Štúdium pramenného materiálu bogomilov odhaľuje, že toto
duchovné hnutie malo viac teologických línií, čiže samo bolo vnútorne
nejednotné vo veci teologickej náuky. Túto rôznorodosť teologických názorov je
potrebné brať do úvahy pri štúdiu bogomilského hnutia.
Významný byzantský mních a filozof Michael Psellos
(1018 - asi 1080) vo svojom diele píše o bogomiloch žijúcich
v Trácii, ktorí vraj uctievali Satanaela. Byzantský teológ Euthymius
Zigabenus († asi 1118) nás presviedča, že to nie je len akýsi Psellosov
výmysel, ktorým by chcel jednoducho zdiskreditovať bogomilskú heterodoxnú
náuku. Zigabenus sa totiž odvoláva na osobné rozhovory s bogomilským
teológom Bazilom. Ten učil svojich žiakov, že je potrebné uctievať démonov; nie
však preto, aby nám pomáhali, ale naopak, aby nám neškodili. Majú totiž na
tomto svete veľkú moc. V duchu tejto teórie bogomili vykladali aj výrok
z evanjelia: „Pokonaj sa rýchlo so svojím protivníkom, kým si s ním na
ceste. Inak ťa tvoj protivník odovzdá sudcovi, sudca strážnikovi a uvrhnú ťa do
väzenia." (Mt 5, 25) Bogomili to chápali tak, že počas pozemského života je
človeku potrebné žiť v pokoji so Satanaelom a s jeho démonmi,
aby mu nespôsobovali škodu. Zigabanos správne uvádza, že sa v tomto bode
svojho teologického učenia bogomili inšpirovali starším učením mesaliánov.
Stúpenci tejto sekty už v 4. storočí zastávali podobné názory. Podľa
svedectva Epifania zo Salaminy (asi 315 - 403) mesaliáni tvrdili, že Satan má
v tomto svete veľkú moc. Preto je potrebné uctievať ho, aby „uspokojený
touto úctou prestal škodiť". Epifanius pravdepodobne opísal náuku akéhosi
extrémneho prúdu mesaliánov, ale jeho svedectvo je nespochybniteľným dôkazom,
že učenie bogomilov o veľkej moci Satana na zemi bolo inšpirované
mesaliánskou teológiou. Je to o to vierohodnejšie, že celkovo sa bogomilská
náuka o úlohe zlých duchov v živote človeka zhoduje s učením
mesaliánov. Korešponduje to aj so Psellosovým svedectvom o tráckych
bogomiloch, ktorých dokonca stotožňuje s mesaliánmi.
Ako sme už spomínali v predošlom príspevku,
najcharakteristickejším prvkom bogomilskej teológie a celého ich učenia je
nepochybne náuka o dvoch Božích synoch. Podľa ich konceptu prvorodeným
Božím synom bol Satanael. Táto náuka sa v skorších sektách nevyskytovala;
aspoň nemáme o tom nijaké doložené svedectvo. Stretávame ju až
v bogomilskej filozoficko-teologickej koncepcii. Táto časť učenia
bogomilov vyvolávala rôzne diskusie medzi religionistami. V 19. storočí
prevládala medzi nimi teória, že bogomili prevzali tento koncept
z náboženských systémov polabských Slovanov. Vychádzali pritom
z diela stredovekého autora Helmolda z Bosau (1120 - 1177), ktorý
náboženstvo polabských Slovanov opísal. Podľa jeho správ títo verili, že
existuje dobrý boh, od ktorého pochádza dobrý osud, a potom zlý boh, ktorý
je pôvodcom zlého ľudského osudu. Táto téza je však sporná. Po prvé preto, lebo
Helmold písal o Slovanoch žijúcich na severe, nie o tých, ktorí žili
na Balkáne; po druhé, viera v dobrého boha nie je zachytená v nijakom
hodnovernom dobovom prameni, a po tretie je viera v „temného" (zlého) boha
v slovanskom náboženskom myslení neskoršou teologickou koncepciou, ktorá
sa medzi polabskými a pobaltskými Slovanmi mohla rozšíriť zrejme až
v dôsledku stretu slovanského náboženstva s kresťanstvom (kresťanskú
náuku o padlých anjeloch uchopili po svojom).
Na základe najnovších výskumov religionisti tézu
o vplyve slovanských náboženstiev na formovanie teológie bogomilov
odmietajú. Dualistická náboženská koncepcia je prítomná v mnohých iných
náboženstvách, nie iba u Slovanov. Navyše podstata takzvaného umierneného
dualizmu, s ktorým sa stretávame u bogomilov, bola viera
v jedného najvyššieho Boha majúceho dvoch synov: dobrého a zlého.
