Reiki využíva pri svojej
práci mandalu (zo sanskritu mandala - kruh, úplnosť). Mandala je termín
hinduistického pôvodu používaný pre plán, mapu alebo najčastejšie špeciálnu,
spravidla symetrickú geometrickú kresbu, ktorá má reprezentovať
v symbolickom či metafyzickom zmysle celý vesmír alebo tiež len
mikrokozmos človeka. Niekedy ide o jednoduchý, väčšinou kruhový
geometrický obrazec, inokedy, napríklad v budhizme, o bohato zdobené
umelecké dielo.
Používanie mandaly sa stalo
súčasťou orientálnych náboženstiev, predovšetkým hinduizmu a budhizmu.
V Európe používal mandalu švajčiarsky lekár a psychiater Carl Gustav
Jung, pre ktorého predstavovala obraz „nevedomej mysle". Jej kresby údajne
Jungovi umožnili diagnostikovať choroby. V dnešnom západnom svete má byť
mandala obrazom osobného sveta, v ktorom človek žije. Jednotlivé časti jej
kresby potom zodpovedajú rôznym aktivitám a záujmom osoby. Nakreslením
osobnej mandaly vraj človek môže nahliadnuť do svojho spirituálneho sveta.
Najčastejšie sa mandala používa ako prostriedok na uvedenie do meditácie.
Najdôležitejšou časťou je jej centrum, na sústredenie pozornosti na stred
prispieva geometria a symetria kresby. Typickou mandalou je napríklad
pentagram alebo novodobý eneagram, čo je taktiež meno pre modernú numerologickú
disciplínu. Mandalu dnes na Západe používajú rôzne sekty a kulty vrátane
reiki ako symbol ich ústrednej myšlienky alebo priamo ako symbol skupiny. Ako
duchovne nabitý ornament je predajným artefaktom ezoterického podnikania.1 Grafické symboly svetelných bytostí sa používajú ako pomôcka pri meditácii na
ceste k osvieteniu.2
Okrem mandaly reiki využíva
tiež mantry. Termín mantra pochádza zo sanskritu. Ide o náboženský výraz
pre slabiku, slovo, verš, ktorý má mystickú, spirituálnu moc. Mantru využívajú
predovšetkým hinduisti, tibetskí budhisti a sikhovia. Najznámejšou mantrou
je slovo óm,3 alebo budhistický verš Óm mani padmé húm. Vyrieknutím
mantry, ktorá často nedáva žiadny vecný zmysel, alebo jej mnohonásobným
opakovaním sa dostáva osoba do stavu hlbokej koncentrácie či dokonca do tranzu
a údajne stúpa na vyššiu úroveň spirituálneho vedomia. Mantra väčšinou
slúži len na osobné povznesenie, inokedy sa používa pri ceremóniách, ktoré majú
získať moc, odvrátiť nebezpečenstvo, zničiť nepriateľa a pod. Majstri
reiki odporúčajú užívanie mantry zo sútry srdca, ktorá znie: Gyatei gyatei hara
gyatei haraso gyatei boji sowaka. Pravidelným čítaním, výkladom a uctievaním
tejto mantry je možné dosiahnuť radosť. Ten, kto najväčšmi medituje so sútrami,
môže dosiahnuť osvietenie a nadprirodzené sily. Sútra srdca v sebe
skrýva bohatstvo nevyčerpateľných zjavení.
V druhej polovici 20.
storočia sa ako termín mantra, tak aj jej používanie rozšírilo do západného
sveta spolu so zaznamenaním orientálnej spirituality v rámci filozofie
hnutia New Age a postmodernizmu. V týchto krajinách sa namiesto
spoločnej, bežne známej mantry často používa mantra osobná, špeciálna pre
určitú osobu ako úvod do meditácie, teda na rovnaký účel ako mandala.4 Reiki prepája nakreslenie reiki symbolu s vyslovením mantry, ktoré majú
osobu napojiť na vibráciu, ktorá lieči; človek sa tak stáva kanálom tejto
vibračnej frekvencie. Reiki symboly umožňujú ľahšie vylaďovanie sa na vyššie
vibrácie.
