Štúdium problematiky stredovekých heréz prináša zaujímavé
poznatky. Objavujeme veľkú heterogénnosť rôznych duchovných prúdov.
V mnohom sa navzájom ovplyvňovali a mali viaceré spoločné prvky, ale
nachádzame aj veľa rozdielov. Medzi najvplyvnejšie heretické duchovné smery
stredoveku patrilo katarstvo. Avšak toto duchovné hnutie nevzniklo takpovediac
z večera do rána, ale malo svoj postupný vývoj. Cirkev bola v 10.
a 11. storočí poznačená krízou. Značné problémy spôsobovalo najmä
zasahovanie panovníkov, kniežat a vplyvných šľachticov do jej vnútorných
záležitostí, najmä v súvislosti s obsadzovaním biskupských stolcov
a funkcie opáta vo významných kláštoroch. Šľachtici, ktorí boli donátormi
jednotlivých biskupstiev a kláštorov, zároveň často vnímali vzťah daných
subjektov voči sebe v duchu feudálneho vazalského práva. Do popredných
funkcií v cirkevnej hierarchii sa takto neraz dostávali ľudia, ktorí vôbec
neboli vhodní na daný post. Praktizuje sa simonia (kupovanie cirkevných
hodností), čo bolo veľakrát sprevádzané morálnym úpadkom kléru. Cirkev
v tých časoch však mala aj mnohé veľké osobnosti a svätcov, takže
situáciu nemôžeme vnímať čiernobielo a zjednodušene.
O reformu Cirkvi a duchovného života sa usilovali
i viacerí pápeži. Najvýznamnejším bol sv. Gregor VII. (1020 - 1085), podľa
ktorého dostali reformné úsilia aj svoje pomenovanie ako gregoriánska reforma
Cirkvi. Táto reforma bola podporovaná významnými duchovnými centrami tých čias,
ako boli benediktínske opátstva v Reichenau a Cluny. Vznikali nové rády,
ktoré sa pod vedením svätých osobností usilovali o hlboký duchovný život
opretý o evanjeliové hodnoty a vernosť cirkevnej tradícii. Za všetkých
spomeňme len sv. Bruna z Kolína (1027-1030 - 1101) a rád kartuziánov,
či sv. Bernarda z Clairvaux (1090 - 1153) a jeho reformu cistercitov;
v nasledujúcom storočí to boli najmä sv. František z Assisi (1181 -
1226) a sv. Dominik Guzmán (asi 1170 - 1221) a s nimi spojené
rehoľné spoločenstvá františkánov a dominikánov. Tieto a mnohé iné súdobé
osobnosti Cirkvi sa usilovali reagovať na krízové prvky cirkevného života
a snažili sa o vnútornú reformu, ktorú však vždy začínali od seba.
Okrem reformátorov, ktorí stavali na vernosti Katolíckej
cirkvi, boli tu aj iní, ktorí sa jednoznačne rozchádzali s oficiálnou
Cirkvou. Odmietali jej hierarchiu a nejeden raz vystupovali kriticky až
antagonisticky voči kléru a zasväteným osobám ako takým. Popierali
teologické učenie Cirkvi a prinášali svoje vlastné interpretácie
náboženských právd, ktoré sa výrazne odlišovali od oficiálneho teologického
učenia Katolíckej cirkvi. Tieto rozdiely sa často dotýkali aj otázok
kresťanskej morálky.
Pochopiť duchovné hnutie katarov môžeme iba vtedy, ak si
uvedomíme historické pozadie, na ktorom vyrástlo. Jedným z fenoménov
reformných snáh boli putovní (potulní) kazatelia, ktorí vyzývali predovšetkým
k pokániu. Mnohí z nich pranierovali reálne, ale aj nafúknuté
problémy v Cirkvi. Mali pomerne veľkú popularitu u ľudí. Nájdeme
medzi nimi širokú škálu rozličných postáv. Niektorí sa sčasti pridŕžali
gregoriánskej línie, avšak väčšina z nich učila teologické herézy (bludy).
Jedným z príkladov takéhoto protestu boli začiatkom 12. storočia Henrich
z Lausanne (zvaný taktiež Henrich Mních) a Peter z Bruys (Pierre
de Bruis).
O Henrichovom detstve a mladosti nevieme nič
konkrétne. Bol odpadlíckym mníchom (zrejme benediktín). Zdá sa, že mal kňazské
svätenie. Popularitu si získal svojimi homíliami predovšetkým vo francúzskom
jazykovom prostredí. Vystupoval ako kazateľ pokánia. Prvé vážnejšie problémy
spôsobil vo francúzskom meste Le Mans. Prišiel sem v roku 1116
a miestny biskup ho najskôr prijal ako horlivého kazateľa. Avšak keď sa
biskup vrátil zo svojej cesty do Ríma, našiel pomery v meste úplne
rozvrátené. Ľud verejne napádal kňazov, čo bol výsledok Henrichovho kazateľského
umenia.
