Na otázku, ktorý symbol najväčšmi vystihuje identitu Európy, akú sme doposiaľ poznali a v ktorej sme, napriek rokom presadzovania bezbožnej komunistickej ideológie, vyrástli, je zrejme možná iba jedna odpoveď – kríž. Kríž, ktorý je nástrojom potupnej popravy i symbolom našej spásy, sprevádzal našich predkov od narodenia až po smrť. Visel nad kolískou novorodeniatka, rovnako ako nad hrobom starca. Stál pri cestách, ktorými kráčali Európania za prácou, na návštevu blízkych či do chrámu, stál na poliach, ktoré ich živili. V Európe nebolo uctievanejšieho, no, žiaľ, ani nenávidenejšieho symbolu. Apoštol Pavol nám pripomína, že o pohŕdaní krížom vraveli už apoštoli. Tí, ktorí sú na „ceste k záhube" sa mu vysmievajú ako bláznovstvu, ale pre skutočných Kristových nasledovníkov má nevyčísliteľnú cenu.

V mediálnom priestore sa v poslednom čase čoraz častejšie objavujú informácie o ničení krížov v moslimských krajinách. Avšak s ním má bohaté skúsenosti aj sama kedysi kresťanská Európa, a zrejme v tom za islamským svetom v ničom nezaostáva. Ničenie krížov bolo sprievodným javom už Francúzskej revolúcie, no ojedinelým úkazom nebolo ani počas komunizmu či nacizmu. Vždy bolo signálom, že sa začína prenasledovanie Ježišových učeníkov. Aj dnes sa kríž stáva čoraz dráždivejším symbolom a nežiaducim prvkom postkresťanskej Európy. Nemizne iba z obrázkov kostolov na obaloch výrobkov známeho obchodného reťazca, ale i zo škôl a nemocníc európskych krajín. Mizne dokonca aj z niektorých kostolov, ktorých progresívni pastori kríž vyhlásili za „málo inkluzívny" symbol pre tých, ktorí v súčasnosti do Európy húfne prichádzajú. Kríž sa stal tiež objektom neuveriteľného hejtu po nedávnom nešťastí v poľských Tatrách, keď v okolí vrchu Giewont, na ktorom stojí železný kríž, počas búrky zahynuli štyria ľudia a množstvo ich bolo zranených. V jednom texte bol dokonca označený za „vražedný", a ako som sa dočítal na sociálnej sieti v statuse istého progresívneho politického blogera, za väčšinu tragédií v horách môže „chorý zvyk stavať na nich kríže". Takže nie nezodpovední turisti nerešpektujúci meteorologické výstrahy.

Symbol utrpenia nášho Pána je pre svet ambicióznych, zdravých a úspešných novopohanov bláznovstvom a nanajvýš symbolom potupnej prehry a smrti. Avšak ako nám pripomína apoštol Pavol, „Božie bláznovstvo je múdrejšie ako ľudia a Božia slabosť silnejšia ako ľudia". V tak veľmi nenávidenom kríži je naša záchrana. Záchrana nás, ktorých si Pán povolal ako nie príliš múdrych, mocných či urodzených.