Marcel Lefèbvre - rebel na vatikánskom koncile
Na úvod možno konštatovať, že inšpirátorom tzv. cúvajúcej
reformy v Katolíckej cirkvi bol biskup Marcel Lefèbvre, ktorý odmietol
podpísať závery Druhého vatikánskeho koncilu. S jeho menom sa často vo
všeobecnosti spája pejoratívne znejúci termín lefèbvristi na označenie
tradicionalistických a konzervatívnych skupín v Cirkvi. Avšak ako si
neskôr ukážeme, nie je to správny náhľad.
Marcel Lefèbvre (1905 - 1991) sa narodil do katolíckej rodiny
rodičom Renému a Gabrielle 29. novembra 1905 v Tourcoingu vo
Francúzsku ako tretie z ôsmich detí.1 Otec mu zomrel roku 1944
v koncentračnom tábore Sonnenburg v Poľsku.2 Jeho matka
bola členkou tretieho rádu sv. Františka. Rodičia viedli svojho syna ku
klasickej zbožnosti. V roku 1923, s podporou svojho prastrýka, vstúpil
mladý Lefèbvre do francúzskeho seminára v Ríme a po jeho absolvovaní
roku 1929 bol vysvätený za kňaza. Po krátkom pôsobení v Lille odišiel do
misie v Gabune.3 V roku 1934 ho tamojší biskup Tardy povolal do
miestneho seminára ako profesora dogmatiky a exegézy. Neskôr misionársky
pôsobil v Senegale a roku 1945 sa stal apoštolským vikárom
v Dakare. Po ročnom pôsobení bol už apoštolským delegátom pre celú
francúzsku Afriku a v roku 1955 sa stal prvým dakarským arcibiskupom. Jeho
pôsobenie bolo natoľko úspešné, že sa mu v Senegale podarilo rozšíriť
počet katolíkov na dvojnásobok, postaviť tu desať nových kostolov, niekoľko
škôl všetkých stupňov a otvoriť seminár, kde vychoval prvých domorodých
kňazov.
Prvé nedorozumenie však nastalo, keď po smrti Pia XII.
zasadol na pápežský stolec Ján XXIII., s ktorým Lefèbvre nemal také vrelé
vzťahy ako s jeho predchodcom. K ich zlepšeniu neprispel ani fakt, že
ho nový pápež pod vplyvom francúzskych biskupov odvolal z funkcie
apoštolského delegáta a v roku 1962 ho vymenoval za titulárneho
arcibiskupa v Tulle. O pol roka nato ho tiež zvolili za generálneho
predstaveného kongregácie Otcov sv. Ducha. Napätie medzi Lefèbvrom a Vatikánom
sa vyhrotilo na Druhom vatikánskom koncile (1962 - 1965). Konflikt pramenil
v tom, že Lefèbvre nechcel podpísať dva významné koncilové dokumenty:
Gaudium et spes pojednávajúci o pôsobení Cirkvi v modernom svete
a jej otvorení sa svetu, a deklaráciu o náboženskej slobode
Dignitatis humanae.4 Jeho protesty sa stupňovali, keď odmietol
ekumenizmus, „sprotestantizovanie" svätej omše, relativizovanie náuky
o jedinečnosti a samospasiteľnosti Katolíckej cirkvi, relativizáciu
morálky v modernej dobe či modernistické herézy (napr. o slobode vierovyznania)
a pod.
Takzvaná protestantizácia svätej omše podľa Lefèbvra
a ďalších skupín spočívala v tom, že namiesto latinčiny sa do
liturgie zaviedli živé jazyky, oltár s kňazom bol obrátený tvárou
k ľudu, pôvodný misál (bohoslužobná kniha, ktorá sa používala od 17.
storočia po Tridentskom koncile) bol úplne nahradený novým misálom bez toho,
aby obsahoval tzv. tridentskú liturgiu. Aktívna účasť laikov na liturgii
v živých jazykoch mala vraj podľa Lefèbvra poškodiť mystický charakter
omše, kňaz obrátený tvárou k ľudu zasa prestal zvýrazňovať pastiersku
úlohu duchovných v Katolíckej cirkvi, ako aj to, že do centra diania sa
v liturgii dostala namiesto Krista osoba duchovného.
