Akákoľvek výpoveď o tejto cirkvi je však značne
problematická, pretože sa okrem práce jednej akademickej autorky môže opierať
len o dva typy zdrojov. Jedným je sebaprezentácia tejto cirkvi na
internete,1 ktorá obsahuje aj kánonickú literatúru a veľa
ďalších textov. Avšak informácií o vzniku cirkvi, o jej zakladateľoch
alebo o koreňoch jej vierouky je v tejto prezentácii veľmi málo a
majú skôr mytologický než faktický charakter. Medzery v prezentácii cirkvi
môžu byť spôsobené jej úsilím čo najväčšmi sa chrániť pred prenasledovaním;
nemožno však vylúčiť ani misijné dôvody, lebo potenciálni konvertiti sú tak
málo informovaní o historických okolnostiach vzniku cirkvi. Druhým zdrojom
sú texty, ktoré pochádzajú od nepriateľov cirkvi. Zdá sa, že títo oponenti
vytvárajú v podstate jednotný blok, kde sa spojili vládne úrady, ktoré
túto cirkev prenasledujú, s kresťanskými kritikmi2 obhajujúcimi
skôr ortodoxné kresťanské stanoviská. Ani zatiaľ jediná akademička píšuca o
tejto cirkvi, Emily Dunnová,3 sa argumentom tohto zvláštneho
spojenectva represívnej ideológie s kontrakultovým hnutím nevyhýba.
Situáciu, v ktorej sa Cirkev Všemohúceho Boha nachádza,
formuje niekoľko faktorov. Na prvom mieste je poznamenaná už uvedeným
prenasledovaním. Trpia ním všetky náboženské aktivity, ktoré sa odohrávajú mimo
štátom kontrolovanej organizácie piatich povolených náboženstiev
(protestantizmu, katolicizmu, budhizmu, taoizmu a islamu).4 Noví kresťania, ktorí chcú byť od oficiálnej cirkvi nezávislí, sú preto
v utajení často teologicky izolovaní a chýbajú im teologicky vzdelané
osobnosti.
Druhým dôležitým faktorom je už zmienený rýchly vzrast
kresťanstva v Číne. Počet protestantských kresťanov sa odhaduje na vyše 50
miliónov. Veľká časť z tohto počtu je podobne ako Cirkev Všemohúceho Boha
ovplyvnená hnutím „miestnych cirkví" (pozri Watchman Nee). Kombinácia utajenia
a rastu posilňuje „ľudovú teológiu", v ktorej sa na základe
doslovného výkladu slov Biblie dobre uplatňujú napríklad miléniové koncepty
a tiež presvedčenie o zvláštnej úlohe Číny v kresťanských
dejinách.
Sebapoňatie cirkvi
V samom strede kresťanských dejín vníma samu seba
i Cirkev Všemohúceho Boha. Svoj vznik vidí v kontexte dejín spásy:
v ich poslednej etape, keď sa skončil vek milosti a nastal vek kráľovstva5 a Boh sa stal telom a zostúpil na Východ sveta.6 Duch Svätý začal
pracovať v Číne v roku 1981 a cirkev bola v tejto časti sveta
obnovená. Vrchol nového rozkvetu kresťanstva nastal roku 1983.7 V tomto čase sa Boh vrátil v tele do Číny:8 Kristus sa
narodil do obyčajnej rodiny v severnej Číne, pracoval v domácich
cirkvách, v roku 1989 sa vzdal štúdia a oficiálne vstúpil do domácej
cirkvi.9 Tento obyčajný človek na začiatku februára 1991 „dostal
osvietenie Duchom Svätým",10 vtelil sa do neho Boh,11 a ako Kristus posledných dní začal konať svoje poslanie v Číne.12 Navonok je to obyčajný Syn človeka, ale vo svojej podstate je stelesnením
Božieho Ducha.13 Jeho meno je Všemohúci Boh14 a dôsledkom jeho pôsobenia je vznik Cirkvi Všemohúceho Boha.15 Táto cirkev verí, že Kristus je v súčasnom vtelení žena.16
Božie dielo spásy sa začalo podľa učenia cirkvi pred šesťtisíc
rokmi17 a prebieha v troch obdobiach (vekoch): vek zákona
trval od stvorenia sveta až do narodenia Ježiša a Boh v ňom mal meno
Jehova, s Ježišom sa začal vek milosti (a meno Ježiš je menom Boha
v tomto období) a teraz, začiatkom pôsobenia Syna človeka, nastal
posledný, vrcholný vek kráľovstva. Boh v ňom má meno Všemohúci Boh,18 ktoré odkazuje na slová biblickej Knihy zjavenia (Zj 1, 8).19 V slovách Evanjelia podľa Matúša (Mt 24, 27) o tom, že príchod Syna
človeka bude, ako keď blesk ožiari oblohu od východu po západ, nachádza Cirkev
Všemohúceho Boha potvrdenie, že Boh sa stal telom a zostúpil na Východ,20 do Číny. Z týchto slov je odvodený aj iný názov tejto cirkvi - Blesk
z Východu.
