu „božieho poriadku", ktorý neprinesie prospech mne, ale duchu, ďalej posvätený tabak, kvety, sex, reiki, vonné tyčinky, sviečky, ale i uvoľňovanie silných citov, ako sú zlosť, nenávisť, smútok, závisť, chamtivosť alebo strach im môžem ponúknuť.11 To je základ mnohých tantrických rituálov. Reiki si berie príklad zo šamanizmu, kde šamani predkladajú duchom, ako nazývajú jemnohmotné bytosti, ako protislužbu za ich služby pri uzdravovaní rituálne posvätený tabak, múku, mlieko, med alebo vonné esencie.

Majstri reiki odporúčajú pri nadviazaní styku s duchmi špeciálne oslovenie týchto jemnohmotných bytostí: „Prichádzam k tebe chorý a prosím o uzdravenie. Prichádzam k tebe ako nevedomý a prosím o poučenie. Prichádzam k tebe ako bezbranný a prosím o pomoc a ochranu. Prichádzam k tebe ako bezmocný a prosím o moc, aby som mohol lepšie slúžiť. Ako protislužbu za tvoju pomoc ti ponúkam reiki. „Po získaní potrebnej energie sa treba s duchmi oficiálne rozlúčiť, inak vraj sami neodídu. Keď to človek neurobí, radi ostanú, ak nemusia práve nič dôležitejšie robiť, a vyvíjajú aktívnu činnosť, kým nenadobudnú dojem, že už urobili dosť výmenou za obetu, ktorá im bola poskytnutá.12

Prax reiki sa nezastavuje len pri liečení chorôb duše či tela, ale dáva návod, ako priniesť „božie svetlo" do svojho života a získať tak spásu. V podobe symbolov reiki bol vraj človeku zverený do rúk veľmi kvalitný univerzálny kľúč, s ktorého pomocou postupne odomyká jednu dimenziu vnútra za druhou. Doerr uvádza: „Vo vlastnom srdci sa ti otvorí diaľava božieho svetla a skrze svoje vlastné srdce nadviažeš spojenie so všetkými svetelnými bytosťami, ktoré už od prvopočiatku obývajú svetelné vesmíry svojho srdca. Len cez chrám vlastného srdca môžeš vstúpiť do posvätného svetelného chrámu božieho, do nového vesmíru, aby si sa dostal do vyšších dimenzií. Tvoja tvorivá sila je založená práve na tom, že v sebe sústreďuješ sily vesmíru, ktoré skrze teba účinkujú. Veď si súčasne stvoriteľom so slobodnou vôľou a zároveň aj stvoreným."13 Človek si tak spásu prináša sám, nepotrebuje už Spasiteľa, vystačí si s vlastnými silami.

Ako už bolo spomenuté, reiki využíva pri svojej práci tzv. reiki symboly. Medzi základné symboly patrí: Cho Ku Rei (CHKR) - slúži na posilnenie a priestorové nasmerovanie energie reiki, na pripútanie duchovnej energie k hmote a na aktiváciu ostatných symbolov reiki; Sei Hei Ki (SHK) - slúži na mentálne liečenie a uskutočnenie individuálnej duchovnej cesty, na impregnáciu hmotných predmetov a látok duchovnou silou; Hon Sha Ze Sho Nen (HSZSN) - využíva sa na liečenie na diaľku, nadviazanie senzibilného kontaktu, spojenie so svetelnými bytosťami a prebudenie Budhovho vedomia, ktoré prekračuje priestor a čas; Dai Ko Myo (DKM - majstrovský symbol) - slúži na zasvätenie a prebudenie ducha osvietenia a prirodzenosti Budhu v podstate človeka duchovnej prítomnosti.14 V japonskej reiki sú iba tri symboly reiki, a to symboly druhého stupňa. Tzv. majstrovský symbol reiki je budhistický termín, ktorý v japonskej reiki nemá žiadne uplatnenie.15