Taktiež mudry sú súčasťou
praktík reiki, hoci svoj pôvod majú v hinduizme. Ide o symbolické
gestá, ktoré cvičiacemu uľahčujú dosiahnuť určité stavy vedomia, ako je
napríklad hlboké uvoľnenie či priblíženie sa k určitej konkrétnej
duchovnej bytosti alebo dosiahnutie výsledkov v práci s energiou. Pre
správnu funkciu mudier treba zasvätenie. Mudry sú rovnako ako symboly či mantry
dôležitými nástrojmi na mnohých šamanských a ezoterických cestách, ako
napríklad v ezoterickom budhizme, taoizme, šintoizme, hinduizme
a pod. Aj v reiki majú veľmi dôležitú úlohu. Takisto ako symboly
reiki sú kľúčom k hlbokým skúsenostiam a duchovnej múdrosti. Mudry sa
používajú pri rituáloch, ako je napríklad zasvätenie reiki, na zvýšenie sústredenosti,
na privedenie síl, múdrosti a lásky svetelnej bytosti a ešte oveľa
viac, aby človek mohol pracovať pre blaho bytostí v rámci „božského
poriadku". Každá mudra má navyše hlboký ezoterický význam.
Hosak tvrdí, že reiki je
výsledkom jedinečnej kombinácie budhizmu, taoizmu, šintoizmu, ale najväčšmi sa
podobá šugendó, čo je určitá forma japonskej mágie, do ktorej sa po tisíce
rokov vlievali magické prvky mnohých kultúr. Mnohé metódy a spôsoby
použitia symbolov, ako napríklad symbolu CHKR, sú v Usuiho systéme reiki
a v šugendó takmer zhodné a spoločne vychádzajú z Engišiki,
starobylého rituálneho textu, ktorý sa považuje za najvýznamnejší písomný
prameň šintoizmu.
Pojem šugendó sa vynoril
v stredoveku a v japonskej histórii platil skôr ako ľudová forma
budhizmu. Analýzou kaligrafického znaku šugendó zisťujeme, že ide o cestu
dó, ktorá spočívala v predvádzaní magických cvičení šu v horách
s cieľom získať sily gen nadradených prírode a zázračne účinných.
Zjednodušene povedané, ide o získanie zázračných síl prostredníctvom
precvičovania magických formúl. V budhistickej sútre Darani sú kjó sa
k tomu poznamenáva: „Ten, kto recituje zaklínadlo (džu), získa rýchlo
zázračné magické sily každého druhu. (...) Ak má byť dané niekomu, kto robí tento
obrad, vyskúšať v praxi toto zaklínadlo, obetuje svetelným bytostiam
bonten a takto dúfa získať zázračné sily (gen)..."
Prepojenie medzi reiki
a šamanizmom je zrejmé, keď si uvedomíme úlohu šamana v starovekom
Japonsku. Bol to vysoko kvalifikovaný človek v službe spoločnosti, ktorý
sa v tranze alebo extáze dokázal spojiť s bytosťami jemnohmotného
sveta a s ich pomocou liečiť, konať zázraky, riešiť problémy
a prinášať ľuďom duchovnú múdrosť. Stával sa tak médiom medzi ľuďmi
a svetelnými bytosťami.
Reiki používa vo svojej
praxi aj mágiu a čarodejníctvo, tvrdí o nich, že sú dôležitým
prostriedkom opravy disharmonických následkov slobodnej vôle. Na to slúžia aj
tzv. kotodamy z čarodejníckych piesní.5 V Reinbow reiki sa
pracuje tiež s kyvadlom.6 Podobne magické pomôcky, ako sú
čarovné prútiky, vonné tyčinky, magické hodiny, zaklínadlá, silové objekty,
sviečky, symboly, mantry, magické kryštály alebo starostlivo dodržaný postup
rituálu predstavujú dôležité faktory magickej práce.7
Lübeck píše, že
v spolupráci s duchmi sa dá pomerne jednoducho vykonávať aj magická
práca väčšieho rozsahu. Začína sa prenosom energie z duchovných zdrojov
mimo vlastnej bytosti prikladaním rúk a končí sa niekde na onom svete
ovplyvňovaním procesov životných štruktúr obyvateľstva celého kontinentu, a to
ako kvantitatívne, tak aj kvalitatívne. Mágia je vždy účinná až po kontakte so
svetelnými bytosťami, ktoré sú vždy dobré, veď „čerti predsa nie sú".8 Bez duchov to teda nejde, ale ony sú predsa veľmi láskavé a mocné bytosti.
Čím väčšmi sa k nim človek priblíži, tým väčší podiel bude mať na ich
moci. Nepripomína to veľmi nápadne pokušenie človeka v raji?
Podľa prastarého
univerzálneho zákona egyptského mudrca menom Hermes Trismegistos, ktorý položil
základy tarotu a astrológie, priťahujeme najviac to, čoho sa najväčšmi
bojíme alebo po čom potajomky podvedome dychtíme, i keď naše vedomie sa tvári,
akoby mu to bolo nepríjemné alebo akoby ho to vôbec nezaujímalo.
