V súčasnosti sa
odhaduje, že počet aktívne pôsobiacich siekt, nových náboženských smerov
a kultov na celom svete dosiahol ohurujúce mnohotisícové číslo. Je odrazom
čias, v ktorých žijeme. Aké sú podľa vás konkrétne príčiny nebývalého rozmachu
siekt?
Vo všeobecnosti je to najskôr určité duchovné vákuum, ktoré
sa rozmáha najmä vo vyspelých západných civilizáciách. Toto vákuum je
v značnej miere výsledkom ateizácie, ktorú sprevádza odklon od tradície
založenej na kresťanskom (resp. židovsko-kresťanskom) náboženskom
a morálnom kultúrnom dedičstve. Viera v pokrok - toto náboženstvo
moderných čias - však nedokáže človeka uspokojiť, ak je konfrontovaný
s neočakávanými, no čoraz zreteľnejšími vedľajšími účinkami tohto pokroku -
devastáciou životného prostredia, zbedačovaním celých svetadielov, stratou
individuálneho zmyslu života a odcudzením. Životnému štýlu, ktorý mu ponúka
konzumná spoločnosť, chýbajú hodnoty, o ktoré by sa mohol v krízových
situáciách naozaj oprieť. Človek prahne po kvalite života, ale nevie si vážiť
sám život, túži po slasti, ale nechápe zmysel odriekania a utrpenia, chce
maximálnu slobodu, ale zabúda na zodpovednosť. A tak človek stráca
orientáciu, bez ktorej však ťažko môže byť spokojný. Ak v takejto
vnútornej nespokojnosti stretne niekoho, kto mu sľubuje jednoduché riešenie, je
vo veľkom pokušení podľahnúť. Najmä ak sa to riešenie predkladá ako nové. Sme
totiž takí zmanipulovaní vierou v pokrok, že sa často ani nezamýšľame nad
tým, či nové je aj lepšie. Nechceme sa vrátiť k tradícii („tá už zlyhala"
- sugerujú nám). A to je priestor na pôsobenie siekt, nových náboženských
smerov a kultov.
Aké charakterové
skupiny ľudí a v akom psychickom stave sekty najčastejšie oslovujú
a získavajú do svojich radov?
Nemyslím si, že by jestvovala dajaká špecifická charakterová
štruktúra ľudí, ktorá by ich predurčovala na to, že podľahnú sektám. Skôr sa
zdá, že existujú určité krízové obdobia života či krízové životné situácie,
v dôsledku ktorých človek stráca istotu vo svojej dovtedajšej orientácii
a stáva sa bezbrannejší voči vonkajšej manipulácii, a teda aj voči
pôsobeniu siekt (preto sú vďačnými prijímateľmi aktivity siekt zvlášť mladí
ľudia). Nešpecificky tu však nepochybne zohráva úlohu aj spomínaná kríza
hodnôt, ktorá sprevádza kultúru súčasnej západnej civilizácie.
Mohli by ste sa aspoň
v krátkosti zmieniť o metódach, ktoré sekty používajú?
Bude asi vhodné odlíšiť „typické" sekty, ktoré fungujú
prostredníctvom priameho kontaktu svojich členov a jasne sa vyčleňujú
z ostatného spoločenstva ako osobitne vyvolená skupina, aj keď sa zároveň
usilujú o nábor nových členov. Pri nábore nových členov spravidla ponúkajú
nielen „zaručené" riešenie konkrétnych problémov indivídua, ale poskytujú mu aj
nevídanú ľudskú podporu, hrejivú atmosféru pri stretnutiach a pocit
nezištnej osobnej zainteresovanosti. Mnohí členovia siekt si na toto obdobie
spomínajú ako na jedno z najradostnejších období života. Až neskôr si
sekty človeka čoraz väčšmi podmaňujú rôznymi prostriedkami psychickej manipulácie
tak, aby sa slepo podroboval autoritárskej mocenskej štruktúre sekty (obvykle
so žijúcim charizmatickým vodcom na čele) a jej rigidným, nemenným pravidlám.
