Militantné postoje
Kresťanské
spoločenstvo Milosť (KS Milosť) chápe cirkev primárne ako (duchovnú) „armádu",
ktorej úlohou vo svete „ležiacom v moci diabla" je „bojovať"
a „víťaziť". Mimoriadne silný dôraz sa tu kladie na koncepty ako autorita,
moc, sila a duchovný boj, v ktorom sa majú tieto prvky aplikovať.2 Individuálni kresťania sú nabádaní „obliecť si uniformu" dieťaťa Božieho
a „praktizovať moc mena Ježiš".3 KS Milosť je presvedčené, že
vízie a ciele spoločenstva, ktoré sa zvyknú stotožňovať s cieľmi
Božieho kráľovstva, sa môžu realizovať len vtedy, keď ich cirkev bude
„pretláčať silou".4 Takéto militantné porozumenie cirkvi a jej
úlohy vo svete sa odzrkadľuje prakticky v každom aspekte jej činnosti
a pôsobenia.
Je dôležité
poznamenať, že militantná ekleziológia a z nej vyplývajúce militantné
postoje nie sú pre KS Milosť okrajové. Naopak, majú fundamentálnu dôležitosť,
keďže sa odvíjajú od samého porozumenia Božiemu charakteru a ako také sú -
napriek kritike - nemeniteľné. Jaroslav Kříž, senior pastor v Banskej
Bystrici a duchovná autorita aj pre ostatné zbory, objasňuje: „Pre nás
symbolizuje meno Pánovo silu bojovníka. Nechcem o tom veľa hovoriť, ale
poviem niekoľko základných myšlienok. Viete, že sme často odsudzovaní, že sme
militantní. Nech si každý hovorí, čo chce, budeme militantní aj ďalej. Lebo
Boh je militantný."5
Napriek
tomu, že predstavitelia KS Milosť často deklarujú, že boj zvádzajú proti
duchovným mocnostiam (Ef 6, 12) a nie proti konkrétnym ľuďom či
inštitúciám, to sa dá v bežnom živote od seba len ťažko - ak vôbec -
oddeliť, keďže podľa KS Milosť duchovné mocnosti, ktorých snahou je zabrániť
„napredovaniu Božieho diela", sa na zemi prejavujú najmä skrze ľudské osoby.
V tomto zmysle napríklad Adrián Šesták, pastor KS Milosť v Martine
a Bratislave, uvádza, že terčom militantných postojov nemajú byť len
neviditeľné duchovné sily, ale boj „musí byť obrátený na tých reprezentantov
diablovho odporu, na tých ľudí, ktorí nesú tie myšlienky, ktorí nesú tie slová,
ktoré majú za cieľ, aby ochromili životy tých, ktorí sa s čistými úmyslami
snažia budovať Božie dielo".6
Toto učenie
a jeho dynamiku v praxi možno ilustrovať postojom Šestáka voči
Mestskému úradu v Martine a tiež voči Andrejovi Hrnčiarovi, ktorý
v tomto meste zastáva funkciu primátora. Šestákov postoj sa ako militantný
javí minimálne z jeho vyjadrenia v súvislosti s výstavbou
bohoslužobných priestorov KS Milosť: „Ja vám poviem, že už kvôli budove sa
udialo toľko vecí, toľko vecí sme už museli prejsť, že vám poviem, že už by som
najradšej koľkokrát išiel a sám by som dal nejakú bombu na mestský úrad. Hovorím
si, nech už odpália niekde do plynu, ja sa už nechcem s týmito ľuďmi
zaoberať, nechcem o tom nič vedieť, lezie mi to na nervy, nenávidím to, je
to odporné, strašné, diabol ich tam poslal atď. Všetky strašné myšlienky ma
napádajú. Potom sa preberiem a rozmýšľam o tom, že, vďaka Pánovi,
Ježiš zvíťazil, nemusím sa trápiť. A to ma drží pri živote, že vidím, že
nemusím sa ničím trápiť, lebo Boh je dobrý. Všetko to, čo robí, je dobré, vďaka
Pánovi, Ježiš porazil tento svet, zvíťazil nad ním, preto i my zvíťazíme.