A teraz si rozoberieme podrobne jednotlivé symboly. Symbol posilnenia CHKR znamená buď „na cisárov rozkaz" alebo naopak „bezprostredný duch". Druhé slovo môže byť tiež vyslovené NaoHi a pochádza z pôvodného šintoizmu (z čínštiny šin tao - božská cesta). Japonský cisár je potomok najvyššieho božstva šintoizmu Amaterasu Omikamiho, čiže Veľkého božstva žiariaceho na oblohe. „Na cisárov rozkaz" znamená to isté ako „staň sa" alebo „amen". V Japonsku sa používa symbol posilnenia vyslovene len na liečenie fyzického tela pri práci s byosen,16 má umožniť ukotvenie jemnohmotnej energie v hmote práve preto, lebo vyživuje štyri duše človeka; je tzv. vnútorným bohom, ktorý zase získava svoju životnú silu od vesmírnych bohov.17 V praxi sa pri aplikácii tohto symbolu neprenáša v duchu názov symbolu ani jeho mantra, symbol sa iba nakreslí na príslušnú časť tela.

Symbol mentálneho liečenia SHK v preklade znamená buď „zvyk", „sklon" alebo „prirodzený stav bytia". Reprezentuje Budhu Amidu, čo je akási forma vyššieho boha, ktorý sa zdržuje na severe a odtiaľ chráni človeka, respektíve jeho mestá. Hlavným božstvom je Amida Nyorai, respektíve jeho emanácia Sendžu Kannon (tisícruký bódhisatva).18 Základom je znak siddhamu. Okrem funkcie písma majú tvary a zvuky siddhamových symbolov duchovný a symbolický obsah s konkrétnymi účinkami, ak sú správne použité. V siddhame sa kládol zvláštny význam magickým zaklínadlám, používaným okrem iného na liečenie chorôb, na predlžovanie života, získanie sily proti nepriateľom alebo na ovplyvňovanie počasia. Siddham aj v symbole SHK sa skladá z troch kruhov, ktoré spolu tvoria trojuholník. Symbolizujú „božiu trojicu", ktorú tvorí Veľká bohyňa, Veľký boh a sila Stvorenia, ktorí sú v stave jednoty.19 V Japonsku sa tento symbol používa výlučne pri duševnom (mentálnom) liečení či pri mentálnom liečení na diaľku.20

Veľká bohyňa súcitu Kannon má pomocou symbolu SHK silu duchovného odstraňovania sebadeštruktívnych zvykov a spôsobov myslenia. Budha múdrosti Fudo Myóó odsekáva svojím mečom pripútanosť k hnevu, ktorý môže byť príčinou rôznych ochorení, a tým dokáže zrušiť príčiny utrpenia a chorôb. Liečenie ducha je najdôležitejší predpoklad na liečenie psychických ochorení a súčasne základ na znovuzrodenie v budhistickom raji.21

Symbolom diaľkového liečenia HSZSN je na rozdiel od oboch predchádzajúcich symbolov mantra. Skladá sa z piatich kandži, ktoré sú vzájomne prepojené a ktorých význam nie je celkom jasný. V šintoizme vraj toto prepojenie znamená „človek a boh sú jedno", nie je medzi nimi žiadny rozdiel. V budhizme sa šingon, vzniknutý prepojením jednotlivých kandži, chápe ako veľké umenie, ktorého výsledkom je mantra. Pri tvorbe mantry je nevyhnutné sa zámerne vyhnúť tomu, aby mala nejaký konkrétny význam, ktorým by sa rozum mohol vedome zaoberať, pretože až potom sa môže podvedomie naladiť na „čistú silu". Symbolom diaľkového liečenia je teda mantra a sila mantry tkvie v jej vyslovení, nie v jej preklade. Mnohé školy tvrdia, že tento symbol lieči aj minulosť. Skutočnosťou zostáva, že sa používa len na nadviazanie spojenia s klientom.