Po Druhom vatikánskom koncile sa prevalila taktiež vlna
krízy ohľadom identity kňazstva. Kňaz strácal prirodzenú autoritu
u veriacich a tým aj zmysel svojej služby. V mnohých častiach
sveta sa kňazi zapájali do politiky, alebo samých seba vnímali ako nejakých
sociálnych pracovníkov. Opúšťali tradičné spôsoby spirituality ako modlitbu alebo
čítanie Písma, aby ich nahrádzali východnými praktikami meditácie či čítaním
psychologických traktátov. Veľké množstvo kňazov opustilo svoju službu
a oženilo sa v nádeji, že v Katolíckej cirkvi sa otvorí možnosť
pre kňazstvo ženatých mužov. Encyklika pápeža Pavla VI. Sacerdotalis caelibatus
(1967) však nezmenila doterajšiu prax Katolíckej cirkvi a celibát zostal
aj naďalej podmienkou pre kňazské svätenie.
Uvoľnila sa tiež výchova kňazského dorastu
v seminároch. Duchovné spisy velikánov kresťanstva používané pri formovaní
dorastu sa často nahrádzali psychologickými a psychoanalytickými dielami Junga
a pod. Duchovný život sa tak vnímal len z psychologickej perspektívy.
Namiesto spirituality nastupovala psychológia, ktorá mala pôvodne slúžiť len
ako pomocná, nie ako vedúca veda pri ľudskom a duchovnom formovaní.
V početných prípadoch spovednú miestnosť nahradilo psychoanalytické
kreslo, namiesto vyznania hriechov sa konali akési psychologické pokusy
o odstránenie viny.
V mnohých ohľadoch sú niektoré psychologické školy
veľkou pomocou spirituality, ale nemôžu ju nahradiť. Psychológia pracuje
v dimenziách indivídua (jeho emócií) a medziľudských vzťahov. Spiritualita
je zase zameraná na vzťah k Bohu a skrze neho na ostatné vzťahy.
Psychológia neodpovedá na existenciálne otázky. Môže skúmať správanie,
komplexy, emócie, sny, ale vo svojej podstate na existenciálne otázky, ako je
zmysel života, hriech, posmrtný život či podstata šťastia nemôže odpovedať,
pretože takéto odpovede hľadá filozofia, teológia a náboženská viera.
Výsledkom dominancie psychológie v seminároch bolo, že sa duchovné
formovanie začalo orientovať na sebarealizáciu. Tá ale sledovala iné kritériá,
ako ozajstnú prípravu kandidáta na kňazskú službu stojacu často aj na obete,
zrieknutí sa svojich predstáv a poslušnosti voči predstaveným. Sú to
prostriedky, ktoré humanitné vedy nemusia ani chápať ani akceptovať, ale adept
kňazstva ich vstupom do seminára dobrovoľne prijíma ako cestu ku kňazstvu.
Lefèbvrova kritika bola oprávnená aj v súvislosti
s pokoncilovou barbarskou aktivitou mnohých kňazov, ktorí ničili kostolné
interiéry a pálili liturgické rúcha. Smerovala tak voči modernisticky
chápanému kňazstvu, ktoré sa zosvetštilo.5 Taktiež do morálnej
teológie prenikli názory humanitných vied, pričom hrozilo, že sa stratí to, čo
je morálne. Problémom bolo, že exaktné a humanitné vedy, keďže sú pomerne
premenlivé, hrozí, že hypotéza, ktorá nebude zajtra platná, môže podstatne
ohroziť dané kresťanské učenie. Okrem toho existovalo nebezpečenstvo, že sa filozoficko-teologické
otázky budú riešiť len na základe poznatkov prírodných a humanitných vied.
Po Druhom vatikánskom koncile vyšiel tzv. holandský
katechizmus. Na rozdiel od predchádzajúcich katechizmov nebol štrukturálne
stavaný spôsobom otázka - odpoveď, ale formou teologických reflexií, ktoré sa
moderným jazykom usilovali odpovedať na konkrétne problémy súčasníkov. Jeho
slabou stránkou bolo, že sa opieral zväčša o názory teológov a nie
o učenie Cirkvi. Okrem toho nekriticky prijímal otvorené vedecké hypotézy -
napríklad takmer ako fakt uvádza evolučnú teóriu, ktorá je doteraz predmetom
tvrdých stretov. A to nielen medzi vedcami a teológmi, ale
aj medzi vedeckými komunitami, ktoré ju neprijímajú jednoznačne. Druhou
slabinou holandského katechizmu bolo, že sa síce usiloval priblížiť
k súčasníkovi moderným naratívnym jazykom, ale nie vždy bolo zrejmé,
v čom vlastne spočíva učenie Katolíckej cirkvi. Preto sa musel tento
katechizmus na základe intervencie Vatikánu na niektorých miestach korigovať.
