V Matúšovom evanjeliu nám Ježiš dáva jednoduchý návod,
ako rozoznáme falošných prorokov, keď vraví, že ovocie, ktoré prinášajú, ich
prezrádza (Mt 7, 15-16). Súčasní falošní proroci prinášajú nedorozumenia,
konflikty, štiepenia, bludy a nepokoj. Vystupujú v médiách
a svoj úspech merajú množstvom divákov a majetku, ktorý vďaka svojej
„kazateľskej" činnosti získali. Správajú sa ako mediálne hviezdy a pravosť
svojej náuky potvrdzujú tým, že Boh ich skutočne miluje, pretože sa o nich
stará. Božiu lásku a starostlivosť dokazujú veľkosťou svojho majetku, žijú
nákladným životom a z ekonomickej stránky sa im očividne darí.
Veriaci človek sa neraz stretáva s úvahami
o vzťahu Božej lásky a hmotného zabezpečenia. Ak ma Boh miluje, prečo
dopustil, aby som bol chudobný, aby som sa trápil? V konfrontácii
s teológiou prosperity musí potom dôjsť k záveru, že sa nesprávne
modlí, je málo zbožný, alebo je dokonca zlý, ak nežije v bohatstve. Aj
v Starom zákone nachádzame narážky na to, že koho si Boh vyvolil, toho aj
požehnal, nielen na potomstve, ale i na majetku. Ten však nie je
podstatným znakom vo vzťahu starozákonného človeka k Bohu.
Aká je teda cesta kresťana? Má si zúfať nad tým, že nemá
majetok, nežije v prepychu a luxuse, lebo ho Boh nemiluje? Alebo sa
má začať usilovať o nadobudnutie bohatstva, čím získa dôkaz o tom, že
ho Boh miluje? Prípadne sa má začať intenzívne modliť alebo postiť, aby ho Boh
obdaril blahobytom? Tieto otázky sú v príkrom rozpore s úvahami
Ježiša, ktorý v Matúšovom evanjeliu upozorňuje na to, že kde je náš
poklad, tam je naše srdce (Mt 6, 21). Ak je naším pokladom bohatstvo
a prosperita, potom i naše srdce sídli v majetku a nie
v Bohu. Takýto postoj je modloslužbou, pretože Boh nie je cieľom nášho
úsilia, ale je iba nástrojom na dosiahnutie našej prosperity. Evanjelium
prosperity teda nie je dobrou zvesťou o láske Boha k človeku, ale je
len jednoduchým komerčným plánom, ako získať bohatstvo. Boh je prostriedok
a človek manažér. Diktuje Bohu, ako sa má správať v ľudskom pláne
prosperity. Boh je postavený do služby človeku nie ako Spasiteľ
a Vykupiteľ, ale ako ekonomický prostriedok na získanie bohatstva.
„Nikto nemôže slúžiť dvom pánom. Buď jedného bude nenávidieť
a druhého milovať, alebo k jednému bude lipnúť a druhým pohŕdať.
Nemôžete slúžiť Bohu i mamone," napomína Ježiš svojich poslucháčov (Mt 6,
24). Ježiš nevraví, že človek nemôže mať majetok, rozhodujúce je, kde je jeho
srdce. Božie kráľovstvo nie je jedlo ani nápoj, ale spravodlivosť, pokoj
a radosť v Duchu Svätom (Rim 14, 17). Ak teda hľadáme Božie
kráľovstvo, jeho prítomnosť sa neprejavuje bohatstvom, jedlom a pitím, ale
spravodlivosťou, láskou a pokojom. A podľa toho, čo okolo seba šíria
noví „proroci", zistíme, kde je ich srdce a do akého kráľovstva nás
pozývajú.
biblické slovo
Evanjelium zvodnej prosperity
PETER KONDRLA
Toto uč a prikazuj. Ak niekto učí inak
a nepridržiava sa zdravých slov nášho Pána Ježiša Krista ani učenia pravej
zbožnosti, je namyslený, ničomu nerozumie a chorobne rád sa škriepi
a háda. Z toho vzniká závisť, svár, rúhania, upodozrievanie, vzájomné
nezhody ľudí, ktorí majú zvrátenú myseľ. Sú to ľudia, ktorým chýba pravda
a domnievajú sa, že zbožnosť je prostriedok obohatenia. Veľkým ziskom je
však zbožnosť spojená so spokojnosťou. Nič sme si totiž nepriniesli na svet
a nič si z neho nemôžeme odniesť. Ak máme pokrm a odev, buďme
s tým spokojní. Lebo tí, čo chcú zbohatnúť, upadajú do osídel pokušenia
a sú pod vplyvom mnohých nerozumných a škodlivých žiadostí, ktoré
ponárajú ľudí do skazy a záhuby. Veď koreňom všetkého zla je láska
k peniazom. Z túžby po nich niektorí zblúdili z cesty viery
a spôsobili si mnoho bolestí. (1 Tim 6, 2–10)
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 19624x