Tradičná
medicína existovala a praktizovala sa v Afrike po tisícročia.
Afričania vedeli liečiť svoje choroby dávno predtým, než prišli kolonisti
a zaviedli modernú medicínu. Liečiteľské poznatky si získavali pozorovaním
správania zvierat a tieto vedomosti si odovzdávali z generácie na
generáciu. Podaktorí liečitelia tvrdia, že svoje poznatky získali stykom so
záhrobím, vnuknutiami alebo zo snov. Uplatňovala sa aj metóda označovaná ako
liečenie podobného podobným, čo znamená, že ak je koreň červený, bude vhodný na
liečenie chudokrvnosti, alebo ak má fazuľa tvar obličiek, bude vhodná na ich
liečenie. Spoločným znakom tradičného afrického liečiteľstva sú magicko-náboženské
praktiky a rituálna prax.2
Africké
letničné a charizmatické cirkvi zasa prichádzajú s ponukou duchovného
liečiteľstva (liečba Duchom Svätým). Proroci a duchovní liečitelia týchto
cirkví využívajú kombináciu tradičných liečebných postupov a kresťanských
prvkov. Komunikácia s duchmi predkov je nahradená komunikáciou
s duchmi svätých. Pri liečení títo liečitelia používajú biblické texty,
niekedy dokonca bylinné odvary uvaria s textami vytrhnutými z Biblie,
tradičnú medicínu na báze rastlín spoja so svätenou vodou, na choré miesta
vkladajú ruky a prosia Ducha Svätého o uzdravenie.3
Hausovia, ktorí
sú najpočetnejším etnikom v súčasnej Nigérii, sú presvedčení, že ľudia
trpia na základe dvoch príčin: každé utrpenie, choroba či nešťastie je spojené
s bezprostrednou príčinou, ktorú možno poznať empirickou cestou, avšak
existuje aj magický pôvod nešťastia. Haus je presvedčený, že ochorel preto,
lebo zjedol pokazené jedlo alebo vypil vodu zo znečistenej rieky. Avšak pýta sa
tiež, prečo sa to stalo práve jemu. A uspokojivú odpoveď hľadá
v mágii. Aby poznal mystické príčiny choroby alebo zistil, kto mu spôsobil
jeho chorobu, ide za miestnym liečiteľom. Vysoko vážení liečitelia sú tam, kde
ľudia veria v nábožensko-magický pôvod chorôb a nešťastí. Ani
pôsobenie novodobých nemocníc neoslabilo pozíciu týchto miestnych terapeutov.
V čase
koloniálnej nadvlády stratila tradičná africká medicína svoju pozíciu aj medzi
Hausami. Pričinili sa o to západní lekári, ktorí ju považovali za
primitívnu a bez vedeckého základu, no nepostrehli pritom, že miestne
praktiky tradiční liečitelia čerpajú z veľkého kultúrneho dedičstva Afriky
a opierajú sa o stáročné skúsenosti a poznatky svojich predkov.
A tak si vlastná tradičná domorodá medicína napriek silnejúcej pozícii
západného lekárstva medzi Hausami dodnes udržuje v rámci zabezpečovania
prístupu k lekárskej starostlivosti váženú pozíciu. Miestni liečitelia,
hlavne na vidieku, sú tak blízko k ľuďom, že im môžu bezprostredne
a rýchlo poskytnúť základnú lekársku pomoc. V porovnaní so západnými
lekármi sa viac venujú chorým. Neizolujú chorého od príbuzných, ako sa to deje
v nemocniciach fungujúcich na západnom princípe. Vzbudzujú dôveru, lebo
poznajú pocity pacienta, ak spomína magické podložie svojho utrpenia, zvlášť,
keď ide o starších ľudí, ktorí sú výraznejšie spojení s tradíciami.
O takúto
populárnu pozíciu domorodej medicíny sa opiera taktiež Svetová zdravotnícka
organizácia. V mnohých afrických štátoch rozbehla programy, v ktorých
chce prispôsobiť stav miestnej medicíny štandardom jej západnej podoby.