Amen, haleluja, vo všetkom!"7
Vzťah
k primátorovi mesta vyjadruje Šesták v kontexte duchovného boja
slovami: „Keby som mal opísať svoj osobný vzťah voči primátorovi, nech mi Pán
dá milosť, aby som nezhrešil. Ale pozri sa, z Božieho pohľadu, ja ti poviem,
že toho človeka je treba začať milovať, treba sa zaňho začať modliť. Ale nie
milovať ho telesnou láskou, ale je treba sa začať modliť, aby diabol cez neho
neurobil väčšie škody. Amen? To je pravda. Takto je treba vidieť pána Fica
a ďalších ľudí. Že fyzicky títo ľudia nie sú pre mňa vôbec príťažliví, ani
psychicky, ani nijako inak a ja týchto ľudí nemám rád. Osobne vám poviem,
že tak, ako som tu, týchto ľudí nemám rád. Keby som nasledoval svoje telo, stal
by som sa asi anarchista, terorista, skrytý džihádistický bojovník a tak
ďalej. Ani by som sa za to nehanbil. Ešte by som to robil aj s povznesenou
tvárou mysliac si, že robím najlepšie, čo môžem. Ale predsa, vidíš, Svätý Duch
vie na človeka položiť bremeno a ja ti poviem, že modli sa, aby ti Svätý Duch
pomohol mať rád týchto ľudí, aby ťa pohol, aby si sa mohol za týchto ľudí
modliť atď. Toto je strategický duchovný boj."8
Z uvedeného
je zrejmé, že Šesták, ako aj niektorí ďalší predstavitelia KS Milosť sa
pohybujú na tenkom ľade. Na jednej strane možno hodnotiť pozitívne, že veriaci
nie sú priamo nabádaní, aby svoje postoje voči osobám, ktoré vnímajú ako
„nástroje diabla", pretavili v násilné alebo inak nezákonné činy. Na
druhej strane ale takéto vyjadrovanie zo strany duchovnej autority možno označiť
minimálne za sporné, a to najmä v časoch, keď sme vo svete svedkami
rôznych nábožensky motivovaných konfliktov.
K militantným
postojom v oblasti konfrontácie „falošnej bohoslužby" vyzýva veriacich
Milan Dupan, pastor KS Milosť v Nitre: „Neboj sa byť militantný
v týchto veciach, taký bojovný, horlivý, zapálený. Lebo čo sa snaží diabol
aj urobiť? Chce ťa zastrašiť, chce spôsobiť, aby si nehovoril o tom, aby
si bol ticho, aby si mlčal, aby si nevstúpil do konfliktu. Ale do konfliktu
treba vstúpiť. A viete prečo sa nám darí Božia práca a iným cirkvám
nie? Lebo my vstupujeme do konfliktov. My sa nebojíme konfliktov, pretože sa
nebojíme hovoriť pravdu."9
V Dupanovom
vyjadrení je obsiahnutý aj dôraz na výlučnosť KS Milosť ako spoločenstva, ktoré
„buduje pravú bohoslužbu". Ekumenické hnutie sa v KS Milosť totiž prísne
odmieta a spája s „duchom Antikrista". Táto bifurkácia „my verzus oni" sa
všeobecne považuje za jeden z charakteristických znakov náboženských
siekt.
Boží protivníci
Podľa KS
Milosť sa prakticky každý aspekt ľudského života odohráva v kontexte
duchovného boja a zápasu s duchovnými mocnosťami, ktoré bránia
naplneniu Božích plánov v živote jednotlivca, cirkvi a sveta.
Teologická identita sa tu formuje mimoriadne silným dôrazom na démonológiu a
vplyv učenia o démonoch možno jasne pozorovať na individuálnom
i kolektívnom živote členov KS Milosť. Jeho predstavitelia odvodzujú tento
dôraz najmä od pozemskej služby Ježiša, ktorý podľa autorov evanjelií
praktizoval exorcizmus a dal mandát svojim učeníkom, aby ho v tejto
službe nasledovali (Mk 16, 17). Kříž hovorí: „Ja som za to vyháňať démonov.
Vyháňame ich proste. Prečo? Pretože sú za problémami, pretože Ježiš vyháňal
démonov, učeníci vyháňali démonov."10 Na inom mieste Kříž tvrdí, že
za „prirodzenými vecami - za správaním ľudí, náladami, úspechom, neúspechom -
stoja duchovné sily", ktoré „ovplyvňujú prirodzený život", a dodáva, „že
podľa toho, aký je pomer síl požehnaní a kliatob, podľa toho sa pohybuje
tvoj život".11
KS Milosť
súčasne považuje prax vyháňania démonov za nevyhnutnú podmienku pre dosiahnutie
prebudenia. Peter Kuba, pastor KS Milosť v Žiline, poznamenal: „A dnes
v cirkvi, v ktorej je prebudenie, neustále sú vyháňaní démoni.
A prebudenie iba tak môže byť, že je úspešný duchovný boj a ľudia sú
oslobodení od démonov. A ľudia iba tak môžu žiť kresťanský život
a byť oslobodení od hriechu, že sú oslobodení od démonov. (...) Takže
v Biblii je veľa o démonoch. Prečo je veľa o démonoch? Lebo
démoni a padlí anjeli stoja za všetkými problémami ľudí."12
Prekážkou
prebudenia môžu byť aj osoby vo vnútri cirkvi, proti ktorým sa následne zo
strany vedenia zboru podnikajú kroky. Peter Minárik, pastor Domu viery
v Poprade, napríklad spomína konkrétnu, jasne identifikovateľnú osobu,
ktorú vylúčili zo spoločenstva a tento disciplinárny akt odôvodňuje
nasledovne: „Ju sme zo zboru vyhodili - musel som to urobiť preto, lebo Božie
slovo hovorí, že aj pohoršenie z koho vychádza, tak vedia sa potom nakaziť
mnohí. A vieš, keby to bolo len, že človek zhrešil, ale za tým sú démoni.
