Vnútropolitická situácia v Byzantskej ríši bola po roku
811 veľmi búrlivá. Cisár Nikefor I. (802 - 811) v dôsledku strategických
chýb velenia armády nezvládol výpravu proti Bulharom a utrpel porážku.
V bitke sám cisár padol a jeho syn bol ťažko ranený. Hoci sa ujal
vlády a mal smelé plány, predčasná smrť, ktorá prišla v dôsledku
utrpených zranení z bitky, ukončila všetko jeho úsilie o reformu.
Krátke dva roky bol cisárom Michal I. Rangabe (811 - 813), ktorý bol zosadený
v dôsledku vojenských neúspechov a na trón nastúpil Lev V. (813 -
820). Za jeho vlády došlo k obnoveniu ikonoklazmu. Tentoraz to boli skôr
politické, ako dogmatické motivácie. Úcta k ikonám sa považovala za
sprievodný znak slabosti byzantských cisárov. Lev V. sa usiloval predovšetkým
obnoviť a upevniť politickú a mocenskú integritu, ktorá bola značne
narušená.
Lev V. bol zavraždený Michalom II. (820 - 829), ktorý po ňom
nastúpil na cisársky trón. Jeho vzťah k otázke ikonoklazmu môžeme
charakterizovať ako indiferentný. V podstate sa o túto problematiku
nezaujímal. Avšak jeho nástupca Teofil (829 - 843) nastolil tvrdý boj proti
ikonodulom, ktorí boli často vystavení mučeniu a vyhnanstvu. Za všetko
hovorí trest, ktorý cisár vyniesol nad bratmi Teodorom a Teofanom, ktorí
horlivo zastávali a obraňovali uctievanie ikon. Na tvár im dal vytetovať
hanlivé verše proti ikonám. Za vlády Teodory, ktorá po Teofilovej smrti
v rokoch 840 - 842 vládla ako poručníčka namiesto neplnoletého Michala III.
(840 - 867), sa v podstate v byzantskej cirkvi i v celej
spoločnosti otvorila cesta obnovy úcty k posvätným obrazom.
V otázkach hodnotenia obdobia druhého ikonoklazmu sa
medzi odborníkmi vyskytujú dva názory. Jedni tvrdia, že to bolo v podstate
len akési napodobnenie, predĺženie prvého ikonoklazmu, ktoré v porovnaní
s tým prvým nemalo takú presvedčivú silu a vitalitu. Druhá skupina
historikov poukazuje na iné názory a ideológiu, ktoré súvisia
s celkovou historickou situáciou a nevychádzajú tak z teologického
učenia ikonodulov a ikonoklastov. Cisár Lev V. krátko po nastúpení na trón
poveril skupinu mníchov a vzdelaných laikov, aby preskúmali opodstatnenosť
úcty k svätým obrazom, ako aj závery Druhého nicejského koncilu (787).
Cisár vyzval túto skupinu poradcov, aby preskúmali, či sa v Novom zákone
nachádza výslovný príkaz o uctievaní obrazov. V opačnom prípade nie
je ochotný trpieť nijakú ikonodúliu. Z tohto rozhodnutia je evidentné, že
podcenil nepísanú tradíciu Cirkvi, čo je v rozpore s jej učením
a praxou. Ikonoklasti tohto druhého obdobia používali tiež názor,
rozšírený počas prvého ikonoklazmu, ktorý sa týkal modlitebnej praxe: človek sa
musí k Bohu obracať priamo, bez prostredníctva nejakých ľudských výtvorov.
Takáto argumentácia, hoci vyzerá zaujímavo a lákavo, je však
v rozpore s historickou tradíciou, o čom svedčí umenie katakomb
z ranokresťanských čias. Najstaršie sakrálne maľby s postavami
pochádzajú už z 2. storočia.
Závery tohto koncilu - podobne ako v prípade prvého
ikonoklastického koncilu z roku 754 - sa zachovali iba útržkovite, ale
zároveň vo viacerých písomných prameňoch. Na základe rekonštrukcie
z týchto správ môžeme definovať niektoré témy, ktorými sa koncil zaoberal.
V prvom rade zdôrazňuje svoju kontinuitu a preberá odkaz koncilu konaného
v meste Hiereia (dnes súčasť tureckého Istanbulu) v roku 754. Ikony
sa tu chápu ako modloslužba a pripomína sa, že úcta Bohu sa má vzdávať
v pravde a duchovnosti. Do popredia sa tiež dostáva myšlienka
angažovanosti svetskej moci v cirkevných otázkach, pričom sa vyzdvihuje
zásah „Bohom poslaných cisárov". Teologická argumentácia odvolávajúca sa na
učenie cirkevných Otcov je typickým príkladom vytrhnutia konkrétnych výrokov
z celkového kontextu; tie sa potom dajú ohýbať, ako je komu práve
potrebné.