Výsledkom takéhoto postupu má byť širší prístup miestneho obyvateľstva
k základnej lekárskej pomoci a odstránenie nebezpečenstiev, ktoré
súvisia s nedôstojnými podmienkami práce miestnych liečiteľov. Pokus
o takúto syntézu dvoch typov liečenia je aj rešpektovaním kultúrneho dedičstva
tradičnej Afriky.4
Tajomný svet mágie
Viera
v mágiu sprevádza od vekov mnohé africké spoločenstvá. Neoslabilo ju ani
kresťanské misionárske pôsobenie, ani úsilie moslimských učencov. Naopak,
v najrozličnejších častiach subsaharskej Afriky v súčasnosti ešte
vzrastá o ňu záujem. A paradoxne sú to práve západné vplyvy, ktoré
vzbudili takúto pozornosť. Koloniálna invázia spôsobila rozbitie tradičných
kmeňových štruktúr i tradičnú organizáciu rodiny. Deštrukcia systému
hodnôt, ktorý sa odovzdával z pokolenia na pokolenie, spôsobila, že mnohí
Afričania sa cítia odtrhnutí od vlastných koreňov, neistí a bezbranní voči
výzvam, ktoré pred nich stavia meniaci sa svet. V takejto ťažkej situácii
nachádzajú v mágii prostriedok proti svojim neúspechom, napätiam
a chorobám.5
Napriek tomu,
že Hausovia sú takmer stopercentne zislamizovaní, v ťažkých chvíľach
siahajú po predislamských magických praktikách zdedených po svojich dávnych
predkoch. Na ochranu miest a dedín dodnes používajú amulety zvané asiri,
ktoré umiestňujú do studní alebo zakopávajú pred vstupnou bránou. Dôležitou
udalosťou spojenou s mágiou bolo kedysi menovanie nového Sarkin Noma,6 ktorý dohliadal na roľnícku prácu. Nosil mnohé amulety symbolizujúce jeho moc
a zároveň prinášal obety miestnym božstvám. Veštci počas slávnosti
predpovedali udalosti budúceho roka a ak to bolo nutné, vykonávali
nevyhnutné magické úkony, aby predišli nežiaducim udalostiam.7
Iná forma
hauskej mágie sa dotýka profesijných skupín. Má chrániť pred nebezpečenstvami,
ktoré môžu zasiahnuť Hausov v práci. Roľníci používajú amulety, aby
zabezpečili svoje pole pred škodcami a zlými klimatickými vplyvmi. Snažia
sa zvýšiť svoju úrodu či ochrániť zvieratá pred chorobami. Obchodníci zase
nosia na ruke amulet ki burgu, ktorý ich má chrániť pred útokom nepriateľov.
Predavači na svoj tovar umiestňujú amulety tsaraka, ktoré im majú priniesť
veľké zisky a získať nových klientov.8
Magické prvky
používajú aj zlodeji a drobní zločinci. Predavači im ponúkajú amulety
layar zana, ktoré im majú zabezpečiť neviditeľnosť. Yar guru je kožený opasok,
ktorý má chrániť pred zranením. Hausovia používajú aj ovocie zo stromu dundu, z ktorého
extrakt zmiešaný s vodou ich má po požití ochrániť pred ranou spôsobenou
mečom. Amulet sha bara ich zase chráni pred zranením, ktoré by im mohla
spôsobiť vystrelená guľka. Známe sú aj elixíry pre športovcov, ktoré im majú
priniesť víťazstvo pri hrách. Mágia chráni aj hauské domy. Amulet kafin gida
Hausovia umiestňujú do hlinenej nádoby alebo do baranieho rohu
a zakopávajú ho pod prah domu, aby ochránil domácich pred zlými úmyslami
návštevníkov. Amulety tohto typu môžu byť zavesené aj pred vchodom do
predsiene. V podobnom duchu sa prinášajú taktiež obety ochranným duchom,
ktoré majú chrániť obyvateľov domu pred hladom a chorobami. Osobitnou
oblasťou používania magických praktík je citová oblasť. Na trhu sa nachádza
veľké množstvo elixírov lásky a prostriedkov, ktoré majú vyriešiť rodinné
konflikty. Ženy trpiace nedostatkom pozornosti svojich mužov majú
k dispozícii prostriedky, ktoré im umožnia získať stratenú lásku manžela.