A toto sa vie natlačiť do zboru, vie to zneistiť, spochybniť ľudí - toto
my nesmieme dovoliť."13
Silne
kontroverznú prax duchovného boja - zahŕňajúcu nielen exorcizmus, ale napríklad
aj „zväzovanie padlých anjelov, ktorí sú nad jednotlivými regiónmi a národmi",
alebo tzv. familiárnych duchov - nie je možné uchopiť a hlbšie do nej
preniknúť bez toho, aby sme porozumeli učeniu o usporiadaní duchovného
sveta, zoskupeniach démonov a pod. Podrobnejšie sme sa tejto problematike
venovali na inom mieste.14
Túžba po moci
Ako už bolo
spomenuté, v KS Milosť je často zdôrazňovaný koncept moci, bez ktorej
okrem iného nie je možné úspešne viesť duchovný boj. Křížova verejná modlitba
slúži ako jeden z príkladov tohto dôrazu: „Prosím, aby si nás požehnal
vyliatím Svätého Ducha, aby si nás požehnal silou, aby si nás požehnal mocou -
k vyháňaniu démonov, k uzdravovaniu, k tomu, aby sme pošliapali
hady, škorpióny, každú moc nepriateľa."15 Predstavitelia a veriaci
KS Milosť dávajú do kontrastu deklarovanú prítomnosť Božej moci v ich
spoločenstvách s absenciou moci v slovenských cirkvách. Pastor Kuba
napríklad uvádza: „Moc zapreli. Majú tvárnosť pobožnosti, ale nemajú moc. Nie
je moc. Prečo nerobia Liečenie (kampane organizované KS Milosť)? Lebo nie je
moc. Prečo neuzdravujú? Prečo nevyháňajú démonov? Nám sa smejú, že vyháňame
démonov. Prečo to oni nerobia? Lebo nemajú moc. Nič nevedia. Iba divadlo by
museli zahrať."16
Kříž sa
vyjadruje v podobnom duchu: „Prosím vás, ani na to nedajte - ja veľmi
nemám úctu k tým kresťanským kruhom, ktoré tvrdia, že obrátením všetko
skončilo a teraz budeme trénovať iba vieru. V žiadnom prípade.
Vidieť, že to tak nefunguje. Treba to praktizovať aj v zhromaždení
svätých, aj v pastorácii, aj všetko možné. Lebo vidím, že kruhy, ktoré nie sú
isté v tom, majú problém práve s jednou vecou, a to je - moc.
Chýba im moc. Nemajú ekonomickú moc, nemajú dostatok spirituálnej moci, nemajú
dostatok spoločenskej moci. Lebo je to všetko - celý svet je o moci. Ja
vám to poviem otvorene."17
Na
obvinenia, že „baží po moci", Kříž reaguje: „Áno, to je normálne, áno, áno. Ja
bažím po moci, ktorú má Boh. Ja chcem všetko to, čo má Boh do svojho života
nato, aby som presadil jeho vôľu."18 Ďalej pokračuje: „Nech ťa nikto
neoberie o moc a o myšlienky o moci, pretože potrebuješ
moc, potrebuješ silu, aby si presadil Božiu vôľu v živote, v robote, aby
si zlomil moc satanovu."19
Kříž
opakovane prezentuje túžbu po získaní „veľa moci" a to, ako už bolo
naznačené vyššie, nielen moci spirituálnej: „Áno, ja chcem veľa moci.
A vieš, akej moci? Zo všetkých si prosím, zo všetkých kategórií si prosím
niečo. Politickú moc, prečo nie? Finančnú moc, prečo nie?".20 Človek
má po moci túžiť s cieľom „presadiť Božiu vôľu" vo svete
a v tomto duchu vyzýva Kříž aj veriacich, aby po ňom nahlas
opakovali: „Chcem moc, chcem mať podiel na moci a presadzovať Božiu vôľu."21
Nasledovné
vyhlásenie Milana Dupana dokresľuje pozadie Křížovho vyjadrenia o túžbe po
moci: „Ježiš bude vládnuť politickou mocou, hospodárskou mocou, kultúrnou
mocou, mediálnou mocou - každou jednou mocou. Čiže absolútna vláda nastane -
absolútna vláda Božieho Syna, absolútna vláda Božieho kráľovstva. Teraz ešte
nie je táto absolútna vláda, ale čo je našou úlohou? Aby sme túto vládu začali
presadzovať, uplatňovať a aby sa v každej tejto sfére kresťanstvo a Pánova
cirkev dostávali k moci. Lebo túto moc nám diabol ukradol - vidíš, že
kresťanstvo je stále pod obrovským útlakom - napríklad vidíš, robia nám
problémy stále s registráciou a to jednoducho nemôže ísť takto
donekonečna. A my sa s tým nemôžeme uspokojiť, ale musíme povstať
a musíme to nejako vybojovať."22
Z perspektívy
kresťanskej teológie hlavného prúdu sme v prípade KS Milosť svedkami
fundamentálneho neporozumenia podstaty cirkvi a jej úlohy
v spoločnosti. Pretože, ako nám správne pripomína nemecký evanjelický
teológ a etik Dietrich Bonhoeffer, „Cirkev sa musí podieľať na sekulárnych
problémoch bežného ľudského života nie dominovaním, ale pomocou
a službou".23 Navyše, vyššie uvedené myšlienky sú nielen
v rozpore s kresťanskými hodnotami, ale taktiež s demokratickými
princípmi.