A v týchto prípadoch je vraj dobré mágiu využiť. „Veď ľudia môžu zle
konať, avšak nemôžu zlí byť." Každý človek je podľa Lübecka božský sám
v sebe.
Ezoterický budhizmus so
svojím dôrazom na mágiu sa usiloval liečiť choroby v rámci rozvoja duše
a jej zrýchleného procesu osvietenia. Používali sa na to najmä rituálne
prenosy energie a spolupráce so svetelnými bytosťami v meditácii,
takisto ako v reiki.9 Podľa myslenia reiki, keď dostaneš od
bytostí niečo, čo je pre teba dôležité, mal by si za to dať svojmu partnerovi
v zmysle „božieho poriadku" niečo, čo je pre neho cenné, inak vraj vznikne
„zlá karma". To je myšlienka, ktorá je základom „duchovných obetí"
poskytovaných jemnohmotným bytostiam.10 Zatiaľ čo ja dostanem od
určitého ducha energiu reiki, ponúknem mu za to nejaký dar - napríklad
čarodejnícku pieseň, tanec, oslavu, kúzlením spôsobím dobrý čin v duchu
„božieho poriadku", ktorý neprinesie prospech mne, ale duchu, ďalej posvätený
tabak, kvety, sex, reiki, vonné tyčinky, sviečky, ale i uvoľňovanie silných
citov, ako sú zlosť, nenávisť, smútok, závisť, chamtivosť alebo strach im môžem
ponúknuť.11 To je základ mnohých tantrických rituálov. Reiki si
berie príklad zo šamanizmu, kde šamani predkladajú duchom, ako nazývajú
jemnohmotné bytosti, ako protislužbu za ich služby pri uzdravovaní rituálne
posvätený tabak, múku, mlieko, med alebo vonné esencie.
Majstri reiki odporúčajú pri
nadviazaní styku s duchmi špeciálne oslovenie týchto jemnohmotných
bytostí: „Prichádzam k tebe chorý a prosím o uzdravenie.
Prichádzam k tebe ako nevedomý a prosím o poučenie. Prichádzam k tebe
ako bezbranný a prosím o pomoc a ochranu. Prichádzam k tebe ako
bezmocný a prosím o moc, aby som mohol lepšie slúžiť. Ako protislužbu
za tvoju pomoc ti ponúkam reiki. „Po získaní potrebnej energie sa treba
s duchmi oficiálne rozlúčiť, inak vraj sami neodídu. Keď to človek
neurobí, radi ostanú, ak nemusia práve nič dôležitejšie robiť, a vyvíjajú
aktívnu činnosť, kým nenadobudnú dojem, že už urobili dosť výmenou za obetu,
ktorá im bola poskytnutá.12
Prax reiki sa nezastavuje
len pri liečení chorôb duše či tela, ale dáva návod, ako priniesť „božie
svetlo" do svojho života a získať tak spásu. V podobe symbolov reiki
bol vraj človeku zverený do rúk veľmi kvalitný univerzálny kľúč, s ktorého
pomocou postupne odomyká jednu dimenziu vnútra za druhou. Doerr uvádza: „Vo
vlastnom srdci sa ti otvorí diaľava božieho svetla a skrze svoje vlastné
srdce nadviažeš spojenie so všetkými svetelnými bytosťami, ktoré už od
prvopočiatku obývajú svetelné vesmíry svojho srdca. Len cez chrám vlastného
srdca môžeš vstúpiť do posvätného svetelného chrámu božieho, do nového vesmíru,
aby si sa dostal do vyšších dimenzií. Tvoja tvorivá sila je založená práve na
tom, že v sebe sústreďuješ sily vesmíru, ktoré skrze teba účinkujú. Veď si
súčasne stvoriteľom so slobodnou vôľou a zároveň aj stvoreným."13 Človek si tak spásu prináša sám, nepotrebuje už Spasiteľa, vystačí si
s vlastnými silami.