Zelinkárky predávajú tajne a nelegálne dokonca i prostriedky
vyvolávajúce potrat.9
Mágia a tradičná medicína
Tradičná
medicína sa rozvíjala v Afrike v spojení s mágiou, od ktorej
praktík viac či menej závisia i dnes početné liečiteľské metódy. Dá sa
povedať, že obidve tieto oblasti sa vzájomne doplňujú. Tradičné liečiteľské
techniky sú súčasťou kmeňových tradícií a ich používanie preto nedovoľuje,
aby upadli do zabudnutia vzácne zvyky predkov. Tradičná africká medicína je
súborom vedy, zručnosti a praktík opierajúcich sa o tvrdenia, vieru
a skúsenosti miestnej komunity. Príjemcovi má zabezpečiť fyzické
a psychické zdravie. Na tento typ liečenia sa používajú prostriedky, ktoré
sú vytvorené z rastlín, zvieracích tiel, minerálov a pod. Hausovia
používajú metódy manuálneho pôsobenia na choré miesto a súčasne metódy
duchovného uzdravenia. Tradičná medicína sa takto prejavuje ako bohatý súbor
praktických skúseností umožňujúcich Afričanom liečenie v dome, osade či
susednej dedine.10
Avšak rodinná
africká medicína sa napriek veľkej kritike neopiera len o vieru
v mágiu. V mnohých uzdravujúcich rituáloch sa okrem typicky magických
prostriedkov, akými sú čary a zaklínadlá, používajú aj bylinky, ktoré majú
objektívne potvrdené liečivé vlastnosti. Využíva sa aj ópium, chinín atď.
K týmto prostriedkom treba pripočítať aj liečivé kúpele, masáže, odstraňovanie
chorých tkanív, znehybnenie zlomenín a pod.11
Nespornou
výhodou tradičnej medicíny je, že garantuje potrebnú lekársku starostlivosť
všetkým ľuďom, aj tým najchudobnejším, vzdialeným často stovky kilometrov od
moderných lekárskych a zdravotníckych stredísk. Zmierňuje strach a znižuje
negatívne emócie pacientov, ktorí sa v ťažkých chvíľach obracajú na
tradičného liečiteľa. Preto domorodé liečiteľské metódy plnia súčasne úlohu
činiteľa zjednocujúceho miestnu komunitu. Spoločenská úloha tradičného liečiteľstva
je v Afrike osobitne dôležitá. Domorodec vníma kolektívnym pohľadom nielen
svoju existenciu, ale i svoju chorobu. Jej príčiny hľadá v porušení zásad
spolužitia, prekročení zákazov a v škodlivej činnosti ľudí so zlými
zámermi. Viera v nadprirodzené sily sa zvykne považovať taktiež za
vonkajšiu príčinu zlého ľudského osudu.12
Hausovia veria,
že popri objektívnych príčinách ich choroby existujú aj nepriaznivé vonkajšie
sily, ktoré premyslene zosielajú na ľudí choroby. Hausovia bývajúci na severe Nigérie
sú presvedčení, že nešťastia ľuďom prinášajú duchovia, a tých volajú
iskoki. Nadprirodzený pôvod pripisujú paralýze končatín, impotencii, epilepsii,
neplodnosti atď. Veria, že duchovia si vyberajú svoju obeť a zosielajú na
ňu utrpenie preto, lebo túžia, aby sa na nich chorý obrátil s prosbou
o pomoc. Len duchovia, ako príčina nešťastia, poznajú liečivé prostriedky,
ktoré ich môžu uzdraviť, keď sa na nich s dôverou obrátia prostredníctvom
miestneho liečiteľa.