Ženské vtelenie Krista nového veku tak prišlo do krajiny
„veľkého červeného draka" (bytosť z biblickej Knihy zjavenia - Zj 12,
3-4), do krajiny, ktorá je „pevnosťou démonov" a „väzením ovládaným diablom".21 Veľký červený drak predstavuje komunistický režim v spojenectve so štátom
ovládanou cirkvou.22 Cirkev Všemohúceho Boha sa sťažuje na
prenasledovanie, ktoré si vyžiadalo už prinajmenšom desať mŕtvych,23 niekoľko stotisíc ľudí bolo uväznených, niektorí boli mučení a ich majetok
im skonfiškovali.
Cirkev ťažko nesie aj nepriateľskú publicitu v médiách24 a odmietnutie zo strany ostatných kresťanov;25 sklamanie
z reakcie kresťanov sa prejavuje tvrdením, že na čele iných cirkví stoja
antikristovia.26 Pritom všetci „praví veriaci" môžu vo veku
kráľovstva počuť hlas Boha, a to vďaka jeho vteleniu.27 V ich organizáciách však pôsobenie Ducha Svätého ustalo. Všetky
„denominácie a sekty" totiž pokračujú, akoby doposiaľ trval vek milosti, kým
spôsob práce Ducha Svätého sa s novým vekom zmenil.28 Lenže
nakoniec sa i tak všetci praví veriaci v Boha obrátia ku Všemohúcemu Bohu.29 Božie slovo sa zakrátko rozšíri do celého sveta a Boh sa čoskoro verejne
objaví pred všetkými národmi a ľuďmi.30
Tento základný teologický koncept je opísaný v spise
Slovo, ktoré je zjavené v tele. Spis bol preložený do angličtiny (The Word
Appears in the Flesh)31 a je k dispozícii na internete.
Pokladá sa za Božie slovo; sú to proroctvá o Božom diele
v posledných dňoch32 či samo Božie dielo pre súčasný, nový vek.33 Spis sa chápe ako „tretí diel" Biblie, avšak ako jediný z týchto dielov je
relevantný pre tento vek kráľovstva.34 Preto v praxi Bibliu
nahrádza. Pozostáva zo 47 Božích vyhlásení vydaných medzi 20. februárom
a 1. júnom 1992.35 Božie vtelenie v nich hovorí v prvej
osobe. „Nepoužíva tu identitu Jehovu či Ježiša Krista ani Krista posledných dní
(...), ale Stvoriteľa."36
Ku každej z týchto výpovedí „pripája Kristus
vysvetlenie", pretože výpovede „nie je ľahké pochopiť".37 Tieto
vysvetlenia, ktoré o Bohu píšu v tretej osobe, tvoria dodatok prvej
časti spisu. Druhá, najväčšia časť „Božieho slova" sa nazýva Slová vteleného
Syna človeka, keď prichádzal do miestnych cirkví. V úvode k tejto
časti je napísané, že vznikala od druhej polovice roka 1992 do roku 2005 ako
Kristovo kázanie a ďalšie príhovory a že tieto výroky boli zapísané bez úprav.38 Menšiu časť textu potom Kristus sám zapísal. „Nemôžu byť pochyby," píše sa
v úvode, že „sú bezvýhradným výrazom Ducha."39 Tretia,
najkratšia časť, nie je uvedená ani časovo zaradená a obsahuje niekoľko
ďalších textov opísaných z pozície Krista. Doslov k celému spisu
zdôrazňuje, že Slovo, ktoré je zjavené v tele je „iba časťou Božích
výrokov v jeho súčasnom vtelení" a je určený pre tých, ktorí Boha
nasledujú teraz, na počiatku veku kráľovstva.40 Niekoľko ďalších
textov ponúka cirkev na internete už dnes.