Ako už bolo spomenuté, reiki
využíva pri svojej práci tzv. reiki symboly. Medzi základné symboly patrí: Cho
Ku Rei (CHKR) - slúži na posilnenie a priestorové nasmerovanie energie
reiki, na pripútanie duchovnej energie k hmote a na aktiváciu
ostatných symbolov reiki; Sei Hei Ki (SHK) - slúži na mentálne liečenie
a uskutočnenie individuálnej duchovnej cesty, na impregnáciu hmotných
predmetov a látok duchovnou silou; Hon Sha Ze Sho Nen (HSZSN) - využíva sa
na liečenie na diaľku, nadviazanie senzibilného kontaktu, spojenie so
svetelnými bytosťami a prebudenie Budhovho vedomia, ktoré prekračuje
priestor a čas; Dai Ko Myo (DKM - majstrovský symbol) - slúži na
zasvätenie a prebudenie ducha osvietenia a prirodzenosti Budhu
v podstate človeka duchovnej prítomnosti.14 V japonskej
reiki sú iba tri symboly reiki, a to symboly druhého stupňa. Tzv.
majstrovský symbol reiki je budhistický termín, ktorý v japonskej reiki
nemá žiadne uplatnenie.15
A teraz si rozoberieme
podrobne jednotlivé symboly. Symbol posilnenia CHKR znamená buď „na cisárov
rozkaz" alebo naopak „bezprostredný duch". Druhé slovo môže byť tiež vyslovené
NaoHi a pochádza z pôvodného šintoizmu (z čínštiny šin tao -
božská cesta). Japonský cisár je potomok najvyššieho božstva šintoizmu
Amaterasu Omikamiho, čiže Veľkého božstva žiariaceho na oblohe. „Na cisárov
rozkaz" znamená to isté ako „staň sa" alebo „amen". V Japonsku sa používa
symbol posilnenia vyslovene len na liečenie fyzického tela pri práci
s byosen,16 má umožniť ukotvenie jemnohmotnej energie
v hmote práve preto, lebo vyživuje štyri duše človeka; je tzv. vnútorným
bohom, ktorý zase získava svoju životnú silu od vesmírnych bohov.17 V praxi sa pri aplikácii tohto symbolu neprenáša v duchu názov
symbolu ani jeho mantra, symbol sa iba nakreslí na príslušnú časť tela.
Symbol mentálneho liečenia
SHK v preklade znamená buď „zvyk", „sklon" alebo „prirodzený stav bytia".
Reprezentuje Budhu Amidu, čo je akási forma vyššieho boha, ktorý sa zdržuje na
severe a odtiaľ chráni človeka, respektíve jeho mestá. Hlavným božstvom je
Amida Nyorai, respektíve jeho emanácia Sendžu Kannon (tisícruký bódhisatva).18 Základom je znak siddhamu. Okrem funkcie písma majú tvary a zvuky
siddhamových symbolov duchovný a symbolický obsah s konkrétnymi
účinkami, ak sú správne použité. V siddhame sa kládol zvláštny význam
magickým zaklínadlám, používaným okrem iného na liečenie chorôb, na
predlžovanie života, získanie sily proti nepriateľom alebo na ovplyvňovanie
počasia. Siddham aj v symbole SHK sa skladá z troch kruhov, ktoré
spolu tvoria trojuholník. Symbolizujú „božiu trojicu", ktorú tvorí Veľká
bohyňa, Veľký boh a sila Stvorenia, ktorí sú v stave jednoty.19 V Japonsku sa tento symbol používa výlučne pri duševnom (mentálnom)
liečení či pri mentálnom liečení na diaľku.20
Veľká bohyňa súcitu Kannon
má pomocou symbolu SHK silu duchovného odstraňovania sebadeštruktívnych zvykov
a spôsobov myslenia. Budha múdrosti Fudo Myóó odsekáva svojím mečom
pripútanosť k hnevu, ktorý môže byť príčinou rôznych ochorení, a tým
dokáže zrušiť príčiny utrpenia a chorôb. Liečenie ducha je najdôležitejší
predpoklad na liečenie psychických ochorení a súčasne základ na znovuzrodenie
v budhistickom raji.21
Symbolom diaľkového liečenia
HSZSN je na rozdiel od oboch predchádzajúcich symbolov mantra. Skladá sa
z piatich kandži, ktoré sú vzájomne prepojené a ktorých význam nie je
celkom jasný. V šintoizme vraj toto prepojenie znamená „človek a boh
sú jedno", nie je medzi nimi žiadny rozdiel. V budhizme sa šingon,
vzniknutý prepojením jednotlivých kandži, chápe ako veľké umenie, ktorého
výsledkom je mantra. Pri tvorbe mantry je nevyhnutné sa zámerne vyhnúť tomu,
aby mala nejaký konkrétny význam, ktorým by sa rozum mohol vedome zaoberať,
pretože až potom sa môže podvedomie naladiť na „čistú silu". Symbolom
diaľkového liečenia je teda mantra a sila mantry tkvie v jej
vyslovení, nie v jej preklade. Mnohé školy tvrdia, že tento symbol lieči
aj minulosť. Skutočnosťou zostáva, že sa používa len na nadviazanie spojenia
s klientom.