Niektoré školy reiki spájajú jednotlivé symboly s afirmáciou: Posilnenie (CHKR): „Tadiaľto prichádza energia."; Mentálne liečenie (SHK): „Mám kľúč k tvojmu podvedomiu."; Diaľkové liečenie (HSZSN): „Budha vo mne zdraví Budhu v tebe.".22 Kanál reiki v človeku má podobnú funkciu ako symbol CHKR alebo HSZSN sám. Sila reiki prichádza od Dainiči Njoraia cez korunnú čakru do vnútra správne zasväteného človeka, ktorý teraz preberá funkciu siddham symbolu húm (symbol HSZSN), pretože sa stáva mostom medzi Dainiči Njoraim a hmotou, v ktorej má reiki pôsobiť.23

Majstrovský symbol DKM sa skladá z troch znakov čínskeho písma. Všetky tri znaky spoločne dávajú význam „veľké svetlo" alebo „veľké osvietenie". Prvý znak znamená „veľký" alebo „neobyčajný". Pripomína človeka, ktorý má rozkročené nohy a rozpažené ruky. Druhý znak znamená „svetlo" alebo tiež „blesk". Tretí znak znamená „svetlý, jasný". Jeden z týchto znakov je zložený z dvoch častí: zo znaku pre Slnko a zo znaku pre Mesiac. Slnko (podľa taoizmu ide o energiu jang, predstavuje boha) je jasne žiariacim svetlom, ktoré možno dosiahnuť prostredníctvom Mesiaca (energia jin, predstavuje bohyňu). Kombinácia Slnka a Mesiaca dáva znak pre jas. Obidva znaky dávajú v modernej japončine výraz pre „jasné svetlo" alebo jednoducho len „svetlo". Ako zložené slovo je tento výraz označený v budhistickom lexikóne ako „Budhovo žiariace svetlo" a preložený ako „nádej" alebo „lúč nádeje".24

Mesiac (siddhamový symbol a) je ženský a Slnko je mužské (siddham vam). Oba vraj patria neoddeliteľne k sebe. Budha Dainiči Njorai sa obvykle znázorňuje v lotosovej pozícii na lotosovom kvete. Medzi kvetom a praktizujúcim Budhom býva umiestnený tzv. mesačný kotúč symbolizujúci ženskú kvalitu - bohyňu, skrze ktorú človek prichádza k bohu. Preto je podľa majstrov reiki symbol a najvýznamnejším symbolom z pohľadu duchovného vývoja a meditácia na siddham a je najdôležitejším cvičením. V tomto jedinom symbole sú vraj obsiahnuté všetky poznania, ktoré sa odhaľujú prostredníctvom tejto meditácie a s pomocou sily Veľkého slnečného Budhu Dainiči Njoraia. Je zdrojom duchovnej sily, srdcom človeka, ktoré spája hmotu a duchovno. Súčasne je spirituálnym srdcom vesmíru spájajúcim oblasť jednoty s oblasťou oddelenosti. Tento symbol vraj predstavuje božskú matku; doteraz nezrodenú, večne žijúcu. Je mečom, ktorý pretína život aj smrť.

Symbol vam pomáha hľadať pravdu, prináša podporu zo strany Zeme prostredníctvom rituálov pochádzajúcich z tajných ezoterických náuk, ako sú rituály smrti s pagodou piatich elementov; rituálov k nájdeniu príčin utrpenia, ako napríklad posadnutosti a negatívnych karmických vplyvov pomocou meditácií s mandalou so svetelnými bytosťami, a práce s odpúšťaním. Niektorí majstri reiki tvrdia, že keď si človek nakreslí majstrovský symbol nad temeno hlavy, bude ochránený pred všetkými možnými prejavmi temnej moci a pred všetkými negatívnymi energiami, ako aj pred všetkými zlými duchmi. Paradoxne na iných miestach tvrdia, že zlí duchovia neexistujú. Používaním majstrovského symbolu má vraj majster reiki možnosť vstúpiť do mystickej dimenzie reiki a sám sa vydať cestou veľkého osvietenia. Hlavnou úlohou majstrovského symbolu je zasväcovanie druhých.25

Na jednotlivých symboloch reiki môžeme vidieť veľký vplyv klasického učenia taoizmu, ktoré dalo vzniknúť symbolu HSZSN a čiastočne aj symbolu DKM, pri oboch ide o špeciálnu formu taoistických talizmanov.26