Takúto teologickú koncepciu nenájdeme ani u Helmolda, ani v iných
prameňoch, ktoré nám približujú náboženstvo Slovanov. V diele Jána Exarchu
(prelom 9. a 10. storočia) nachádzame zmienku, že Slovania nazývali diabla
najstarším synom Boha, podobne ako manichejci. Súčasní odborníci však zastávajú
názor, že táto zmienka svedčí skôr o tom, že bogomili sa svojou misijnou
činnosťou väčšmi orientovali na vtedy ešte nekresťanské obyvateľstvo Bulharska,
kde mohli ľahšie získať stúpencov svojej viery, ako u ortodoxného
kresťanského obyvateľstva.
Ďalšia teória tvrdila, že bogomili čerpali svoje učenie
z gnosticizmu, avšak taktiež táto teória sa zdá byť málo pravdepodobná.
Bogomilská náuka o pôvode zla nie je blízka gnostickým smerom. Motívom
konania Satana u bogomilov bola pýcha; snaha vyrovnať sa Najvyššiemu.
Satan je v ich koncepcii Bohu tak blízko, ako sa len dá, bol jeho synom,
a to prvorodeným, ktorý sedel po jeho pravici. Toto musíme mať stále na
pamäti, keď porovnávame bogomilské teologické učenie s inými náboženskými
prúdmi, ktoré môžu navonok mať určité podobné vieroučné prvky. Zlo sa
nachádzalo v samej vôli Satana. To úplne vylučuje bogomilov z okruhu
typicky gnostických smerov. Genézu vzniku bogomilskej dogmatiky musíme teda
hľadať niekde inde.
Podľa ďalšej skupiny súčasných odborníkov má bogomilská
teologická koncepcia najbližšiu paralelu v zurvanizme, ktorý bol na
Blízkom východe všeobecne rozšírený v Perzii za vlády dynastie Sásanovcov.
Podľa tohto učenia je najvyšším božstvom Zurvan, ktorý je otcom jednak dobrého
Ormuzda, jednak zlého Arymana. Táto náboženská koncepcia mala s veľkou
pravdepodobnosťou vplyv na starých Bulharov ešte v období, keď obývali
ruské stepi. Tam mali viac možností kontaktovať sa s Perziou.
Tieto teórie sú zaujímavé a medzi religionistami vedú
k rôznym odborným diskusiám a argumentáciám. Predsa sa však zdá, že
pri hľadaní paralel medzi teológiou bogomilov a inými náboženskými smermi
nemusíme zachádzať až tak ďaleko; najmä nie za hranice kresťanstva. Najviac
podobností v oblasti vierouky totiž nájdeme medzi bogomilmi
a elkasaitmi. Sekta elkasaitov bola v 3. storočí dosť rozšírená
v Mezopotámii. Patril do nej Máního otec a istý čas i sám Mání,
pôvodca manicheizmu. V učení elkasaitov nájdeme podstatné teologické
tvrdenia bogomilov. Elkasai vo svojej vízii uzrel Boha na výsostiach, ktorý
panuje nad všetkým stvorenstvom. Nižšie od neho videl Ježiša Krista a tiež
Satana, ktorí sú rovnako zrodení z Boha. Obaja boli predurčení vládnuť;
jeden v čase budúcom, druhý v čase terajšom, pozemskom.
Vynára sa tu otázka: Ako mohlo toto učenie, ktoré vzniklo
v 3. storočí v Mezopotámii, prežiť a zachovať sa až do 10.
storočia a ako sa mohlo dostať medzi Bulharov? S najväčšou
pravdepodobnosťou to bolo vďaka mesaliánom. Po prvé preto, že táto sekta
vznikla v Mezopotámii sotva sto rokov po vystúpení Máního; Elkasaiovo
učenie v tom období ešte v tejto oblasti prežívalo. Po druhé, elkasaiti
verili, že Satan a démoni majú veľkú moc nad svetom a životom ľudí.
A po tretie, keď antiochijský biskup Flavián v 4. storočí vyhnal
mesaliánov z Antiochie, niektoré skupiny týchto heretikov sa uchýlili do
Trácie, kde ich prítomnosť potvrdzuje Psellos ešte v 11. storočí. Tak sa
dostávame k potvrdeniu téz o pôvode bogomilskej teológie, ktoré
vyjadrili byzantskí autori z 11. storočia.
V priebehu 12. storočia sa vytvoril medzi bogomilmi
nový prúd, evidentne ovplyvnený radikálnou dualistickou koncepciou manicheizmu.
Bola to tzv. Dragovická cirkev, ktorá vznikla v Macedónsku. O náuke
tejto vetvy bogomilizmu však nemáme bližšie informácie. Dozvedáme sa o nej
iba z diel, ktoré pojednávajú o kataroch.
míľniky dvoch tisícročí: Bogomili
Bludné náuky a sekty v stredoveku (8)

BRANISLAV DADO
Súvisiace články:
Bludné náuky a sekty v stredoveku (1)Bludné náuky a sekty v stredoveku (10)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (2)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (3)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (4)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (5)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (6)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (7)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (9)