Pohľad vonkajších pozorovateľov
Mimocirkevné zdroje sa zhodujú v presvedčení, že
počiatok cirkvi je v roku 1991, keď sa Čao Wej-šan (1951), muž, ktorý mal
skúsenosti s niekoľkými čínskymi novými kresťanskými hnutiami, stretol
s mladou ženou Jang Siang-pin (1973). Tá údajne práve prekonala nervové
zrútenie a vo vypätých momentoch svojho života napísala náboženský text,
o ktorom tvrdila, že je to „Božie slovo".41 Dokončenie prvej
verzie základného spisu Slovo, ktoré je zjavené v tele kladie Emily Dunnová
do roku 1997.42 Avšak medzitým bola v roku 1995 Cirkev
Všemohúceho Boha označená za „zhubné učenie" (sie-ťiao)43 a od
toho času je v Číne ilegálna.44 Asi v roku 2000 získal Čao
Wej-šan politický azyl v Spojených štátoch45 a je veľmi
pravdepodobné, že spoločne s ním je v USA taktiež Jang
Siang-pin.46 Cirkev má hlavnú základňu svojho členstva
v severovýchodných poľnohospodárskych oblastiach Číny, severne od provincie
Che-nan, kde údajne vznikla.
Zrejme i v dôsledku začiatku prenasledovania po
roku 1995 vzrástli v cirkvi miléniové očakávania. V roku 1999 sa
v cirkvi rozšírila predpoveď o konci sveta v roku 2000
a ďalší koniec sveta mal byť v roku 2012.47 Sedemsto či azda až
tisíc príslušníkov cirkvi bolo v súvislosti s koncom sveta roku 2012
zatknutých.48 Roku 2014 sa udiala vražda v reštauračnom
zariadení McDonald's v Čao-jüan v provincii Šan-tung, z ktorej
čínske úrady obviňujú Cirkev Všemohúceho Boha pravdepodobne neprávom (pozri
Vražda v prevádzke McDonald's).49 Oponenti jej prisudzujú tiež únosy
a násilné konverzie.50
Vzťahy Cirkvi Všemohúceho Boha a ostatných čínskych
kresťanov sú napäté. Jedným z dôvodov je misia, ktorú cirkev koná najmä
medzi kresťanmi,51 a kritika, ktorou táto cirkev ostatných
kresťanov a ich spoločenstvá častuje. Kresťania naproti tomu vyčítajú
Cirkvi Všemohúceho Boha herézy, predovšetkým opustenie trojičného poňatia Boha52 a presvedčenie o druhom príchode Krista v ženskej podobe.
V rozpore s ortodoxnou kristológiou je v chápaní tejto cirkvi
tiež Ježišovo pôsobenie: hoci bol Božím vtelením, žil až do dvadsiateho
deviateho roku ako obyčajný človek, než dozrel a začal svoju misiu.53 V tomto zmysle je Ježišov život podobný životu Jang Siang-pin. Ježišova
zásluha pre ľudstvo je v chápaní tejto cirkvi taktiež obmedzená: vďaka
jeho zástupnej smrti sa môžu ľuďom odpustiť hriechy, ale plné spasenie dosiahnu
až vo veku kráľovstva.54
Pozorovatelia si ďalej všímajú, že bohoslužby Cirkvi
Všemohúceho Boha nemajú pevnú liturgiu a pripomínajú domáce cirkvi. Zrejme
nekonajú ani základné kresťanské ríty: o Eucharistii ani o krste sa
v textoch cirkvi nepíše.55 Jej hlavným dôrazom je misia;
prezentuje sa ako hlavná časť náboženského života a povinnosť všetkých
veriacich.56 Misia priniesla (zrejme spolu s prenasledovaním)
rozšírenie cirkvi do viacerých štátov sveta.57 Z dôvodu
represií čínskych úradov nie je známe, koľko príslušníkov má v súčasnosti
vo svojej vlasti; odhady stúpajú až k jednému miliónu.58 Sama
cirkev avšak uvádza, že miestnych zborov je v Číne niekoľko stotisíc
a počet tých, ktorí „sa podriadili menu Všemohúceho Boha", sú milióny.59 V každom prípade však metafora „blesku na Východe" rýchlemu rozšíreniu
tohto spoločenstva istotne zodpovedá.