Majstri reiki varujú, že energia reiki nie vždy prináša len uzdravenie a pomoc. Človek sa vraj nemôže vyvíjať z duchovnej ani inej stránky, ak v jeho čakrách či meridiánoch sedia potláčané energie. Tie sa musia najskôr vynoriť, prejaviť a rozpustiť, aby reiki mohlo prúdiť. Pri reiki liečení dochádza k reštrukturalizácii na všetkých úrovniach. To môže vyvolať pocit neistoty, straty bezpečia, problémy s rozhodovaním, citovú rozkolísanosť a chaotické emócie, zníženú duševnú aj telesnú výdrž a aktivitu. Navyše ľudia sú navzájom prepojení a sú mnohými spôsobmi spojení i s ďalšími bytosťami vo svojom každodennom prostredí. Lübeck upozorňuje: „Nebuď prekvapený, keď sa bezprostredne po užití reiki niečo náhle pohne ‚správnym smerom‘ aj u tvojho partnera, ďalších rodinných príslušníkov, kolegov či okruhu blízkych priateľov."

Zdá sa, že esencia reiki pôsobí na veľmi hlbokej úrovni, vraj sú schopné riešiť aj karmické témy. Premena prebieha takou rýchlosťou, že sa to vari nedá ani sledovať.27 Dôkazom toho sú aj klinické štúdie, ktorých cieľom bolo dokázať či vyvrátiť účinnosť liečby pomocou energie reiki. Jednou z týchto štúdií je práca dokazujúca vplyv reiki na vegetatívny nervový systém. V skupine reiki bolo zaznamenané výrazné zníženie diastolického krvného tlaku a pokles srdcovej frekvencie oproti placebu a kontrolnej skupine.28 K podobnému záveru dospela aj iná štúdia, kde bola sledovaná prospešnosť reiki terapie ako adjuvans opioidov pri liečbe bolesti. V skupine reiki sa významne znížili bolestivé stimuly.29 V ďalšej štúdii sa skúmal vplyv dotykovej terapie na relaxáciu či uvoľnenie stresu. Pôsobením reiki energie nastal významný pokles systolického krvného tlaku, zvýšenie hladiny IgA v slinných žľazách, a teda aj zníženie úzkosti. Zmeny biochemických a fyziologických parametrov môžu mať vplyv aj na imunitný systém človeka, takisto ako ovplyvnenie vegetatívneho nervového systému môže spôsobiť zmeny v nevedomí, pôsobiť zmeny nálad, poruchy spánku a vnímania bez toho, aby si to dotyčný uvedomoval.30 Naopak v prípade závažných ochorení, ako je cievna mozgová príhoda31 či rakovina prsníka u žien,32 nebol žiadny prospešný účinok reiki energie dokázaný. Iba dochádzalo k výkyvom nálad a energetických hladín.

Reiki teda môže zasahovať do podvedomia a nevedomia človeka, ktorý sa vystaví jej pôsobeniu. Je to pochopiteľné, pretože človek otvára dvere svojho srdca temným silám, ktoré by z pozície kresťana mal rázne odmietnuť. Americkí biskupi v rámci starostlivosti o duchovné zdravie ľudí upozorňujú na vážne nebezpečenstvo prameniace z reiki. Podľa nich má jasné aspekty náboženstva, hoci sa za náboženstvo nepovažuje. Dôkazom je literatúra o reiki plná odkazov na boha, božstvo, božskú uzdravujúcu moc a božskú myseľ. Energia životnej sily sa opisuje ako smerujúca od boha, vyššej inteligencie alebo božského vedomia. Takisto rôzne naladenia, ktoré liečitelia reiki dostanú od majstra reiki, sú dosiahnuteľné prostredníctvom obradov zasvätenia zahŕňajúcich manifestáciu a kontempláciu určitých náboženských symbolov. Používať terapiu reiki tak znamená prinajmenšom skrytým spôsobom prijímať ústredné prvky pohľadu na svet, ktorý obklopuje reiki teóriu, prvky, ktoré neprislúchajú ani kresťanskej viere, ani prírodným vedám. Katolík sa tak ocitá v ríši povier, v krajine nikoho, kde nie je ani viera ani veda. Povery ničia uctievanie Boha hlavne tým, že obracajú náboženské cítenie a prax falošným smerom.33