Niektoré školy reiki spájajú
jednotlivé symboly s afirmáciou: Posilnenie (CHKR): „Tadiaľto prichádza
energia."; Mentálne liečenie (SHK): „Mám kľúč k tvojmu podvedomiu.";
Diaľkové liečenie (HSZSN): „Budha vo mne zdraví Budhu v tebe.".22 Kanál reiki v človeku má podobnú funkciu ako symbol CHKR alebo HSZSN sám.
Sila reiki prichádza od Dainiči Njoraia cez korunnú čakru do vnútra správne
zasväteného človeka, ktorý teraz preberá funkciu siddham symbolu húm (symbol
HSZSN), pretože sa stáva mostom medzi Dainiči Njoraim a hmotou,
v ktorej má reiki pôsobiť.23
Majstrovský symbol DKM sa
skladá z troch znakov čínskeho písma. Všetky tri znaky spoločne dávajú
význam „veľké svetlo" alebo „veľké osvietenie". Prvý znak znamená „veľký" alebo
„neobyčajný". Pripomína človeka, ktorý má rozkročené nohy a rozpažené
ruky. Druhý znak znamená „svetlo" alebo tiež „blesk". Tretí znak znamená
„svetlý, jasný". Jeden z týchto znakov je zložený z dvoch častí: zo
znaku pre Slnko a zo znaku pre Mesiac. Slnko (podľa taoizmu ide
o energiu jang, predstavuje boha) je jasne žiariacim svetlom, ktoré možno
dosiahnuť prostredníctvom Mesiaca (energia jin, predstavuje bohyňu). Kombinácia
Slnka a Mesiaca dáva znak pre jas. Obidva znaky dávajú v modernej
japončine výraz pre „jasné svetlo" alebo jednoducho len „svetlo". Ako zložené
slovo je tento výraz označený v budhistickom lexikóne ako „Budhovo
žiariace svetlo" a preložený ako „nádej" alebo „lúč nádeje".24
Mesiac (siddhamový symbol a) je ženský a Slnko je mužské
(siddham vam). Oba vraj patria
neoddeliteľne k sebe. Budha Dainiči Njorai sa obvykle znázorňuje
v lotosovej pozícii na lotosovom kvete. Medzi kvetom a praktizujúcim
Budhom býva umiestnený tzv. mesačný kotúč symbolizujúci ženskú kvalitu -
bohyňu, skrze ktorú človek prichádza k bohu. Preto je podľa majstrov reiki
symbol a najvýznamnejším symbolom z pohľadu duchovného vývoja
a meditácia na siddham a je
najdôležitejším cvičením. V tomto jedinom symbole sú vraj obsiahnuté
všetky poznania, ktoré sa odhaľujú prostredníctvom tejto meditácie
a s pomocou sily Veľkého slnečného Budhu Dainiči Njoraia. Je zdrojom
duchovnej sily, srdcom človeka, ktoré spája hmotu a duchovno. Súčasne je
spirituálnym srdcom vesmíru spájajúcim oblasť jednoty s oblasťou
oddelenosti. Tento symbol vraj predstavuje božskú matku; doteraz nezrodenú,
večne žijúcu. Je mečom, ktorý pretína život aj smrť.
Symbol vam pomáha hľadať pravdu, prináša podporu zo strany Zeme
prostredníctvom rituálov pochádzajúcich z tajných ezoterických náuk, ako
sú rituály smrti s pagodou piatich elementov; rituálov k nájdeniu
príčin utrpenia, ako napríklad posadnutosti a negatívnych karmických vplyvov
pomocou meditácií s mandalou so svetelnými bytosťami, a práce
s odpúšťaním. Niektorí majstri reiki tvrdia, že keď si človek nakreslí
majstrovský symbol nad temeno hlavy, bude ochránený pred všetkými možnými
prejavmi temnej moci a pred všetkými negatívnymi energiami, ako aj pred
všetkými zlými duchmi. Paradoxne na iných miestach tvrdia, že zlí duchovia
neexistujú. Používaním majstrovského symbolu má vraj majster reiki možnosť
vstúpiť do mystickej dimenzie reiki a sám sa vydať cestou veľkého osvietenia.
