História ľudstva a obzvlášť Cirkvi je svedkom vojen.
Ježiš nám odkázal, že to tak musí byť a nech sa neľakáme. Napriek tomu sa
zdá, že Cirkev žije jedinou témou, a tou je vojna na Ukrajine. Mnohí
kazatelia sa iným témam takmer ani nevenujú - akoby táto vojna bola tou
najhoršou a najdôležitejšou v histórii. Ešte pred vyše rokom nám
médiá nepretržite prinášali správy o pandémii a nutnosti očkovať sa.
Ale 24. februárom 2022 sa všetko skončilo a s rovnakou intenzitou sme
svedkami vojnových spravodajstiev. Väčšina správ je neoverených a obe
strany konfliktu používajú propagandu. Napĺňajú sa tak slová Winstona
Churchilla, že počas vojny je pravda taká drahocenná, že ju musí sprevádzať
telesná stráž klamstiev. Spoľahlivým zdrojom informácií sa tak pre kresťanov
stáva Písmo. Skúsme do neho nahliadnuť.
Zdá sa, že Boh nie je pacifista a svoj ľud niekoľkokrát
viedol do vojny. V Biblii sa dokonca uvádza ako „Boh bojovník"
a „Udatný bohatier" a v Knihe Jozue sa Boží posol predstavuje
ako „veliteľ Pánovho vojska". Keď Boh vyvádzal Izraelitov z Egypta, čakala
ich vojna o územie Kanaánu, ktorého obyvatelia prepadli Božiemu súdu pre
nemorálnosť, násilie, modlárstvo a sexuálnu perverzitu, preto mali byť
vyhladení. Keď po rokoch Izrael prepadol pohanstvu a prevzal azda všetky
zlozvyky pôvodných obyvateľov, vzbudil mu Boh nepriateľa z východu, ktorý
opakovane útočil na jeho územie. Hoci sa Izrael usiloval brániť a jeho
proroci vyvolávali falošnú nádej víťazstva a pokoja, krutý kráľ
Nabuchodonozor podnikol agresiu, dobyl a vypálil Jeruzalem a obyvateľov
odviedol do zajatia. Okolité národy nepochodili o nič lepšie. Lenže dnes
nemáme prorokov, ktorí by ako Jeremiáš deklaratívne oznámili Božiu vôľu. Ako sa
teda môžeme zorientovať?
Cirkevný otec Augustín sformuloval niekoľko bodov spravodlivej
vojny. Vojna musí mať spravodlivý dôvod, ako je obrana pred útokom, zaistenie
bezpečnosti alebo oslobodenie utláčaných. Násilie sa musí obmedziť na minimum
utrpenia pre civilistov. Vojna sa musí riadne vyhlásiť a viesť ju majú
vojaci. Cieľom je dosiahnuť mier a napraviť predchádzajúcu
nespravodlivosť. Vojna je až poslednou možnosťou na dosiahnutie cieľa, keď sú
vyčerpané všetky mierové možnosti a nesmie sa viesť z osobných záujmov či
túžby po moci. K tomu všetkému treba vidieť zvrchovanú Božiu ruku a je
nutné si položiť otázku: čo tým sleduje Boh a prečo to robí alebo dopúšťa?
Veď Boh vojnu vždy používal na trestanie hriechu skupín i celých národov.
Nabuchodonozor, ktorému bol Izrael Bohom vydaný na nemilosť, rozhodne nebol
príkladom cnosti a jeho agresia voči Izraelu nebola podľa Augustínových
pravidiel spravodlivá. Napriek tomu išlo o Boží podnet.
Vojna na Ukrajine sa vníma ako boj Východu a Západu.
Treba si teda položiť otázku, ako vlastne stojí Západ pred Bohom? Obávam sa, že
veci, ktoré sa v minulosti chápali ako zlo, sa dnes odmeňujú a tie
dobré sa skôr trestajú. Či už ide o aberácie spojené s LGBTQ+,
feminizmom, korupciou, násilím, to všetko so sodomskou sýtosťou chleba
a sebaistým pokojom. Ako kresťania by sme mali hľadieť ďalej
a namiesto sýtením sa spravodajstvom robiť pokánie a modliť sa za
naše národy. Veď Boží súd sa zjavuje proti každej neprávosti potláčajúcej Božiu
pravdu. Ale nech sa už bude situácia vyvíjať akokoľvek, Ježiš nám odkázal svoj
pokoj aj uprostred nepokojov, mier, ktorý už môžeme zakúšať vo svojom vnútri.
Ten pravý a večný mier nastane až s jeho príchodom, keď bude vládnuť
ako Knieža pokoja a Kráľ spravodlivosti. Dovtedy budú na zemi vojny.
biblické slovo
Za horizontom vojny

ALEŠ FRANC
Keď budete počuť správy o vojnách a chýry o bojoch,
neľakajte sa! To sa musí stať, ale to ešte nie je koniec. (Mk 13, 7)
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 6453x