Watchman nee
Čínski protestanti okrem štátom kontrolovanej protestantskej
cirkvi často nadväzujú na hnutie „miestnych cirkví" alebo tiež „domácich
cirkví" založených čínskym kresťanom Ni Šu-cu (1903 - 1972) zvaným Ni
Tchuo-šeng (Strážca Ni, na Západe je známy pod anglickým pseudonymom Watchman
Nee - na snímke). Ni nadväzoval na učenie takzvaných plymouthských bratov
(darbistov). Myšlienka Johna Nelsona Darbyho (1800 - 1882), že na každom mieste
má byť len jeden zbor kresťanov oslobodených od záväzkov tradície a inštitúcie,
pomáha týmto decentralizovaným a celkom samostatným miestnym zborom prežívať
komunistické represie. Spolu s darbistami patria i Niovi nasledovníci
k širokému prúdu konzervatívneho evanjelikalizmu, pre ktorý je
charakteristický vzťah k Biblii: Bibliu chápu ako bezchybný zápis Božích
výrokov, ktoré sa majú uchopiť zdravým rozumom tak, ako sú doslova zapísané,
a teda majú byť zbavené svojho literárneho, dobového alebo teologického
kontextu. Práve na tomto základe majú kresťania prekonať väzbu na svoju tradíciu
a inštitúciu, a tak byť na ktoromkoľvek mieste zjednotení. Roku 1955
bol Ni Šu-cu uväznený a po takmer dvadsiatich rokoch vo väzení zomrel.
Niov spolupracovník a nástupca Li Čchang-šou (Witness Lee, 1905 - 1997)
ovplyvnil hnutie napríklad tým, že sa rozišiel s ortodoxným kresťanským
poňatím Boha ako Trojice.
Vražda v prevádzke McDonald's
Čínsky režim pripisuje členom Cirkvi Všemohúceho Boha
vraždu, ktorá bola spáchaná roku 2014 v meste Čao-jüan v miestnej
prevádzke McDonald's. Členovia cirkvi spojitosť medzi vraždou a svojím
spoločenstvom odmietajú a naopak obviňujú čínske úrady a konformných
novinárov z propagandistického využitia tragickej udalosti na zápas režimu
s cirkvou.
Na okolnostiach vraždy v prevádzke McDonald's sa
zhodujú obe strany. Do reštaurácie vošlo 28. mája 2014 šesť misionárov
a šírili svoje náboženstvo. Žiadali hostí, aby im poskytli čísla svojich
mobilných telefónov a umožnili im tak budúci kontakt. Zamestnankyňa Wu
Šuo-jen (1977 - 2014) odmietla. Misionári ju nazvali „zlým duchom" a násadkou
na mop ju ubili na smrť. Z detailného opisu vražedného útoku, ktorý
poskytla útočníčka Lü Jing-čchun (1975), vyplýva, že misionári chápali konflikt
so zamestnankyňou ako „zápas medzi dvoma duchmi, Bohom a diablom". Ľudí,
ktorí sa zbehli, aby spor ukončili, Lü Jing-čchun údajne varovala: „Ktokoľvek
by zasiahol, zomrie."60 Za vraždu boli dvaja zo šiestich misionárov,
Čang Li-tung (1959 - 2015) a jeho dcéra Čang Fan (1984 - 2015),
v auguste roku 2014 odsúdení na smrť a vo februári nasledujúceho roka
popravení; Lü Jing-čchun bola odsúdená na doživotné väzenie.
Taliansky právnik, sociológ a odborník v oblasti
nových náboženských hnutí Massimo Introvigne zhromaždil informácie
o šestici misionárov a v článku v časopise Cesnur61 sa s presvedčivými argumentmi zastal Cirkvi Všemohúceho Boha. Útočníkov
identifikoval ako veľmi malú, avšak samostatnú náboženskú skupinu, ktorej
základom bola rodina Čang Li-tunga. Skupina postupne nadobudla presvedčenie, že
jej dve príslušníčky, Lü Jing-čchun a Čang Fan, sú „Všemohúcim Bohom".
