IZRAEL – Výskum fragmentov starých židovských rukopisov objavených v jaskyniach Kumrán v roku 1947 pokračuje. Zaujímajú vedcov z celého sveta, ale najmä z Izraela. Spravodajská agentúra Reuters sa zhovárala s niektorými z nich, ktorí potvrdili nové zaujímavé zistenia o zvitkoch.

Pnina Shorová z Izraelského úradu pre starobylé pamiatky hovorí o genetickom (DNA) testovaní koží, na ktorých sú napísané texty. „Až doteraz sa myslelo, že to boli kozie kože. Jedným z prvých objavov bolo zistenie, že na väčšinu rukopisov sa použila ovčia koža. Keďže miesto, odkiaľ pochádzajú, sa nachádzalo v púšti, nebolo by prekvapujúce, že bola použitá koža týchto zvierat. Prekvapenie však spôsobil objav DNA materiálu, ktorý pochádza z vola, čo znamená, že aspoň zopár rukopisov prišlo odinakiaľ. Odkiaľ a prečo? To sú otázky na ďalší výskum," povedala vedecká pracovníčka Pnina Shorová.

Podľa niektorých výskumníkov zvitky nájdené v Kumráne neboli iba prácou židovskej sekty esénov, ktorá tam pôsobila na začiatku našej éry. Mohli sa tam dostať z Jeruzalema napríklad na uskladnenie. Toto by tiež vysvetlilo existenciu niektorých rozdielov v texte v Knihe proroka Jeremiáša.

Ďalší vedec, ktorý študuje rukopisy z Kumránu, je Noam Mizrahi z Telavivskej univerzity. „Skúmal som zvitky od Mŕtveho mora, najmä čo sa týka obsahu, jazyka, literárnych prvkov, prakticky všetkého, čo bolo na nich napísané. Teraz viac oceňujem fyzikálno-biologický prvok týchto zvitkov. Materiál, z ktorého sú zvitky vyrobené, je rovnako výrečný a informatívny ako obsah textu. Bol to pre mňa veľký obrat v tomto výskume. To môže okrem iného viesť, samozrejme, aj k odhaľovaniu falzifikátov, ako sa to nedávno stalo v biblickom múzeu vo Washingtone," uviedol izraelský vedec.