Hlavnou úlohou majstrovského symbolu je zasväcovanie druhých.25
Na jednotlivých symboloch
reiki môžeme vidieť veľký vplyv klasického učenia taoizmu, ktoré dalo vzniknúť
symbolu HSZSN a čiastočne aj symbolu DKM, pri oboch ide o špeciálnu
formu taoistických talizmanov.26
Majstri reiki varujú, že
energia reiki nie vždy prináša len uzdravenie a pomoc. Človek sa vraj nemôže
vyvíjať z duchovnej ani inej stránky, ak v jeho čakrách či
meridiánoch sedia potláčané energie. Tie sa musia najskôr vynoriť, prejaviť
a rozpustiť, aby reiki mohlo prúdiť. Pri reiki liečení dochádza
k reštrukturalizácii na všetkých úrovniach. To môže vyvolať pocit
neistoty, straty bezpečia, problémy s rozhodovaním, citovú rozkolísanosť
a chaotické emócie, zníženú duševnú aj telesnú výdrž a aktivitu.
Navyše ľudia sú navzájom prepojení a sú mnohými spôsobmi spojení i
s ďalšími bytosťami vo svojom každodennom prostredí. Lübeck upozorňuje:
„Nebuď prekvapený, keď sa bezprostredne po užití reiki niečo náhle pohne
‚správnym smerom‘ aj u tvojho partnera, ďalších rodinných príslušníkov,
kolegov či okruhu blízkych priateľov."
Zdá sa, že esencia reiki
pôsobí na veľmi hlbokej úrovni, vraj sú schopné riešiť aj karmické témy.
Premena prebieha takou rýchlosťou, že sa to vari nedá ani sledovať.27 Dôkazom toho sú aj klinické štúdie, ktorých cieľom bolo dokázať či vyvrátiť
účinnosť liečby pomocou energie reiki. Jednou z týchto štúdií je práca
dokazujúca vplyv reiki na vegetatívny nervový systém. V skupine reiki bolo
zaznamenané výrazné zníženie diastolického krvného tlaku a pokles srdcovej
frekvencie oproti placebu a kontrolnej skupine.28 K podobnému záveru dospela aj iná štúdia, kde bola sledovaná prospešnosť
reiki terapie ako adjuvans opioidov pri liečbe bolesti. V skupine reiki sa
významne znížili bolestivé stimuly.29 V ďalšej štúdii sa skúmal
vplyv dotykovej terapie na relaxáciu či uvoľnenie stresu. Pôsobením reiki
energie nastal významný pokles systolického krvného tlaku, zvýšenie hladiny IgA
v slinných žľazách, a teda aj zníženie úzkosti. Zmeny biochemických
a fyziologických parametrov môžu mať vplyv aj na imunitný systém človeka,
takisto ako ovplyvnenie vegetatívneho nervového systému môže spôsobiť zmeny
v nevedomí, pôsobiť zmeny nálad, poruchy spánku a vnímania bez toho,
aby si to dotyčný uvedomoval.30 Naopak v prípade závažných
ochorení, ako je cievna mozgová príhoda31 či rakovina prsníka
u žien,32 nebol žiadny prospešný účinok reiki energie dokázaný.
Iba dochádzalo k výkyvom nálad a energetických hladín.
Reiki teda môže zasahovať do
podvedomia a nevedomia človeka, ktorý sa vystaví jej pôsobeniu. Je to
pochopiteľné, pretože človek otvára dvere svojho srdca temným silám, ktoré by
z pozície kresťana mal rázne odmietnuť. Americkí biskupi v rámci
starostlivosti o duchovné zdravie ľudí upozorňujú na vážne nebezpečenstvo
prameniace z reiki. Podľa nich má jasné aspekty náboženstva, hoci sa za
náboženstvo nepovažuje. Dôkazom je literatúra o reiki plná odkazov na
boha, božstvo, božskú uzdravujúcu moc a božskú myseľ. Energia životnej
sily sa opisuje ako smerujúca od boha, vyššej inteligencie alebo božského
vedomia. Takisto rôzne naladenia, ktoré liečitelia reiki dostanú od majstra
reiki, sú dosiahnuteľné prostredníctvom obradov zasvätenia zahŕňajúcich
manifestáciu a kontempláciu určitých náboženských symbolov. Používať
terapiu reiki tak znamená prinajmenšom skrytým spôsobom prijímať ústredné prvky
pohľadu na svet, ktorý obklopuje reiki teóriu, prvky, ktoré neprislúchajú ani
kresťanskej viere, ani prírodným vedám. Katolík sa tak ocitá v ríši
povier, v krajine nikoho, kde nie je ani viera ani veda. Povery ničia
uctievanie Boha hlavne tým, že obracajú náboženské cítenie a prax falošným
smerom.33
Reiki chýba vedecká
dôveryhodnosť. Vysvetlenie účinnosti reiki záleží úplne na osobitnom vnímaní
sveta ako preniknutého touto „univerzálnou životnou energiou reiki", ktorá je
predmetom manipulácie ľudským myslením a vôľou. Život je podľa učenia
majstrov reiki svojou povahou nekonečný proces, bez začiatku i bez konca,
ktorý zobrazuje tiež nekonečný abstraktný božský potenciál v jeho stave
jednoty.34 Liečitelia reiki veria v reinkarnáciu a sami
disponujú uzdravujúcou mocou. Podstatou reiki teda nie je modlitba, ale
technika, ktorú odovzdáva majster reiki. Technika raz zvládnutá spoľahlivo
vyprodukuje predvídané výsledky.35 Nie je tu žiadny priestor pre
Božiu slobodu a tajomný Boží plán, ktorý má s každým človekom.