Na druhej strane však jestvujú oveľa voľnejšie fungujúce
sektárske hnutia, ktoré si nárokujú plniť funkciu nových celosvetových
náboženstiev. Typickým predstaviteľom je v súčasnosti hnutie New Age (Nový
vek). Toto rôznorodé hnutie bez špeciálnej organizačnej štruktúry je
z filozofického a teologického hľadiska akousi zmesou panteizmu
a zbožšťovania človeka. Je zároveň návratom k inovovaným pohanským
tradíciám a kultom, obratom k náboženským kultom a praktikám
Východu, znovuobjavovaním okultizmu, mágie a iných zdrojov ezoteriky,
pričom sa - využívajúc nedokonalosť a neúplnosť vedeckého poznania sveta -
usiluje o zdanie vedeckosti hľadaním akýchsi metaforických analógií medzi
rôznymi vedeckými teóriami (napr. v oblasti modernej fyziky) a svojou
ideológiou. Prispieva tým k nárastu celkového relativizmu nielen
v poznaní, ale i v hodnotovej orientácii súčasného človeka. (Tým
nepriamo napomáha aj šírenie iných siekt.) Pri svojom šírení sa ideológia tohto
hnutia opiera navyše o metódy masového ovplyvňovania. Všimnime si nielen
jestvujúcu záplavu ezoterickej literatúry, ale aj pôsobenie masmédií, najmä
televízie (filmy s magickou tematikou, s postavami zo záhrobia,
s mimozemšťanmi či s prirodzene nevysvetliteľnými záhadami -
napríklad známy seriál Akty X). Vytvára sa tým spoločenská atmosféra alebo
mentalita, ktorej aj vzdelaný človek môže podľahnúť.
Najčastejším javom,
ktorý pozorujeme na ľuďoch, ktorí vstúpili do niektorej zo siekt, je ich
ťažkopádna komunikácia s okolitým svetom, ba dokonca
i s najbližšími priateľmi či rodinnými príslušníkmi. Takýto človek je
pohltený sektou, ktorá sa mu snaží vypĺňať a organizovať voľný čas
a o všetko ostatné stráca živý záujem. Čo sa s ním konkrétne
deje, aký deštruktívny proces napáda integritu jeho osobnosti?
Je to v značnej miere práve dôsledok toho, že sekta sa
mu usiluje vyplniť a organizovať všetok (nielen voľný) čas, čo spôsobuje,
že človek sa nemá kedy zaoberať úvahami o správnosti toho, čo sa
s ním deje. No je to zároveň aj jedna z ciest psychickej manipulácie.
Tým, že sa podľa určitého rozvrhu naplánuje správanie človeka, mení sa
automaticky aj spôsob jeho myslenia a emočného prežívania. Ide
o mechanizmus, ktorý je v psychológii známy z teórie kognitívnej
disonancie - človek nie je schopný dlhodobo zvládať nesúlad (disonanciu) medzi
svojím správaním, myslením (názormi, racionálnym hodnotením skutočnosti) a emóciami
(citovým vzťahom ku skutočnosti), teda medzi tými zložkami psychiky, ktoré
rozhodujúcim spôsobom determinujú identitu človeka. Ak sa zmení jedna
z týchto zložiek, nastáva zodpovedajúci posun aj v ostatných dvoch,
aby sa zmenšil nesúlad medzi nimi (funguje tu akýsi nevedomý mechanizmus obrany
pred vnútorným, intrapsychickým konfliktom, ktorým by tento nesúlad človeka
enormne zaťažoval). Hoci sekty nezanedbávajú ani ovplyvňovanie myslenia
a emotivity indivídua, ovplyvňovanie správania (napr. aj vypĺňaním
a organizovaním času) sa ukazuje ako obzvlášť efektívna metóda jeho
manipulácie. Výsledkom je zmena identity človeka. Zmenená identita potom
spôsobuje, že človek stráca svoje dovtedajšie sociálne väzby a spôsoby
reagovania. Dokonca aj pri komunikácii s bývalými priateľmi
a príbuznými (ktorých nezriedka odvrhuje) sa objavujú bariéry, ktoré
pravdepodobne zodpovedajú tomu, čo ste nazvali ťažkopádnou komunikáciou.
