Túto úvahu píšem v čase pádu slovenskej vlády.
V roku 2018 som bol v Košiciach, keď padla vláda predošlá
a proti českej sa začínali demonštrácie. Nezúčastnený pohľad mi pomohol
rozpoznať zhodné prvky. Ako národy patríme medzi malé štáty Európy a naše
záujmy sa v minulosti prispôsobovali okolitým mocnostiam. Naši
predstavitelia často lavírovali, nesprávali sa vždy čestne a dostávali sa
do vleku nadnárodných súručenstiev, aj keď deklarovali národnú suverenitu.
Poukázať na ich vazalský postoj si trúfol málokto. V histórii sa potom
striedali obdobia obrodenia, keď sme sa oslobodzovali z nemeckého,
maďarského alebo spoločného sovietskeho područia, a obdobia globalizácie,
keď sme sa stávali súčasťou celkov ako Rakúsko-Uhorsko, Veľkonemecká ríša či
RVHP. Je zaujímavé, že v danej chvíli bola participácia v týchto
zoskupeniach videná ako dobro, zatiaľ čo spätne sa chápala ako strata slobody.
Doba sa zrejme príliš nezmenila.
Pre cirkev vždy vznikala otázka: ako reagovať? Je správne
poňatie globalizmu, alebo vlastenectva? Ako byť konkrétne soľou? Aj preto je
v tomto čísle článok o globálnej iniciatíve Veľký reset, ktorej ciele
sú konfrontované s názorovým spektrom kresťanských cirkví. Kresťania sú
polarizovaní. Jedni fandia rozpusteniu národných štátov v globálnom zjednotení,
druhí sú naopak vlastenci a ideu národného štátu obhajujú. Aký je však
biblický pohľad? Izrael vznikol ako samostatný národ, dostal dedičné územie,
a Boh ho napriek tomu uvádzal do područia Egypta, Asýrie, Babylona
a neskôr Grécka a Ríma. Vždy v reakcii na stav božieho ľudu. Boh
si potom povolával služobníkov, ktorí mali svoj národ na prvom mieste, ale
viedli aj k premene ríše, ktorou bol Izrael súčasťou. Jozef viedol
k obráteniu faraóna, Daniel chaldejského kráľa, Ester viedla k premene
perzského kráľa a apoštol Pavol stál pred samým cisárom. A konečne,
aj sám Ježiš bol povolaný najprv k svojmu ľudu, ale po svojom vzkriesení
skrze svojich učeníkov zmenil svet. Jozef v snahe priblížiť sa faraónovi
však nezačal uctievať egyptských bohov, Daniel za cenu ohrozenia života
odmietol chaldejské modlárske praktiky a Pavol neurobil kompromis
s judaizmom ani s rímskym a gréckym polyteizmom. Podobne musí
konať aj cirkev a jej služobníci, ak si chcú zachovať slanosť.
Dnešná idea progresívneho globalizmu, zaštítená proklamovanými
cieľmi ochrany prírody a blaha planéty, kráča ruka v ruke
s feminizmom, LGBT+ agendou, genderizmom, liberalizáciou potratov a
synkretizmom. Apoštoli globalizmu často vítajú islam bez toho, aby si
uvedomovali jeho nezlučiteľnosť s LGBT+ ideológiou. Tieto idey sú
v príkrom rozpore s historickou ortodoxiou a biblickí hrdinovia
podobné praktiky odmietali ako hriešne.
Doteraz som hovoril o podobnostiach Čechov
a Slovákov, no vidím tu aj istý rozdiel - v cirkvi, ale
i spoločnosti. Zdá sa mi, že na Slovensku sú progresivistické tendencie
odmietané cirkvou a v dôsledku toho aj spoločnosťou vo väčšej miere
ako v Česku. Ako kresťania by sme si mali uvedomiť, že sme soľou,
a ak zostaneme stáť na Božích prikázaniach, ktoré sú stále ako soľ,
a odmietneme dané trendy, bude to mať aj konzervujúci a ozdravujúci
vplyv na naše krajiny. Ak však sami začneme cúvať a robiť kompromisy,
môžeme byť nakoniec vyhodení na chodník a pošliapaní, pretože sa už na nič
nehodíme. Ak chceme mať vplyv, musí to byť moc Božieho ducha, ktorá za nami
bude stáť, a Duch boží nikdy nepôjde proti tomu, čo zanechal ako inšpiráciu
vo svojom písanom slove.
biblické slovo
Buďme soľou zeme!

ALEŠ FRANC
Vy ste soľ zeme. Ak soľ stratí chuť, čo jej dodá slanosť?
Už nie je na nič súca, len ju vyhodiť von, aby ľudia po nej šliapali. (Mt 5,
13)
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 3396x