Hausovia delia
choroby na telesné a duševné. Avšak v niektorých publikáciách sa
spomína ešte tretia skupina chorôb spôsobená mágiou. Fyzické ťažkosti, ktoré
nazývajú cututtuka na jiki, zanechávajú stopy na tele a sú viditeľné
voľným okom. Ide o všetky poranenia na tele spôsobené úrazom, ale patria
k nim aj žalúdočné ťažkosti. Za zmienku stojí, že k týmto
telesným chorobám patrí aj hlad, únava a ospalosť.
Druhú skupinu
tvoria duchovné choroby zvané cututtuka na zuciya. Skryté sú v ľudskom
srdci a v počiatočnom štádiu sú neviditeľné. Zviditeľňujú sa až
vtedy, keď sa stávajú neznesiteľnými. Patrí k nim strach každého druhu,
napríklad pred smrťou, chudobou, strach z nesplnených túžob, túžba po
sláve, prestíži, nenávisť, láska a pod. Ale tiež nedostatok chuti do
jedla, nespavosť alebo strach zo straty milovanej osoby. Duchovné choroby
trápia človeka a sú ťažko liečiteľné.
Choroby
spôsobené mágiou posielajú na seba nepriatelia navzájom. Poháňaní žiarlivosťou
alebo nenávisťou sa pokúšajú spôsobiť škodu svojmu nepriateľovi. Muhammad Sani
Ibrahim tento druh chorôb vysvetľuje tak, že ak má niektorá osoba priaznivé
obdobie a druhá mu to závidí, tak začne naňho zosielať kúzla. Pod ich
vplyvom môže ochorieť či mať ťažkosti. Podobným spôsobom si zapríčiňujú
ťažkosti taktiež žiarlivé ženy žijúce v polygamii.13
Špecialisti v mágii a liečiteľstve
Podobne ako
Európania, aj Hausovia sa v prípade ľahkých ochorení liečia sami, bez
pomoci lekárov či liečiteľov. V každej domácnosti poznajú metódy, ako si
vyrobiť vlastné lieky z domácej masti a napríklad podzemnice olejnej,
liečivých bylín, koreňov rastlín, listov stromov, húb atď. Ak ide
o vážnejšiu chorobu, je potrebné ísť k liečiteľom. Tí poznajú
osobitné recepty a postupy, ktoré sú nezriedka spojené s mágiou.
Uzdravovanie sa stáva pre liečiteľov hlavným zdrojom ich príjmov.
K najpopulárnejším
liečiteľom spomedzi Hausov patrí ten, ktorého označujú slovom boka. Podľa
Ismaila H. Abdalla je posledným dedičom liečiteľských poznatkov
z predmoslimskej éry v Nigérii. Boka pripravuje lieky a dáva
rady, ako ich treba používať. Niekedy svojim pacientom poskytuje recept, podľa
ktorého si môžu sami pripraviť liečivé prípravky. Špecializuje sa tiež na
prípravu amuletov. Svoje produkty predáva tak, že prechádza od domu k domu
alebo ich ponúka na mestských trhoviskách. Jeho klientmi sú najčastejšie
vyznávači tradičného domorodého náboženstva, no jeho prípravky vyhľadávajú aj
zislamizovaní Hausovia.
Hlavným
konkurentom pre boku je liečiteľ s označením malamin tsibbu. Niekedy ho
považujú za toho, kto pomáha neosvieteným stúpencom islamu. Liečitelia typu
malamin tsibbu sa sformovali z moslimských liečiteľov. Niektorí spomedzi
nich vnímali veľký spoločenský dopyt po mágii a rozhodli sa ju zaradiť do
svojich liečebných praktík, samozrejme najčastejšie z dôvodov nadobudnutia
väčších finančných ziskov. Vzhľadom na takéto nečisté úmysly sa na nich
islamskí učenci pozerajú s nevôľou. Vyčítajú im, že znečistili islamskú
náuku poverami a tradičnými náboženskými predstavami.