Aké ďalšie príznaky
či následky badať na ľuďoch, ktorí uverili a naplno sa oddali sekte?
Azda najzávažnejším následkom je práve zmienená zmena
identity. Jej príznakmi sú však nielen komunikačné bariéry s okolitým
svetom, ale predovšetkým fenomén, ktorý by sa dal nazvať závislosťou od sekty.
Svojimi charakteristikami je podobný chorobnej drogovej závislosti. Všetko sa
prehodnocuje a reinterpretuje v zhode s indoktrinovanými
požiadavkami sekty, ktoré sa stávajú centrom a zmyslom života. Práve preto
sa niekedy takéto sekty a kulty označujú ako deštruktívne - deštruujú pôvodnú
identitu človeka a prostredníctvom novoindoktrinovanej identity ho robia
natoľko závislým od sekty, že človek stráca svoju slobodu.
Iným znakom, ktorý charakterizuje príslušníkov
deštruktívnych siekt, je ich nekritickosť voči tomu, že by mohli byť
zmanipulovaní, a preto sa im dá len veľmi ťažko pomôcť. Akékoľvek
naliehanie v tomto smere ich obyčajne iba utvrdzuje v „sektárskom"
presvedčení a zvyšuje ich závislosť od sekty. (Práca s nimi si preto
vyžaduje osobitný prístup, ktorý sa dakedy pomerne príhodne označuje ako deprogramovanie.)
Svetová verejnosť
bola už viackrát šokovaná správou o masových samovraždách členov
niektorých siekt. Na základe čoho je vôbec možné dohnať ľudí až k takejto
absurdite?
Prípady masových samovrážd členov niektorých siekt sú
ukážkou, kam až môže ľudí doviesť príslušnosť k týmto sektám. Pre bežného
človeka je takáto absurdita ťažko pochopiteľná. Poukazuje však nielen na
zvrátenosť ideológie určitých siekt, ale aj na skutočnú silu psychologickej
manipulácie ľudí.
Čo je to psychokult?
Mohli by ste opísať základné princípy a techniky niektorých z nich?
Ide o nie celkom výstižné označenie rozličných smerov
a hnutí, ktoré sľubujú zvýšenie ľudského psychického potenciálu, jeho
výkonnosti, zdravia a pod., a to pomocou praktík, ktoré sa opierajú
o rôzne umelo navodené „duchovné zážitky", „osvietenie" atď. Hoci to
o sebe vždy netvrdia (ba niekedy to i popierajú), väčšinou sú
súčasťou rozmanitého hnutia New Age alebo ezoteriky. Popri niektorých smeroch,
pri ktorých sa dá identifikovať ich kultovno-sektársky charakter bez väčších
problémov (napr. Transcendentálna meditácia), patria sem, žiaľ, aj smery, ktoré
sa ocitli takmer na pôde „oficiálnej" psychológie či psychoterapie (napr.
transpersonálna psychológia so svojou „psychoterapeutickou" metódou
holotropného dýchania). Treba sem započítať aj také smery, ako je Silvova
metóda kontroly mysle, reiki atď. Vážnym nebezpečenstvom týchto prístupov je
nielen ich ideologické pozadie (New Age), ale aj to, že používajú metódy
zneužiteľné na psychickú manipuláciu (napr. práca pri zmenených stavoch vedomia
- tranz a pod.).
V spojitosti s týmito smermi a hnutiami
považujem za potrebné vysloviť varovanie aj pred rozmanitými prúdmi takzvanej
alternatívnej medicíny (napr. homeopatia, čiastočne i akupunktúra), ako aj
pred rozličnými módnymi smermi založenými na metódach takzvaného pozitívneho
myslenia.
Ďakujem za rozhovor.
Doc. MUDr. Alojz
Rakús, CSc. (1947) – lekár a psychiater. Pôsobil ako prednosta
Psychiatrickej kliniky Slovenskej zdravotníckej univerzity a v rokoch
1994 až 2002 bol predsedom Psychiatrickej spoločnosti Slovenskej lekárskej
spoločnosti.