V minulosti, obzvlášť od čias osvietenstva, sa
objavoval názor, že Boh existuje, no do diania sveta nezasahuje, a človek
si preto musí poradiť sám. Tento modernistický názor si nezriedka osvojujeme aj
my, keď sa pozeráme do budúcnosti a sledujeme správy o dianí vo
svete, o katastrofách a problémoch, ktoré nás čakajú. Nezriedka si
zúfame a cítime sa Bohom opustení. Radi hovoríme o negatívnych
scenároch a naše rozhovory vedieme v pesimistickom duchu, vraj už
lepšie ani nebude. Občas si kladieme otázku, prečo to Boh vlastne dopustil, či
je to naozaj jeho vôľa? Niekedy dokonca aktívne vyhľadávame proroctvá
Nostradama, Baby Vangy či jednoducho čítame obyčajné horoskopy, len aby sme sa
dozvedeli, aká pohroma nás neminie. Aj napriek tomu, že nám Boží Syn zreteľne
povedal, že o tých veciach vie iba Otec. A neplatí to len pre dianie
v ďalekej budúcnosti, pre eschatologické udalosti, ale aj pre tie, ktoré
sa majú stať zajtra. Naše hľadanie nápadne pripomína ľudí, ktorí nemajú
dostatok viery v Boha a za každú cenu sa snažia odhaliť to, čo pred
našimi očami ukrýva. Nechceme tvoriť vlastnú budúcnosť, chceme iba vedieť, čo
sa stane a pasívne na to čakáme.
Nejasná budúcnosť našej existencie spojená
s nedostatkom viery v Božiu prozreteľnosť je dôsledkom aj vzniku
mnohých siekt, ktoré si privlastnili patent na poznanie budúcnosti
a odhaľovanie Božej vôle. Tie môžu byť natoľko radikálne, že svojich
členov vedú k rozhodnutiu ukončiť vlastný život, lebo podľa nich už žijeme
v záverečných časoch. V umiernenejšej podobe stúpencov oberajú
o možnosť slobodne rozhodovať o svojej budúcnosti. Ich vodcovia im
pod rúškom vyššieho poznania diktujú, čo majú robiť, aby naplnili plán, ktorý
má s nimi Boh. Atraktívnosť takýchto zoskupení stúpa v čase, keď sme
konfrontovaní s problémami, obavami z budúcnosti, spoločenskou
nestabilitou či osobnými problémami. Strach z neistoty okolo nás
spôsobuje, že veriaci hľadajú alternatívy vo forme rôznych, často len
prednedávnom založených hnutí, ktoré sa vedia účelovo prispôsobovať súčasným
trendom a potrebám. Riešenia, ktoré ponúkajú, majú spoločného menovateľa -
umožňujú človeku postaviť sa do pozície obete a zbaviť sa zodpovednosti za
svoje rozhodnutia, za vlastnú budúcnosť. No upadnutie do pasivity, ku ktorej ho
sekty vedú, je v priamom rozpore s evanjeliovým posolstvom - to od
nás naopak požaduje aktivitu v rozhodovaní a konaní.
Plnenie Božej vôle je aktívna činnosť, nie pasívne
vyčkávanie. Vieme, že na konci nášho úsilia je nebeské kráľovstvo, ktoré máme
prisľúbené, a vieme aj to, aká cesta k nemu vedie. Každý človek je
jedinečná bytosť a ako taká má vlastnú cestu k poslednému cieľu.
Čiastkové ciele, cez ktoré k nemu prichádzame, sú výzvami pre naše
rozhodovanie. Ani radosť a ani smútok nie sú cieľovými stanicami nášho
života, sú len prestupnými zastávkami, na ktorých si môžeme na okamih uvedomiť,
že sme na ceste, ktorá má jasne stanovené pravidlá pohybu v podobe
základného prikázania lásky k Bohu a blížnemu. Zároveň nás to vedie k pochopeniu,
že Božie plány s človekom sú otvorené a my máme pred sebou možnosť
voľby. K dispozícii máme viaceré cesty, na ktorých môžeme plniť Božiu vôľu
a súčasne realizovať svoje schopnosti a túžby tak, aby sme sa
posúvali čoraz bližšie k večnému cieľu.
biblické slovo
Viera v budúcnosť

PETER KONDRLA
Veď ste trpeli spolu s väzňami a s radosťou
ste znášali, keď vás obrali o majetok, lebo ste vedeli, že máte lepší
a trvalejší majetok. Preto nestrácajte dôveru, lebo bude bohato odmenená.
Potrebujete vytrvať, aby ste plnením Božej vôle dosiahli prisľúbenie. (Heb 10,
34–36)
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 2846x