Arcibiskup Lefèbvre mal tak v mnohých ohľadoch pravdu:
Nechcel zatvárať oči nad prázdnymi seminármi bez kňazského dorastu alebo nad
stratou zmyslu pre mystérium svätej omše a taktiež kritizoval holandský
katechizmus pre jeho liberálne tendencie.6
Na sviatok Všetkých svätých v roku 1970 prišiel
Lefèbvre so zakladajúcim dekrétom biskupa Charriéra, aby mohol založiť seminár
a Kňazské bratstvo sv. Pia X. To sa onedlho potom presunulo
z Fribourgu do Écônu. Nemalo byť paralelnou cirkvou, ale plnilo funkciu
akéhosi núdzneho stavu, pričom spolupracovalo s rôznymi spriatelenými
rádmi a rehoľami, v ktorých ešte pretrval duch predkoncilovej
tradície. Preto najmä v západnej Európe dodnes nájdeme niektoré kláštory,
kde sa slúži svätá omša podľa tradičného tridentského rítu v latinskom jazyku.
V spomínanom seminári prebehli vizitácie
z Vatikánu, no všetko bolo v úplnom poriadku a odporcovia
seminára tak viac proti jeho činnosti nemohli namietať. Pre kňazský život bola
vždy potrebná modlitba, ktorá sa praktizovala v kláštoroch. Na toto myslel
aj Lefèbvre, keď oslovil Mariu-Christinu, svoju sestru, ktorá bola
karmelitánskou mníškou. Tá mu pomohla so založením sestier Kňazského bratstva
sv. Pia X. Založila tiež prvý Karmel, kláštor na francúzsko-belgickej hranici
v meste Quiévrain, v ktorom sa pestovala pôvodná spiritualita.
Od roku 1979 sa Lefèbvrov vplyv rozšíril do mnohých krajín
na všetkých svetadieloch, kde sa zakladali semináre a kňazské domy.
V seminároch boli svätení kňazi. V roku 1974 bol arcibiskup Lefèbvre
na audiencii u pápeža Pavla VI., kde sa najväčšie nezhody naoko urovnali,
avšak napätia sa neodstránili. Konflikt vyvrcholil rozchodom s pápežom po
roku 1976. Neskôr sa napätie polarizovalo roku 1988, keď Lefèbvre vysvätil
pre svoje bratstvo štyroch biskupov bez povolenia Vatikánu, k čomu sa ešte
vrátime.
Lefèbvreho pozemská cesta sa skončila 25. marca 1991, keď
zomrel, odmietnuc zmierenie s Vatikánom. Na jeho hrobe nájdeme epitaf so
slovami sv. apoštola Pavla: „Odovzdal som, čo som prijal."7
Charakter cúvajúcej reformy
Popri skupinách spojených s Lefébvrom vznikli ďalšie
tradicionalistické zoskupenia, ktoré však nie sú homogénne. Nie je preto ľahké
postrehnúť medzi týmito pomerne malými spoločenstvami nejaký rozdiel.
Radikálnejšie skupiny nazývajú pokoncilovskú cirkev Novou cirkvou a nové
bohoslužobné obrady ako Nový obrad (Novus Ordo). Väčšina z nich neprijíma
tzv. Novus Ordo liturgiu, nové hodnoty a náboženské praktiky. Druhý
vatikánsky koncil odmietajú buď ako celok, alebo iba niektoré jeho prioritné
dokumenty. Koncil navyše obviňujú, že doň prenikli slobodomurárske princípy
Francúzskej revolúcie - sloboda, bratstvo a rovnosť. Sloboda sa projektuje
do náboženskej slobody v dokumente Dignitatis humanae, ktorý je podľa
tradicionalistov v rozpore s encyklikou Pia IX. Quanta Cura a Syllabus
errorum. Rovnosť je zakotvená v princípe kolegiality, keď sa pápež vzdáva
časti svojej právomoci v prospech jednotlivých biskupských konferencií
riadiacich jednotlivé partikulárne cirkvi. Bratstvo sa zasa manifestuje
v ekumenizme, ktorý sa už nechápe ako zjednotenie kresťanov
v Katolíckej cirkvi, ale ako akási jednota všetkých kresťanov
v mnohosti. To má byť podľa tradicionalistov takisto v rozpore
s encyklikou Pia XI. Mortalium animos a Pia XII. Humani generis.8 Typické pre nich je takisto to, že až na malé výnimky sú antiekumenickí
a odmietajú taktiež akýkoľvek medzináboženský dialóg.