Náboženskí démoni
KS Milosť
je na Slovensku známa svojou výraznou kritikou a prejavmi intolerancie
najmä voči tradičným cirkvám, obzvlášť Rímskokatolíckej. Tieto cirkvi sú
považované za „mŕtve" a „obsadené náboženskými démonmi".24 Osoby, ktoré „chodia do kostolov", sú označované za „plné náboženských
démonov".25 Dôležitou súčasťou činnosti tejto cirkvi je
konfrontovanie „modlárstva", „porazenie katolicizmu" a „pomáhanie týmto
ľuďom, aby vedeli nájsť Boha".26 Údelom osôb, ktoré
z Katolíckej cirkvi „nevyjdú a neoslobodia sa", je „veľké súženie,
pobitie a smrť".27
Predstavitelia
KS Milosť nabádajú veriacich, aby zo svojich domovov odstránili a zničili
také náboženské predmety, ktoré sú nimi interpretované ako „modly" (sošky, obrázky
svätých, kríže s vyobrazením ukrižovaného Krista, ruženec, katolícka
náboženská literatúra atď.). Kříž pri príležitosti týždenného pôstu
a vstupu do roku 2013 veriacich povzbudzoval, aby našli odvahu „vyhodiť
modly domácich bôžikov" a „vyhnať z domu démonov".28
Nitriansky
pastor Dupan vyzýva ešte konkrétnejšie: „Vážne si daj prilbu, úplne sa ozbroj,
choď do dielne a použi patričné prostriedky. Vážne, jeden brat si
uskladnil modly doma v nejakej pivnici alebo kde, že ich pôjde na druhý
deň zlikvidovať, do rána mu zhorela pivnica. Ako vážne sa dejú takéto
nadprirodzené veci. Prečo? Lebo je za tým obrovská sila démonov, ducha smrti.
Preto je veľmi dôležité, aby sa človek z toho vyslobodil, lebo to ovplyvní
naozaj tvoj život."29
V tejto
súvislosti býva jedným z často citovaných príkladov starozákonný kráľ
Ezechiáš, ktorý pre obnovu v Izraeli „veci roztrieskal, zničil,
rozmlátil".30 (2 Krľ 18, 4) Pastor Kuba veriacich vyzýva: „Buď
uctievaj Pána, alebo uctievaj sošky, obrazy, krížiky, medailóniky krásne zalaminované.
Vidíte, on to všetko rozmlátil. Ale pozrite, keď sa do cirkvi dostane taká
atmosféra, že ľuďom toto nie je jasné, majú taký sentimentálny pocit, že keby
toto kázali verejne, takže tým pošliapu náboženské cítenie niektorých ľudí.
Vďaka Bohu! Mňa to vôbec nemrzí. Ja som rád, že ho pošliapem. Človek sa musí
obrátiť, musí sa oslobodiť, musí zanechať tieto veci."31 Podobne
Kříž dáva za vzor starozákonného kráľa Asu a upozorňuje veriacich, že pre
dosiahnutie prebudenia je nutné „rozbíjať" a „boriť" modly.32
Treba
dodať, že som sa počas doterajšieho výskumu nestretol s prípadom, kedy by
predstaviteľ KS Milosť vyzýval veriacich k ničeniu majetku cudzej osoby
alebo verejného majetku. Zaujímavý prípad však nastal v Banskej Bystrici,
ktorý Daniel Šobr, pastor KS Milosť v Brezne, opisuje vo svojej kázni
nasledovne: „Poznal som jedného človeka, býval v Banskej Bystrici, ktorý
urobil obrovskú hanbu kresťanom. A možno to i myslel dobre, ale
v jeho živote bol fanatizmus. V Banskej Bystrici na námestí je modla.
Tú modlu ľudia uctievajú, nosia jej tam kvety, modlia sa tam k takej
jednej soche. A ten brat urobil jednu takú vec, že tam prišiel a tie
kvety tam rozkopal, rozhádzal a keď na neho prišla polícia, tak ešte
vykrikoval, že je z Kresťanského spoločenstva Milosť. To je strašné, náš
boj nie je proti krvi a telu, ale proti duchovným mocnostiam. Mal sa
modliť, tie kvety za to nemohli. Mal sa modliť za to, aby tí ľudia, ktorí tam
tie kvety dávali, aby ich tam nedávali - aby poznali pravdu a pravda aby
ich vyslobodila."33 Citovaná pasáž výstižne ilustruje vážny problém
a vnútorné rozpory v učení KS Milosť. Napriek tomu, že Šobr konanie
predmetnej osoby odsúdil, informovaný pozorovateľ nemôže prehliadnuť koreláciu
medzi jej konaním a extrémnym učením KS Milosť.
