témy
MUDr. Savčenko
MUDr.
Vladimír Savčenko je pôvodom Ukrajinec. Začiatkom deväťdesiatych rokov sa
presťahoval na Slovensko, kde založil Savčenkocentrum, ktoré navonok prezentuje
ako Centrum psychologickej gramotnosti, humoru a duševného zdravia, kde je
zároveň jediným odborníkom. Na internetovej stránke http://www.savcenko.sk sa
predstavuje ako psychoterapeut a ponúka prednášky, víkendové, resp.
5-dňové kurzy: Obdivuhodná žena, Partnerské a manželské vzťahy, Tajomstvo
emocionálnej sféry, Abeceda medziľudských vzťahov a Integrálna metóda
rozšírenia vedomia. Cena kurzov sa pohybuje od 75 do 200 eur (+ poplatky za
ubytovanie a stravu).
Savčenko
na uvedenej webstránke neuvádza svoj životopis, štúdiá, profesionálnu kariéru,
z akej psychologickej teórie vychádza, aké vzdelávacie psychologické
výcviky absolvoval, s ktorými psychológmi svoje postupy konzultuje,
s kým spolupracuje. Nenašla som ani bližšie údaje o tom, na aký odbor
sa pri štúdiu medicíny špecializoval, aké atestácie má, či mu bol u nás
uznaný diplom. To všetko vo mne vyvoláva určité pochybnosti o jeho psychoterapeutickej
kompetencii.
Útržky
z jeho života som si preto musela poskladať z iných zdrojov. Podľa
rozhovoru, ktorý poskytol denníku Nový Čas, sa narodil v roku 1960 na Ukrajine,
kde po vyštudovaní medicíny (odbor pediatria) v Donecku dva roky pôsobil
ako detský lekár. Avšak po tom, čo si uvedomil, že lieči len telo a nie aj
dušu, rozhodol sa zmeniť svoju kariéru. Štyri roky prednášal na katedre
psychológie na pedagogickej fakulte a súčasne pracoval ako psychoterapeut
a prednášal v krajinách bývalého ZSSR aj v zahraničí. Dnes
cestuje po Európe a učí ženy, ako sa môžu stať z utláčaných
a ponižovaných obdivuhodné a sebavedomé. O sebe prezradil, že
žije s 23-ročnou partnerkou v prenajatom dome neďaleko Bratislavy, má
jedného syna a dvadsať rokov pôsobí v Čechách a na Slovensku.
Z iných
internetových zdrojov sa dozvedáme, že vo svojich pätnástich rokoch objavil
v sebe hypnotické schopnosti a praktizoval tiež hromadné seansy, od
ktorých ale po čase upustil. Už počas štúdia medicíny sa údajne venoval
psychológii vzťahov, okultizmu, parapsychológii a joge. Od roku 1990 ho
veľmi ovplyvnila kniha, ktorú sám preložil - Satprem: Šrí Aurobindo alebo
putovanie vedomia. Napísal predslov aj k jej ruskému vydaniu, kde okrem
iného konštatuje: „Šrí Aurobindo Ghóš je v Indii známy ako revolucionár
a organizátor národnooslobodzovacieho hnutia a taktiež ako veľký guru
(učiteľ) a zakladateľ integrálnej jogy."
Integrálna
joga je jediný teoretický prameň, ktorý sa mi podarilo vyhľadať
v súvislosti s Vladimírom Savčenkom. Jej podstatou je však
hinduistická náboženská a filozofická tradícia a tá nemá nič spoločné
s klasickou vedeckou psychológiou a psychoterapiou.
Podľa
Encyklopédie nových náboženstiev od Christophera Partridgea, Šrí Aurobindo Ghóš
dúfal v prechod ľudstva do novej vývojovej fázy. Metódou integrálnej jogy
sa pokúsil povzniesť človeka k božstvu a integrovať božské do
pozemských záležitostí. Vesmír považoval za jedinú večnú realitu, v ktorej
sú všetky bytosti spojené, no zároveň aj oddelené pre neznalosť svojho pravého
JA. Pomocou duševnej disciplíny sa podľa neho dá oddeliť táto ilúzia oddeleného
vedomia a uvedomiť si tak pravé JA - božstvo vo všetkom.