Reiki chýba vedecká dôveryhodnosť. Vysvetlenie účinnosti reiki záleží úplne na osobitnom vnímaní sveta ako preniknutého touto „univerzálnou životnou energiou reiki", ktorá je predmetom manipulácie ľudským myslením a vôľou. Život je podľa učenia majstrov reiki svojou povahou nekonečný proces, bez začiatku i bez konca, ktorý zobrazuje tiež nekonečný abstraktný božský potenciál v jeho stave jednoty.34 Liečitelia reiki veria v reinkarnáciu a sami disponujú uzdravujúcou mocou. Podstatou reiki teda nie je modlitba, ale technika, ktorú odovzdáva majster reiki. Technika raz zvládnutá spoľahlivo vyprodukuje predvídané výsledky.35 Nie je tu žiadny priestor pre Božiu slobodu a tajomný Boží plán, ktorý má s každým človekom.

Choroba je všadeprítomná, ale Boh na nás nezabudol, ani sme nevypadli z jeho ruky. Dal nám svoje Slovo, aby sme nestratili smer ani v časoch ťažkých, keď nevieme, kadiaľ ísť. O liečbe čítame v 38. kapitole Knihy Sirachovcovej: „Lekárovi preukazuj úctu, aká mu patrí pre jeho dôležitosť; veď i jeho stvoril Pán. Umenie liečiť totiž pochádza od Najvyššieho a od kráľa dostáva lekár dar. Vedomosti lekára zvyšujú jeho vážnosť a mocnári ho budú obdivovať. Pán stvoril liečivé byliny vychádzajúce zo zeme a rozumný muž nimi nepohŕda. (...) Nimi lieči a zmierňuje utrpenie človeka; z nich mastičkár namieša liek. Pánove diela neprestanú, od neho sa šíri pokoj po celej zemi. Dieťa moje, keď ochorieš, neber to na ľahkú váhu, ale modli sa k Pánovi a on ťa uzdraví. Odvráť sa od svojich chýb a naprav konanie svojich rúk, srdce si očisti od každého hriechu. Prines obetu ľúbeznej vône i obetu na pripomienku z jemnej múky, polej ju olejom - podľa svojich možností. Aj lekárovi daj príležitosť, veď aj jeho stvoril Pán; nech nie je ďaleko od teba, veď ho potrebuješ. Sú okolnosti, keď je uzdravenie v ich rukách. Veď aj oni sa budú modliť k Pánovi, aby sa im podarilo ukončiť chorobu a vyliečiť chorého v prospech života. Kto hreší proti svojmu Stvoriteľovi, kiež padne do rúk lekára." (Sir 38, 1-4, 7-15)

Ak nás sužuje choroba, Pán nám ukazuje, ako máme konať. S každou chorobou, bolesťou či utrpením máme ísť najskôr za ním, hovoriť s ním o všetkom, čo nás trápi, jeho sa pýtať na to, čo máme alebo nemáme robiť. Od neho pochádza všetka moc, iba on vie, čo potrebujeme a má pre nás pripravené riešenie. Písmo hovorí, že aj lekár je Bohom povolaný a dostatočne vzdelaný na to, aby vyliečil ľudskú chorobu. Najskôr je potrebné prosiť za svojho lekára a potom k nemu v pokoji ísť, pretože Pán si ho uplatňuje. Prečo by sme mali chodiť za démonmi a pýtať sa ich, keď máme vieru? Prečo by sme mali hľadať pomoc tam, kde môžeme nájsť len smrť? Nemožno slúžiť Bohu i démonom, nie je možné bez škody kombinovať klasickú medicínu s alternatívnou, ako je reiki. Už prorok Eliáš na hore Karmel dal ľudu na výber, či chcú slúžiť Bohu alebo Baalovi, lebo vedel, že oba kulty sú nezlučiteľné a idú zásadne proti sebe (porov. 1 Kr 18, 21). Pán nám dal slobodnú vôľu aj rozum a kladie pred každého z nás voľbu: „Predložil som vám život i smrť, požehnanie i kliatbu. Vyvoľ si teda život, aby si zostal nažive aj so svojím potomstvom. Miluj Hospodina, svojho Boha, poslúchaj jeho hlas a pridŕžaj sa ho, pretože od toho závisí tvoj život a dĺžka tvojich dní, aby si mohol bývať v krajine, ktorú Hospodin pod prísahou sľúbil dať tvojim otcom, Abrahámovi, Izákovi a Jákobovi." (Dt 30, 19-20)