Démoni na ulici
Na
Slovensku by sme len ťažko hľadali náboženskú skupinu, ktorá by sa KS Milosť
vyrovnala v nasadení a snahe obrátiť ľudí - vrátane členov iných
cirkví - na svoju vieru, hoci úspešnosť ich verejných aktivít sa javí
neprimeraná vynaloženému úsiliu a prostriedkom. Napríklad pouličné
evanjelizácie sa stretávajú s nízkym záujmom obyvateľov a niekedy
dokonca s neskrývaným odporom. Kříž túto skutočnosť objasňuje nasledovne:
„Diabol robí všetko možné preto, aby sa ľudia neobrátili. Samozrejme, že
poznáte to vyučovanie o duchovnom boji, napríklad, keď niekomu svedčíme,
tak prichádza veľký odpor."34
Svedecká
výpoveď Michala Belka z KS Milosť v Banskej Bystrici opisuje
konkrétnu situáciu odporu, s ktorým sa evanjelizačné tímy môžu stretnúť na
ulici. Podľa vlastného opisu sa odpor môže prejavovať až fyzickou agresivitou:
„Keď sme boli v Kežmarku, tak keď som hovoril svedectvo - tak to bolo asi
na moje svedectvo - vyštartovala nejaká pani, ja neviem odkiaľ. Tak už som
videl, že keď išla, tak išla tak, že ma nejde povzbudiť. A zastavila sa
pri zvukároch, chytila ich pod krk tam. Ja som kázal ďalej, vtedy to bolo veľmi
zlé, lebo ona reagovala asi na to, čo som ja hovoril - i keď vôbec neviem,
o čom som hovoril - ale viem, že ona reagovala a že tí démoni, ktorí
boli v nej, to nestrpeli."35 V súvislosti so skúmanou
problematikou je zaujímavé všimnúť si príčinu, ktorá podľa Belka vyvolala
reakciu danej osoby.
Odpor voči
KS Milosť zo strany verejnosti, všeobecne považovaný za „problém tých druhých",
neodrádza KS Milosť od presvedčenia, že konajú Božiu prácu, ku ktorej sa Boh
v budúcnosti výraznejšie prizná. Belko prezentuje zhromaždeným veriacim
pohľad vlastnej viery na to, ako by to mohlo v budúcnosti v uliciach
počas evanjelizácií vyzerať: „Ja verím tomu, že aj tu to príde, že prídu také
veci, že budeme iba kázať a že ľudia na ulici budú padať ako za čias
Wesleyho alebo Wiggleswortha, že ľudia padali pod Božou mocou na ulici, že
ľudia boli uzdravovaní, keď sa kázalo. Keď prídu tam, tak bude taká atmosféra,
že budú démoni vychádzať ako na bežiacom páse."36
Oslobodzovanie od démonov
V KS
Milosť sa kladie enormne silný dôraz na „službu oslobodenia" (exorcizmus) od
vplyvu a pôsobenia démonov v živote človeka. Zvláštnosťou je, že
najčastejším objektom exorcizmu sú sami veriaci KS Milosť. Paradoxne, mnohí
veriaci cítia potrebu byť znovu a znovu oslobodzovaní. Podľa učenia KS
Milosť ľudská duša - kde sídli „najväčšia hromada démonov"37 -
nemôže byť premenená bez oslobodzovania. Kříž priznáva, že „žiadna z tém
v rámci charizmatického hnutia nie je taká kontroverzná, ako práve
oslobodzovanie".38
Domnienku,
že v niektorých prípadoch môže ísť o pochybnú až nebezpečnú prax,
odôvodňuje nasledovný opis Křížovej skúsenosti s výkonom exorcizmu: „Mali
sme jedno prebudenie pred piatimi rokmi, to bolo úplne bežné - ráno bola výzva,
desiati až pätnásti boli vpredu, bolo treba držať si nosy, lebo dym bolo cítiť,
aj iné bolo cítiť, alkohol bolo cítiť. Ale bolo veľmi zaujímavé, že mimoriadne,
mimoriadne sa prejavovala Božia sila. Stačilo sa ho dotknúť, on padol, jeden sa
dokonca prehol ako luk a takto nadskakoval, až som pozeral. Obrovská Božia
sila. Evidentne, evidentne vedeli prijať, že Božia moc pracovala, ale, ale,
ale, ale - vstal, poďakoval a išiel do krčmy nazad. No a druhú nedeľu
bolo to isté divadlo s tým, že viacej kričal, viacej sa nadhadzoval. Ono
tam bol taký jeden chlapík, on bol celkom malý a keď ležal na chrbte, on
si takto sadol do luku a normálne takto nadskakoval nad zemou a druhú
nedeľu prišiel, bolo viacej kriku, viacej sa metal a keď sme vyhnali
démonov, išiel znova piť. Keď sem prišiel tretí deň, tretí raz, tretiu nedeľu,
znovu sa postavil, znovu padol, ale navyše zbrunátnel, úplne sčervenel
a vážne, ja som vtedy dostal myšlienku, neviem či bola od Boha, ale som si
uvedomil: keď sa s ním ešte budeme modliť, on môže zomrieť a mňa
zavrú."39
Videozáznamy,
ktoré by odbornej verejnosti umožnili pozorovať a analyzovať praktiky
oslobodzovania v KS Milosť sú nedostupné a nie je ich ani dovolené
počas zhromaždení vyhotovovať. Spoliehať sa preto môžeme iba na výpovede
bývalých členov KS Milosť alebo na samých pastorov. Kříž napríklad
v súvislosti s exorcizmom uvádza: „A na tomto trvám, že je
potrebné vyhnať démona z človeka von a budete vidieť, že to funguje.