Choroba je všadeprítomná,
ale Boh na nás nezabudol, ani sme nevypadli z jeho ruky. Dal nám svoje
Slovo, aby sme nestratili smer ani v časoch ťažkých, keď nevieme, kadiaľ
ísť. O liečbe čítame v 38. kapitole Knihy Sirachovcovej: „Lekárovi
preukazuj úctu, aká mu patrí pre jeho dôležitosť; veď i jeho stvoril Pán.
Umenie liečiť totiž pochádza od Najvyššieho a od kráľa dostáva lekár dar.
Vedomosti lekára zvyšujú jeho vážnosť a mocnári ho budú obdivovať. Pán
stvoril liečivé byliny vychádzajúce zo zeme a rozumný muž nimi nepohŕda.
(...) Nimi lieči a zmierňuje utrpenie človeka; z nich mastičkár namieša
liek. Pánove diela neprestanú, od neho sa šíri pokoj po celej zemi. Dieťa moje,
keď ochorieš, neber to na ľahkú váhu, ale modli sa k Pánovi a on ťa
uzdraví. Odvráť sa od svojich chýb a naprav konanie svojich rúk, srdce si
očisti od každého hriechu. Prines obetu ľúbeznej vône i obetu na
pripomienku z jemnej múky, polej ju olejom - podľa svojich možností. Aj
lekárovi daj príležitosť, veď aj jeho stvoril Pán; nech nie je ďaleko od teba,
veď ho potrebuješ. Sú okolnosti, keď je uzdravenie v ich rukách. Veď aj
oni sa budú modliť k Pánovi, aby sa im podarilo ukončiť chorobu
a vyliečiť chorého v prospech života. Kto hreší proti svojmu
Stvoriteľovi, kiež padne do rúk lekára." (Sir 38, 1-4, 7-15)
Ak nás sužuje choroba, Pán
nám ukazuje, ako máme konať. S každou chorobou, bolesťou či utrpením máme
ísť najskôr za ním, hovoriť s ním o všetkom, čo nás trápi, jeho sa
pýtať na to, čo máme alebo nemáme robiť. Od neho pochádza všetka moc, iba on
vie, čo potrebujeme a má pre nás pripravené riešenie. Písmo hovorí, že aj
lekár je Bohom povolaný a dostatočne vzdelaný na to, aby vyliečil ľudskú
chorobu. Najskôr je potrebné prosiť za svojho lekára a potom k nemu
v pokoji ísť, pretože Pán si ho uplatňuje. Prečo by sme mali chodiť za
démonmi a pýtať sa ich, keď máme vieru? Prečo by sme mali hľadať pomoc tam,
kde môžeme nájsť len smrť? Nemožno slúžiť Bohu i démonom, nie je možné bez
škody kombinovať klasickú medicínu s alternatívnou, ako je reiki. Už
prorok Eliáš na hore Karmel dal ľudu na výber, či chcú slúžiť Bohu alebo
Baalovi, lebo vedel, že oba kulty sú nezlučiteľné a idú zásadne proti sebe
(porov. 1 Kr 18, 21). Pán nám dal slobodnú vôľu aj rozum a kladie pred
každého z nás voľbu: „Predložil som vám život i smrť, požehnanie
i kliatbu. Vyvoľ si teda život, aby si zostal nažive aj so svojím
potomstvom. Miluj Hospodina, svojho Boha, poslúchaj jeho hlas a pridŕžaj
sa ho, pretože od toho závisí tvoj život a dĺžka tvojich dní, aby si mohol
bývať v krajine, ktorú Hospodin pod prísahou sľúbil dať tvojim otcom,
Abrahámovi, Izákovi a Jákobovi." (Dt 30, 19-20)
Autorská
spolupráca MARTA FOLTOVÁ
Poznámky:
1 Heřt, J.: Mandala. In:
Výkladový slovník esoteriky a pavěd. Věra Nosková, Praha 2008, s. 133
2 Hosak, M., Lübeck, W.:
Symboly reiki. Velká kniha. Fontána, Olomouc 2006, s. 56
3 Óm je najposvätnejšia
slabika v hinduizme, symbolizuje nekonečné brahma a celý vesmír.
