USA –
Americká agentúra Springstide Research Institute zverejnila výskumnú správu
projektu The State of Religion & Young People 2020, ktorý sa zameriaval na
postoje súčasnej dospievajúcej generácie (tzv. „generácia Z", teda ľudí
narodených po roku 1995) v otázkach náboženstva a duchovného života.
Z výsledkov vyplýva, že až 51 % mladých Američanov vo veku od 13 do 25 rokov zapája do svojho
duchovného života taktiež niektorú z vešteckých techník, najčastejšie
zrejme tarot. Približne u 17 % respondentov je to denná prax, 25 % opýtaných veští najmenej raz
týždenne, 27 % raz
za mesiac a 31 % menej ako raz za mesiac.
Vzorku
tvorilo desaťtisíc respondentov vybraných tak, aby čo najlepšie kopírovali súčasnú
demografickú štruktúru mladých Američanov. Údaje sa následne vyhodnocovali na
základe vyplnených dotazníkov a 150 hĺbkových rozhovorov. Z výsledkov
vyplýva, že záujem o tarot a veštenie nie je pre mladú generáciu
v rozpore s niektorou z tradičných foriem náboženského života.
Mnoho mladých sa aj naďalej hlási k svojej tradičnej viere, ale zároveň
hľadá spôsoby, ako ju nejako obohatiť či doplniť. Súčasne je možné vidieť aj
súvislosť s tým, do akej miery sú nejaké spôsoby nazerania do budúcnosti
súčasťou pôvodnej kultúry spomínaných náboženských okruhov. Veštenie je
najobľúbenejšie medzi mladými ľuďmi, ktorí sa identifikujú ako ruskí alebo
grécki pravoslávni (78,1 %), mormóni (69,4 %) či židia (62,1 %). Najnižší záujem o podobné praktiky vykazujú deklarovaní
ateisti (34,4 %).
V tesnom závese za ateistami sú tí, ktorí sa nehlásia k žiadnej
konkrétnej tradícii.
Výskum sa
špecificky nezaoberal menšími náboženskými skupinami, v ktorých sa
veštenie považuje za bežnú súčasť náboženskej praxe, ako je novopohanstvo,
druidstvo, Wicca alebo africké tradičné náboženstvá. Dostupná bola iba
kategória „iné". V tej sa objavilo 61 % respondentov, ktorí uviedli, že do svojej praxe tarotové karty
a veštenie tiež zahŕňajú.
Správa
nešpecifikovala, aké praktiky veštenia sú medzi mladými ľuďmi najobľúbenejšie,
pracuje len s kategóriou „tarot a veštenie", ale na reálne rastúcu
obľubu tarotu v ostatných rokoch ukazujú tiež dáta o predaji. Server
Religion News Service odkazuje v tej súvislosti na informáciu zverejnenú
na internetovej prezentácii novín The New York Times, v ktorej sa uvádza,
že len v rokoch 2016 a 2017 stúpol predaj tarotových kariet o 30
%. Za obľubu tarotu hovorí aj jeho variabilita z hľadiska vyhotovenia, aj
ľahká dostupnosť.
Podľa
výsledkov vyššie zmieneného výskumu je pre generáciu Z typické, že dáva aj
v duchovnej sfére prednosť tomu, aby si mohla všetko tvoriť a vyberať
podľa vlastného vkusu, objavovať, skúšať a prípadne zase ľahko opúšťať bez
závislosti od autorít. Navyše je táto generácia dominantne vizuálne orientovaná
a svoje skúsenosti čerpá a zdieľa cez sociálne siete, ako sú
Instagram, YouTube alebo Tik-Tok. Tým si obľuba nejakého prvku či životného
štýlu ľahko nachádza svojich priaznivcov, destigmatizuje sa a rýchlo sa
stáva masová. Záujem mladých ľudí o tieto alternatívne spôsoby duchovného
života a túžbu po nazeraní do budúcnosti navyše aj podľa výskumníkov zo
Springstide Research Institute podporila taktiež pandémia choroby Covid-19,
ktorá ich na dlhý čas vyradila z inštitucionalizovaných foriem náboženstva
a zároveň akcentovala neistotu budúcnosti.
report
V „generácii Z“ rastie obľuba tarotu a iného veštenia
https://info.dingir.cz | 18. 8. 2021
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 622x