V náboženskom živote spoločenstva potom hralo rozpoznanie „zlých duchov"
a zápas s nimi čoraz významnejšiu rolu. Ako „zlý duch" bola
identifikovaná manželka Čang Li-tunga a matka troch detí, ktoré boli
súčasťou spoločenstva, a bola z tohto spoločenstva vyhnaná.
V zápase so „zlým duchom" sa skupina dokonca dopustila násilia, a to
o deň skôr, než vraždila v prevádzke McDonald's: zabila psa,
v ktorého očiach Lü Jing-čchun uvidela démona Čang Li-tungovej manželky.
Introvigne taktiež spochybnil obe tvrdenia, na ktorých
spočíva spojenie vraždy s Cirkvou Všemohúceho Boha. Argument, že sa
v byte Čang Li-tunga našli materiály cirkvi príliš nezaváži, lebo tieto
materiály sú k dispozícii na verejných miestach. A ani bezprostredná
Čangova odpoveď „Všemohúci Boh" na otázku novinára, k akému náboženstvu
patrí, nemusí odkazovať na Cirkev Všemohúceho Boha, ale skôr na teológiu
vlastnej skupiny.
Zdá sa teda ako pravdepodobné, že čínske úrady využívajú
zločin spáchaný okrajovou skupinou na diskreditáciu veľkej cirkvi.
A pretože je táto Cirkev Všemohúceho Boha z hľadiska ostatných
kresťanov heretická, prispievajú tým k rozdeleniu
a k diskreditácii všetkých čínskych kresťanov, ktorých rýchly početný
rast ohrozuje zvyšky vierohodnosti vládnucej komunistickej ideológie. No
a ďalším dôvodom na diskreditáciu môže byť povesť Číny na Západe. Ako
Introvigne povedal na videu62 nakrútenom pre Cirkev Všemohúceho
Boha, Čína ani tak nepopiera, že prenasleduje náboženské spoločenstvá, skôr sa
usiluje ukázať, že toto prenasledovanie je oprávnené, lebo v skutočnosti
ide o násilné sekty.
Poďakovanie
Dr. Ľubica Obuchová text láskavo prečítala a urobila k nemu
poznámky. Členka cirkvi, vystupujúca pod menom „Emile", poskytla materiály,
rady a vysvetlenia. Ďakujem obom.
Poznámky:
1 The Church of Almighty God -
https://en.godfootsteps.org; Gospel of the Decent of the Kingdom - https://www.holyspiritspeaks.org
2 House of cult victims - http://www.xjshzzj.cn/en
3 Dunn, E.: Lightening from the East. Heterodoxy
and Christianity in Contemporary China. Brill, Leiden, Boston 2015; pozri tiež
Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern Lightning. World Religions and
Spirituality - https://wrldrels.org/2016/10/08/church-ofalmighty-god.
Prehľadné zhrnutie poskytuje Centre for the Critical Study of Apocalyptic and
Millenarian Movements - https://censamm.org/resources/profiles/church-of-almighty-god
4 Viac Palmer, D.: Heretical Doctrines,
Reactionary Secret Societies, Evil Cults: Labelling Heterodoxy in 20th Century
China. In: Yang, M. M. (ed.): Chinese Religiosities: Afflictions of Modernity
and State Formation. University of California Press, Berkeley 2008, s. 113-134
5 The Origin and Development of The Church of
Almighty God - https://en.godfootsteps.org/about-us-03.html
6 Tamže
7 A Brief Introduction About the Background
of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China - https://en.godfootsteps.org/about-us-02.html
8 The Origin and Development of The Church of
Almighty God: c. d.
9 A Brief Introduction About the Background
of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.
10 Tamže
11 Tamže
12 The Origin and Development of The Church of
Almighty God: c. d.
13 Tamže
14 A Brief Introduction About the Background
of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.
15 Tamže
16 The Word Appears in the Flesh: The Two
Incarnations Complete the Significance of the Incarnation. The Church of
Almighty God, s. 899. - https://www.holyspiritspeaks.org/the-significance-of-the-incarnation - V čínskom texte sa veľmi často používaný výraz Boh, ktorý je rodovo
neutrálny, v prekladoch do západných jazykov zo štylistických dôvodov
často nahrádza zámenami. Tie sú mužského rodu (čo kontrastuje
s presvedčením o ženskej podobe súčasného vtelenia Krista), a to
zrejme preto, že len zriedka použité čínske zámená, vzťahujúce sa na Boha, sú
mužské. Mužský rod však tu môže byť ľudovým spôsobom vyjadrením úcty. - Za
vysvetlenie ďakujem Dr. Ľubici Obuchovej.