Podľa
servera sebapoznanie.sk sa integrálna joga nedá iba cvičiť, ale musí sa žiť
s presvedčením, že existuje iná, vyššia realita a zmyslom života je
preraziť do nej. Dôležité je uvedomiť si iluzórnosť nášho bežného sebaobrazu,
v ktorom sa vnímame ako samostatná, nezávislá a od ostatných izolovaná
bytosť (ego). Akceptovanie tohto faktu a snaha otvoriť sa duchovným energiám
a stať sa ich verným služobníkom, odmietanie všetkých nižších,
egoistických a negatívnych impulzov a energií a odovzdanie sa do rúk
vyššej Reality: či už neosobnej vyššej Sile, Láske a Poznaniu, alebo
osobnej forme Boha - to sú podľa tohto zdroja hlavné princípy integrálnej jogy.
Ide
o praktické uznanie skutočnosti, že duchovný pokrok nedosahujeme vlastnými
silami. Naše odhodlanie, pevná vôľa, intelektuálne schopnosti, citová výbava -
to všetko sú prvky inštrumentálneho aparátu ega. Odovzdanosť však neznamená
pasívnu rezignáciu, ale aktívnu spoluprácu. Naša aktivita, snaha a úsilie
sú akoby otvorením brány vyšším silám, pozvaním, aby do nás vstúpili
a pretvorili nás.
Podľa
autora tohto výkladu „iba na pevnom hodnotovom podklade tohto typu sa dá
bezpečne experimentovať s technikami cvičenia, dýchania, koncentrácie
a meditácie, či pokúšať sa o prienik do vnútorného vedomia a
astrálneho sveta. A čím dlhšie po tejto ceste kráčame, tým väčšmi sa náš
pôvodný sebaobraz nezávislej a izolovanej bytosti rozplýva, tým hlbšie
vnímame bezprostredné pôsobenie vyšších energií a síl, pričom sa zrýchľuje
i náš duchovný pokrok. Integrálna joga je teda pre tých, ktorí majú odvahu
vykročiť do neznáma a opustiť tradičné nazeranie na seba, na svet
i na zmysel života". Čo k tomu dodať. Snáď len toľko, že ak niekto za
príčinu duchovného pokroku považuje bezprostredné pôsobenie vyšších energií
a síl, tak potom tu ide o číry okultizmus.
Ale
vráťme sa ku Savčenkovi. Z obsahu jeho kurzov, tak ako ich prezentuje
webstránka, sa nedá vydedukovať, čo sa skrýva za „zrkadlovými želaniami",
„novými psychotechnológiami", „rekvalifikáciou vlastného JA", „revitalizáciou
energetickej štruktúry", „recykláciou negatívnych myšlienok", „psychokorekciou
vedomia" či za „hladovkou na posilnenie vôle a cesty
k sebazdokonaleniu". Tieto pojmy totiž netvoria bežnú súčasť klasickej
psychológie a ich zmysel sa dozvedáme až z videozáznamov, kde
Savčenko rozpráva o svojich psychotechnológiách a dáva pojmom vlastný
obsah.
O niektorých
svojich „technologických postupoch" ale predsa len Savčenko čosi prezradil
v rozhovore pre magazín Nový Čas pre ženy. Úsudok si napokon môžeme urobiť
sami. Napríklad z tohto jeho citátu: „Na základnom kurze ľuďom nadávam, ponižujem
ich, provokujem, vzbudzujem emócie a vyvíjam na nich tlak, lebo chcem, aby
si uvedomili svoje komplexy. To je iba divadlo, ktoré je súčasťou
psychotechnológie. V podstate neútočím na človeka, ale na jeho skazený
model, ktorý ho núti cítiť sa ponížene, urazene či úzkostlivo. Keď chce človek
zmeniť kvalitu svojho života, musí byť stredobodom vlastnej pozornosti."