Ikonoklasti sa odvolávajú na jednu z básní sv. Gregora
Naziánskeho (329 - 390), ktorú adresoval svojmu priateľovi sv. Bazilovi Veľkému
(330 - 379). Píše v nej, že diabol nevymeškal žiadnu príležitosť, aby
v rôznych podobách a obdobiach nabádal kresťanov uctievať ľudské
výtvory (stvorené alebo vytvorené veci). Tieto slová však sv. Gregor použil
v aplikácii na pozostatky pohanských kultov, ktoré sa objavovali
v niektorých kresťanských komunitách. Nehovorí teda nič o kresťanskom
umení, ale o nezlučiteľnom miešaní kresťanskej viery a prvkov
pohanských kultov. Ikonoklasti tento vytrhnutý výrok vzťahovali na kresťanské
umenie až do svojich čias (9. storočie).
Ďalej sa tu uvádza tradičný ikonoklastický argument, že
ikonoduli sa klaňajú mŕtvej a nehodnej hmote obrazu. Ikona je tak podľa
nich celkovo bezbožný výtvor, produkt zlého umenia. Ježiš Kristus ako Boh
nemôže byť zobraziteľný v nehodnej hmote, lebo jeho božstvo sa nedá
zobraziť. Farebné a podvodné zobrazenie podobnosti podľa ikonoklastov
odpútava človeka od Boha a nábožnú úctu znižuje na uctievanie hmotného
diela. Pri pohľade na argumentáciu ikonoklastov druhého obdobia ikonoklazmu je
zrejmé, že sledujú teologické myslenie a argumenty z čias prvého
ikonoklazmu. Nadviazanie na prvé obdobie ikonoklazmu však nie je úplné.
V tomto druhom období chýba učenie o vzťahu obrazu so svojím
originálom. A práve to je bod, v ktorom historici vidia istú
diskontinuitu medzi oboma obdobiami.
Ďalšou charakteristickou črtou ikonoklazmu 9. storočia je
zápas medzi cisárskym dvorom a cirkevnými kruhmi. V polemikách
Teodora Studitu (759 - 826) sa objavujú výhrady proti zasahovaniu cisára
a civilnej moci do vnútorných a vieroučných otázok Cirkvi. Na druhej
strane cisár Lev V. rázne vyžadoval poslušnosť Cirkvi voči autorite cisára
a štátnej moci.
Na strane ikonodulov tiež vidíme určitý posun
v porovnaní s prvou vlnou ikonoklazmu. Popri tradičných argumentoch,
ktoré zaznievali počas ikonoklazmu v ôsmom storočí, je tu dielo dvoch
významných mysliteľov: patriarchu Nikefora a predstaveného kláštora Studion,
Teodora. V riešení otázky rozdielu medzi modlou a ikonou sa popri
tradičnej argumentácii objavuje nová téma: zdôrazňoval sa rozdiel medzi ikonou
a modlou nielen podľa prirodzenosti, ale i na základe vôle, slávy
a úcty. Inkarnácia (tajomstvo vtelenia Božieho Syna) umožňuje zobraziť
Ježiša Krista. Tento argument nájdeme v diele Teodora aj Nikefora. Obaja
títo myslitelia využívali platónsku filozofiu, ale hlbšie rozpracovali
filozofický a teologický aspekt problematiky zobrazenia. Prekračujú
klasické platónske chápanie a hľadajú vzťah obrazu k originálu.
Uvedený vzťah je možné podložiť dvojakým spôsobom: Prvým je substanciálny
(podstatný), to je vzťah obrazu k originálu. Druhým je gnozeologický,
ktorý hovorí o tom, že obraz je cestou k poznaniu božského. Nikeforos
a Teodor sa nezaoberali didaktickou funkciou obrazu, ani nekládli dôraz na
kristológiu a históriu, ako to bolo v prípade autorov prvej vlny
ikonoklazmu. V období druhého ikonoklazmu nie je možné hovoriť
o ucelenom ikonodulskom postoji, ktorý by bol jednotný u všetkých
zástancov úcty svätých obrazov. Môžeme však hovoriť o jasnej vývojovej
línii, ktorá smeruje od pôvodného symbolizmu k zdôrazneniu vzájomných
väzieb medzi originálom a jeho obrazom.
Synoda, ktorá bola zvolaná roku 843 do Konštantínopolu,
definitívne skoncovala s ikonoklazmom ako dogmatickým učením i ako
oficiálnou cirkevno-politickou doktrínou. Tento deň sa vo východných cirkvách
dodnes zvykne sláviť ako „deň triumfu ortodoxie".
míľniky dvoch tisícročí: Ikonoklazmus (obrazoborectvo)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (6)

BRANISLAV DADO
Súvisiace články:
Bludné náuky a sekty v stredoveku (1)Bludné náuky a sekty v stredoveku (10)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (2)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (3)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (4)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (5)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (7)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (8)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (9)