Obyčajne najštandardnejší spôsob, ako démoni vychádzajú, je kašľom alebo
nejakým prejavom v respiračnom orgáne - v pľúcach, obyčajne začne
vydychovať."40
Zaujímavé
je tiež vyjadrenie pastora Kubu, pretože okrem iného poukazuje na už skôr
zmienenú súvislosť medzi napĺňaním Duchom Svätým a oslobodením sa od
démonov: „Napríklad keď chceš, aby z teba vyšli démoni - a to môžeš
aj sám sa vyslobodiť - vieš, čo musíš urobiť? Musíš proste, keď je služba,
potrebuješ proste normálne vydýchnuť. Často to hovoríme, niekedy proste ľudia
prídu, aby sme sa modlili za vyslobodenie. Tak ja položím ruku, ja sa modlím
a počujem, ako sa osoba modlí. Hovorím »nemodli sa, veď ja sa modlím, to
si sa mohol modliť aj sám«. (...) Derek Prince vyučuje, že nemôžeš mať ani
zavreté ústa, lebo tým proste zabrániš, aby vyšli. Ty proste iba spolupracuj.
Ja sa budem modliť a ty proste zhlboka vydýchni, viackrát vydychuj, dobre?
Dokedy nebudeš cítiť, že si sa úplne oslobodil, uvoľnil. A takto to je.
A keď sa zase chceš naplniť Svätým Duchom, tak urobíš, ako keby si pil."41
Veriaci KS
Milosť praktizujú duchovný boj nielen v rámci bohoslužobných priestorov,
ale aj v domácom prostredí. Mário Ovčár, pastor KS Milosť
v Liptovskom Mikuláši, jednu takúto udalosť opisuje: „Všeličo vieme urobiť
u nás v domácnosti. Vyznať hriech vieme. Démonov zo seba povyháňať
pri rôznych situáciách, vážne, a je to krásne manželstvo. Niektorí sa
boja, nevedia, že i toto môžu robiť. Lebo to démoni veľakrát robia zlú
atmosféru. Ja napríklad niekedy sa trošku nahnevám, zdvihnem hlas, naprávam
deti a v rámci nápravy aj povyháňam démonov. Nie často, ale niekedy
áno. Poviem: dosť, ukončujem túto atmosféru, v mene Ježiša Krista! Vyháňam
stadiaľ všetkých démonov zlosti, hnevu, hádky - v mene Ježiša Krista! Aká
bázeň zostúpi na domácnosť. Ale musíš to v Duchu robiť a musíš byť
otec, ktorý miluje svoje deti - tie vedia, že keď vyháňaš démonov, že nie ich
vyháňaš z domu."42
Kříž
priznáva, že „my proste koľkokrát ani nevieme (či je démon v človeku
prítomný), i tak démonov vyháňame. My to robíme asi tak, že pre istotu
vyháňame démonov. Je to niečo, ako keď ty tušíš, že niekde v obilí je
sviňa, kanec, nejaká šelma, nejaký nepriateľ a nevieš, kde. Ale podľa
prejavov, šuchot je tam, nejaké zaručanie, tak vezmeš guľomet a pekne to
všetko vystrieľaš. To znamená, že strelíš aj tam, kde ten nepriateľ nie je, ale
tým, že to urobíš, tak je obrovská pravdepodobnosť, že ho trafíš."43 A vo vysvetľovaní pastor Kříž pokračuje: „Ježiš by to robil inak, ľudia
s lepším rozlíšením v Duchu by to robili inak. My to robíme takto -
výsledky sú a to je pre nás dôležité. (...) Možno, že niekedy sme vyháňali
démona z človeka zbytočne, ale prežil to, no tak čo, nech nám odpustí.