Tradicionalistické skupiny možno rozdeliť na tie, ktoré sú
v spojení s Katolíckou cirkvou, a na tie, ktoré sú z nej
vylúčené a zavrhujú ju. Do prvej skupiny patrí spomínané Kňazské bratstvo
sv. Pia X. a ďalšie skupiny inšpirované arcibiskupom Lefèbvrom, Kňazské
bratstvo sv. Petra, Una Voce a podobne. Druhú skupinu tvoria
sedesvacantisti, protipápeži, skupiny inšpirované exkomunikovaným katolíckym
kňazom Eliášom Dohnalom, tradicionalisti a ďalší. V prvej skupine vidieť
úsilie o kompromis s Druhým vatikánskym koncilom, druhá viac-menej
striktne odmieta vývoj Katolíckej cirkvi po tomto období. Na internete taktiež
existujú viaceré webstránky tradicionalistických katolíkov, napríklad Slovenský
kruh Leva XIII., Dielňa sv. Jozefa, Traditio, Vendeé a iné.
Tradicionalisti spojení s Rímom
Kňazské bratstvo sv. Pia X., ako sme už spomenuli, založil
1. novembra 1970 francúzsky arcibiskup Marcel Lefèbvre. Toto spoločenstvo
vzniklo vo Fribourskej diecéze vo Švajčiarsku. Bratstvo je spoločnosťou
komunitného života, bez sľubov podľa príkladu spoločnosti zahraničných misií.
Jeho hlavným cieľom je formácia kňazov a jeho charakteristickou črtou
slávenie tridentskej, teda predkoncilovej liturgie. Bratstvo pozostáva
z kňazov. Riadi ho generálny predstavený, v súčasnosti je ním biskup
Bernard Fellay (nar. 1958). Centrá bratstva sa nachádzajú v obciach Écône
a Menzingen vo Švajčiarsku. Avšak najviac členov a veriacich má
bratstvo vo Francúzsku.
Arcibiskup Lefèbvre si uvedomoval, že bez biskupov nebude
napredovať jeho dielo, preto v roku 1988 požiadal Vatikán
o vysvätenie nových biskupov. Pápež Ján Pavol II. sa usiloval odvrátiť
rozkol tým, že ponúkol mená kňazov, ktorí by mohli byť vhodnými biskupmi.9 Lefèbvre ich však odmietol a napriek nesúhlasu pápeža, ktorého súhlas je
pre biskupskú vysviacku nevyhnutný, vysvätil za biskupov štyroch iných kňazov,
ktorými boli Bernard Tissier de Mallerais (Francúz), Alfonso de Galarreta
(Španiel), Richard Nelson Williamson (Angličan) a Bernard Fellay
(frankofónny Švajčiar). Lefèbvre spolu so svojimi prívržencami predpokladal, že
táto vysviacka neznamená hneď exkomunikáciu a cirkevnú schizmu.
Vznikla tak paradoxná situácia: v rozpore
s poslušnosťou pápežovi boli vysvätení biskupi, ktorí sa cítili byť
naďalej súčasťou Katolíckej cirkvi. Avšak Vatikán usúdil, že čin takejto
spornej vysviacky znamená automaticky exkomunikáciu (latae sententiae). Pápež
Ján Pavol II. preto v apoštolskom liste Ecclesia Dei vyhlásil, že
akákoľvek vedomá spolupráca s týmto bratstvom znamená exkomunikáciu. Avšak
pápež Benedikt XVI. napriek tomu, že tým vyvolal búrku nepochopenia
v cirkevných i mimocirkevných kruhoch, túto exkomunikáciu v roku
2009 z biskupov sňal. Stále ale nie je vyriešený status bratstva, no
Vatikán opakovane konštatoval, že už nie je v stave schizmy; tá by
nastala, ak by svätiteľ udelil aj právomoc, čo Lefèbvre nemal v úmysle.