17 The Origin and Development of The Church of
Almighty God: c. d.
18 The Word Appears in the Flesh: Does the
Trinity Exist? The Church of Almighty God, s. 916 - https://www.holyspiritspeaks.org/does-the-trinity-exist-2
19 The Origin and Development of The Church of
Almighty God: c. d.
20 Tamže
21 A Brief Introduction About the Background
of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.
22 Tamže
23 The Origin and Development of The Church of
Almighty God: c. d.
24 Tamže
25 Tamže
26 Tamže
27 Tamže
28 Tamže
29 Tamže
30 Tamže
31 Súčasné vydanie má 2 073 strán. Ďalších 26
strán majú predslovy; posledný z nich je datovaný 23. marca 2010. Podľa
Dunnovej kniha predtým vyšla aj pod inými názvami: Lightning from the East
a The Holy Spirit Speaks to the Churches. - Dunn, E.: „Cult", Church, and
the CCP. Introducing Eastern Lightning. Modern China, Vol. 35, No. 1, January
2009, s. 97
32 The Word Appears in the Flesh (Part One):
Introduction. The Church of Almighty God, s. 4 - https://www.holyspiritspeaks.org/introduction-word
33 A Brief Introduction About the Background
of the Appearance and Work of Christ of the Last Days in China: c. d.
34 The Word Appears in the Flesh: Concerning the
Bible (4). The Church of Almighty God, s. 838 - https:// www.holyspiritspeaks.org/concerning-the-bible-4
35 The Word Appears in the Flesh (Part One):
Introduction. c. d., s. 3
36 Tamže
37 Tamže
38 The Word Appears in the Flesh (Part Two):
Introduction. The Church of Almighty God, s. 365 - https://www.holyspiritspeaks.org/introduction-2
39 Tamže
40 The Word Appears in the Flesh: Afterword. The
Church of Almighty God, s. 2071 - https://www.holyspiritspeaks.org/afterword
41 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern
Lightning, c. d.
42 Dunn, E.: Lightening from the East, c. d., s. 20
43 O histórii pojmu sie-ťiao (do angličtiny
obvykle prekladaného ako „evil cult", do češtiny ako „zlý kult")
a o jeho používaní súčasnou čínskou propagandou pozri: Palmer, D.: c.
d., s. 113-134
44 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern
Lightning, c. d.
45 Tamže
46 Tamže
47 Dunn, E.: Reincarnated Religion? The
Eschatology of the Church of Almighty God in Comparative Perspective. Studies
in World Christianity, Vol. 22, No. 3, 2016, s. 216-233
48 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern
Lightning, c. d.
49 Introvigne, M.: „Cruel Killing, Brutal
Killing, Kill the Beast": Investigating the 2014 McDonald's „Cult Murder" in
Zhaoyuan. The Journal of Cesnur, Vol. 1, No. 1, 2017, s. 61-73
50 Dunn, E.: „Cult", Church and the CCP.
Introducing Eastern Lightning, c. d., s. 96
51 Tamže, s. 107-108
52 The Word Appears in the Flesh: Does the Trinity
Exist?, c. d., s. 907-919
53 The Word Appears in the Flesh: The Vision of
God's Work (2). The Church of Almighty God, s. 798-799 - https://www.holyspiritspeaks.org/the-vision-of-gods-work-2-2
54 The Word Appears in the Flesh: Restoring the
Normal Life of Man and Taking Him to a Wonderful Destination. The Church
of Almighty God, s. 1356-1357 - https://www.holyspiritspeaks.org/wonderful-destination-2
55 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern
Lightning, c. d.
56 Dunn, E.: „Cult", Church, and the CCP.
Introducing Eastern Lightning, c. d., s. 102
57 Dunn, E.: Church of Almighty God: Eastern
Lightning, c. d.
58 Tamže
59 The Origin and Development of The Church of
Almighty God: c. d.
60 Introvigne, M.: c. d., s. 69
61 Tamže, s. 61-73
62 Tieto Introvigneho slová sú dostupné na videu
(od 5.09 min.) s možnosťou voľby anglických titulkov - https://www.youtube.com/watch?v=jRDyFzcAFqA