On sám vystupoval ako jeden z gregoriánskych
reformátorov, ktorý opovrhoval slabosťami a hriechmi kléru. Postupne sa
však ukázali jasné rozpory s katolíckym učením a morálkou
a Henrich sa stal nebezpečným heretikom. Tvrdil, že na uzatvorenie
manželstva stačí už samotný súhlas muža a ženy. Podporoval praktiky
zvláštnych úkonov kajúcnosti padlých žien, ako napríklad verejné pálenie ich
ostrihaných vlasov a šiat, ktoré nosili pred obrátením, ako symbol toho,
že odmietajú svoj predchádzajúci život. Potom si ich mali vybrať počestní
mládenci za manželky. Odmietal tiež úlohu kňazov ako sprostredkovateľov Božej
milosti a rovnako tiež náuku o prvotnom hriechu, pretože pád človeka
pokladal za individuálnu záležitosť každého jednotlivca. V dôsledku toho
zastával aj odlišné chápanie krstu, úplne iné, ako bolo definované
v katolíckej náuke. Podľa Henricha bol krst detí neúčinný, lebo dieťa ešte
nevie užívať svoj rozum. A nijakú hodnotu nemajú ani modlitby za
zosnulých. Henrich tiež popieral náuku o Eucharistii, odmietal svätú omšu
a moc kňazov zväzovať a rozväzovať vo sviatosti zmierenia. Tú
nahradil verejným vyznaním hriechov v zhromaždení spoločenstva veriacich.
Henrich bol v podstate individualista. Nekládol dôraz
na askézu, ako to robili ostatní kazatelia. Na rozdiel od katolíckych
pravoverných reformátorov, ktorí zdôrazňovali potrebu reformy morálneho života
kňazov, Henrich tento problém vyriešil jednoducho tým, že poprel akúkoľvek
funkciu kňazov. Čerpal z náuky Petra z Bruys, ale medzi Petrovým a
Henrichovým učením boli aj dôležité rozdiely. Svojím kázaním pohýnal
početné zástupy ľudí v Lausanne, Poitiers a Bordeaux, podobne ako to
bolo v Le Mans. Henrich bol nakoniec postavený pred súd biskupa
z Toulouse, ktorý ho odsúdil na doživotné väzenie, kde okolo roku 1146
zomrel. Jeho nasledovníci sú známi ako henriciáni.
Druhým podobným heretickým kazateľom bol Peter z Bruys,
jednoduchý dedinský kňaz, ktorý pôvodne pôsobil v hornatých obciach. Podľa
neho dostalo heretické hnutie jeho nasledovníkov pomenovanie petrobrusiáni.
Petrova teologická náuka sa len veľmi málo podobala bežným ideálom, ktoré
prevládali v 12. storočí. Náuka sekty bola veľmi radikálna
a násilnícka. Základom jeho učenia bolo odmietanie všetkých vonkajších
náboženských foriem. Zavrhoval krst detí, učenie o Eucharistii
a obetovanie svätých omší a modlitieb za zosnulých. Odmietal dokonca
používanie cirkevných budov a spev pri bohoslužbách. Čo sa týkalo
Eucharistie tvrdil, že evanjeliá svedčia iba o jednorazovej transubstanciácii
pri Poslednej večeri. Tento zázrak podľa neho už viac nikto iný odvtedy
neopakoval. Kristus vraj nemal v úmysle ustanoviť obrad. Spolu so svojimi
prívržencami násilne vyvádzali mníchov z kláštorov a nútili ich, aby
sa oženili. Peter odmietal Starý zákon a prechovával odpor voči uctievaniu
kríža. Táto radikálnosť sa mu napokon stala osudnou. Keď podnecoval obyvateľov
v Saint Giles, aby spálili svoje kríže, rozhorčený dav ho chytil
a upálil na hranici.
Potulnými kazateľmi sa nezriedka stávali taktiež laici,
ako napríklad Kliment a Ebrard z obce Bucy-le-Long, ktorí pôsobili
asi okolo roku 1114. Tí sami seba vyhlásili za nasledovníkov apoštolského
života a žili v duchu prísnej askézy. Oboch heretikov odsúdili
a uväznili. Avšak rozvášnený dav násilne prenikol do väzenia a oboch vyvliekol
von, kde ich upálili.
Podobní putovní kazatelia pôsobili v rôznych oblastiach
Európy a tvorili tak predvoj katarov a valdéncov, najsilnejších
a najvplyvnejších stredovekých siekt.
míľniky dvoch tisícročí: Katari
Bludné náuky a sekty v stredoveku (10)

BRANISLAV DADO
Súvisiace články:
Bludné náuky a sekty v stredoveku (1)Bludné náuky a sekty v stredoveku (11)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (2)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (3)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (4)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (5)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (6)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (7)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (8)
Bludné náuky a sekty v stredoveku (9)