Kňazské bratstvo sv. Pia X. sa podľa vzoru svojho
zakladateľa usiluje o misijnú činnosť. Vo Francúzsku má zastúpenie vo
všetkých diecézach. Neprestáva získavať alebo stavať nové kostoly. Predovšetkým
však vsadilo na mládež. Jeho prívrženci vedú viac než štyridsať škôl, takmer
dve desiatky skautských skupín, hnutie katolíckej mládeže a všetci noví
kňazi sú orientovaní prioritne na prácu s mladými.10 Veriaci
bratstva pôsobia na lokálnej úrovni aj v politike a usilujú sa
o realizáciu konkrétnych projektov. Vďaka početným zástupom
disciplinovaných veriacich nemá bratstvo vo Francúzsku finančné problémy.
Prostriedky získava výlučne z darov veriacich. Hoci ide o menšinové
prostredie, ak dôjde k jeho zmiereniu s Rímom, bude mať nepochybne
výrazný vplyv na katolicizmus vo Francúzsku ako celok.11
Bratstvo síce uznáva posledných štyroch pápežov za
legitímnych zástupcov Krista na zemi, ale zároveň ich zatracuje pre ich
nekatolícke zmýšľanie. Tradícia je nad pápežom, ak sa jej tento spreneverí.
Vlastne bratstvo rozhoduje, ktorý pápežský dokument je dobrý a ktorý nie.
Tradicionalisti mu však vyčítajú, že na jednej strane odmieta novú liturgiu,
nový cirkevný kódex a väčšinu dokumentov Druhého vatikánskeho koncilu, no
na druhej strane ale tým, že uznalo aj nástupníctvo pápeža Pavla VI., muselo
uznať taktiež platnosť novej omše a ostatných sviatostí s novými
formuláciami, vrátane nových biskupských vysviacok. Je to schizofrenický
postoj, ktorý spôsobil, že tretina kňazov bratstva opustila jeho rady, tvrdiac,
že „tým, že uznávajú (členovia bratstva - pozn. autora) posledných ‚pápežov‘ aj
s ich bludmi, ktoré síce odsudzujú, popierajú neomylnosť súčasného
‚magistéria‘, tzv. Učiteľského úradu Novej cirkvi, a to je proti neomylnej
dogme Katolíckej cirkvi, ktorá tvrdí, že aj v ordinárnom učení je Cirkev
neomylná. Odmietať túto dogmu je typickým protestantským stanoviskom. Tým iba
potvrdzujú, že oni a aj Nová cirkev sú nekatolíci".12
Podľa tradicionalistov tragédiou Kňazského bratstva sv. Pia
X. je, že nikto z jeho členov nepožíva slobodu, aby mohol verejne
pochybovať o legitimite posledných pápežov alebo o platnosti nových
sviatostí. Totiž každý diakon pred kňazskou vysviackou musí písomne prisahať,
že verí v legitimitu aktuálneho pápeža a v platnosť novej omše
a iných sviatostí. Kto to odmietne, nie je pripustený k vysviacke.
V tejto súvislosti sa spomína udalosť s tzv. Kellyho skupinou
deviatich kňazov a seminaristov, ktorých arcibiskup Lefèbvre vylúčil
z bratstva, pretože odmietli uznať Jána Pavla II. a platnosť novej
omše. Iná príhoda sa stala v roku 1985, keď skupina piatich diakonov
v seminári bratstva v Ridgefielde bola pred svojou kňazskou
vysviackou donútená prisahať pred otvoreným svätostánkom, že veria
v legitimitu Jána Pavla II. a v platnosť novej omše a nových
sviatostí. Asi týždeň po vysviacke a po tejto prísahe ale všetci
z nich túto prísahu porušili a odišli z bratstva do Kellyho
skupiny, ktorá neuznáva Jána Pavla II. ani platnosť novej omše a pod. Pre
takýto schizofrenický postup mnohí kňazi bratstvo opustili a skončili buď
v modernistickej Novej cirkvi alebo opustili kňazstvo úplne a oženili
sa.13
Kňazské bratstvo sv. Pia X. pôsobí v 31 krajinách.
Podľa odhadu má 600-tisíc až jeden milión prívržencov, 510 kňazov a 200
seminaristov. Je to najrýchlejšie rastúca skupina tradicionalistov. Nepokladá
sa za schizmatickú skupinu, teda oddelenú od spojenia s pápežom, ale nie
je ani v plnom spoločenstve s Katolíckou cirkvou.