Dôležitou
súčasťou Savčenkových prednášok sú i partnerské vzťahy. Ako odborník na
ženskú dušu sa o manželskej nevere Savčenko, ktorý o sebe hrdo
vyhlasuje, že má až 90-percentnú úspešnosť rozvodovosti u svojich
klientov, vyjadril nasledovne: „Keby láska bola zárukou vernosti, nikto by nič
neriešil. (...) Nevera však nie je dôvodom na škandály a rozchody. Je to
len signál, že nastal čas zmeniť model komunikácie s partnerom, urobiť
inventúru vzťahu." Viem si živo predstaviť, ako takéto liberálne názory môžu
nejedného „manželstvom unaveného" frekventanta nadchnúť.
Vo
všeobecných podmienkach účasti na kurzoch sa nachádza upozornenie, že celá zodpovednosť
za všetky úrazy a dôsledky leží výhradne na účastníkovi a kurz nemôže
plne nahradiť psychoterapeutické či lekárske ošetrenie. Sám Savčenko nedáva
žiadne záruky, pritom ale tvrdí, že vás naučí nové technológie. Avšak čo
vlastne budete vedieť po návrate z kurzu, to sa vopred nedozviete.
Účastníci, ktorí chcú písať o svojich zážitkoch, ich môžu zverejňovať len
so Savčenkovým písomným súhlasom. Nemôžeme sa potom čudovať, že na internete
nenájdeme skoro žiadne kritické pripomienky, polemiku či negatívne zážitky, ako
to napokon aj sama potvrdzujete.
Z niekoľkých
zážitkov účastníkov kurzov zverejnených na Savčenkovej webstránke a aj
z jeho vlastných slov sa dozvedáme, že súčasťou kurzov sú ranné rozcvičky,
otužovanie v horskom potoku nahí, meditácie, nácvik bezmyšlienkového
stavu, prednášky, tanec, hry, zdravá strava, zážitok stolovania
v štvorhviezdičkovom hoteli, vystúpenie nejakého súboru. Podľa slov
účastníkov kurzov sú meditácie dlhšie trvajúce a hlboké s prechodom
do iného stavu vedomia: „V meditáciách som letela ako guľa hore a splynula
s vesmírom..." Viacerí nadšene opisujú, ako sa im po absolvovaní kurzu
zvýšilo sebavedomie, vstúpila do nich nová energia alebo ako zažívajú hlbokú
osobnú premenu. Niektorí jeho žiaci ho obdivujú ako skutočného psychoterapeuta,
ktorý mal údajne i svoju kliniku - otázky aká to bola klinika, kde ju mal a
prečo ju už nevlastní si však nekladú.
Savčenko
často vystupuje aj na rôznych ezoterických podujatiach a festivaloch, čo
poukazuje na ezoterické pozadie jeho „terapie". Analýza videozáznamov
uverejnených na jeho webstránke ukazuje, že rozhovory sú väčšinou face to face,
moderátor položí otázku, Savčenko monologicky vysvetľuje svoje videnie
a opakuje aj na iných miestach mnohokrát vyslovené prirovnania
a príklady. Pokiaľ rozhovor prebieha aj v spoločnosti iných ľudí,
nezriedka skáče do reči, ak položí otázku on, často si na ňu aj sám odpovie či
podsúva respondentovi očakávané odpovede. Všetko prezentuje ako potvrdené
a nespochybniteľné fakty, jednoznačne hodnotí, čo je dobré a čo zlé,
direktívne rozdáva recepty a návody na správny život, lásku, vzťahy. Nikdy
nikoho necituje, neuvádza zdroje svojich teórií ani spolupracovníkov, žiadna
polemika, diskusia, pochybnosti. Mimika v jeho tvári nevyjadruje žiadne
citové pohnutia a aj keď hovorí o hlbokých citoch, málo sa smeje,
hoci sám smiech v ľuďoch vyvoláva. V obsahu jeho vystúpení môžeme
nájsť všeobecne platné vyjadrenia, ale aj tvrdenia, s ktorými zásadne
nemožno súhlasiť - napríklad označenie zábran, hanby a slušnosti za
„morálny odpad" a „deštruktívny program v hlave". Rozbor týchto
videozáznamov len potvrdzuje moje spomenuté pochybnosti
o psychoterapeutickej spôsobilosti MUDr. Savčenka a pôsobí na mňa
skôr manipulatívne ako terapeuticky.