Niekedy sa nad tým aj zabavíme. Je potrebné to brať s určitým nadhľadom."44
Dôraz sa
kladie na to, aby sa démoni vyháňali a „moc mena Ježiš" uplatňovala -
napriek kontroverziám - verejne. Kříž zhromaždeným veriacim objasňuje:
„Napríklad Pavol vyhnal toho démona verejne. A to až tak verejne, že to
všetci vedeli a dostal sa do basy. (...) Takže veľmi vás povzbudzujem, bojujte
o svoju slobodu v každej oblasti, preháňajte satana."45 Odkazujúc na príklad Márie Magdalény, z ktorej podľa biblického pisateľa
Ježiš vyhnal sedem démonov, Kříž hovorí: „Bolo to utajené? Nie, celý svet to
vie. (...) Tiež to bolo verejné: dávila sa pritom, grcala možno, kričala veľkým
krikom."46
Záver
Rozsahové
možnosti tohto článku neumožňujú zamyslieť sa nad niektorými ďalšími dôležitými
aspektmi diskutovanej problematiky. Pozornosť by si zaslúžila komplexná téma
vzťahu medzi ľudskými chorobami a démonickou aktivitou, vrátane toho, ako
predstavitelia KS Milosť vysvetľujú svoje vlastné zdravotné ťažkosti
v kontexte tzv. teológie zdravia a bohatstva (prosperity). Akúkoľvek
kritiku svojho učenia a praxe považujú za nelegitímnu, svojich kritikov
démonizujú a samých seba stavajú ako autentickú cirkev do úlohy
prenasledovaných. Ani na exploráciu tejto dôležitej témy nezvýšil priestor.
Rovnako to platí o bližšom skúmaní otázky démonov vo vzťahu k ľudským
emóciám, rodinným vzťahom, látkovým závislostiam, pastoračnej starostlivosti a
ďalším témam.
Stephen
Parsons, odborník na démonológiu,47 uvádza: „Zo všetkých systémov
viery, ktoré môžu jednotlivca potenciálne poškodiť, je predstava, že démonické
príčiny sú koreňom mnohých bežných ľudských problémov, možno najviac
alarmujúca. (...) Pravidelné objavovanie ‚démonov‘ vo vnútri ľudí je
pravdepodobne v najlepšom prípade vyhýbaním sa zodpovednosti
a v najhoršom prípade otvorením sa pre závažné zneužitie moci voči
jednotlivcovi."48
Parsons
ďalej varuje, že exorcizmus môže byť „zažívaný ako hlboká invázia psychiky,
vedúcej k nočným morám a iným formám psychických porúch"
a vyzýva: „Teológia, ktorá nachádza v ľuďoch démonov, zapríčinených
rozličnými situáciami a okolnosťami, potrebuje tiež byť starostlivo
preskúmaná. Nie je démon hľadaný na nesprávnom mieste? Možno by mal byť hľadaný
v každej situácii zneužívania moci, vrátane používania neprimeraného
exorcizmu."49
Prijatie
extrémneho učenia o démonoch, a to najmä zo strany psychicky
labilnejších osôb, a praktizovanie exorcizmu môže viesť aj k ľudským
tragédiám, či dokonca smrti.50 Práve z týchto dôvodov je nutné
priamo poukázať a jednoznačne odmietnuť tak militantné postoje KS Milosť,
ako aj ich extrémne učenie o démonoch a s ním súvisiacu prax.
Poznámky:
1 Lewis, C. S.: The Screwtape
Letters. Harpers Collins, New York 1996, s. 9
2 Pozri napríklad kázne: Duchovný boj
(R. Bravčok, 17. 3. 2013), Duchovný boj (Z. Drlík, 9. 2. 2014), Kresťanstvo
v moci (M. Dupan, 6. 10. 2013), Duchovná sila (M. Dupan, 2. 6. 2013),
Víťazstvo nad Amalechom (J. Kříž, 24. 4. 2012), Byť v moci Božej (P. Kuba,
1. 7. 2012), Duchovný boj (P. Minárik, 24. 2. 2014), Slobodný od démonov (P.
Minárik, 6. 10. 2013), Ako zvíťaziť v boji (M. Ovčár, 14. 6. 2013),
Skutočne máme moc? (A. Šesták, 26. 10. 2014), Duchovný boj (A. Šesták, 27. 11.
2013), Strategický duchovný boj (A. Šesták, 19. 8. 2012), Duchovný boj (J.
Slamený, 2. 2. 2014), O moci (B. Šlichtík, 9. 11. 2014); alebo články
v časopise Logos: Víťazstvo (J. Kříž, 12/2013), Moc a sila (J. Kříž,
5/2008), Zabij svého obra (J. Kříž, 10/2011), Achab, infantilizmus a pacifizmus
(J. Kříž, 7/2007).