V Katolíckej cirkvi existuje pluralita spiritualít
prostredníctvom rozličných hnutí, zbožností a skupín. Tak nebol problém
prijať ani isté prejavy tradicionalizmu. Niektoré menej radikálne skupiny
prijali nový obrad, avšak slúžia ho v latinčine a navyše dostali
povolenie slúžiť svätú omšu v tridentskom obrade. Špecifickou skupinou je
Kňazské bratstvo sv. Petra (Fraternitas Sacerdotalis Sancti Petri) nazývané tiež
indultisti kvôli vydaniu mota propria v roku 2007 na základe povolenia
pápeža (indultu) slúžiť tradičnú svätú omšu po latinsky. Spoločenstvo tvorí
komunita kňazov, ktorá má azda najbezproblematickejší vzťah s pokoncilovou
rímskou kúriou. Bratstvo vzniklo 18. augusta 1988 na popud vtedajšieho
kardinála a prefekta Kongregácie pre náuku viery Jozefa Ratzingera ako
„vzdorbratstvo" voči Kňazskému bratstvu sv. Pia X. po spomínaných sporných
Lefèbvrových vysviackach. Sám Ratzinger a komisia Ecclesia Dei pre
tradičné komunity prevzala nad ním patronát. Ratzinger dokonca od nemeckého
biskupa Stimpfla vymohol aj prvý dom bratstva v bavorskom Witzbade, kde
bol zriadený seminár, do ktorého prestúpilo niekoľko desiatok kňazov
a seminaristov z Kňazského bratstva sv. Pia X., ktorí nesúhlasili
s nepovolenými vysviackami biskupa Lefèbvra. Spolu s novými asi
tridsiatimi klerikmi bol 2. augusta 1988 otvorený seminár na prípravu kňazov.
Hlavné sídlo (priorát) Kňazského bratstva sv. Petra sa
nachádza v bývalom cisterciánskom opátstve vo švajčiarskom Hauterive.
Podobne ako všetky tradicionalistické komunity aj toto bratstvo vysluhuje svätú
omšu a sviatosti v tradičných nereformovaných rítoch a svojich
seminaristov pripravuje v scholastickom duchu. Dnes má zhruba 130 kňazov a rovnaký
počet seminaristov po celom svete. Od Kňazského bratstva sv. Pia X. sa líši
najmä tým, že bez výhrad prijalo celé učenie a závery Druhého vatikánskeho
koncilu.14
Kňazské bratstvo sv. Petra, ktoré pôsobí v 14
krajinách, je konzervatívnou enklávou vo vnútri Katolíckej cirkvi,
s ktorou je v plnom spoločenstve a jeho členovia sa nepokladajú
za tradicionalistov, ale za spoločenstvo istého kompromisu. Tradicionalisti ho
však kritizujú, že je lojálne voči novotám v Cirkvi, čo sa prejavuje
napríklad mlčaním voči Katechizmu Katolíckej cirkvi či všeobecným prijatím
učenia Druhého vatikánskeho koncilu. S určitým pejoratívnym podtónom sa
zvyknú jeho stúpenci nazývať „konciloví katolíci" namiesto tradičných
katolíkov.15
Kňazské bratstvo sv. Petra sa usiluje odpovedať na výzvu
Svätého Otca činným apoštolátom v službe Cirkvi. Snaží sa tiež zjednotiť
tých, ktorí sa nemôžu stotožniť s liturgickými a teologickými
zmätkami a ponúka im posvätnú liturgiu vo všetkej dôstojnosti podľa
latinských kníh z roku 1962 a zdravé katolícke učenie podľa živej
cirkevnej tradície. Charizmou bratstva je slávenie sviatostí podľa mimoriadnej
formy rímskeho rituálu.16 Pri príležitosti 10. výročia od vydania
Ecclesie Dei pápež Benedikt XVI. v príhovore predstaviteľom bratstva
pripomenul, aby v jednote s Petrovým nástupcom viedli pevne
a s láskou stádo, aby sa katolícka viera všade uchovávala
a dôstojne slávila. To všetko podľa hesla sv. Ignáca Antiochijského „kde
je biskup, tam je Cirkev".17
Una Voce (lat. - jedným hlasom, z predhovoru
k prvému Rímskemu kánonu) je ďalším zoskupením tradicionalistických
katolíkov. Ide o medzinárodnú federáciu katolíckych laických organizácií,