Malamin tsibbu
liečia podobné choroby ako boka. Tvrdia, že majú lieky na takmer všetky
choroby. Praktizujú najrôznejšie magické činnosti. Odmietajú len zabitie
svojich pacientov s výnimkou vyvolania potratu. Zaoberajú sa tiež veštením
a vykladaním snov, vytvárajú horoskopy a kontaktujú sa s duchmi.
Vyrábajú ochranné amulety, ktoré majú zaručiť úspech. Na kartičky zapisujú
verše z Koránu a takto pripravený liek zašívajú do kožených vrecúšok.
Veľmi obľúbený je liek v podobe vody, ktorú získali z umývania
koránových tabuliek. Malamin tsibbu si zakladajú na svojej prestíži. Na takýto cieľ
používajú drahé parfumy a nosia ozdobné oblečenie, napríklad dlhé modré
kabáty nazývané riguna. Radi zdôrazňujú svoju zbožnosť a ukazujú sa pohrúžení
do modlitby na verejných priestranstvách.
V moslimskej
komunite je veľmi užitočná profesia holiča. Vanzami, ako ho volajú, sa svojím
spôsobom zaoberá fyzickou očistou ľudí. Strihá vlasy, nechty, holí brady.
K jeho úlohám patrí aj obriezka chlapcov a napichovanie (aby sa
spustila krv). Prítomnosť vanzami je potrebná pri narodení dieťaťa. V slávnostný
deň suna, keď dávajú dieťaťu meno, holí novorodencovi hlavu a zarezáva
kmeňové znaky. Dokáže vyliečiť taktiež detské kožné choroby, ako pásový opar
alebo lišaj. Najschopnejší vanzami na okolí dostáva titul magajin naska
(dedičný holič). V čase žatvy vykonáva aj ozdobné zárezy po telách
vidieckych dievčat.
Magori plní
u Hausov funkciu lekárnika. Zaoberá sa predajom liekov. Obchoduje na trhu
alebo ako podomový predajca a vandruje z dediny do dediny
s taškou plnou liečiv. Najčastejšie si na celé telo povešia amulety, aby
na seba upriamil pozornosť klientov. Ako väčšina hauských liečiteľov, takisto
magori zvyčajne klamlivo tvrdí, že má lieky na každú chorobu.
Predajom liekov
sa zaoberá aj bylinkár dan mai ganye. Zbiera bylinky, z ktorých potom
vytvára liečivá a následne ich predáva na trhu alebo v podomovom
predaji. V jeho ponuke sa nachádza veľké množstvo rastlín, korienkov, kôry
stromov, ale aj zvieracie a vtáčie časti používané na prípravu liekov. Dan
mai ganye pozná často recepty, podľa ktorých sa pripravujú liečivé prostriedky.
Zákazníci si uňho ale zvyknú kupovať aj samotné jednotlivé komponenty,
z ktorých si sami pripravia lieky.
Madori sa zase
špecializuje na liečenie chorôb kostí. Vylieči vykĺbené či zlomené končatiny
a ošetrí všetky dysfunkcie pohybového ústrojenstva.
Hauská pôrodná
asistentka sa označuje termínom ungozoma. K jej úlohám patrí dohľad nad
pôrodom, prestrihnutie pupočnej šnúry a tiež liečenie rôznych komplikácií
spojených s pôrodom dieťaťa. Stará sa o hygienu matky
a novorodenca, pripravuje im liečivé kúpele. Ungozoma je často najstaršia
žena v domácnosti. Hoci je negramotná, disponuje veľkými skúsenosťami
a širokými poznatkami z oblasti ženskej fyziológie. Jej pomoc je
nevyhnutná v živote každej hauskej rodiny.