3 Kříž, J.: Bohoslužobné
zhromaždenie, Dom viery Poprad, 14. 9. 2014
4 Kříž, J.: Bohoslužobné
zhromaždenie, KS Milosť Banská Bystrica, 16. 6. 2013. Pozri tiež Šobr, D.:
Preklad Biblie - Evanjelium podľa Matúša, Logos 1/2012
5 Kříž, J.: Bohoslužobné
zhromaždenie, KS Milosť Banská Bystrica, 29. 12. 2011
6 Šesták, A.: Kresťanská konferencia,
Košice, 1. 6. 2013
7 Kázeň A. Šestáka Strategický
duchovný boj, KS Milosť Martin, 19. 8. 2012
8 Tamže
9 Kázeň M. Dupana Naštartuj sa, KS
Milosť Nitra, 2. 9. 2012
10 Kříž, J.: Relácia S Jaroslavom
Křížom, 13. 8. 2013
11 Kázeň J. Kříža Čarování skrze
slova, Církev víry Milost Praha, 23. 2. 2014
12 Kázeň P. Kubu Vzepři se hříchu,
Církev víry Milost Ostrava, 11. 8. 2013
13 Kázeň P. Minárika Ciele
a vízie, Dom viery Poprad, 9. 1. 2013
14 Ondrášek, Ľ. M.: Neocharizmatické
hnutie na Slovensku: Základná analýza teológie a praxe Kresťanských
spoločenstiev. Ústav pre vzťahy štátu a cirkví, Bratislava 2011, s. 85-92.
Z aktuálnejších materiálov pozri Kázeň M. Dupana Štruktúra duchovného sveta, KS
Milosť Nitra, 13. 10. 2013
15 Kříž, J.: Bohoslužobné
zhromaždenie, KS Milosť Banská Bystrica, 25. 4. 2013
16 Kázeň P. Kubu Modly, KS Milosť
Žilina, 26. 2. 2012
17 Kříž, J.: Bohoslužobné
zhromaždenie, Dom viery Poprad, 14. 9. 2014
18 Kříž, J.: Bohoslužobné
zhromaždenie, KS Milosť Banská Bystrica, 20. 6. 2013
19 Tamže
20 Kříž J.: Kresťanská konferencia,
Banská Bystrica, 21. 7. 2013
21 Tamže
22 Kázeň M. Dupana Urči svoju
budúcnosť, KS Milosť Nitra, 22. 12. 2013
23 Bonhoeffer, D.: Letters and Papers
From Prison. Macmillan Company, New York 1967, s. 204
24 Kázeň P. Kubu Proste si čokoľvek
chcete a dostane. KS Milosť Žilina, 28. 4. 2013
25 Tamže
26 Kázeň J. Kříža Jak překonat životné
bouře, Církev víry Prostějov, 21. 4. 2012
27 Kázeň P. Minárika História cirkvi
v Zjavení Jána, 16. 6. 2013
28 Kázeň J. Kříža Odolaj ťahu sveta,
KS Milosť Banská Bystrica, 27. 12. 2012
29 Kázeň M. Dupana Boj sa hrešiť, KS
Milosť Nitra, 12. 5. 2013
30 Kázeň P. Kubu Modly, KS Milosť
Žilina, 26. 2. 2012
31 Tamže
32 Kříž, J.: Kresťanská konferencia,
Košice, 16. 11. 2013
33 Kázeň D. Šobra Pravda a lež, Církev
víry Třinec, 21. 8. 2013
34 Kázeň J. Kříža Čarování skrze
slova, Církev víry Milost Praha, 23. 2. 2014
35 Belko, M.: Bohoslužobné
zhromaždenie, KS Milosť Banská Bystrica, 16. 6. 2013
36 Tamže
37 Kázeň J. Kříža Premeň svoju dušu,
KS Milosť Banská Bystrica, 3. 4. 2005
38 Kázeň J. Kříža Oslobodenie, KS
Milosť Banská Bystrica, 24. 1. 2008
39 Kázeň J. Kříža Premeň svoju dušu,
KS Milosť Banská Bystrica, 3. 4. 2005
40 Kříž, J.: Relácia S Jaroslavom
Křížom, 13. 8. 2013. Pozri tiež Kázeň R. Bravčoka Oslobodenie, KS Milosť
Lučenec, 17. 7. 2013
41 Kázeň P. Kubu Moc vzkriesenia
v našich životoch, Církev víry Milost Praha, 26. 5. 2013
42 Kázeň M. Ovčára Božia bázeň, KS
Milosť Liptovský Mikuláš, 26. 1. 2014
43 Kříž, J.: Relácia S Jaroslavom
Křížom, KS Milosť Banská Bystrica, 13. 8. 2013
44 Tamže
45 Kříž, J.: Bohoslužobné
zhromaždenie, Dom viery Poprad, 14. 9. 2014
46 Tamže
47 Pozri Bates, S.: Should you trust
a vicar? The Guardian, 7. 6. 2000
48 Parsons, S.: Ungodly Fear. Lion
Publishing, Exford 2000, s. 112-113
49 Tamže
50 Pozri napríklad Vasagar, J.: The
Exorcist. The Guardian, 15. 1. 2001