ktorú založil francúzsky novinár Georges Cerbelaud Salagnac (1906 - 1999) dňa
19. decembra 1964 v Paríži. Jej hlavným cieľom je zachovať tridentskú
omšu, no v súčasnosti sa okrem toho usiluje aj o uchovanie latinského
gregoriánskeho chorálu, posvätnej polyfónie a posvätného umenia. Una Voce
zachováva jednotu s Vatikánom. Napriek tomu, že sa považuje za
ultrakonzervatívnu organizáciu, odmieta prirovnanie k fundamentalistom
a nestavia sa ani proti živej reči v liturgii. Počet jej národných
asociácií sa začal zvyšovať počas rokov 1964 - 1965 a o rok neskôr,
v roku 1966, vznikla Medzinárodná federácia Una Voce (Foederatio
Internationalis Una Voce). V súčasnosti má táto organizácia vyše dvadsať
národných pobočiek. Medzi jej prvých členov patrili okrem iných významných
osobností aj francúzski hudobní skladatelia Maurice Duruflé a Olivier
Messiaen.18
Una Voce vydáva dvojmesačník, organizuje semináre, konferencie
a púte a slúži tradičné latinské omše. Taktiež produkuje
audiovizuálne materiály a rozhlasové programy s cieľom propagovať
gregoriánsky chorál. V Spojených štátoch vyškolila pre slávenie liturgie
tradičnej latinskej omše, ktorú považuje za priame spojenie s prvotnou
Cirkvou, vyše sto kňazov. Jej vplyv na najvyššej úrovni vo Vatikáne viedol
k povoleniu tridentskej omše miestnymi biskupmi za špecifických okolností.
Avšak táto organizácia má celkovo iba obmedzený dopad na globálne využívanie
ľudovej liturgie.19
Poznámky:
1 Sirotný, J.: Arcibiskup Marcel Lefèbvre,
zakladateľ Bratstva sv. Pia X. (2010) - http://dielnasj.blogspot.sk/2010/08/arcibiskup-marcel-lefebvre-zakladatel.html
2 Biskupové kněžského bratrstva FSSPX (2009) - http://katolicka-kultura.sweb.cz/biskupove_fsspx/biskupove_fsspx.html
3 Marcel Lefèbvre. Encyclopaedia Britannica - http://www.britannica.com/EBchecked/topic/334731/Marcel-Lefebvre
4 Archbishop Lefèbvre and Religious Liberty.
Society of St. Pius X. District of Asia - http://www.sspxasia.com/Documents/Archbishop-Lefebvre/Apologia/Vol_one/Appendix_IV.htm
5 Arcibiskup Marcel Lefèbvre: Čo sa to deje
v Cirkvi? Sacrum Imperium (2009) - http://sacrumimperium.blogspot.sk/2009_02_01_archive.html
6 Tamže
7 Sirotný, J.: c. d.
8 Katoličtí tradicionalisté skuteční
a domnělí. Vendée, hlas integrálního katolicismu - http://www.vendee.cz/texty/tradicionaliste.html
9 Greenhouse, S.: Archbishop Lefèbvre, 85, Dies;
Traditionalist Defied the Vatican. The New York Times, 26. 3. 1991 - http://www.nytimes.com/1991/03/26/obituaries/archbishop-lefebvre-85-dies-traditionalist-defied-the-vatican.html?src=pm
10 Francúzsko sa zoznamuje s Bratstvom sv.
Pia X. TK KBS, 25. 4. 2012 - http://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20120425029
11 Tamže
12 Čo robiť za súčasnej krízy? - http://home.gts.sk/olinko/21.html
13 Tamže
14 Sirotný, J.: Tradicionalistické hnutia
v Cirkvi. Dielňa svätého Jozefa - http://dielnasj.blogspot.sk/2013/01/normal-0-21-false-false-false-sk-x-none_18.html
15 Brat Anthony, T.O.S.F.: Kněžské bratrstvo sv.
Petra - Společenství kompromisu. Vendée, hlas integrálního katolicismu - http://www.vendee.cz/texty/fssp-kompromis.html
16 http://www.juventutem.cz
17 Promluva Svatého otce ke členům Kněžského
bratrstva sv. Petra. Una Voce (1998) -
http://www.unavoce.cz/promluva-svateho-otce-ke-clenum-knezskeho-bratrstva-sv-petra
18 O hnutí Una Voce... Una Voce - http://www.unavoce.cz/o-hnuti-una-voce
19 Tamže