SOUL – Vyše 6 000 juhokórejských policajtov dnes
podniklo mohutný záťah v sídle náboženskej komúny, kde podľa agentúry
Reuters dúfali nájsť doteraz utekajúceho miliardára Ju Pjong-una (na snímke).
Práve jemu údajne patrí firma prevádzkujúca trajekt Sewol, pri ktorého potopení
16. apríla zahynulo vyše 300 ľudí. Traja stúpenci cirkvi boli zadržaní
a obvinení z napomáhania pri úteku. Členovia komúny nazvanej
Evanjelická baptistická cirkev policajtov do svojho komplexu asi dve hodiny
jazdy od Soulu vpustili až po krátkom konflikte, počas ktorého niektorí
spievali náboženské piesne a iní vinili vládu z perzekúcie. Komúna
sídli na ploche asi desiatich futbalových ihrísk a policajti postupne
prehľadávali všetky budovy.
V Južnej Kórei sa v utorok začal ostro sledovaný
proces s kapitánom trajektu a 14 členmi jeho posádky. Najvážnejšie obvinenia
vznesené proti kapitánovi a trom ďalším znie: „vražda spôsobená úmyselným
zanedbaním povinnosti". Ju Pjong-una polícia stíha v súvislosti
s obvinením zo sprenevery, zanedbania povinností a daňových únikov
v neprehľadnej sieti podnikov sústredených okolo investičnej firmy
I-One-I, ktorú vlastnia alebo vlastnili jeho synovia a ktorá okrem iného
prevádzkovala lodnú spoločnosť Chonghaejin Marine, ktorej patril trajekt Sewol.
Evanjelická baptistická cirkev je niekedy nazývaná ako Sekta
spásy. Jej členovia vraj Pjong-una oslovujú „Mojžiš". To ale oni sami
popierajú. Cirkev sa dostala do centra mediálnej pozornosti v roku 1987,
keď sa 32 ľudí údajne spojených s odštiepeneckou skupinou sekty našlo
mŕtvych na pôde jednej továrne blízko Soulu. Podľa úradov išlo o hromadnú
samovraždu.
Kórejsko-nemecký filozof Han Bjung-čul, profesor na
Univerzite umení v Berlíne a autor knihy Spoločnosť únavy
(Müdigkeitsgesellschaft), napísal 26. apríla v denníku Frankfurter
Allgemeine Zeitung, že potopenie trajektu Sewol (na snímke) bolo tragickým
dôsledkom dehumanizácie spoločnosti, ktorej zdrojom je neoliberalizmus.
V Južnej Kórei vyvolala Spoločnosť únavy isté pozdvihnutie, modernú
spoločnosť tu totiž väčšinou považujú za „spoločnosť výkonu". Podľa Hana sú
dnes ľudia schopní upracovať sa na smrť, alebo sa priviesť na pokraj
úplného vyčerpania, hoci ich k tomu nikto nenúti. Informáciu priniesol
finmag.penize.cz. V spomínanom článku s názvom Všetci sme na jednej
lodi Han píše, že z tragédie Sewolu „nemôžeme viniť nepozornosť posádky,
nedostatok profesionalizmu, ani špecifiká Južnej Kórey. Tá tragédia je metaforou
modernej spoločnosti."
Han pripomína, že juhokórejská prezidentka Pak Kun-hje označila kapitána
trajektu za „vraha", avšak namieta: „Tým, kto je za tragédiu zodpovedný
predovšetkým, je predchodca dnešnej prezidentky I Mjong-bak, ktorý
v krajine presadzoval neoliberálnu politiku." Han podotýka, že ešte
v roku 2009 bola maximálna životnosť osobných lodí stanovená zákonom na
dvadsať rokov. Prezident I, ktorý krajinu viedol medzi rokmi 2008 a 2013,
ale v rámci svojich opatrení „naklonených biznisu" lehotu predĺžil na
tridsať rokov. „Táto politika zameraná na výkonnosť biznisu dramaticky zvýšila
riziko nehôd," uzatvára Han.
report
Kórejská polícia ide tvrdo po náboženskom kulte, kvôli trajektu Sewol
http://zahranicni.eurozpravy.cz | 11. 6. 2014
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 764x