Hinduisti ju považujú za prvotný zvuk a väčšina mantier sa začína práve
touto slabikou.
4 Heřt, J.: Mantra. In: c.
d., s. 133-134
5 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 88-89, 92, 134-135, 225, 316, 420
6 Lübeck, W.: Komplexní
systém reiki. Rainbow reiki v praxi. Fontána, Olomouc 2007, s. 173
7 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 423
8 Porov.: tamže, s. 421
9 Tamže, s. 57, 422-424
10 Lübeck, W.: c. d., s. 74
11 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 428
12 Lübeck, W.: c. d., s. 72-76
13 Doerr, F.: Mistrovská kniha
reiki. Fontána, Olomouc 2007, s. 209, 211, 227
14 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 137
15 Petter, F. A.: Praktický
průvodce reiki. Fontána, Olomouc 2007, s. 60
16 Tamže, s. 61-62
17 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 310
18 Petter, F. A.: c. d., s.
62-63
19 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 208, 209, 220
20 Petter, F. A.: c. d., s.
62-63
21 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 124-125
22 Petter, F. A.: c. d., s.
63-64
23 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 311
24 Doerr, F.: c. d., s.
121-122
25 Tamže, s. 124-126, 132
26 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 78
27 Lübeck, W.: c. d., s.
148-149, 172
28 Mackay, N., Hansen, S.,
McFarlane, O.: Autonomic Nervous System Changes During Reiki Treatment:
A Preliminary Study. In: The Journal of Alternative and Complementary
Medicine, Vol. 10, No. 6, Medline 2004, s. 1077-1081
29 Olson, K., Hanson, J.:
Using Reiki to Manage Pain: A Preliminary Report. In: Cancer Prevention
Control, Vol. 1, No. 2, Medline 1997, s. 108-113
30 Wardell, D. W.,
Engebretson, J.: Biological Correlates of Reiki Touch(sm) Healing. In: The
Journal Adv. Nurs, Vol. 33, No. 4, Medline 2001, s. 439-445
31 Shiflett, S. C., Nayak, S.,
Bid, C., Miles, P., Agostinelli, S.: Effect of Reiki Treatments on Functional
Recovery in Patients in Poststroke Rehabilitation: A Pilot Study. In: The
Journal of Alternative and Complementary Medicine, Vol. 8, No. 6, Medline 2002,
s. 691-693
32 Mansour, A. A., Beuche, M.,
Laing, G., Leis, A., Nurse, J.: A Study to Test the Effectiveness of
Placebo Reiki Standardization Procedures Developed for a Planned Reiki
Efficacy Study. In: The Journal of Alternative and Complementary Medicine, Vol.
5, No. 2, Medline 1999, s. 153-164
33 Smernica pre hodnotenie
reiki ako alternatívnej terapie. United States Conference of Catholic Bishops,
25. 3. 2009, ods. III. 4
34 Hosak, M., Lübeck, W.: c.
d., s. 219
35 Smernica pre hodnotenie
reiki ako alternatívnej terapie, c. d., ods. II. B 5, II. C 3
téma: Reiki
Reiki - liečenie alebo pasca? (2)
VOJTĚCH KODET | http://www.vojtechkodet.cz
Pod pojmom alternatívna medicína sa dnes
nezriedka skrývajú početné okultné metódy uzdravujúce tzv. kozmickou energiou.
Patrí k nim i reiki, ktorej liečitelia v praxi využívajú
rozličné symboly a okultné praktiky východných náboženstiev a mágie.
Obracajú sa pritom na svetelné bytosti z tzv. jemnohmotného sveta
a s ich pomocou liečia, konajú zázraky a prinášajú ľuďom
„duchovné osvietenie a spásu". Pre kresťana je však takáto prax
neprijateľná, pretože pôvodcom každého uzdravenia a spásy je jedine Boh
a je krajne nebezpečné žiadať o to temné sily. Nielenže sa človek
otvára ich démonskému vplyvu, ale ich prostredníctvom môže reiki zasahovať do
jeho podvedomia a nevedomia, čo nemusí vždy zostať bez nepredvídateľných a nežiaducich
následkov. (red.)
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 95330x