INDIA – Indickí „svätí muži" využívajú neistotu obyvateľov
modernizujúcej sa veľmoci, neznalosť vlastného náboženstva, túžbu po zázrakoch
a spojenie s politikmi. Mnohí z nich sa dopúšťajú násilia
a úrady sa proti nim boja zasiahnuť. Údajný svätý muž a zázračný jogín
Daat Maharaj, ktorý sám o sebe tvrdí, že je „mnohopočetnou osobnosťou", sa
tento týždeň dostal pred indický súd. Jedna z jeho žiačok ho obvinila zo
znásilnenia, ku ktorému malo dôjsť pred dvoma rokmi v jeho ašrame,
duchovnom útočisku. Aby toho nebolo málo, ženu mali potom podľa obžaloby
znásilniť ešte ďalší dvaja vysoko postavení členovia hnutia. Vraj to bola bežná
prax, Maharaj si budoval akýsi hárem a bežne mal sexuálne styky so ženami,
ktoré od neho boli psychicky závislé. Maharaj najprv vyhlásil, že
dvadsaťpäťročné dievča je ako jeho dcéra, že jej odpúšťa a je mu jedno, že
prípadne skončí vo väzení. Potom ale všetko poprel. Medzitým sa v indickej
tlači objavilo obvinenie, že v hoteli v blízkosti jeho ašramu mizli
mladé dievčatá. Jeden z Maharajových stúpencov, ktorý mal proti svojmu
guru svedčiť, nahlásil, že bol zastrašovaný. Polícia mu preto radšej poskytla
ochranu a prípad vyšetruje. Doteraz však príliš nepokročila. Úrady sa
zrejme obávajú nepokojov, pretože Maharaj má v oblasti hlavného mesta Dillí
značný počet priaznivcov.
Podľa Bhavdeepy Kangovej, autorky knihy Guruovia: Príbehy
indických svätých mužov, si takýto náboženskí vodcovia dokážu vytvoriť
u svojich ovečiek pocit oddanosti. Ich stúpenci im potom nevyčítajú, že sa
správajú inak než hlásajú, lebo by tým popreli svoju vlastnú sebapredstavu.
Navyše sú v týchto sektách celé rodiny. Kangová dokonca opisuje prípady,
keď i rodičia či ďalší príbuzní radšej veria guruovej verzii než obeti
násilia. Dokonca aj samým obetiam nejaký čas trvá, než sa so svojím zážitkom
niekomu zveria. Alebo ich preberie nejaký prudký náraz. Napríklad proti
Rahímovi Sinhovi svedčil jeden z jeho mladých priaznivcov - toho ku guru
poslali v trinástich rokoch rodičia. Keď mu ale Sinha oznámil, že má byť
vykastrovaný a nebude pri tom cítiť „žiadne nepríjemné veci", zľakol sa
a o dianí v guruovom súkromí začal vypovedať na polícii.
Guru využívajú neistotu ľudí; obavy tých, ktorí prišli
z vidieka do miest a ktorých zasiahla modernizácia krajiny. Ľudí,
ktorí nie sú schopní žiť v atomizujúcej sa spoločnosti alebo majú obavy
o stratu svojho zamestnania, uvádza Kangová. Guru sa stanú ich oporou
a úplne ich ovládnu. Ďalší odborníci potom upozorňujú na to, že aj keď sa
guru vydávajú za hinduistov, ich učenie nemá s tradičným hinduizmom veľa
spoločné. Často sa pritom vyhlasujú za prorokov, polobohov či bohov. Navyše
kážu chudobu a sami si ostentatívne užívajú bohatstvo, lebo im veriaci
odvádzajú časť svojho majetku. Tento typ guru sa v Indii objavil
v 60. rokoch - napríklad vplyvný Satja Bába, priateľ dvoch indických
prezidentov, tvrdil, že sa mu na zápästí zázrakom objavujú drahé hodinky značky
Omega.
Zázrační guru postupne získali značný vplyv v indickej
politike. Aj keď už často ani nepredstierajú, že majú nejaké hlboké duchovné či
náboženské vedomosti, napísal v periodiku South China Morning Post známy
indický novinár Vir Sanghvi. Podľa neho v sebe títo „svätí" muži spájajú
to najhoršie z mentality západných siekt a východnej hinduistickej
tradície. Napokon, prví z týchto guru pôsobiacich v 60. a 70.
rokoch minulého storočia sú spojení s prelínaním západnej a východnej
tradície a „vývozom" východných náboženstiev na Západ. Naivní Európania a
Američania, ktorí zavrhli západnú tradíciu a na Východe videli bezchybnú
„múdrosť a osvietenie", sa tiež často stali ich prvými obeťami, ako to vo
svojej knihe Karma Cola popisuje indická autorka Gita Mehta. Nakoniec sa ich
obeťami stali i „moderní" Indovia. (krátené)
report
Indiu ovládajú sekty. Mocní guru ťažia zo zástupov oddaných „ovečiek“, odpúšťajú im aj nechutné praktiky
https://www.info.cz | 31. 8. 2018
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 26958x