Autorská spolupráca MARTA FOLTOVÁ

 

Poznámky:

 
1 Heřt, J.: Mandala. In: Výkladový slovník esoteriky a pavěd. Věra Nosková, Praha 2008, s. 133

2 Hosak, M., Lübeck, W.: Symboly reiki. Velká kniha. Fontána, Olomouc 2006, s. 56

3 Óm je najposvätnejšia slabika v hinduizme, symbolizuje nekonečné brahma a celý vesmír. Hinduisti ju považujú za prvotný zvuk a väčšina mantier sa začína práve touto slabikou.

4 Heřt, J.: Mantra. In: c. d., s. 133-134

5 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 88-89, 92, 134-135, 225, 316, 420

6 Lübeck, W.: Komplexní systém reiki. Rainbow reiki v praxi. Fontána, Olomouc 2007, s. 173

7 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 423

8 Porov.: tamže, s. 421

9 Tamže, s. 57, 422-424

10 Lübeck, W.: c. d., s. 74

11 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 428

12 Lübeck, W.: c. d., s. 72-76

13 Doerr, F.: Mistrovská kniha reiki. Fontána, Olomouc 2007, s. 209, 211, 227

14 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 137

15 Petter, F. A.: Praktický průvodce reiki. Fontána, Olomouc 2007, s. 60

16 Tamže, s. 61-62

17 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 310

18 Petter, F. A.: c. d., s. 62-63

19 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 208, 209, 220

20 Petter, F. A.: c. d., s. 62-63

21 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 124-125

22 Petter, F. A.: c. d., s. 63-64

23 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 311

24 Doerr, F.: c. d., s. 121-122

25 Tamže, s. 124-126, 132

26 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 78

27 Lübeck, W.: c. d., s. 148-149, 172

28 Mackay, N., Hansen, S., McFarlane, O.: Autonomic Nervous System Changes During Reiki Treatment: A Preliminary Study. In: The Journal of Alternative and Complementary Medicine, Vol. 10, No. 6, Medline 2004, s. 1077-1081

29 Olson, K., Hanson, J.: Using Reiki to Manage Pain: A Preliminary Report. In: Cancer Prevention Control, Vol. 1, No. 2, Medline 1997, s. 108-113

30 Wardell, D. W., Engebretson, J.: Biological Correlates of Reiki Touch(sm) Healing. In: The Journal Adv. Nurs, Vol. 33, No. 4, Medline 2001, s. 439-445

31 Shiflett, S. C., Nayak, S., Bid, C., Miles, P., Agostinelli, S.: Effect of Reiki Treatments on Functional Recovery in Patients in Poststroke Rehabilitation: A Pilot Study. In: The Journal of Alternative and Complementary Medicine, Vol. 8, No. 6, Medline 2002, s. 691-693

32 Mansour, A. A., Beuche, M., Laing, G., Leis, A., Nurse, J.: A Study to Test the Effectiveness of Placebo Reiki Standardization Procedures Developed for a Planned Reiki Efficacy Study. In: The Journal of Alternative and Complementary Medicine, Vol. 5, No. 2, Medline 1999, s. 153-164

33 Smernica pre hodnotenie reiki ako alternatívnej terapie. United States Conference of Catholic Bishops, 25. 3. 2009, ods. III. 4

34 Hosak, M., Lübeck, W.: c. d., s. 219

35 Smernica pre hodnotenie reiki ako alternatívnej terapie, c. d., ods. II. B 5, II. C 3