Dan bori je
zbehlý v tradičnom hauskom kulte bori. Považujú ho za najdôležitejšieho
medzi všetkými odborníkmi, pretože udržiava najbližší kontakt s duchmi
iskoki. Ako sme už spomenuli, v súlade s tradičnou vierou sú duchovia
príčinou vzniku choroby a ako jediní ju dokážu skutočne vyliečiť. V systéme
hauského liečenia má preto dan bori osobitnú pozíciu. Lieči hlavne duševné
choroby, ale neodmietne pomoc ani v prípade liečenia epilepsie, neplodnosti
či problémov so spánkom.14
Zoznam
špecialistov spojených s mágiou a tradičnou medicínou by nebol
kompletný, ak by sme sa nezmienili o ľuďoch, ktorým sa pripisuje liečivá
moc vzhľadom na ich prácu, ktorú vykonávajú. Hausovia napríklad veria, že
kováči môžu uchrániť ľudí pred popáleninami a majú anestetiká na tíšenie
bolesti. Rovnako veria, že rybári majú prostriedky na liečenie reumatizmu a
prechladnutia a roľníci zase dokážu liečiť bolesti pliec a úpaly.
Záver
Je náročné
a takmer nemožné kompletizovať zoznam všetkých, ktorí medzi Hausami
liečia. Vo väčšej či menšej miere tak totiž robí každý, kto vie využiť svoje
schopnosti na zmiernenie ľudského utrpenia, či už fyzického alebo duševného.
Používané hauské postupy a liečebné prostriedky, počínajúc bylinnými
liekmi, ktoré v mnohých prípadoch objektívne pôsobia, a končiac
magickými praktikami, plnia funkciu zmiernenia úzkosti a strachu. Amulety
a kúzla bránia pred neistotou a garantujú pocit bezpečia, lieky zase
uzdravujú fyzickú dysfunkciu a poskytujú zdravotnú pohodu. Zároveň sú
príkladom spojenia mágie a tradičnej medicíny v službe zdravotníckej
pomoci.
Poznámky:
1 WHO: Traditional medicine Strategy 2002 - 2005 - http://whqlibdoc.who.int/hq/2002/WHO_EDM_TRM_2002.1.pdf, s. 9
2 African Traditional Medicine Day, 31. August. The African Health Monitor (2010)
- http://ahm.afro.who.int/special-issue14/ahm-special-issue-14.pdf
3 Essien, A.: Religion and Reproduction Health in Nigeria. African Heritage Publications,
Lagos 2005, s. 64
4 Promoting the Role of Traditional Medicine in Health Systems: A Strategy
for the African Region. World Health Organization - Regional Office for Africa,
Burkina Faso 2000, s. 1
5 Elujoba, A. A., Odeleye, O. M., Ogunyemi, C. M.: Traditional Medicine
Development for Medical and Dental Primary Health Care Delivery System in
Africa. In: African Journal of Traditional, Complementary and Alternative
Medicines, Vol. 2, No. 1 (2005), s. 46
6 Sarkin Noma (dosl. vládca roľníctva) koordinoval všetky poľnohospodárske
činnosti vrátane náboženských obradov za dážď.
7 Padonu, M. K. O.: The Role of Traditional Medicine in Primary Health Care
Delivery in Nigeria. In: Africana Marburgensia, Vol. 30, No. 1 (1997), s. 53
8 Muhammad, A. L.: Ciwo da magani ga Bahaushe. Kano 1981, s. 5
9 Piłaszewicz, S.: Magia i medycyna u Hausów. In: Kontynenty, Vol. 6 (1984),
s. 11
10 Pawlik, J. J.: Czarownictwo w Afryce i jego współczesne interpretacje. In:
Afryka, Vol. 11 (2000), s. 31-34
11 Abdalla, I. H.: Islam, medicine and practitioners in northern Nigeria.
Lewiston-Queenston, Lampeter 1997, s. 118
12 Adamu, M. T.: Asalin magungunan Hausawa da ire-irensu. Kano 1998, s. 25
13 Ibrahim, M. S.: Dangantakar kore da maganin gargajiya. In: Hausa Language,
Literature and Culture, Kano 2002, s. 366
14 Adamu, M. T.: Ilmin tsibbu: share fage ga fahimtar ayyukansa. In: Algaita:
Journal of Current Research in Hausa Studies, Vol. 1 (2001), s. 174