Pentekostálne hnutie prinieslo do kresťanského
sveta aj jeho teologického myslenia výrazný misijný podnet týkajúci sa tretej
osoby Najsvätejšej Trojice. Ide o doktrínu krstu v Duchu Svätom s jeho
sprievodným znakom hovorenia v jazykoch, tzv. glosoláliou. Tento impulz sa
ukázal ako veľmi účinný nástroj a pentekostálne hnutie sa i vďaka tejto
myšlienke rozšírilo do celého sveta. Existuje teda popri skúsenosti obrátenia
ku Kristovi a krste vo vode ešte nejaká ďalšia, svojbytná kresťanská
skúsenosť daru Ducha Svätého? Ide o jednorazovú, alebo znovu a znovu
sa opakujúcu skúsenosť? Akým spôsobom je v Písme spojená s prejavom
hovorenia v jazykoch? Čo to vlastne je za jav a akým spôsobom mohol
byť zahrnutý do fungovania kresťanskej cirkvi? V tomto článku sa chcem
pokúsiť o stručnú biblickú analýzu pasáží, ktoré sa
zaoberajú hovorením v jazykoch a krstom v Duchu Svätom. Najskôr
by som však rada predstavila spôsob, akým rôzne cirkvi dar Ducha Svätého vo
svojom historickom vývoji reflektovali a čo nové v tejto oblasti
prinieslo pentekostálne hnutie.